Honda XL125 1977

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag känner han, dom är oftast köpta på blocket i Stockholmstrakten, gäller bara att vara snabb på sina bevakningar


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Men vad gör han med hojarna, fixar till och säljer dyrare? Eller är det en samlare, och är det bara 125:eek:r?
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Men vad gör han med hojarna, fixar till och säljer dyrare? Eller är det en samlare, och är det bara 125:eek:r?

Jo han är väl lite av en samlare, mest på -70tals Honda CB750, men det passerar några mindre modeller också hos han som fixas till och säljs


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jo han är väl lite av en samlare, mest på -70tals Honda CB750, men det passerar några mindre modeller också hos han som fixas till och säljs


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Så de små fixas och säljs för att bekosta CB 750-intresset? Kul hobby, även om jag skulle gjort tvärtom! :hihi
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Så de små fixas och säljs för att bekosta CB 750-intresset? Kul hobby, även om jag skulle gjort tvärtom! :hihi
Svårt att förstå hur någon kan få ekonomin att gå ihop med hojrenoveringar. Lite beroende på vad som måste göras förstås. Många vitala delar är svåra att få tag på till dessa årgångar, och om de finns så kostar de pengar. Och sen sälja gamla 120or för närmare 15000, vem köper dessa?
Jag har försökt hitta delar till mina tidiga 80-tals japaner utan framgång. Bromsbelägg och batteri finns, men knappast så mycket mer.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jo han är väl lite av en samlare, mest på -70tals Honda CB750, men det passerar några mindre modeller också hos han som fixas till och säljs


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ibland har det hänt att han hunnit köpa ngn billig japs i Sthlmstrakten före mig ( how dare you ) och sen har han lagt ut den igen några timmar senare, nytvättad på garageuppfarten:)


Men jag har rätt bra koll på blocket, och en hel del verkar han ju få tag i på annat sätt. Rätt sköna ovanliga hojar ibland. Han är aldrig svindyr, eller jättebillig.

Han & jag skulle förmodligen ha en hel del att snacka om när det kommer till hojintresse misstänker jag:)
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Ibland har det hänt att han hunnit köpa ngn billig japs i Sthlmstrakten före mig ( how dare you ) och sen har han lagt ut den igen några timmar senare, nytvättad på garageuppfarten:)


Men jag har rätt bra koll på blocket, och en hel del verkar han ju få tag i på annat sätt. Rätt sköna ovanliga hojar ibland. Han är aldrig svindyr, eller jättebillig.

Han & jag skulle förmodligen ha en hel del att snacka om när det kommer till hojintresse misstänker jag:)

Han har ju numret i annonsen, bara att ringa och snacka


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Svårt att förstå hur någon kan få ekonomin att gå ihop med hojrenoveringar. Lite beroende på vad som måste göras förstås. Många vitala delar är svåra att få tag på till dessa årgångar, och om de finns så kostar de pengar. Och sen sälja gamla 120or för närmare 15000, vem köper dessa?
Jag har försökt hitta delar till mina tidiga 80-tals japaner utan framgång. Bromsbelägg och batteri finns, men knappast så mycket mer.

Vad är det du inte får tag i? Det finns ju verkligen ALLT till varenda hoj tycker jag, om än svindyrt ibland.

Jag har och haft många tidiga åttiotalare och köper batteri, bromsbelägg, vajer mm på xlmoto och resten på eBay
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Han har ju numret i annonsen, bara att ringa och snacka


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tanken har slagit mig men äsch, törs inte. ;) Eftersom han & jag är på samma pinnhål i näringskedjan så blir det ju heller aldrig att vi ringer på varandras annonser haha
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Vad är det du inte får tag i? Det finns ju verkligen ALLT till varenda hoj tycker jag, om än svindyrt ibland.

Jag har och haft många tidiga åttiotalare och köper batteri, bromsbelägg, vajer mm på xlmoto och resten på eBay
Rena slitgrejer finns nog, men saker som cdi-box, regulator, startmotor, generatordelar/stator, kamkedja är svårt att få tag i.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Ibland har det hänt att han hunnit köpa ngn billig japs i Sthlmstrakten före mig ( how dare you ) och sen har han lagt ut den igen några timmar senare, nytvättad på garageuppfarten:)


Men jag har rätt bra koll på blocket, och en hel del verkar han ju få tag i på annat sätt. Rätt sköna ovanliga hojar ibland. Han är aldrig svindyr, eller jättebillig.
Jag upplever ofta samma fenomen, man hinner inte ens ringa på nån intressant hoj man sett. Vissa verkar sitta framför "Blocket " hela dagarna med plånboken i handen och släpkärran på bilen, ständigt beredda att kasta sig över de fina annonserna. Vi andra som har ett jobb att sköta har inte en chans...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Rena slitgrejer finns nog, men saker som cdi-box, regulator, startmotor, generatordelar/stator, kamkedja är svårt att få tag i.

För att välja ett exempel som knyter an till tråden, så har jag en XL125 -80 och fick förra året statorn renoverad i England, ny CDI, nytt insug och förgasare från Kina. Nya kopiagrejer. Haft XL500 som jag köpt växeldrev mm på eBay

Men div slit o släng radfyror kanske är svårare, jag har ofta hojar med någon slags åtminstone vag kultstatus. Har en DT125 -80 som jag nyss beställt insug, kick, förgasare, reedkorg.

Har också en XT550 och den bastarden är det lite värre att hitta delar till har jag märkt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag upplever ofta samma fenomen, man hinner inte ens ringa på nån intressant hoj man sett. Vissa verkar sitta framför "Blocket " hela dagarna med plånboken i handen och släpkärran på bilen, ständigt beredda att kasta sig över de fina annonserna. Vi andra som har ett jobb att sköta har inte en chans...

Bevakning på blocket, alltid redo att komma och köpa utan däckspark omgående. Annars missar man pärlorna:)
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
För att välja ett exempel som knyter an till tråden,
Har också en XT550 och den bastarden är det lite värre att hitta delar till har jag märkt.

Jag märkte också det när jag skulle renovera förgasaren på en XT550 jag hade , det var rätt knepigt att få tag i delar till den


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag märkte också det när jag skulle renovera förgasaren på en XT550 jag hade , det var rätt knepigt att få tag i delar till den


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har inte behövs förgasargrejer men nu när jag kollade in eBay så vimlar det ju av förgasarrenovringskit och insugsgummin för lunchpengar! Kina är fantastiskt:)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har också en XT550 och den bastarden är det lite värre att hitta delar till har jag märkt.

Håller med, beror nog på att den bara tillverkades under två år.

Jag märkte också det när jag skulle renovera förgasaren på en XT550 jag hade , det var rätt knepigt att få tag i delar till den

Borde ju finnas massor av sånt eftersom den delar både motor och förgasare med alla XT/TT som tillverkats under lång tid. Men det kanske är lika illa till alla?



Så länge vi håller oss till offroadhojar, och då ffa till Yamaha, så tycker jag tillgången på plast är okej. T.o.m plasttankar finns med samma utseende som hos plåttanken, stort plus! Visserligen får man hålla till godo med eftermarknadsplast, men mig gör det inget eftersom det inte behöver passa ihop så fint hos offroadhojar.

Men, om vi däremot snackar sporthojar så är bristen på OEM-plast en ren katastrof för en orginalfetishist! Redan till andra generationens R6:eek:r börjar det bli svårt med kåpdelar. Katastrof som sagt! :mad:
 
Last edited:
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top