Bilprovningen, vad fan håller dom på med

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Åter igen visar sig den lyckade avregleringen sitt rätta jag, skulle boka tid för sambons bil en Passat och då kostar det helt plödsligt 695 kr för att besikat den, besiktade min lätta lastbil L200 för nån vecka sen och det gick på 675 kr och brukar vara dyrare.

Ringer bilprovningen och frågar varför det helt plödsligt kostar 695 kr och inte 495 kr som i Övertorneå 5 mil bort. Det är efterfrågan som styr priset säger killen i kundtjänst, nog fan är efterfrågan större än tillgången för får man en 2:a kan man inte få en tid innan man har körförbud.

Varför i helvte inte höja priset rakt av en 10:a och tjäna ännu mer pengar.

Vad är nästa steg i marknadsanpassningarna, dyrare el för att vi har längre ledningar trots att Norrbotten producerar sin el med råge, dyrare porto än södra Sverige för det är långa avstånd. Telefonen och stabilt internet är redan borta och fungerar hjälpligt om det är bra väder,

Det är jävligt konstigt att det går så bra att få malmen och skogen härifrån och söderut, men det lutar ju lite nedåt ;)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag håller med om att det är vansinne att obligatoriska kontroller ska konkurrensutsättas och styras av marknadsmässiga priser :huvet

Med tanke på hur många som skulle svälta ihjäl om Donken slog igen, och bli stående tills någon bar bort dom om rulltrappan stannade så får du gärna dra ur sladden från vattenkraften någon vecka, det skulle vara ett kul experiment :hihi Pendeln och tunnelbanan står ju ändå still varenda dag, så där skulle det nog göra mindre skillnad dock... :huvet
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
dyrare el för att vi har längre ledningar
Elen är ju faktiskt ett till katastrofområde där bolagen hittills fått höja nätavgiften hur de känner för.
Fick brev från EON tidigare att de återigen höjde nätavgiften för bland annat Solel och vindkraftselen för att vattenmagasinen var så låga efter sommarens torka.....
Va...:va
Jag som trodde solenergi och vindkraft inte drevs av vatten...fast vad vet jag liksom... De har ju monopol på ledningen till kåken, så det är bara betala.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är väl lite det som var att förvänta med avregleringen.

Finland gjorde ju samma avreglering av bilprovingen några år tidigare. Facit där visade att priserna på några år tredubblades. Dom hade ungefär samma prisnivå som vi hade före avregleringen. Dvs i storleksordningen 300 kr.

Så du kan nog tryggt utgå ifrån att vi bara är hdrygt halvvägs i prisstegringen som vi kan förvänta oss med avregleringen.
Om det blir i Sverige som det blev i Finland så kommer en besiktning inom något år att kosta ungefär 900 kr.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Elen är ju faktiskt ett till katastrofområde där bolagen hittills fått höja nätavgiften hur de känner för.
Fick brev från EON tidigare att de återigen höjde nätavgiften för bland annat Solel och vindkraftselen för att vattenmagasinen var så låga efter sommarens torka.....
Va...:va
Jag som trodde solenergi och vindkraft inte drevs av vatten...fast vad vet jag liksom... De har ju monopol på ledningen till kåken, så det är bara betala.

Det är helt sant att vind och solel inte drivs med vatten.
Däremot så är vattenkraften reglerkraft.
Vind och solel är inte reglerbar utan för att kunna utnyttja den så måste man ha reglerkraft för att kunna jämna ut den ojämna elproduktionen dom ger.
Dvs för att kunna köra en viss mängd sol och vindkraft så måste man ha en viss mängd reglerkraft i form av vattenkraft eller kärnkraft.

Låga nivåer i vattenmagasinen medför att man måste lägga över en större andel av regleringen på kärnkraften vilket minskar flexibiliteten och belastar nätet lite hårdare och då måste dom höja nätavgiften.
Om sedan höjningen är i nivå med deras kostnadsökning vet jag inte men det skulle förvåna mig om dom inte tagit i lite extra bara för att dom kan.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är helt sant att vind och solel inte drivs med vatten.
Däremot så är vattenkraften reglerkraft.
Vind och solel är inte reglerbar utan för att kunna utnyttja den så måste man ha reglerkraft för att kunna jämna ut den ojämna elproduktionen dom ger.
Dvs för att kunna köra en viss mängd sol och vindkraft så måste man ha en viss mängd reglerkraft i form av vattenkraft eller kärnkraft.

Låga nivåer i vattenmagasinen medför att man måste lägga över en större andel av regleringen på kärnkraften vilket minskar flexibiliteten och belastar nätet lite hårdare och då måste dom höja nätavgiften.
Om sedan höjningen är i nivå med deras kostnadsökning vet jag inte men det skulle förvåna mig om dom inte tagit i lite extra bara för att dom kan.
Du vet att försvara elbolag är som att försvara Caremas äldreomsorg eller Postnords utdelning... :tungan

Jag håller faktiskt på i dagarna på att kolla på elen, då det är dags att förlänga avtalet.
Jag kom fram till att jag på 1 år betalar lite mera än 17 000 SEK för allt runt omkring utan att få en enda Kw/H levererad till mig.
Yeah...
:crash
Detta är kostnader jag inte kan göra någonting åt. Eon sitter ju på monopolet och gör ju lite som de vill. De gör iofs alla andra med så....

Men för att återkomma till besiktningen så är det ju valfrihet som var ledordet när allt avreglerades. Fast jag tycker inte jag sett så mycket av det.
Tidigare kunde jag ju ta en drop-in tid samma dag och få det hela ur världen. Nu måste man ju vara ute 2-4 veckor innan, om man skall ha en chans att få t.ex. en hoj besiktigad.
Bor man någon annanstans än i de 3 största städerna så är ju inte valfriheten direkt stor heller.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Varför ska man ha valfrihet på en sån sak som besiktningen? Kan förstå att jag har valfrihet på besiktningen av min 60:a Cadillac, 62:a PV:n för där kan jag välja OM jag vill besikta och vem som ska göra det och vad jag vill betala, men inte på övriga bilar där är jag tvingad att besikta vare sig jag vill eller inte. Visst jag har valfriheten att välja vem jag vill men i praktiken är man låst till den enda som erbjuder tjänsten vilket är ockrarna på SBP.

Helst vill nog SBP att man inte ska besikta hos oss för då kan dom lägga ner verksamheten och tjäna ännu mer pengar i stockholm, göteborg och malmö. Fast det vete fan hur det går i malmö, där ägs väl de flesta bilarna av målvakter ;) Ungefär som med telefon då ingen är intresserad av att fixa nåt fungerande efter att kopparnätet är klippt då det är för få personer i området:mad:
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
valfrihet som var ledordet när allt avreglerades.
Nån vidare valfrihet är det inte, har inte stött på nån annan aktör än Bilprovningen som besiktar hojar. Har testat annan aktör än Bilprovningen med bil, känns inte så där trafiksäkert med halvdan kontroll. Sist satt karln i min MINI John Cooper Works och vred och drog på allt han hittade i kupén som inte hade med trafiksäkerhet att göra. Jag sa innan han skulle köra in bilen att jag har sänkt ner chassit rejält och ska han upp på liften så måste han använda brädor som höjer upp bilen lite så den går upp på liften. Tror ni han lyssnade? Nä. Han försökte få upp bilen på liften i alla fall.

Priserna lär stiga, de kan ju göra vad de vill, vi har bara att välja på att betala och köra eller låta bli och få körförbud.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du vet att försvara elbolag är som att försvara Caremas äldreomsorg eller Postnords utdelning... :tungan

Jag håller faktiskt på i dagarna på att kolla på elen, då det är dags att förlänga avtalet.
Jag kom fram till att jag på 1 år betalar lite mera än 17 000 SEK för allt runt omkring utan att få en enda Kw/H levererad till mig.
Yeah...
:crash
Detta är kostnader jag inte kan göra någonting åt. Eon sitter ju på monopolet och gör ju lite som de vill. De gör iofs alla andra med så....

Men för att återkomma till besiktningen så är det ju valfrihet som var ledordet när allt avreglerades. Fast jag tycker inte jag sett så mycket av det.
Tidigare kunde jag ju ta en drop-in tid samma dag och få det hela ur världen. Nu måste man ju vara ute 2-4 veckor innan, om man skall ha en chans att få t.ex. en hoj besiktigad.
Bor man någon annanstans än i de 3 största städerna så är ju inte valfriheten direkt stor heller.

Nej. Elbolagen är ju skurkar på sitt sätt. Sen påverkas det ju dessutom av att vi haft regeringar som fattar rätt korkade beslut kring elkraft och elnät vilket leder till att dom får ännu mer fria händer att suga ut oss elanvändare som i många fall saknar valmöjligheter.

Detsamma gäller ju i viss mån kring besiktningen. Det hette ju att avregleringen skulle ge större valmöligheter vilket ju inte riktigt är sant. Förvisso så har det resulterat i att man kan besiktiga på helgen på många ställen. Men inte ens jag som bor i Stockholm har märkt av någon större valmöjlighet. Det enda som hänt är att vi har fortfarande samma besiktningsstationer med skillnaden att istället för att gå in på en sida och leta lediga tider så får man gå in på flera olika sidor. Och i många fall så framgår det inte huruvida den stationen man tittar på besiktigar motorcyklar eller inte. Det anser jag ju är rätt dåligt.

Så på det stora hela så är min upplevelse av avregleringen av besiktningen att det blivit fragmenterat och svårare att hitta en tid samtidigt som priset ungefär dubblats. Rätt dåligt alltså.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag besiktade ena hojen hos Carspect. Skönt med valfrihet så man kan välja någon som kan få en att inte känna sig som att man stör när man besöker dem. Numera kan man dessutom besikta fordonen när man har lust till det och inte boka ett halvår i förväg.
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Jag besiktade ena hojen hos Carspect. Skönt med valfrihet så man kan välja någon som kan få en att inte känna sig som att man stör när man besöker dem. Numera kan man dessutom besikta fordonen när man har lust till det och inte boka ett halvår i förväg.

Inte här i Haninge kan dessa företag besikta hojar. De har väl inga körkort för mc, jag får alltid välja Bilprovningen när det gäller hojarna.
 

Hagbard

HO
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
f.d fordonsägare
Inte här i Haninge kan dessa företag besikta hojar. De har väl inga körkort för mc, jag får alltid välja Bilprovningen när det gäller hojarna.
Besiktade min mc nu i Augusti på Opus bilprovning, Lillsjövägen i Jordbro.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag besiktade min i somras på Opus i Bårsta, Södertälje.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag besiktade hojen i höstas på Opus i Kalix, jag har valfriheten att bara besikta nån dag i veckan hos Bilprovningen i Övertorneå 7 mil enkel väg eller på Opus i Kalix 9 mil enkel väg där det är lättare att få tider. Det fria valet har gett mig 10 mil respektive 14 mil längre att åk, än före avregleringen.

Inget fel att besikta på nåt av ställena, i Övertornå kom en kvinna och frågade om hon snart fick besikta bilen då jag och en annan lite äldre man var och besiktade våra motorcyklar, besiktningsmannen talade om allsköns gamla motorcyklar i säkert en kvart medan kvinnan satt och väntade i bilen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag besiktade hojen i höstas på Opus i Kalix, jag har valfriheten att bara besikta nån dag i veckan hos Bilprovningen i Övertorneå 7 mil enkel väg eller på Opus i Kalix 9 mil enkel väg där det är lättare att få tider. Det fria valet har gett mig 10 mil respektive 14 mil längre att åk, än före avregleringen.

Inget fel att besikta på nåt av ställena, i Övertornå kom en kvinna och frågade om hon snart fick besikta bilen då jag och en annan lite äldre man var och besiktade våra motorcyklar, besiktningsmannen talade om allsköns gamla motorcyklar i säkert en kvart medan kvinnan satt och väntade i bilen.

Jag ser ett helt annat problem här... :hej


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Besiktade min mc nu i Augusti på Opus bilprovning, Lillsjövägen i Jordbro.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Ja det är ju Jordbro eller Högdalen (de som tidigare var/är Bilprovningen) som kan men Carspect m fl nya aktörer kan inte besikta hojar. Blir inte så mycket valfrihet där.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Opus i Södertälje är inte någon gammal SBP. Den finns kvar vid Weda. Där kan man också besikta hojar.
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Dekra vid port73 har jag besiktigat hojen några gånger

Det visste jag inte, tack för tipset. :)
I Jordbro finns en som kan köra min Husqvarna men nu är den besiktningsbefriad. Men han är den ende som kan köra högerväxlat.




Poke my heart.
 

Körhelstvolvo

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2016
Ort
Stockholm
Hoj
ingen hoj
450:- för att staten skall besiktiga med vetskapen att det nog kostar 2000 extra av skattebetalarnas pengar för att min skitvolvo skall gå igenom så är nog privata alternativ ändå OK.
Kostar det 600:- och firmorna går runt på det så är det väl helt ok för mig.
Problemet idag är vinstjakten och att skrothögar rullar igenom för att tiden att gå igenom bilen inte finns i jakten för lönsamhet.
Sedan är det ju alltid irriterande att möta en så noggrann dam som i Högdalen som gav mig en välförtjänt 2a med ombesiktning.
Det är inte bara min säkerhet utan eran med. Men nästa år blir det två hjul!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top