Finns det efterfrågan på att laga ECU/CDI boxar eller hastighetsmätare?

phille0

Medlem
Gick med
20 Nov 2017
Ort
hässleholm
Hoj
honda vf750, yamaha xt500
Som titeln lyder, vill folk få dem lagade eller det köps nytt istället?

Händer det att dem går i sönder eller är det bara när folk själva väljer kladda med dem?

Har en passande bakgrund för att lära mig detta men vill inte lägga min tid på något det inte finns efterfrågan på.

Någon av er som har erfarat att sakerna gått sönder och velat ha dem lagade?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Du kan ju börja enkelt med KTM mätare från 2000 talet, bara där borde du ha nog med underlag för en heltidstjänst om du siktar på nordiska länder. Dyker upp frågor på det dagligen på diverse forum.

CDI boxar så hade nog jag fegat lite och kikat på vilka som inte tillverkas längre, antagligen ett gäng intressanta 80 tals japaner där du kan med samma marknad täcka ännu en heltidstjänst, med rätt marknadsföring då så klart.

Nu kikar jag bara på lågt hängande frukt som inte är nivå raketforskning, senaste modellerna har ju ofta garantier alternativt en stabil marknad gällande reservdelar på standardfel.

Vet det finns ett företag som postar ganska hårt att de kan lösa BMWs standardfel gällande bromsservo på mitten 2000tal två hjulingar. Kan kanske fiska lite mot dem gällande vilka volymer de lyckas få in, och använda det som underlag till beslut från din sida om det är värt och plugga vidare.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det stora problemet är att få tag på scheman.

Att sätta sig och reverse engineer'a kostar mer än en begagnad från ebay. De fåtalet boxar jag kikat på har haft härdsmälta pga av extern kortslutna kablar mellan t.ex. ingång från tändgivare till generatorlindningar där typ 10% av mönsterkortet är förkolnat. Det enda jag lyckats laga till 100 är en Schnitz Pro Street box där felande komponent hade skapat en vulkankrater där jag fick mojsa bort hopers epoxy för att komma åt en BTS100 TEMPFET (dess grannar var också BTS100). Tidsmässigt hade en ny varit billigare - om man räknar på en vanlig svensk daglönare. För antika hojar, t.ex. min GPz1100 -81 med diskreta komponenter utan epoxy, är det mycket enklare att felsöka. Den marknaden som levebröd är nog rätt död i västeuropa, däremot i öst har jag sett att många pulare annonserar om sina tjänster. Är tiden inte värt så mycket funkar det nog där.
 

phille0

Medlem
Gick med
20 Nov 2017
Ort
hässleholm
Hoj
honda vf750, yamaha xt500
Tack för svaren grabbar.

Letar egentligen efter något extra som kan dryga ut kassan till banhojen och körningen.

och hoppades på hitta någon öppning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tror hellre att på nytillverkade kopior till äldre hojar. Allra helst programmerbara lär inte kosta mycket i tillverkning utan mest kostar nog tiden att läsa av mapparna så att de blir som original bolt on.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tror hellre att på nytillverkade kopior till äldre hojar. Allra helst programmerbara lär inte kosta mycket i tillverkning utan mest kostar nog tiden att läsa av mapparna så att de blir som original bolt on.

Tjeckiska Ignitech har fullt upp att göra.
http://www.ignitech.cz/en/.
Programmerbara boxar till en bråkdel av kostnaden för en original. Dessutom derestrict-boxar i olika utföranden.

Jag ser en risk med att försöka tjäna pengar på att väcka liv i gammal elektronik.
Nyckelorden är just "gammal" och "elektronik".
Hur noggrann och duktig du än är så är risken stor att den rekonditionerade boxen du lämnar ifrån dig snart nog brinner upp igen, på nytt ställe.

Kunden skiter i vilket - han har betalt en gång redan och nu SKALL det bara fungera. Sommaren är här nu, jue!

Backjobb, goodwill-arbeten och tjafs i alltför hög grad för att det skall vara kul i längden.

Mina 2 ören.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Vad är det som brukar ge upp i CDI-boxar? Lödningar eller komponenter?

Om CDI-boxarna tillverkas med samma metod som VW komponenter lär det ju inte vara så svårt att laga.

I min Passat 2008 krånglade el-rattlåset. I 12 lödningar var det nästan inget tenn. Två stift till kontakten lossnade till och med när jag plockade isär skiten. Lätt att fixa och jag sparade 6000:- på rattlås och omprogrammering plus arbete. Det här är ett standardfel och i början bytte VW hela rattstången med rattlås. Då fick kunderna betala 13000:- Man lagar inte saker nu för tiden utan man byter bara det som inte funkar.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jättegott initiativ och jag har länge efterlyst någon svensk som vill lära sig.....

Är du slängd på elektronik så erbjud tjänster för felsökning och programmering av ECU/CDI/hastighetsmätare/immobilizer. Jag tror på att rikta in sig på marknaden för detta istället:
- Min sprutcykel startar inte
- Min check engine light lyser
- Min startspärr släpper inte
- Min nyckel är borttappad
- ABS lampan lyser
osv osv

Att reparera brunna CDI/ECU tar på tok för lång tid för att det skall vara värt besväret. Du har någon timme att göra bara för att ta dig in till kretskortet i många fall. Och då kostar en beggad pryl på EBAY kring en tusenlapp. Nyproducerade CDI till gamla fordon finns där redan mängder av på marknaden och de kostar inte så farligt heller.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vissa KTM har dåligt vädertätade instrument som ibland behöver lite kärlek och elektronikkunnande för att fungera.

Folk kraschar sönder sina instrument och behöver de lagade eller utbytta och programmerade med lagom många km.

Annars är ju racebranchen lämplig. Bygga kit kabelmattor och lära sig flasha i kitprogramvaran i vanliga ECU.

Det finns massor av jobb i MCelektroniksvängen....
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ett exempel från dagens Facebook flöde.
b90617ba04657662b5e9da88c4c6047f.jpg
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top