Honda XL125 1977

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag fixade till det mekaniska och besiktade den bara, fick runt 12.000:- och eftersom jag inte hade några direkta känslor för just denna så var den inte värd att renovera. Hade bara fått tillbaka pengarna i princip. Gav 2.500:- bara någon månad innan jag sålde den.

Nu borde jag posta en bild på min nyinköpta XL 125, för att vara lite mer on topic, men den är redan delvis riven. Fick loss motorn ( satt stum ) utan problem men den har oroväckande dåligt komp tycker jag.

Nä det är klart att ser man ingen glädje i just den modellen, ska man ju inte investera en massa jobb och pengar.
Hoppas XL:en tilltalar dig mer. Kanske dags för en byggtråd? :)
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Nu har jag kört igång. Elsystemet är det första jag ser över, och det tycks inte vara helt sönderklippt utan färger matchar skapligt de som visas på ett googlat schema. Ska nog gå att få till.

Men - delar, vart letar man. Är det eBay? Lokala Hondahandlaren? Eller finns det någon fin nätbutik som har allt. Behöver t.ex. fotbroms, bromskontakter, förgasarrenoveringskit, prylar för att renovera framgaffel m.m.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nu har jag kört igång. Elsystemet är det första jag ser över, och det tycks inte vara helt sönderklippt utan färger matchar skapligt de som visas på ett googlat schema. Ska nog gå att få till.

Men - delar, vart letar man. Är det eBay? Lokala Hondahandlaren? Eller finns det någon fin nätbutik som har allt. Behöver t.ex. fotbroms, bromskontakter, förgasarrenoveringskit, prylar för att renovera framgaffel m.m.

Consolidated Motor Spares i Holland brukar ha det mesta till äldre japanare. Kan kosta en del dock, vippor till polarens CB450 -71 går på 100 euro. Per vippa.

www.cmsnl.com
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nu har jag kört igång. Elsystemet är det första jag ser över, och det tycks inte vara helt sönderklippt utan färger matchar skapligt de som visas på ett googlat schema. Ska nog gå att få till.

Men - delar, vart letar man. Är det eBay? Lokala Hondahandlaren? Eller finns det någon fin nätbutik som har allt. Behöver t.ex. fotbroms, bromskontakter, förgasarrenoveringskit, prylar för att renovera framgaffel m.m.

Bara att söka brett, bromsar och drivpaket på xlmoto.se, förgasarkit på eBay mm. Vissa delar har jag faktiskt fått beställa på Hondacenter.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Här skruvas det för fullt. Blir inte klok på elsystemet men känner mig stark idag och ska nog lyckas ta mig vidare.
15C16743-CFA2-42CE-873B-3A4F2AAFC7E5.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu har jag kört igång. Elsystemet är det första jag ser över, och det tycks inte vara helt sönderklippt utan färger matchar skapligt de som visas på ett googlat schema. Ska nog gå att få till.

Men - delar, vart letar man. Är det eBay? Lokala Hondahandlaren? Eller finns det någon fin nätbutik som har allt. Behöver t.ex. fotbroms, bromskontakter, förgasarrenoveringskit, prylar för att renovera framgaffel m.m.

https://www.davidsilverspares.co.uk/parts/by-model/


https://www.bike-parts-honda.com/honda-motorcycle/125-MOTO/XL/1977

https://www.cmsnl.com/
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja svindyra är de. Saknar ofta just det JAG behöver också.

Visst, det kan vara så. Men ibland har de just den lilla detaljen som får allting att bli rätt.

Min XT 550 har en kromad ring runt lyset och den var skrapad på ena sidan samt att den var oval, när lyset i övrigt var runt. Detta stack i mina ögon varje gång jag tittade på hojen. Efter flera års sökande på Ebay och på alla Yamaha parts-sidor jorden runt, så hittade jag den hos CMS.
Just då hade jag kunnat betala det dubbla, så glad var jag över att jakten var över. Så mitt tips är att kolla med dem om du inte hittar det du vill ha nån annanstans.

#2 i listan:
https://www.cmsnl.com/yamaha-xt550-...1_model38122/partslist/0034.html#.XEhuzFxKiUk


Ett annat ställe som kan ha delar till äldre hojar är https://www.partssweden.se/
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Visst, det kan vara så. Men ibland har de just den lilla detaljen som får allting att bli rätt.

Min XT 550 har en kromad ring runt lyset och den var skrapad på ena sidan samt att den var oval, när lyset i övrigt var runt. Detta stack i mina ögon varje gång jag tittade på hojen. Efter flera års sökande på Ebay och på alla Yamaha parts-sidor jorden runt, så hittade jag den hos CMS.
Just då hade jag kunnat betala det dubbla, så glad var jag över att jakten var över. Så mitt tips är att kolla med dem om du inte hittar det du vill ha nån annanstans.

#2 i listan:
https://www.cmsnl.com/yamaha-xt550-...1_model38122/partslist/0034.html#.XEhuzFxKiUk


Ett annat ställe som kan ha delar till äldre hojar är https://www.partssweden.se/

Pröjsade du en tusenlapp för kromringen? Helt vansinnigt:)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag minns fortfarande den befriande känslan när jag bar i väg med en halv meter stänklappsförlängning från bakdelen i ena handen och den äckelfula lågskärmen fram och helt sonika lobbade dessa spritt nya grejer från en dagsfärsk hoj över kanten, ner i HondaService sopcontainer. Ba' så ba!

Lycka till!


Nutida arkeologiska utgrävningar under Ångpannegatans vindlande källarvalv:Skärm.jpgcrash
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Till TS, jag köpte fetaste shop-manualen, NOS knappt bläddrad. Iaf så kan jag ju scanna elchemat om du behöver
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Jag är så nyfiken på den där säljaren, han har i åratal sålt hojar, rätt många lätt ovanliga. Och många. Undrar var de kommer ifrån?

Jag känner han, dom är oftast köpta på blocket i Stockholmstrakten, gäller bara att vara snabb på sina bevakningar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top