REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    899
    Blogginlägg
    1

    Packningsklister cylinderfot och topplock?

    Cylinderfotspackningen är en tunn metallpackning (0,2 mm), och topplockspackningen är en tredelad variant av metall.

    Behövs någon form av klister för tätning eller enbart att hålla dem på plats vid montering?
    I så fall - vad är lämpligt?

    (har hört olika bud om detta både vad gäller cylinderfot och topplock...och att vissa material inte bör klistras etc.)
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  2. #2
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 142
    Är det metall med ytbeläggning så skall de inte kombineras med klister eller silikon. Skall de ligga på plats kan man ta vanligt fett
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

  3. #3
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    899
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Är det metall med ytbeläggning så skall de inte kombineras med klister eller silikon. Skall de ligga på plats kan man ta vanligt fett
    - Vad gäller då för metall utan ytbeläggning?
    (Jag utgår ifrån att OEM-packningar som jag köpt, har någon form av ytbeläggning iof, men för sakens skull.)
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  4. #4
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    2 499
    Gör rent anliggningsytorna, kolla efter porer, sprickor, dvs ojämnheter, spackla med kemiskmetall om det är porigt, sprickor svetsas. Om packningen ligger fast vid pinnskruvar eller styrningar så behövs det inget fett/lim/annat.

    Packboxar: Om de är av nyare typen (stött på grå, svarta typ) så är de förbehandlade med "första smörjningen" och om man lägger på fett eller annat för att det skall smörjas bättre så har man skitit i det blå skåpet och får byta igen.
    Söker: Motor till GSXR1100W dvs vattenkylda 92-98, ev skabbig hoj

    /steffe

    Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Leksand
    Hoj
    Aprilia RSV Mille 2001 (turbo)
    Inlägg
    407
    Jag utgår ifrån att toppackningen är ny? Jag har provat med begagnad MLS-toppackning =Inte bra.
    Förslag på lim som kan spara in packningskostnaden emottages.. Även om jag själv är ivrig förespråkare av ny toppackning om den är av MLS-typ.

    Cylinderfotpackningen har jag använt vanligt loctite "packningsklister" LOCTITE SI 5980 (väldigt tunt!)
    Absurd multipartite contraptions helmed by sincere men trying earnestly to make it

  6. #6
    Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl
    Inlägg
    1 480
    Citat Ursprungligen postat av ZX9xpress Visa inlägg
    Jag utgår ifrån att toppackningen är ny? Jag har provat med begagnad MLS-toppackning =Inte bra.
    Förslag på lim som kan spara in packningskostnaden emottages.. Även om jag själv är ivrig förespråkare av ny toppackning om den är av MLS-typ.

    Cylinderfotpackningen har jag använt vanligt loctite "packningsklister" LOCTITE SI 5980 (väldigt tunt!)
    Att ersätta packning med "klister" är nog inte så fiffigt.
    Fogen är endera gjord/avsedd för packning eller inte. Omvänt att slänga in packning där ingen funnits är inte heller fiffigt.
    Det finns fogar som är "packningsfria" där det är metall-metall med ett mkt tunt lager av t.ex Hylomar. Ex. mellan över- och underdel i många gasturbiner och vevhushalvor på rätt så många motorcyklar. Främst då horisontellt delade.

    Beroende på ursprunglig packnings tjocklek så kan spel/frigång påverkas. Och är det redan bara några millifjutter mellan avgasventil(fullt öppen) och kolv med packning så kan det bli alltifrån spännande till inte särskilt kul utan en sådan. Trångt alltså...

    Som alltid så finns det variationer åt flera håll men att ersätta packning med klister för att spara pengar kan nog bli dyrt.
    Vem vann? Ingen aning men Mossberg var med!
    www.ducatiklubben.se

  7. #7
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    899
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
    Om packningen ligger fast vid pinnskruvar eller styrningar så behövs det inget fett/lim/annat.
    - Ja finns två styrningar mot topplocket, dock inte i vid cylinderbotten. Fettar undersidan så den ligger på plats.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av ZX9xpress Visa inlägg
    Jag utgår ifrån att toppackningen är ny? Jag har provat med begagnad MLS-toppackning =Inte bra.

    Cylinderfotpackningen har jag använt vanligt loctite "packningsklister" LOCTITE SI 5980 (väldigt tunt!)
    - Jag har köpt samtliga motorpackningar nya i ett enda stort pack. Ett dyrt sådant.
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  8. #8
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 112
    Inget fett på packningsytor som har färgliknade beläggning typ alla plåtpackningar. Den "färgen" ska typ likna funka som packningslim så packningsytorna måste va rengjorda väldigt noga från olja o fett. Man kan välja att spraya även nya packningar de ger ingen nackdel men ev ingen fördel heller vem vet? Bottenplåtspackningar återmont man i all evighet,, man sprutar på Locktight 3020 packningsspray vid fler än ett montage. Samma sak gäller plåt topplockspackning ,,första mont kan man torrmontera och de går i regel återanvända plåtpackningar minst 3ggr. Vid återmontage bör/måste man ta isär alla plåtar i toppackningen och slipa bort all färgliknade yta. Sedan sprutar man på 3020 spray och mont igen. Turbo dragracing farbröder har kommit fram till denna rek lista och jag har följt detta råd i hela mitt liv utan problem trots turbomaskiner!
    En rek som jag själv kommit fram till är att om man köper piratpackningar med okänt märke så ska man spraya dem även vid första montering. Jag har fått läckage vid nymont av noname piratpackningar men de har blivit täta vid andra mont med 3020 spray.
    Senast redigerat av Boost 3 den 2018-11-20 klockan 19:56.
    BOOST III

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    851
    I detta fallet så håller jag till 100%med boost3.

  10. #10
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    899
    Blogginlägg
    1
    Tackar för er input i tråden

    Här nedan klistar jag in - för att jag är lat idag o inte orkar skriva om allt igen - några frågor jag ställt på ett annat forum, men som jag kanske får svar på snabbare här av er pro´s : )


    "I am in the process of checking, tuning and cleaning my engine parts, and have some questions about this.

    - The rubber membranes in the carbs - should i grease them after cleaning to remain their smoothness and flexibility?

    - The cylinder bolts - should i use som kind of thread lock on them or not?

    - The floaters in the carbs - i have leveled the float height so they all four have the same height according to the instruction book, but since this ZX9-engine obviously are tuned by porting and increased compression...should i set them a bit higher or lower than stock measure? (13 +/- 2 mm) to compensate for that in some way?
    Or should that be compensated by different jets instead?"
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  11. #11
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 131
    Jag har aldrig använt gänglåsning till muttrarna till cylinderfoten men hur det ser ut på en Kwak vet jag inte.
    Eftersom jag inte säljer mina SportHojar så blir det besvärligt att demontera och rensa gängor så jag har lite koll istället...

    Men jag tillhör gamla skolan, Old School för er som pratar modärn svenska, och använder nästan aldrig momentnyckel ens. Gör det när jag drar toppen men inte för att få "rätt" moment utan mer för att dra lika hårt...

    Lycka till!
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  12. #12
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 112
    Citat Ursprungligen postat av MickeZX7R Visa inlägg
    Tackar för er input i tråden

    Här nedan klistar jag in - för att jag är lat idag o inte orkar skriva om allt igen - några frågor jag ställt på ett annat forum, men som jag kanske får svar på snabbare här av er pro´s : )


    "I am in the process of checking, tuning and cleaning my engine parts, and have some questions about this.

    - The rubber membranes in the carbs - should i grease them after cleaning to remain their smoothness and flexibility?

    - The cylinder bolts - should i use som kind of thread lock on them or not?

    - The floaters in the carbs - i have leveled the float height so they all four have the same height according to the instruction book, but since this ZX9-engine obviously are tuned by porting and increased compression...should i set them a bit higher or lower than stock measure? (13 +/- 2 mm) to compensate for that in some way?
    Or should that be compensated by different jets instead?"
    Inge fett eller olja på membranen gör rent men inte med starka medel för då sväller dem Diskmedel är de starkaste du får ha på membranen.
    Inge gänglåsning på topp eller cylinderskruvar om de inte uttryckligen står det i boken. Rengör gängorna noga bara och kolla i verkstadsboken om de ska dras med olja på gängan eller fett alt torrt. De visar en bild av en droppe vid skruvgängan i boken då ska de dras med olja. Om de är fett lär de stå i boken. De är stor skillnad hur hårt bulten dras mellan torr/olja och hårdast med fett.
    Flotörhöjden sätter du till org höjd även tovässat "utan turbo". Med turbo provar man också med org höjd på flotörer men om de flödar över och man inte lyckas trycksätta bort överflödning så kan man sätta flotörerna lite mer stängt såattsäga.
    Senast redigerat av Boost 3 den 2018-12-04 klockan 15:56.
    BOOST III

  13. #13
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    2 499
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    Jag har aldrig använt gänglåsning till muttrarna till cylinderfoten men hur det ser ut på en Kwak vet jag inte.
    Eftersom jag inte säljer mina SportHojar så blir det besvärligt att demontera och rensa gängor så jag har lite koll istället...

    Men jag tillhör gamla skolan, Old School för er som pratar modärn svenska, och använder nästan aldrig momentnyckel ens. Gör det när jag drar toppen men inte för att få "rätt" moment utan mer för att dra lika hårt...

    Lycka till!
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Kwak
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	250px-Kwak.jpg
Visningar:	15
Storlek:	15,4 KB
Id:	446519
    Betydligt bättre
    Söker: Motor till GSXR1100W dvs vattenkylda 92-98, ev skabbig hoj

    /steffe

    Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

  14. #14
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 131
    Citat Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
    Av hänsyn till TS kan jag naturligtvis inte hålla med!

    Eftersom jag bara har erfarenhet av ovanstående KWAK, men den gillar jag sedan många år!

    Reklampaus!



    Varning! Känsliga, säkerhetsmedvetnas varnas för bilder med förare med en hand på styret och även spark mot annan motorcyklist!

    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Lastbilar kan oxå visa känslor och uppskattning, är det en ny variant av AI-styrda lastbilar?

steffe
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här