Hur fixa bäst bränslematning med egentillverkad tank under sadel? Förg. mikuniRs36

suzi1100

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2017
Ort
mellerud
Hoj
suzi87
Hej! Jag tänker bygga en egen tank under sadeln på min gamla 1100 Gsxr. Vilken bränslepump kan vara lämplig?
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
hej

någon bra lågtryckspump typ facet bluetop eller dylikt via en filterking tryckreducerare borde funka kanon bra
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om jag förstår dig rätt så skall du inte ha något övertryck utan är bara ute efter att kunna suga upp soppa till flottörnivån som dock ligger ovanför tanken. Mitt tips skulle i så fall nog bli Mikunis membranpump. Drivs av insugspulserna så man får gänga en anslutning någonstans mellan ventil och förgasare, positivt är att slippa eldrift...


pump.jpg

http://www.mikuni.com/c-fuel_pumps.html
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Om jag förstår dig rätt så skall du inte ha något övertryck utan är bara ute efter att kunna suga upp soppa till flottörnivån som dock ligger ovanför tanken. Mitt tips skulle i så fall nog bli Mikunis membranpump. Drivs av insugspulserna så man får gänga en anslutning någonstans mellan ventil och förgasare, positivt är att slippa eldrift...


View attachment 446231

http://www.mikuni.com/c-fuel_pumps.html

jag tror inte det blir mycket till pulser när man har fullgas och då pumpar den nog inte tillräckligt
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
jag tror inte det blir mycket till pulser när man har fullgas och då pumpar den nog inte tillräckligt

De klarar iaf av att leverera nog soppa till tvinnar på upp till 900cc som drar ca 0,75 l/mil. Inte sagt att man ligger på fullgas konstant mil efter mil men normal inspirerad körninig duger dom till.

Enligt specen så levererar den 35 l/h
 
Last edited:

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
De klarar iaf av att leverera nog soppa till tvinnar på upp till 900cc som drar ca 0,75 l/mil. Inte sagt att man ligger på fullgas konstant mil efter mil men normal inspirerad körninig duger dom till.

har kört rs34or på en kawa 1100 och där sjönk vakumet såpass att den stängde den vakum styrda bensinkranen och det var på 3/4 gas så därför är jag skeptisk. men visst det kan funka å vara ett alternativ men jag föredrar el pumpar
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Jag kör Classic RR med Suzukin,så det blir mycket FULLGAS.

ska ju bara skriva att Boris tips brukar ha en väldigt bra grund att stå på:krama så mitt ifrågasättande var bara att principen för en vakumpump är lite bakvänd för mig då det blir mindre vakum ju mer gas du ger på vilket gör att pumpen blir mindre effektiv och minskar flödet när förgasarna behöver mer soppa.så jag är rätt säker på att med el pump och tryckregulator så får du en stabilare flottörnivå.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är ju inte vacuum som suger upp soppan utan det är ju ett membran som pulserar i takt med tryckfluktrationerna i insuget. Och oavsett vacuumnivå eller ej i insuget så är där ju ett varierande tryck.... På en R4 har du ju dessutom relativt få pulser per cylinder så membranet får mer tid på sig att suga.

Men jag har bara provat på 1-3 cyl motorer så jag har ingen aning om det fungerar till just detta.

Nackdelen med mebranpump är att det tar lite tid att fylla flottörhusen om de är tomma. Fördelen är att pumpen aldrig kan överfylla och ge fet bestyckning pga alternerad flottörnivå och så slipper man en strömförbrukare vilket är bra om man kör total loss elsystem.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Antag att din 1100gsxr maxar 13000RPM eller 216Hz på fullgas. Så jag inte underskattar den. Ljudhastigheten i luft är 330m/s.
1/4 våglängd vid 216Hz är då 0,38meter.
Kan du placera pumpen så slangen mellan förgasaruttaget och pumpen är kortare än 0,38m så borde pumpen hänga med.
Annars finns ju en uppsjö elektriska pumpar för ändamålet här
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ranslepumpar/elektrisk-branslepump-2000036622
Bara att åka och hämta en.
Annars här lite om problem med lösningar till membrampump.
För min del tydligt att uttaget vid insuget ska vara där liten risk för bensin i vakuumslangen mm.
https://advrider.com/f/threads/mikuni-vac-fuel-pump-problem.581506/
Men placeras en vakuumpump nära den luftkylda(?) motorn så finns kanske risk att vid stopp kokar bensinen i pumpen, gas blåsa ? Men det är kanske inget problem ?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vakummembranpump alla dagar i veckan. På Ktm 950 maskiner tar man bort elpumpen och ersätter vakumdriven pump för att slippa oroa sig om pumpfel. Vakumet till pumpdrivninen tar man mellan trottel och ventiler. Borra in en nippel i förgasarhalsen är en bra ide.
Jag kör min Thundercat 1000cc tvåtaktsskoter 3 cyl 200+ hk med org vacumpump den drar ca 3,5-7lm ber på hur hårt man gasar så nog kan en vacumpump ge soppa.

En sånn häringa billig duger långt

https://www.ebay.com/itm/Gas-Fuel-P...41181251:g:y14AAOSwNZtZzTG0:rk:1:pf:0&vxp=mtr
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då fick lära mig nåt nytt, på snöskotarna sitter ju membranpumpen kopplad till vevhuset på 2-taktaren, om jag minns rätt även så på motorsågar med en kanal från vevhuset till pumpen i förgasaren. Trodde inte att man fick nog starka pulser i insuget på en 4-taktare.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Då fick lära mig nåt nytt, på snöskotarna sitter ju membranpumpen kopplad till vevhuset på 2-taktaren, om jag minns rätt även så på motorsågar med en kanal från vevhuset till pumpen i förgasaren. Trodde inte att man fick nog starka pulser i insuget på en 4-taktare.

En tvåtaktare ger helt klart mer pumpverkan den rör membranet en gång per varv vs fyrtakt en gång per två varv (mont i insug). Men en fyrtaktare slurpar inte i sig lika mycket soppa så de duger med insugspulser vartannat varv.
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top