Är sporthojar överskattade?

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Grymt underhållande att se! Och visst ser det mycket roligare ut att köra ER6 än något annat där och då? Men på filmen i trådstarten är skillnaden mellan förarnas förmåga mycket liten.

Ja det är bågarna som är grejen...Purpose built eller ej..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tydligen är det gym som är överskattade och hojen som är nyckeln till både mental och fysisk hälsa...

https://www.bikerandbike.co.uk/moto...jSWLmQfK55265PHbCj4A2TuN97zVpejp47Fz9QzDST7os

Enligt en av de där länkarna skulle jag bränna 270 kalorier om jag kör motocross en timme.
http://calorielab.com/burned/?mo=ac&ac=15470&ti=Motor-cross&q=&wt=90&un=kg&kg=90

Det är samma som om jag promenerar 5.6 km/h under en timme.
Samma som promenad till jobbet i kcal per timme.

Joråsåatte, efter 15 min på crossbanan är jag inte mer trött än efter en 15 min promenad till jobbet.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tydligen är det gym som är överskattade och hojen som är nyckeln till både mental och fysisk hälsa...

https://www.bikerandbike.co.uk/moto...jSWLmQfK55265PHbCj4A2TuN97zVpejp47Fz9QzDST7os

Every motorcyclist knows a ride will make them feel great. Now we know that going for a blast could be as beneficial as spending an hour down the gym. And way more fun too.

Definitivt roligare än träningslokalen! :tummenupp

Uträkningarna kan jag inte uttala mig om men att det kan vara jobbigt att köra längre än 10 har ni hört från de som inte är vana att köra utan bara åka hoj. De som inte är vana att köra SportHoj vill köra fort för att inte hänga på styret medans den erfarne vet att det inte ska vara mer vikt än med en hand på styret.
När musklerna finns där är det inte jobbigt att köra över 100 mil med en SportHoj! :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men det där gäller ju för "motor cross", vad det nu är...?

Personen bakom dessa beräkningar borde prova lite inspirerad körning med en åttiotalshoj. Bara att få stopp på åbäket under en vanlig inbromsning leder ju till en viktminskning som heter duga. Eller varför inte prova något så oskyldigt som att "åka snöskoter" som stockholmaren säger. När vi sedan sitter fast längst in längs en trång och brant rågång med snö upp till armhålorna så kan vi börja räkna kalorier...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men det där gäller ju för "motor cross", vad det nu är...?

Personen bakom dessa beräkningar borde prova lite inspirerad körning med en åttiotalshoj. Bara att få stopp på åbäket under en vanlig inbromsning leder ju till en viktminskning som heter duga. Eller varför inte prova något så oskyldigt som att "åka snöskoter" som stockholmaren säger. När vi sedan sitter fast längst in längs en trång och brant rågång med snö upp till armhålorna så kan vi börja räkna kalorier...

När man spränger blodkärl vid tinningarna räknar man inte längre kalorier, vi räknar MW...


Buy quality, cry once
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men det där gäller ju för "motor cross", vad det nu är...?

Personen bakom dessa beräkningar borde prova lite inspirerad körning med en åttiotalshoj. Bara att få stopp på åbäket under en vanlig inbromsning leder ju till en viktminskning som heter duga. Eller varför inte prova något så oskyldigt som att "åka snöskoter" som stockholmaren säger. När vi sedan sitter fast längst in längs en trång och brant rågång med snö upp till armhålorna så kan vi börja räkna kalorier...

80-talshojar är lättkörda jämfört med 60-talare! :fakta
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
En jetmotor har ju inte direkt momentant gassvar. Från "tomgång" till fullgas så tar det några sekunder innan turbinerna varvat upp så man har full dragkraft.

Det betyder att för att ett jetplan ska kunna accelerera fullt från stillastående så måste det kunna ha fullgas med full dragkraft från jetmotorerna och hålla kvar planet med bromsarna och sedan bara släppa bromsarna när man ska iväg. I annat fall så kommer man ju att få en försröjning på någon sekund efter starten innan man har full dragkraft.

Om ett modernt stridsflygplan har en jetmotor med dragkraft som är ungefär 1,5 ggr planets vikt så innebär det att för att bromsarna ska kunna hålla planet så måste dels bromsarna vara tillräckligt stora. Dels så måste däcken ha en friktionskoefficient på minst 1,5.
Som jämförelse så har ett bra MC däck för gatbruk en friktionskoefficient på ca 1,1-1,2. Dvs det skulle behövas bra mycket klistrigare däck än en MC har vilket jaq betvivlar eftersom däcket samtidigt ska tåla att man belastar det med 10 tons vikt under acceleration upp till ca 350 km/h. Och det måste tåla att gå ner i backen i 250 km/h med stillasstående hjul. Mjukt gummi skulle riskera att slitas i bitar när man landar och jag tror att man värderar att däcken håller framför att dom är klibbiga.

Om dom teoretiskt sett vore tillräckligt klistriga så tillkommer risken att om man drar på med en jetmotor som ligger i plan med tyngdpunkten på planet och håller det med bromsarna så flyttas vikten fram till noshjulet. Risken är att man flyttar över så mycket vikt att planet skulle välta av minsta lilla vindpust. Eller i värsta fall att det slår över av sig själv. Vilket ju blir rätt dyrt.

Dvs jag betvivlar att ett modernt stridsplan kan ha fullgas och man håller kvar planet med bromsarna utan snarare att man har delgas och håller med bromsarna tills man ska iväg och då drar på vilket medför att det är först efter några sekunder som jetplanet har full dragkraft att accelerera med.

Jag håller helt med men förstår inte vad det har med mitt inlägg att göra bara.
Det var ju precis det som var min poäng....åter...igen. Du missade nog helt min poäng i första inlägget med paralellen till att jämföra en sporthoj med en chopper och att jämföra en sporthoj med ett jaktplan. Dvs de är så olika att de inte går att jämföra. För att förtydliga så var min poäng: Att jämföra en sporthoj och en chopper i ett dragrace på typ 50 m är som att jämföra en guldfisk och en apa genom att se vem som snabbast klättrar i ett träd.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Men vad är "sport" med att köra motorcykel? Det är väl nåt man gör för sitt nöjes skull eller för avkoppling, om det sedan handlar om att "rejsa", glida fram eller bröta runt i skogen är upp till var och en. Någon direkt sport är det inte frågan om hur som helst.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men vad är "sport" med att köra motorcykel? Det är väl nåt man gör för sitt nöjes skull eller för avkoppling, om det sedan handlar om att "rejsa", glida fram eller bröta runt i skogen är upp till var och en. Någon direkt sport är det inte frågan om hur som helst.

Sälj din CB400, kör Gotland grand national med en placering bland de 1000 bästa. Kom sen tillbaka och säg om det är någon sport att köra MC.

Eller kör 10 varv på valfri svemogodkänd sandcrossbana utan att stanna och vila.
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Eftersom jag är ganska otränad så är ett knixpass (15min) i full fart mer än jag orkar med. Har dessutom kört cross och enduro i ungdomsåren, så mc-körning är garanterat bra motion.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Sälj din CB400, kör Gotland grand national med en placering bland de 1000 bästa. Kom sen tillbaka och säg om det är någon sport att köra MC.

Eller kör 10 varv på valfri svemogodkänd sandcrossbana utan att stanna och vila.

Exakt.
Den som kört flest varv av mina ”gäster” körde tre, dvs mindre än sex kilometer.
Det vanligaste är att jag kör färdigt första varvet för att få hem hojen medan de går tillbaka.

Trevarvsmannen sprang lopp i stil med Göteborgsvarvet regelbundet.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Kör ett endurospår med en sporthoj så blir det ännu jobbigare.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Det längsta jag kört på ett räcke är nog 70 mil."landsväg utan kåpor" Minns att jag var helt utmattad i knopp o kropp.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top