Är sporthojar överskattade?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
En sporthoj definieras alltså utifrån olycksfallsstatistik och hur dyra skadorna blir vid en eventuell olycka...?

I så fall kommer det ju inte att ta väldigt länge innan MT10 snart räknas som sporthoj på riktigt. Om MT10 är mycket billigare att försäkra jämfört med en R1 så är det ju inte helt osannolikt att det kommer ut fler MT10 på vägarna och framförallt fler MT10 i den grupp som normalt åker "riktig" sporthoj - unga arga kåta män som brukar köra ihjEL sig dIrecKtt.

Fler MT10 på vägarna innebär dessutom ett större utbud för körkortslösa knarkardrägg som vill stjäla en hoj, bli invalidiserade för resten av livet och sedan skylla på samhället när de får sina femton minuter i skymningspressen. Så ja - MT10 kommer nog att räknas som riktig sporthoj inom mycket kort...

Körkortslösa knarkardrägg kan krascha i 200+ endast iförda vit t-shirt och träskor och ändå klara sig helt oskadda.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
En sporthoj definieras alltså utifrån olycksfallsstatistik och hur dyra skadorna blir vid en eventuell olycka...?

I så fall kommer det ju inte att ta väldigt länge innan MT10 snart räknas som sporthoj på riktigt. Om MT10 är mycket billigare att försäkra jämfört med en R1 så är det ju inte helt osannolikt att det kommer ut fler MT10 på vägarna och framförallt fler MT10 i den grupp som normalt åker "riktig" sporthoj - unga arga kåta män som brukar köra ihjEL sig dIrecKtt.

Fler MT10 på vägarna innebär dessutom ett större utbud för körkortslösa knarkardrägg som vill stjäla en hoj, bli invalidiserade för resten av livet och sedan skylla på samhället när de får sina femton minuter i skymningspressen. Så ja - MT10 kommer nog att räknas som riktig sporthoj inom mycket kort...
Tycker du snappade upp ironin bra och försäkringsanalysen ser jag som spot on, det är sällan hojen som kör dåligt utan föraren är konstanten i ekvationen då de flesta hojar kan räknas som "tillräckligt dödliga" (ja, eller skadliga).

Med dagens utbud av hojar och modesvängningar är det såklart svårt att definiera vad som är en sporthoj och vad som är en sportig hoj.

Jag tror att vi som varit med ett tag går på det som sagts tidigare även om gränserna suddas ut så sakta, det är väl i stort sett clipon, höga/bakåtflyttade fotpinnar och en extra kåpa eller två, hehe
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
I mina ögon är en sporthoj obekväm att sitta på om man är längre än 1,60. Vid tomgång på ettan ska det gå i cirka 40 km/h. Tappar man den stillastående kostar det 30 000 att laga lite plast.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Tycker du snappade upp ironin bra och försäkringsanalysen ser jag som spot on, det är sällan hojen som kör dåligt utan föraren är konstanten i ekvationen då de flesta hojar kan räknas som "tillräckligt dödliga" (ja, eller skadliga).

Med dagens utbud av hojar och modesvängningar är det såklart svårt att definiera vad som är en sporthoj och vad som är en sportig hoj.

Jag tror att vi som varit med ett tag går på det som sagts tidigare även om gränserna suddas ut så sakta, det är väl i stort sett clipon, höga/bakåtflyttade fotpinnar och en extra kåpa eller två, hehe

- Tycker mer det handlar om sportförare eller inte sportförare.
De flesta hojarna kan köras sportigt numer, men inte alla kan eller väljer att köra sportigt.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Som jag ser det märker man på hur man kör om man sitter på en ”riktig” sporthoj, den bara ber om mer hela tiden:yoparty

Sportiga hojar går faktiskt att köra hyggligt lugn med...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min personliga åsikt är väl att hojar som är konstruerade att piskas på asfaltsbana är sporthojar, sedan har ju tiden grundligt sprungit ifrån sporthojarna med ett par årtionden på nacken, sådär så att de mer kompetenta nakenhojarna av idag kan mäta sig med dem.
Sedan är det ju skönt att ha en kåpa att gömma sig bakom i 250 knyck, och en låg vikt att kasta sida till sida. Om jag orkade skulle jag kunna leta reda på Fordons post när han testade att köra riktig sporthoj på bana efter att ha tävlat på en 1290 SuperDuke för att exemplifiera. :hihi
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Det är väl en kombination av saker skulle jag säga.
En sporthoj är inte optimerad för dragrace från stillastående. Liksom allt annat så är det en fråga om kompromisser.
Den har relativt kort hjulbas och sving för att den skall vara snabb att svänga med. Det medför att det inte går att lägga på full gas från stillastående eftersom det bara leder till att framhjulet lyfter.
Redan 110 hk i en honda VFR räcker för att fram hjulet skall lätta upp till 100 km/h om man inte har lite känsla i gasen. Den är ändå en sporttouring och inte riktigt lika kinkig som en sporthoj vad gäller gaspådraget vid acc från stillastående.

Choppern har lång hjulbas och motor och förare är placerade lågt vilket ger en låg tyngdpunkt och han kan därför lägga på full gas från början i stort sett.

Sporthojsföraren måste vara försiktig och lägga på lagom med gas för att accelerera optimalt med hänsyn till tillgängligt grepp och wheelietendenser.
Acceleration från stillastående med en sporthoj är därför rätt förarberoende. Dock kan en sporthoj aldrig accelerera lika fort som en hoj med lägre tyngdpunkt och längre hjulbas eftersom det inte går att få ner kraften i backen.

Dom 180 hästkrafterna börjar ju spela in när man kommer över 100. Då kommer sporthojen att kunna accelerera i stort sett med samma acceleration som upp till 100 medan choppern kommer att drabbas av att accelerationen mattas av betänkligt eftersom motoreffekten blir begränsande.

Jo....hä e ju så de e. Som sagt.

Vad gäller jämförelsen mellan stridsflygplanet och formel1 bilen så är det ju också en lite orättvis jämförelse. Ett stridsplan har inte som högsta prio att accelerera fort från stillastående. Dessutom begränsas man av bromsarna och hur en jetmotor fungerar i grunden.

Det var ju exakt det som var min poäng...förutom det där om bromsarna som jag inte riktigt hängde med om hur det inverkar på accelerationen
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Lättar man framhjulet på VFRen på ettan på gas bara? Trodde man behövde koppla upp den på bakhjulet.
(lite sidospår).

Filmen med hd:n mot sporthojen, vad är det som gör att hd:n vinner egentligen?
/R

Samma anledning som fick min moppescooter att dra alla sporthojar från rödljusen upp till 40-50. Sen maxade den också ut vid 75 km/h och det tog nog 1 min.

Utväxling, växellåda, tyngdpunkt med mera. Olika maskiner byggda för olika saker.

Jag är säker på att en BMX skulle slå en H2 mellan hyllorna genom en ICAbutik.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Sporthojen i sig är kanske inte överskattad? Snarare hur länge man kan betrakta en sporthoj som sporthoj, i meningen spjutspets, top-of-the-line, kräm-dö-la-kräm. Klockan tickar obevekligt för allt, människa såväl som maskin. Och för 90-talsmaskinerna har den allt tickat över bäst-före-datumet idag. Även om ägarna av antikhojarna sällan tycks anse det själva, utan väljer att strutsa: En gång sporthoj, alltid sporthoj! Vilket väl i allt väsentligt är en sanning med modifikation...


Min humbla opinion!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En sporthoj från 1971 är fortfarande en sporthoj tycker jag, likaså tex en GSX-R 750 från 1985.

Även om farfar kör åttor runt den på bana med sin Multistrada idag. Det har inte med saken att göra.




Buy quality, cry once
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Även om ägarna av antikhojarna sällan tycks anse det själva, utan väljer att strutsa: En gång sporthoj, alltid sporthoj! Vilket väl i allt väsentligt är en sanning med modifikation...

Jag skulle nog säga att jag har betydligt större respekt för 70-, 80- och 90-tals sporthojar som faktiskt används till så politiskt inkorrekta saker som att köra fort på kurvig landsväg, jämfört med valfri splitterny och kolfiberklädd S1000RR eller Panigale S som används för att parkeras utanför fiket...
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Jag skulle nog säga att jag har betydligt större respekt för 70-, 80- och 90-tals sporthojar som faktiskt används till så politiskt inkorrekta saker som att köra fort på kurvig landsväg, jämfört med valfri splitterny och kolfiberklädd S1000RR eller Panigale S som används för att parkeras utanför fiket...



Jo, men nu var det här inte en fråga om vad man respekterar eller inte respekterar. Inte en livsstilsfråga, eller en geopolitisk kulturfråga. Rubriken löd: Är sporthojar överskattade? Och jag svarade ja, om vi talar om en ren prestandafråga. Så länge nästan hela vår sporthojspark härstammar från tiden just efter Dackefejden...

Simple as that
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
... och som vi ser några inlägg upp så är dagens värsta sporthojar också överskattade. Förutom då på att vara snabb på vissa banor med en duktig förare.

Så om inte ens dagens sporthojar är sporthojar enligt din definition, vilka är det då?


Buy quality, cry once
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Det som egentligen hänt de sista par decenierna är inte att sporthojarna har blivit så markant bättre, jag vill påstå att sen mitten/slutet av 90 talet är dom potentare än majoriteten av oss här.

Om vi kopplar bort ren bankörning där du faktiskt kan göra dig nytta av all elektronik vill jag påstå att det jag saknar från mina ”mordernare” cyklar när jag kör mina classiska sporthojar är ABS-bromsar och digital display, i övrigt håller jag samma tempo på favoritvägarna med den första R1an som med RSV4 Factory.

Men det intressanta är egentligen att jag kör lika fort med Multi 1200S’n, och det väl där man kan säga att utvecklingen verkligen skett, just att det finns en uppsjö andra mc-typer som man faktiskt kan hålla sporthojstempo med och dessutom sitta bekvämt.

Men som nämnts tidigare, en sporthoj är en sporthoj oavsett årsmodell eller om man blir omkörd av någon med upprätt körställning, hög bak låg fram, värdelös att köra i samhällen, kass att skjutsa på, inga färdiga lösningar för packväskor och dyligt, dyr i drift o underhåll men trots det alldeles alldeles underbar:tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det som egentligen hänt de sista par decenierna är inte att sporthojarna har blivit så markant bättre, jag vill påstå att sen mitten/slutet av 90 talet är dom potentare än majoriteten av oss här.

Om vi kopplar bort ren bankörning där du faktiskt kan göra dig nytta av all elektronik vill jag påstå att det jag saknar från mina ”mordernare” cyklar när jag kör mina classiska sporthojar är ABS-bromsar och digital display, i övrigt håller jag samma tempo på favoritvägarna med den första R1an som med RSV4 Factory.

Men det intressanta är egentligen att jag kör lika fort med Multi 1200S’n, och det väl där man kan säga att utvecklingen verkligen skett, just att det finns en uppsjö andra mc-typer som man faktiskt kan hålla sporthojstempo med och dessutom sitta bekvämt.

Men som nämnts tidigare, en sporthoj är en sporthoj oavsett årsmodell eller om man blir omkörd av någon med upprätt körställning, hög bak låg fram, värdelös att köra i samhällen, kass att skjutsa på, inga färdiga lösningar för packväskor och dyligt, dyr i drift o underhåll men trots det alldeles alldeles underbar:tummenupp

Skillnaden för mig mellan sporthojarna och sporttourers och ääventyrshojar är att när jag pressar äventyrshojarna så börjar det gunga och svaja rent störande mycket i kurvorna, men sporthojen? Den går som på räls, alltid och hela tiden. För att inte tala om hur krispigt exakta bromsarna är på sporthojarna (även om jag brukar byta fabriksbeläggen mot belägg med bättre känsla) jämfört med andra som har lite svampigare och mer inexakt känsla, och som gärna dyker när man attackbromsar.

Eller för den delen, som med min Shiver, den där känslan av att något är bara lite "off", inte spot on rätt, vid ingång i kurva, plus lite diffus känsla genom hela kurvan.

Nu har jag bara som äldst kört sporthojar från 2000, om man inte räknar RD350, och det är rätt stor skillnad på de från 2000 och en sporthoj från 2018. De kan ju såklart prestera lika bra på gata, men det är stor skillnad i känslan de förmedlar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
En sporthoj från 1971 är fortfarande en sporthoj tycker jag, likaså tex en GSX-R 750 från 1985.
Även om farfar kör åttor runt den på bana med sin Multistrada idag. Det har inte med saken att göra.
Buy quality, cry once

Jag skulle nog säga att jag har betydligt större respekt för 70-, 80- och 90-tals sporthojar som faktiskt används till så politiskt inkorrekta saker som att köra fort på kurvig landsväg, jämfört med valfri splitterny och kolfiberklädd S1000RR eller Panigale S som används för att parkeras utanför fiket...

En SportHoj slutar inte vara en SportHoj bara för att det kommer något nyare, snabbare, bättre. För mig är en SportHoj något man kan, och vill, svänga med. Och varva, ljudet är viktigt inga långsamma flött, flött, flött inte utan det ska vara hissade trottlar eller öppna spjäll med upp och nerväxlingar. Att det finns snabbare hojar med snabbare förare både på landsväg och bana tar inte bort det faktum att det är en SportHoj.

https://www.youtube.com/watch?v=7go6fMCYW2I

https://www.youtube.com/watch?v=1lH_HQy3sXM

https://www.youtube.com/watch?v=xbX2pmV5pmw
Mozzläge 4 minuter in! :tummenupp

https://www.youtube.com/watch?v=aaTiquvHDZo

Men att vara på SportHoj och inte gilla SportHojar känns lite konstigt? :va
Det är lite som att inte gilla grusvägar och tvåhjulssladd men ändå hävda att forumet är för alla på nedanstående forum... :va

https://forum.soe.se/
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang

- Åh..en T Bonneville.
Jag hade en sådan T140 med Morgo big bore-kit, kapad ljuddämpare och lite längre gaffel.
En trimmad stelbenare som lät så mäktigt att det hördes ända ner i city när jag kickade igång vrålmaskinen uppe vid lägenheten en kilometer därifrån. Visserligen vibrerade likriktaren iväg ner i en vägbrunn, men annars var det en vridstark rackare som gärna lyfte på framhjulet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Instämmer. En gurglande Laverda må med dagens mått vara långsam, men nog fan är det en sporthoj.


Buy quality, cry once
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top