Sidan 1 av 10 1234567 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 184
  1. #1
    Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Malmö
    Hoj
    BMW
    Inlägg
    246

    Är sporthojar överskattade?

    Vilken av de här tre hojarna skulle du välja i en bandpå om du skulle tävla mot de andra två? Jag tror att du skulle göra samma val som jag och välja Suzukin. Så jag förstår verkligen inte hur det osannolika verkar vara sant! Se filmen. Någon som kan förklara?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmavbild 2018-11-24 kl. 14.48.25.jpg
Visningar:	298
Storlek:	122,9 KB
Id:	446327


  2. #2
    Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Malmö
    Hoj
    BMW
    Inlägg
    246
    Här tävlar fem grymt seriösa sporthojar mot en ”fjanthoj”.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Yamaha FJ1200 -92
    Inlägg
    1 388
    Jag är snabbare än en H2R om vi ska ta oss igenom den lokala ICA-butiken.

    Banan spelar ju såklart jättestor roll.

  4. #4
    Medlem illocos avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    mitt i mellan
    Hoj
    cbr 900 turbo husaberg 450 suzuki 1100 ef
    Inlägg
    331
    gillar styret på den snabba fjanthojen låg väl en film ute på tuben där en sv650 hängde av en cbr1000 på någon bana kanske är det skillnaden på talang och stor plånbok som syns?
    Senast redigerat av illoco den 2018-11-24 klockan 15:45.

  5. #5
    Medlem stevies avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    göteborg
    Hoj
    2012 triumph thruxton
    Inlägg
    146
    Förmåga för hög kurvhastighet är väl det viktigaste på en sån här bana, och då är väl låg vikt ”the king”. Finns ju inga rakor att använda musklerna på. En moto3-hoj skulle väl vara snabbare här än en motoGP-hoj.
    The Great Escape

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Triumph Street Triple R -11
    Inlägg
    567
    Jag skulle nog inte hamna i depån på en asfalterad speedwaybana.

  7. #7
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    6 singlar och 3 par -44 till -12
    Inlägg
    596
    Ser ut som det körs på den japanska formen av speedwaybana. Dom gick över från grus till asfalt nån gång på 60-talet, för att det gick åt lite för många förare, tror det var cirka 30 om året.
    http://forums.cycleworld.com/showthread.php?t=222633
    Racing is the process of turning money into noise.

  8. #8
    Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Malmö
    Hoj
    BMW
    Inlägg
    246
    Citat Ursprungligen postat av illoco Visa inlägg
    gillar styret på den snabba fjanthojen
    Eller hur?


    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Ser ut som det körs på den japanska formen av speedwaybana.
    Yes och de bästa förarna tjänar mer än de flesta MotoGP-förare gör.
    Senast redigerat av Klosse den 2018-11-24 klockan 18:08.

  9. 2018-11-24, 18:08

  10. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Tumba
    Hoj
    Yamaha XJ 900 -85
    Inlägg
    708
    Påminner mig om Hildo.


  11. #10
    2018: Comeback och fetrevansch! Fordons avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Täby
    Hoj
    Yamaha R1M Superbike
    Inlägg
    2 755
    Suzukins potential utnyttjas ju inte heller. I det där klippet handlar det om hur duktig förare är. Det har inte med materialet att göra.
    Jag finns på Winblad Racing på Facebook!

    2018: Revansch & comeback till Superbike!
    #85


    2017: Winblad tar steget till SM!
    #85


    2016: Rookie!
    #85



    2015: Speedster Cup med en KTM 1290 Superduke!
    #85

  12. #11
    Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Malmö
    Hoj
    BMW
    Inlägg
    246
    Citat Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
    Suzukins potential utnyttjas ju inte heller.
    Hur ser du det?

  13. #12
    Medlem Sukkahas avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Falkenberg
    Hoj
    1976 Honda Z50a
    Inlägg
    705
    Citat Ursprungligen postat av Klosse Visa inlägg
    Hur ser du det?
    En Suzuki kan svänga åt höger och bromsa hyggligt hårt.
    Den som sa att glädje inte kan köpas för pengar var impotent och hade endast b-kort.

  14. #13
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    6 singlar och 3 par -44 till -12
    Inlägg
    596
    Jag är faktiskt lite förvånad över att Gixxern klarar sig så pass hyggligt. En Auto Race hoj är ju byggd för just såna banor. Visserligen med mindre motor än sukan.
    En sporthoj är ju inte gjord för sånt. Lika lite som den är designad för offroad eller långfärd.
    I klippet med Harleyn ser man ju att en hoj som är anpassad för amerikanska förhållanden är bättre på vissa saker än en sporthoj. Det är ju det som är det fina med motorcyklar, det finns alla möjliga sorter som passar till olika behov.
    Racing is the process of turning money into noise.

  15. #14
    Karisma som ett järnspett. Skurkens avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Veddige
    Hoj
    KTM Duke 690 R
    Inlägg
    882
    Du tar ju inte ut en sporthoj i skogen för att det går fort, dålig jämförelse. Det är inte sporthojar som är överskattade, men hur avgörande förarens insats är kanske är underskattad av de som inte är så insatta.
    SuperSic #58

  16. #15
    Medlem Adlers avatar
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    På landet
    Hoj
    1984, Suzuki, GSX 400 FWS
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
    Suzukins potential utnyttjas ju inte heller.
    Nej verkligen inte. Den är inte byggd för korta dragrace direkt.

    Citat Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
    I det där klippet handlar det om hur duktig förare är. Det har inte med materialet att göra.
    Nej tvärtom. Det har bara med materialet att göra. Den där rostiga jäveln är lågt drevad och ser nästan ut att darkside'a med ett däck som har övertag i dragrace. Sukkan är högt drevad för hög toppfart och däck som kan svänga även i högre farter än på parkeringsplatsen. Skulle de öka bansträckan till 1 mil så skulle sporthojsföraren både hinna stoppa och kråla sig ur stället innan choppern hunnit fram.
    Dreva 2 identiska hojar olika så ska du se att det blir olika resultat också.

    Ett modernt jaktplan är väl knappast långsammare än en bil heller...eller är det bara talang det här: ?
    Senast redigerat av Adler den 2018-11-25 klockan 12:30.

  17. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    tyresö
    Hoj
    Honda CBF600 -04
    Inlägg
    112
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Ser ut som det körs på den japanska formen av speedwaybana. Dom gick över från grus till asfalt nån gång på 60-talet, för att det gick åt lite för många förare, tror det var cirka 30 om året.
    http://forums.cycleworld.com/showthread.php?t=222633
    Tack Micke R för länken som jag läste med nyfikenhet

    Anm Yakuza är enl Wikipedia den organiseradee brottsligheten i japan
    Intressant läsning: Här ett klipp

    Auto Race is a Japanese version of motorcycle speedway, but combines gambling added into it and is held on an asphalt course, throughout Japan. An typical Auto Race bike is 599cc. Autorace is predominantly a gambling sport.

    Unlike other forms of motorcycle and gambling sport, prior to race day, the rider have to stay over at the dormitory with over 500 riders and refrain from contacting anyone within the outside world including any forms of communications to prevent race fixing which scandalised the sport during the years of the sport when the Yakuza took over the sport and as a result, crowds dwindled and it was saved when a motorcycle federation took over it in 1967. Since then the sport has very much gone its own way to develop into a form of motor sport exclusive to Japan.

    As in Speedway, the bikes have no brakes

    An average rider usually spend half a year living away from home. A race usually involves eight riders and runs for no more than three minutes. Between races, the bike is kept together with other bikes.

    As well as their real names, all the riders have an alias, or nickname, which they go by. There are eight riders in each six-lap race. All are trained in official training schools and have to pass a qualifying examination before being allowed to become competitive riders. Once qualified, riders are graded according to their results and these grades are used to ascertain racing positions, with the higher graded riders starting from the back grids.

  18. #17
    2018: Comeback och fetrevansch! Fordons avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Täby
    Hoj
    Yamaha R1M Superbike
    Inlägg
    2 755
    Citat Ursprungligen postat av Adler Visa inlägg
    Nej verkligen inte. Den är inte byggd för korta dragrace direkt.



    Nej tvärtom. Det har bara med materialet att göra. Den där rostiga jäveln är lågt drevad och ser nästan ut att darkside'a med ett däck som har övertag i dragrace. Sukkan är högt drevad för hög toppfart och däck som kan svänga även i högre farter än på parkeringsplatsen. Skulle de öka bansträckan till 1 mil så skulle sporthojsföraren både hinna stoppa och kråla sig ur stället innan choppern hunnit fram.
    Dreva 2 identiska hojar olika så ska du se att det blir olika resultat också.

    Suzukin kan läggas ned betydligt mer än sådär, kroppen kan positioneras mycket bättre och det finns bättre spårval att välja.
    Jag finns på Winblad Racing på Facebook!

    2018: Revansch & comeback till Superbike!
    #85


    2017: Winblad tar steget till SM!
    #85


    2016: Rookie!
    #85



    2015: Speedster Cup med en KTM 1290 Superduke!
    #85

  19. #18
    Medlem falco_tunas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Eskilstuna/Mariefred
    Hoj
    Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
    Suzukin kan läggas ned betydligt mer än sådär, kroppen kan positioneras mycket bättre och det finns bättre spårval att välja.
    På en av Suzuki-hojarna sitter Nobuatsu Aoki, just saying... Personligen skulle jag vara försiktig med att ge körtips till honom.

    Killen i gult på pinnstaketet, är f.ö. dubbla världsmästaren Haruchika Aoki, hans brorsa.

    Annars tycker jag det ser skapligt halkigt ut på den där banan, det kanske helt enkelt inte är så bra grepp.

  20. #19
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 620
    Citat Ursprungligen postat av Adler Visa inlägg
    Nej verkligen inte. Den är inte byggd för korta dragrace direkt.



    Nej tvärtom. Det har bara med materialet att göra. Den där rostiga jäveln är lågt drevad och ser nästan ut att darkside'a med ett däck som har övertag i dragrace. Sukkan är högt drevad för hög toppfart och däck som kan svänga även i högre farter än på parkeringsplatsen. Skulle de öka bansträckan till 1 mil så skulle sporthojsföraren både hinna stoppa och kråla sig ur stället innan choppern hunnit fram.
    Dreva 2 identiska hojar olika så ska du se att det blir olika resultat också.

    Ett modernt jaktplan är väl knappast långsammare än en bil heller...eller är det bara talang det här: ?
    Det är väl en kombination av saker skulle jag säga.
    En sporthoj är inte optimerad för dragrace från stillastående. Liksom allt annat så är det en fråga om kompromisser.
    Den har relativt kort hjulbas och sving för att den skall vara snabb att svänga med. Det medför att det inte går att lägga på full gas från stillastående eftersom det bara leder till att framhjulet lyfter.
    Redan 110 hk i en honda VFR räcker för att fram hjulet skall lätta upp till 100 km/h om man inte har lite känsla i gasen. Den är ändå en sporttouring och inte riktigt lika kinkig som en sporthoj vad gäller gaspådraget vid acc från stillastående.

    Choppern har lång hjulbas och motor och förare är placerade lågt vilket ger en låg tyngdpunkt och han kan därför lägga på full gas från början i stort sett.

    Sporthojsföraren måste vara försiktig och lägga på lagom med gas för att accelerera optimalt med hänsyn till tillgängligt grepp och wheelietendenser.
    Acceleration från stillastående med en sporthoj är därför rätt förarberoende. Dock kan en sporthoj aldrig accelerera lika fort som en hoj med lägre tyngdpunkt och längre hjulbas eftersom det inte går att få ner kraften i backen.

    Dom 180 hästkrafterna börjar ju spela in när man kommer över 100. Då kommer sporthojen att kunna accelerera i stort sett med samma acceleration som upp till 100 medan choppern kommer att drabbas av att accelerationen mattas av betänkligt eftersom motoreffekten blir begränsande.

    Vad gäller jämförelsen mellan stridsflygplanet och formel1 bilen så är det ju också en lite orättvis jämförelse. Ett stridsplan har inte som högsta prio att accelerera fort från stillastående. Dessutom begränsas man av bromsarna och hur en jetmotor fungerar i grunden.
    Tittar man på siffror så verkar det som om många stridsplan har kapacitet att accelerera med ca 1,5 g baserat på exempelvis F18 som har 2 st motorer med 22000 pounds dragkraft och planet väger ca 30 000 pounds. Det skulle innebära en acceleration till 100 på ca 2 sek. Men det kräver ju en fullt uppvarvad jetmotor med efterbrännkammaren tänd.
    Det är ytterst osäkert om bromsarna skulle klara att hålla planet med det pådraget eftersom friktionen mot asfalten troligen inte skulle räcka till.
    Dvs stridsplanet får börja med en motor som inte är fullt uppvarvad och därmed inte ger full effekt. Därav är bilen snabbare i starten.
    Jetmotorerna ger ju dessutom troligen inte full effekt från stillastående eftersom dom i viss mån ju hjälps av farten som kommer att trycka in luft till kompressorstegen.
    The man, the myth, the concept.

  21. #20
    Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl
    Inlägg
    1 480
    Citat Ursprungligen postat av falco_tuna Visa inlägg
    På en av Suzuki-hojarna sitter Nobuatsu Aoki, just saying... Personligen skulle jag vara försiktig med att ge körtips till honom.

    Killen i gult på pinnstaketet, är f.ö. dubbla världsmästaren Haruchika Aoki, hans brorsa.

    Annars tycker jag det ser skapligt halkigt ut på den där banan, det kanske helt enkelt inte är så bra grepp.
    Antar att han ser ett suboptimalt utnyttjande av farkosten i fråga. Även en aldrig så meriterad person kan ju köra -med flit- under sin förmåga av allehanda syften och orsaker. Det där en någon sorts "underhållning", inte racing.
    Vem vann? Ingen aning men Mossberg var med!
    www.ducatiklubben.se

Sidan 1 av 10 1234567 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Lastbilar kan oxå visa känslor och uppskattning, är det en ny variant av AI-styrda lastbilar?

steffe
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här