Är sporthojar överskattade?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag får ofta kommentarer angående skoterkörningen och dess koppling till fysisk aktivitet. "Vad är sport med att ÅKA SNÖskoter", som man verkar säga i Stockholmstrakten...Tja, om vi ska ÅKA hyrmaskin rakt fram på sjön nedanför fjällhotellet så är nog den fysiska insatsen relativt låg. Men följ istället med på en lössnösväng där vi KÖR på skrå genom ett tajt gorillasnår i meterdjup snö, eller bråkar oss uppför en brant rågång med klippavsatser och andra hinder dränkta i armhåledjup puder. Ett maxpass på gymmet kommer att framstå som uppvärmning...

Sedan kan man mycket riktigt peka på skillnader mellan idrott, sport och sällskapsspel. Riktiga hockeyspelare kommer till exempel aldrig att erkänna bandy som en idrott, inte ens på en ort som min som ju vill vara känd för sitt bandylag. Jag tror att det ligger något i detta. Ett bandylag på elitserienivå verkar ju kunna bestå av gamla hockeyspelare som inte platsar i ortens halvsunkiga division ett lag...

Sedan har vi ju det gamla klassiska exemplet från tiden med svartvit TV. Sportspegeln under Bengt Grives ledning lyckades ju bli någon slags instans i det svenska samhället och tyvärr en instans som aktivt motarbetade motorsport. Sverige hade ju enorma internationella framgångar både med bil och motorcykel, men endast en bråkdel av detta hamnade på TV. Gubben hade tydligen ett motto som löd "det finns bara tre sporter jag hatar och det är formel ett, formel två och formel tre"...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag får ofta kommentarer angående skoterkörningen och dess koppling till fysisk aktivitet. "Vad är sport med att ÅKA SNÖskoter", som man verkar säga i Stockholmstrakten...Tja, om vi ska ÅKA hyrmaskin rakt fram på sjön nedanför fjällhotellet så är nog den fysiska insatsen relativt låg. Men följ istället med på en lössnösväng där vi KÖR på skrå genom ett tajt gorillasnår i meterdjup snö, eller bråkar oss uppför en brant rågång med klippavsatser och andra hinder dränkta i armhåledjup puder. Ett maxpass på gymmet kommer att framstå som uppvärmning...

Sedan kan man mycket riktigt peka på skillnader mellan idrott, sport och sällskapsspel. Riktiga hockeyspelare kommer till exempel aldrig att erkänna bandy som en idrott, inte ens på en ort som min som ju vill vara känd för sitt bandylag. Jag tror att det ligger något i detta. Ett bandylag på elitserienivå verkar ju kunna bestå av gamla hockeyspelare som inte platsar i ortens halvsunkiga division ett lag...

Sedan har vi ju det gamla klassiska exemplet från tiden med svartvit TV. Sportspegeln under Bengt Grives ledning lyckades ju bli någon slags instans i det svenska samhället och tyvärr en instans som aktivt motarbetade motorsport. Sverige hade ju enorma internationella framgångar både med bil och motorcykel, men endast en bråkdel av detta hamnade på TV. Gubben hade tydligen ett motto som löd "det finns bara tre sporter jag hatar och det är formel ett, formel två och formel tre"...

...och det finns väl få aktiviteter vars utövare är så formidabelt övertygade om den egna tuffheten som hockey? Sanningen är nog att de skulle vara helt utkörda efter 12 minuters bandymatch och att de skulle ligga i ett hörn i fosterställning och grina efter 3 minuter handboll.

Snöskoter i terräng är troligen det jobbigaste som går att leta upp. Som att köra ovan nämnda sandcrossbana fast på en R1200GSA på 260 kilo och gatdäck. 10 varv är uppvärmning.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det längsta jag kört på ett räcke är nog 70 mil."landsväg utan kåpor" Minns att jag var helt utmattad i knopp o kropp.

120 mil med en SportHoj tillverkad i England på 60-talet! Försedd med registerkåpa, transkåpa, sidokåpa i plåt och ventilkåpor. Tankväskan som enda vindskydd.
Fullgasar på Autobahn naturligtvis, men längre sträckor blir det runt 130 för att inte ligga ivägen i mittenfilen. Rakt fram är inte så kul men LJUDET kompenserar. PK-nissar får ursäkta! :D

100- milaresor är inte jobbiga om det är hyfsat krokigt så man inte ligger på samma varv hela tiden. Ligger man på samma varv en längre stund kan man börja höra "konstiga" ljud och få för sig att något håller på att gå sönder... :rodnar
Nu är det inte bara trumbromsarna som behöver kärlek och omvårdnad för att fungera bra utan i stort sett allt på SportHojen men för oss som inte är bekväma är det en stor del av känslan med motorcykel. :fakta

En 100-milaresa som första resa på våren kan möjligtvis vara lite jobbig annars är det inget problem. Jag får snarare problem på rak väg när jag inte får använda huvudet för att köra och med planering av körning... :rodnar
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Det längsta jag kört på ett räcke är nog 70 mil."landsväg utan kåpor" Minns att jag var helt utmattad i knopp o kropp.
70 mil är inte dåligt! Närmsta jag kommer är ca 60 mil under en dag. Nu senast blev det 50 mil på Streeten men då sa vänster knä ifrån efter ca 30 mil… :(
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag håller helt med men förstår inte vad det har med mitt inlägg att göra bara.
Det var ju precis det som var min poäng....åter...igen. Du missade nog helt min poäng i första inlägget med paralellen till att jämföra en sporthoj med en chopper och att jämföra en sporthoj med ett jaktplan. Dvs de är så olika att de inte går att jämföra. För att förtydliga så var min poäng: Att jämföra en sporthoj och en chopper i ett dragrace på typ 50 m är som att jämföra en guldfisk och en apa genom att se vem som snabbast klättrar i ett träd.

Det är väl lite det som är min poäng också. Dvs vi har ungefär samma poäng. En jetfighter är tillverkad för ett visst användningsfall och för att vara bra där. För att den skall vara optimal där så krävs att man kompromissar lite med andra egenskaper. Som blixtsnabb acceleration från stillastående.

Ska man göra det ännu tydligare så är det väl att en jetfighter är i stort sett värdelös och rätt svårflugen under 300 km/h och funkar sedan utmärkt upp till någonstans kring dubbla ljudhastigheten medan en sporthoj sällan når över 300. Dvs sporthojen kan inte nå dom hastigheter där en jetfighter fungerar bra och en jetfighter är i stort sett ett stort stycke metall i dom hastigheter där en sporthoj funkar bra.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Utan att sätta ner fötterna i marken?! Grym räckvidd i så fall! Vilken hoj? Eller menar du inkl. tankstopp från du började köra tills du var framme vid din destination?
Det var den obligatoriska fika/mat/bensin pausen, o bara njuta utav hur fint det är i middle of nowhere i Sverige då, självklart. Men det är nog inte nån större bragd egentligen
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
70 mil är inte dåligt! Närmsta jag kommer är ca 60 mil under en dag. Nu senast blev det 50 mil på Streeten men då sa vänster knä ifrån efter ca 30 mil… :(

30 mil är tillräckligt :) mina knän har också börjat säga ifrån. Det var när jag köpte min hoj, o hade inget egentligt alternativ än att rulla hemåt. Fast man sitter rätt gött på min xjr 1300
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
120 mil med en SportHoj tillverkad i England på 60-talet! Försedd med registerkåpa, transkåpa, sidokåpa i plåt och ventilkåpor. Tankväskan som enda vindskydd.
Fullgasar på Autobahn naturligtvis, men längre sträckor blir det runt 130 för att inte ligga ivägen i mittenfilen. Rakt fram är inte så kul men LJUDET kompenserar. PK-nissar får ursäkta! :D

100- milaresor är inte jobbiga om det är hyfsat krokigt så man inte ligger på samma varv hela tiden. Ligger man på samma varv en längre stund kan man börja höra "konstiga" ljud och få för sig att något håller på att gå sönder... :rodnar
Nu är det inte bara trumbromsarna som behöver kärlek och omvårdnad för att fungera bra utan i stort sett allt på SportHojen men för oss som inte är bekväma är det en stor del av känslan med motorcykel. :fakta

En 100-milaresa som första resa på våren kan möjligtvis vara lite jobbig annars är det inget problem. Jag får snarare problem på rak väg när jag inte får använda huvudet för att köra och med planering av körning... :rodnar

om man planerar in pauser o äter väl så kanske det blir enklare. Något man lätt förbiser då man glider på energin utav hur kul det är att köra hoj o i alla fall jag glömmer dom aspekterna. 120 mil är ändå väldigt macho på en äldre hoj. Minns bara den otroliga skillnaden på min 80 tals hoj jämfört med min 2000 hoj. Mina döden upplevelser sjönk drastiskt :)a
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
30 mil är tillräckligt :) mina knän har också börjat säga ifrån. Det var när jag köpte min hoj, o hade inget egentligt alternativ än att rulla hemåt. Fast man sitter rätt gött på min xjr 1300
Ja knät beror på att jag skadade det rejält för ganska precis 3 år sen. Så det är väl pga det som det börjar värka efter x antal mil. Har aldrig varit så innan och kan inte hitta nån annan sittställning än så som jag sitter på Streeten. :crash
Är annars en van långfärdsförare som kan sitta (eller kunde) sitta flera mil i sadeln utan bekymmer.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
om man planerar in pauser o äter väl så kanske det blir enklare. Något man lätt förbiser då man glider på energin utav hur kul det är att köra hoj o i alla fall jag glömmer dom aspekterna. 120 mil är ändå väldigt macho på en äldre hoj. Minns bara den otroliga skillnaden på min 80 tals hoj jämfört med min 2000 hoj. Mina döden upplevelser sjönk drastiskt :)a

När man känner sig trött är det redan försent så med erfarenhet stannar man innan. Trötthet är lika trafikfarligt som alkoholpåverkan, förstår man det så tar man tillräckligt med pauser.

Sedan handlar det om vana att hålla koncentrationen uppe men när många har problem med att köra längre sträckor på krokiga vägar har jag problem när det är rakt...

Nu tillhör jag kanske inte majoriteten men jag är inte ensam i kamratkretsen att köra långt och länge med äldre fordon. Men macho vet jag inte om jag är...

John Young kör lite mer än de flesta, den som har tid kan läsa hur man kan köra långa sträckor med en SportHoj från 60-talet. :tummenupp

http://craigvetter.com/pages/Vetter_Fairings/Windjammer-3/John-Young.html

BG och MM är två här på SportHoj som är Macho! Att tävla är hårt men att klara över 30 mil på Daytona och Isle of Man är mer än 120 mil på landsväg. :fakta

https://www.youtube.com/watch?v=zfoyD1hT7EM
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top