Svarva distanser

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
1000kr är väl för att man räknar med att det tar en timmes totaltid inkl allt.

Jeppen som svarvar lite extra på kvällen tar mer typ 200kr/st. En vän gör det för en kasse öl.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mailade din ritning till min kamrat. En fråga från honom: Vad tillför 49mm diametern på ritningen till höger. Pboxen är 40mm diameter, räcker inte det? Gör ju viss skillnad om man skall utgå från 40mm rundstång istället för 50mm...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Inget konstigt om priset på båda bitar hamnar på tusenlappen eller mer...

Du säger aluminium men inget mer. Behöver du höghållfast 7075-T6...? Behöver du höghållfast 7075-T73 som inte är känslig för spänningskorrosion...? Eller duger det med äkta svenska fönsterlistaluminium ur 4-serien...? Bara detta kan påverka slutpriset med sådär en faktor tio...

Din ritning anger inte heller några diametertoleranser. Innerdiametrar ska rimligtvis ligga lite över nominellt mått så att du kan trä hjulaxeln genom dem och ytterdiametrar ska rimligtvis ligga lite under nominellt mått eftersom de ska in i något. Om dessa toleranser inte anges kan operatören tolka detta på två sätt. Antingen att det är noga som fan att alla mått blir precis nominellt mått eller - helt enligt svensk ritningsstandard - att det inte är noga alls. Detta kan påverka slutpriset ytterligare en faktor tio och dessutom om du överhuvudtaget kan montera de bitar du får tillbaka...
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Då bevöver jag hjälp med toleranser på mått. Axeln är precis under 17mm så därför tänkte jag att 17 blir bra. Packboxen är 40mm så då ska väl distansen vara 40mm. Anledningen till 49mm diameter är för att jag tänkte att den kanten skulle gå utanför packboxen men det kanske är helt onödigt? Isåfall kan jag ta bort den. Ang hållfasthighet har jag ingen aning? Räcker det inte med vanlig aluminim till distanser? Om det nu finns något som är ”vanlig”. Tar tacksamt emot tips eftersom jag inte kan detta själv.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ja 49 mm delen är onödig även om det inte är fel att ge packboxen en skyddstäckning som inte ligger direkt emot. För packboxar ska du använda exakta axelmått som tidigare nämnts. T.ex. 40,0 mm.

Måttet 17,0 mm i hålet är rätt om du har mätt att axeln är minst några hundradelar mindre. Mäter man då med skjutmått gäller dels att veta hur man gör (använda det minsta axelmåttet som avläses) och göra flera mätningar och inte använda ett billigt lågprisskjutmått som kan visa olika varje gång och har dålig noggrannhet.

Om du anger mått med en tiondels noggrannhet, som är lämpligt i detta fall, ser tillverkaren vad det handlar om. Anger du med 100-del kommer det att kunna bli mycket dyrare om den som tillverkar tror att det måste vara så.

I det här fallet är inte kvalitén på alustången kritisk men det bör vara så hårt aluminium att det inte nöts upp ett spår av packboxen. Materialkvalitén tycker inte jag att du ska behöva ange annat än om någon som är helt novis ska göra jobbet.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Ja 49 mm delen är onödig även om det inte är fel att ge packboxen en skyddstäckning som inte ligger direkt emot. För packboxar ska du använda exakta axelmått som tidigare nämnts. T.ex. 40,0 mm.

Måttet 17,0 mm i hålet är rätt om du har mätt att axeln är minst några hundradelar mindre. Mäter man då med skjutmått gäller dels att veta hur man gör (använda det minsta axelmåttet som avläses) och göra flera mätningar och inte använda ett billigt lågprisskjutmått som kan visa olika varje gång och har dålig noggrannhet.

Om du anger mått med en tiondels noggrannhet, som är lämpligt i detta fall, ser tillverkaren vad det handlar om. Anger du med 100-del kommer det att kunna bli mycket dyrare om den som tillverkar tror att det måste vara så.

I det här fallet är inte kvalitén på alustången kritisk men det bör vara så hårt aluminium att det inte nöts upp ett spår av packboxen. Materialkvalitén tycker inte jag att du ska behöva ange annat än om någon som är helt novis ska göra jobbet.
Kanon, tack för förklaringarna. Distansen på andra sidan som är 30mm ska också in i packboxen och där blir ingen kant så då behövs det inte på andra sidan heller kanske. Vet inte varför jag tänkte så. Då ritar jag om skissen och anger en tiondels noggrannhet. Tyckte att jag mätte hjulaxeln på flera ställen och fick överallt några hundradelar mindre än 17mm.
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Lite andra saker att tänka på men som den som gör det här kan om det inte är en novis. Ändarna ges en lätt fasning så att de inte skär sönder packboxar och ytan de löper mot ska vara fin.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top