Inför vintern - automagisk kedjesmörjare

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja det är en väldans bra sak. Drivpaketet håller mycket längre och man slipper kladda
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har en liknande pryl på min SV, dock är min från Tutoro. Skillnaden mot Scottoilern är att tutoron är helt mekanisk och aktiveras av vibrationerna när man kör, vilket också var anledningen till att jag köpte (lätt att koppla in). Billigare än Scottoilern också. Principen funkar bra, men var lite svårt att få till en bra inställning på hur snabbt den ska smörja. När det är varmt, över +25, så blir oljan jäkligt tunn och droppar ut snabbt = kladd på hjul och däck. Scottoilern är kanske bättre i det avseendet.

-edit- länk: https://www.tutorochainoiler.com
 
Last edited:

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Grattis till dem att de lyckats lösa ett icke-problem och introducera en extra möjlighet till oljeläckage - men det var väl det som var poängen?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Borde väll skapligt enkelt gå att ta oljepumpen från en motorsåg. Dessa är justerbar o minimal det är bara hur man driver den, liten rc motor som man varvtalstyr.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Borde väll skapligt enkelt gå att ta oljepumpen från en motorsåg. Dessa är justerbar o minimal det är bara hur man driver den, liten rc motor som man varvtalstyr.

Låter fett overkill med oljepump från en motorsåg. Allt som behövs är någon droppe i minuten. Min kedjesmörjare fungerar med endast gravitationen som drivkraft och den kan kladda ner hela bakhjulet om man inte är försiktig.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Scorpion dual injector är en nyhet för mig. Har annars bara sett en påförare på ena kedjesidan så utvecklingen går framåt:hihi
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
På min 750R så var utloppet för vevhusvent vid framdrevet, snygg lösning med slang från oljepåfyllningen och ventilkåpan, Y-koppling och slang till drevet. :tummenupp
Återbruk i dess bästa form :hihi

Undrar om jag ska ha det igen :va
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Satt scottoiler på min RVF400 när jag hämtade den från England. Allt i cutsen hade oljefilm. Allt som befann sig i närheten av den där installationen hade oljefilm. Åkte ut omgående. Icke-problem som någon skrev.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är ju just sådant som är fett kul att uppfinna hel O nödvändiga owerkill lösningar just bara för att det går.. Annars är man ju bara en i mängden Svenssons..
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
På 10-15 år har liksom däck även drivpaket förbättrats och i princip halverats i pris.

Det heter ju "-man kan aldrig smörja sönder nåt". Nja, vad gäller drivpaket så känns det som man kan göra det. Kladd drar åt sig smuts.

Jag har provat varianterna "inte smörja kedjan" och "smörja kedjan".(jag har matat mil).
Smörja mycket är en ren förlust.
Smörja lite ger minimal vinst.
Smörja i princip inget är i alla fall mycket mindre förlust än smörja mycket.

Smörja lagom är bäst :) För en medelåkare i Sverige så är det ju i princip en till två gånger per år(förutom då smörjning efter körning i regn samt efter tvätt)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vs.
Var det du som gjorde långkörningen utan att smörja? Tror det var över 1000 mil någon gjorde i ur o skur utan att kedja eller drev tog någon skada.

Detta skedde i en tråd här på forat för ca 3-5 år sedan.
Mvh
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Oklart om han har rätt men min körskollärare tyckte att efter införandet av o-ringskedjor så var smörjning huvudsakligen för att det inte skall gnissla. Jag känner att han är trovärdig iaf.
Jag brukar hälla på OKs olja lite då och då, och gör det på samma sätt som jag oljar cykelkedjor, längs med innerkanten på länkplattorna.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Oklart om han har rätt men min körskollärare tyckte att efter införandet av o-ringskedjor så var smörjning huvudsakligen för att det inte skall gnissla. Jag känner att han är trovärdig iaf.
Jag brukar hälla på OKs olja lite då och då, och gör det på samma sätt som jag oljar cykelkedjor, längs med innerkanten på länkplattorna.

På sätt och vis har han väl rätt, din körskollärare men samtidigt är en mekanisk påverkan som ger upphov till gnissel rätt stor, dvs det är även för mindre slitage man smörjer i så fall.
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det skadar ju inte att ha en tunn oljehinna som skyddar från korrosion heller, men som sagt, det blir rena slippastan om man blandar vägdamm med olja :gnissla Lagom är helt enkelt ett förbannat användbart ord i de flesta sammanhang :fakta
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Smörja ofta eller sällan gör nog inte någon större skillnad. Att frekvent göra rent och smörja däremot. Stor skillnad på hur framförallt framdrevet slits enligt min erfarenhet.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top