Bästa däckval för året runt pendling??

Vilken däck hade du valt?


  • Antal röstningar
    0

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag och några amerikanska polare satt och dividerade om vinterpendling..

Inte "vi kör genom snö och is", utan mer pendling när tempen ligger runt nollan, det är blött och grått och kallt. Viss morgonfrost och risk för snöfall, men inget som frusit fast. Mycket slask och vått.

Hojen skulle ha vanliga 17" däck, alltså inget 21" enduro däck eller så. Tänk sporthoj eller upprätt gathoj med vanliga 120/70-17 samt 180/60-17 gummin.

Vi kom fram till tre val.. Men vilken röstar den samlade sporthojs eliten för?!!?
1. Conti TKC80 med "bildubb" för frosten.
M-Karoo-med-dubb-02.jpg


2. Race regndäck från valfri leverantör (Ganska smart val tror jag.. mycket sajpning och mjukt gummi)
Pirelli_Rain.jpg


3. Vanliga gatdäck för touring, typ Michelin Road 5 Trail med extra sajpning för regn.
maxresdefault.jpg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
På motard kör jag Michelin pure power o åker utan vidare med bra fäste ned till -7/8 grader har kört så i flera år.

På yzf1000r. Blev det ju M7RR o dessa har jag kört hittills i -3 grader o i min blygsamma vetskap om dessa sport däck så går det fint att pendla uppåt ~~200 utan att det känns minsta lilla obehagligt.
Ett mycket bra fäste på iskalla våta saltade asfalt vägar. O 90km på grusväg går alldeles utmärkt och så eftersom jag kör ex km varje dag utan bekymmer.

Mina 50 cent.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag tror absolut på Road5 men att undvika att köra om det är ishalka. Jag har själv använt Road3 och Road4 i minusgrader (men torra vägar) och det kändes pålitligt. Road5 fick högsta betyg i våtgrepp i Motorrads senaste test, så helt säkert bland de bästa valen i låga temperaturer. Livslängden är också bra. Enda skillnaden på vanliga Road och Road Trail är att Trail-däcken har styvare stomme för att funka med tunga adventure-hojar. Mönstret är identiskt vad jag vet.

Regndäck för race: jag undrar hur bra de funkar i kallare väder? De kräver väl oftast däckvärmare och att man kör relativt hårt för att de ska hålla temperaturen och greppet på en rimlig nivå

Vet du med dig att det är ofta du kommer köra i ishalka, ja, då ska du helt klart ha de dubbade däcken, men de vill du inte ha sommartid så du måste ändå byta.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har kört roadtec z6'or på min kawa, blev mycket imponerad över hur mycket grepp där fanns i 2 grader och smutsiga vägar, gick ju att uuuiila för bövelen! Men jag vet inte om jag skulle vara så modig på frost, eller framförallt i slask.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Förutsatt "vinter" så pratar vi låga temperaturer, då vill man ha mjuka däck och/eller dubb. Beroende på körförhållanden så vanliga typ Michelin PR5 och om det är risk för frost/is/snö givetvis dubbade däck typ TKC80.

Och sedan beror det förstås på vad man menar med "körning" - jobbpendling på motorväg :gråta eller finåkning på nyplogade vintervägar :kär så går det ju bra med vanliga MC-däck whatsoever eftersom man som vanligt anpassar körningen till underlaget.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har testat regndäck på motard vintertid och de var helkassa när tempen närmade sig nollan. Sladdriga i stommen men backelithårda med obefintligt fäste.
TKC80 har fördelen att de går att dubba men de blir relativt hårda i kyla.
Road och liknande klarar kyla hyggligt men är usla på frost/is/snö.

Lösningen är att gå ner till 160 bak och köra Heidenau K73 M+S Silica (SiO2). Mönstrade som (lätt omoderna) regndäck men med riktigt vintergummi. Oklart om det finns gummi nog att dubba men de är hur som helst riktigt bra som dubbfria.

edit: Vinterdäck i 180 med okänd kvalitet finns numera https://anlas.com/product/sheet/Enduro/WINTER GRIP PLUS/
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Odubbade TKC80 funkar fint på en DR600. Har kört så tre vintrar oavsett väder. I år funderar jag på att dra i några skruvdubb men bara om det blir någon vinter att tala om. Förförra vintern körde jag med min 750 LTD på vanliga däck. Tror bakdäcket var 10+ år. Min TDM ställde jag av i början av januari i år. Fram till dess gick det fint att åka.

Så åk vidare på de däck du har och byt om det verkligen behövs. Det går ju att dra i dubb med skruvdragaren. Nackdelen är livslängden som ska vara sämre än bildubb.
Frågan är väl hur vädret blir runt Solna i vinter. Det finns det säkert någon här som vet.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
det beror väl på var du bor eller jobbar ....:dummer
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Voine! Åretrunt-pendling är väl ett spann på, plättlätt, 35-40 graders temperaturskillnad, i södra sverige? Nå, jag skulle förordat en bra landsvägssula, ändå. Mest för att jag tycker TKC80 är rätt kasst och för att dubb kan ge sin alldeles egen osköna halka... dubbhalka, är inte att leka med, någonstans...
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
När jag var ung åkte jag året runt, med dubbat på vintern. Det var inget roligt med dubb i rondeller (bar asfalt). Antagligen för att mc är för lätt för att trycka in dubben i gummit i samma utsträckning som en bil gör. Den red för mycket på dubbarna helt enkelt. Däremot på is o snövägar så var det roligt.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Har testat regndäck på motard vintertid och de var helkassa när tempen närmade sig nollan. Sladdriga i stommen men backelithårda med obefintligt fäste.
TKC80 har fördelen att de går att dubba men de blir relativt hårda i kyla.
Road och liknande klarar kyla hyggligt men är usla på frost/is/snö.

Lösningen är att gå ner till 160 bak och köra Heidenau K73 M+S Silica (SiO2). Mönstrade som (lätt omoderna) regndäck men med riktigt vintergummi. Oklart om det finns gummi nog att dubba men de är hur som helst riktigt bra som dubbfria.

edit: Vinterdäck i 180 med okänd kvalitet finns numera https://anlas.com/product/sheet/Enduro/WINTER GRIP PLUS/

Ja exakt gummi blandingar av Silica skall man ha i året runt däck - finns en del så goggla

Tkc80 är inget vinterdäck då det hårt , det är ett mönstrat slicks.
Kul på såväl asfalt och gegga men inte vinterdäck
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Valet är ju tyvärr enkelt, Finns inte så mycket att välja på mer än tkc80 om man ska ha 180 däck.
161210b19.jpg
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det går speciellt som en dubb bärare men skall man köra odubbat så är det fel.

En grej man kan göra med Silicadäck eller andra för den delen med är att sajpa klackarna.
Tar ju tid och sitta med rakbladskniv , 90grader mot rörelseriktkningen - hyfsat tätt.

Då ökar värmeutvecklingen i däcket med även att man får en lite vindrutetorkar effekt på is.
Den hala blöta hinnan torkas av och ger däcket lite bättre prestanda
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Voine! Åretrunt-pendling är väl ett spann på, plättlätt, 35-40 graders temperaturskillnad, i södra sverige? Nå, jag skulle förordat en bra landsvägssula, ändå. Mest för att jag tycker TKC80 är rätt kasst och för att dubb kan ge sin alldeles egen osköna halka... dubbhalka, är inte att leka med, någonstans...

Precis! Frågan är fel ställd.
Ett däck som funkar bra på vintern är okörbart på sommaren.
Ett däck som funkar någorlunda på vintern är fortfarande vidrigt på sommaren och äter bort glädjen med att köra hoj.

Riktar vi in oss på vinterpendling så mår man bra av däck med hög inblandning av kiseldioxid redan från 10 grader och ner. Går vi ner under 5 grader och har väta dessutom bör det vara däck på som är avpassat för låga temperaturer med rätt gummiblandning och rikligt med mikrosajpningar.
Det är egentligen bara Hedidenu som satsar på denna typ av däck.



Michelin Pilot i TS illustration funkar fint ner till 5-gränsen och nästan acceptabelt ner till nollan.
Det är en mycket bra kompromiss eftersom det även funkar kalas i +20.
Har dock bara kört det fram.

Skall det köras kring nollan eller under = risk för is, så är det BARA dubbat som ger dig en känsla av säkerhet.
Det går att ta sig fram på odubbat också, men inte med en acceptabel säkerhetsmarginal.
Visst, man kan tuffa omkring några mil på landet, men det blir tufft att pendla varje dag, med stressade, hänsynslösa bilister runt om, fientlig trafikmiljö, stängsel och stolpar överallt.

Dubbat är nyckelordet, och där finns det mmaassssoorr att välja på.

TS däck i dubbillustrationen är fö inte ett TKC 80 utan något som mer liknar ett Karoo.






Ja exakt gummi blandingar av Silica skall man ha i året runt däck - finns en del så goggla

Tkc80 är inget vinterdäck då det hårt , det är ett mönstrat slicks.
Kul på såväl asfalt och gegga men inte vinterdäck

Jag har aldrig förstått TKC 80-hypen. Det är ett skitdäck på alla underlag, i alla dimensioner och på alla hojar.
Total besvikelse varje gång jag kört hoj med just det däcket.
Visst, det går att dubba det med små grunda bildubb, och just där och då har väl däcket något slags berättiganden - men det finns andra däck som är bättre. På allt.

Nej fan! Det finns en fördel till med TKC 80!
Inte ens de som håller på med dom där plågsamma scramblerförsöken klarar av att vända TKC 80 fel.
Alltid något.


@TS.
Dina jänkekompisar kan gärna besöka Year Round Riders.
9C97D885-E30C-49DA-BC28-8883810F9BC4.gif
www.yearroundriders.com

Stendött numer, som de flesta MC-forum på nätet, men där finns massa nyttig information för just amerikanska förhållanden.
(Jag reggade om mig för snart två år sedan för att jag trillade bort pga inaktivitet :rodnar
Står fortfarande som senast reggade medlem...)
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Precis! Frågan är fel ställd.
Ett däck som funkar bra på vintern är okörbart på sommaren.
Ett däck som funkar någorlunda på vintern är fortfarande vidrigt på sommaren och äter bort glädjen med att köra hoj.

Riktar vi in oss på vinterpendling så mår man bra av däck med hög inblandning av kiseldioxid redan från 10 grader och ner. Går vi ner under 5 grader och har väta dessutom bör det vara däck på som är avpassat för låga temperaturer med rätt gummiblandning och rikligt med mikrosajpningar.
Det är egentligen bara Hedidenu som satsar på denna typ av däck.



Michelin Pilot i TS illustration funkar fint ner till 5-gränsen och nästan acceptabelt ner till nollan.
Det är en mycket bra kompromiss eftersom det även funkar kalas i +20.
Har dock bara kört det fram.

Skall det köras kring nollan eller under = risk för is, så är det BARA dubbat som ger dig en känsla av säkerhet.
Det går att ta sig fram på odubbat också, men inte med en acceptabel säkerhetsmarginal.
Visst, man kan tuffa omkring några mil på landet, men det blir tufft att pendla varje dag, med stressade, hänsynslösa bilister runt om, fientlig trafikmiljö, stängsel och stolpar överallt.

Dubbat är nyckelordet, och där finns det mmaassssoorr att välja på.

TS däck i dubbillustrationen är fö inte ett TKC 80 utan något som mer liknar ett Karoo.








Jag har aldrig förstått TKC 80-hypen. Det är ett skitdäck på alla underlag, i alla dimensioner och på alla hojar.
Total besvikelse varje gång jag kört hoj med just det däcket.
Visst, det går att dubba det med små grunda bildubb, och just där och då har väl däcket något slags berättiganden - men det finns andra däck som är bättre. På allt.

Nej fan! Det finns en fördel till med TKC 80!
Inte ens de som håller på med dom där plågsamma scramblerförsöken klarar av att vända TKC 80 fel.
Alltid något.


@TS.
Dina jänkekompisar kan gärna besöka Year Round Riders.
View attachment 446324
www.yearroundriders.com

Stendött numer, som de flesta MC-forum på nätet, men där finns massa nyttig information för just amerikanska förhållanden.
(Jag reggade om mig för snart två år sedan för att jag trillade bort pga inaktivitet :rodnar
Står fortfarande som senast reggade medlem...)

Håller med om vad du skriver, men allt går ju om man vill. Här är en snubbe som laddar på duktigt i snö, med enligt uppgift helt vanliga Michelin Pilot Activ. Australiensisk snö förvisso, men ändå.


https://www.youtube.com/watch?v=o-WoI1z19MU
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Alla som kört vinter vet att det underlaget i videon ger väldigt bra grepp.

Det är runt nollan,ingen tjäle och saltad snömodd som däckerna trycke igenom lätt.
ungefär som att brassa i regn med lite grövre mönster.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Allt går om man vill och inte är rädd att slå sig.
Problemen kommer om man skall samsas med andra trafikanter och på ett säkert sätt kunna parera deras nycker och infall. Då är det bara dubb som gäller, när man är nere under nollan på snö och is.

Nyckelord: pendling.
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Pendlade höst/vinter/vår på en VFR750-93 mellan Karlskoga och Örebro under en tid.
Stora vägar som var plogade och saltade.
Körde ner till ca -6 -8 grader. Inte under det för då var det garanterat is.
Använde mig av Michelins Pilot Road 3 och 4(på den tiden) och även Metzeler Roadtec 01.
Dessa däcken fungerade bra till detta och gav fäste och ingav förtroende åt mig som förare.

Ville inte köra dubbat, då det var bar asfalt(blöt eller torr) och det blev halkigare än gatdäck.

Regndäck skall du inte använda då de inte är gjorda för kall temp. De blir stenhårda!

Mina 50 öre
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Har testat regndäck på motard vintertid och de var helkassa när tempen närmade sig nollan. Sladdriga i stommen men backelithårda med obefintligt fäste.
TKC80 har fördelen att de går att dubba men de blir relativt hårda i kyla.
Road och liknande klarar kyla hyggligt men är usla på frost/is/snö.

Lösningen är att gå ner till 160 bak och köra Heidenau K73 M+S Silica (SiO2). Mönstrade som (lätt omoderna) regndäck men med riktigt vintergummi. Oklart om det finns gummi nog att dubba men de är hur som helst riktigt bra som dubbfria.



Intressant. Jag körde med mina inkörda race-regndäck i -3 (men torrt) på min gamla 1290 Superduke en vinter och jag hade tillräckligt med fäste för att busa runt utan att det släppte alltför mycket. Jag hade nog hellre valt det förhållandet än Pirelli Supercorsa SP, +20 grader och blött underlag.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top