0 mm statiskt häng med rätt rider sag/häng (stötdämpare), rätt eller fel?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Köpte nyligen en begagnad hoj, en 2017 Ducati SS939S med Öhlins-dämpare. Håller som bäst på att ställa in sag/häng (övriga inställningar får vänta till våren när det går att köra ordentligt igen), men blir lite fundersam på inställningarna för stötdämparen bak. Enligt de rekommenderade inställningarna i Öhlins-appen så ska min hoj ha 46 mm häng fram och 28 mm häng bak. Ska också säga att jag själv väger 80 kg i Adam-kostym så jag är troligen nära medelvärdet för en tänkt förare (dvs, fjäderns styvhet borde vara hyfsat rätt).

Ska börja med att säga att fjädringen var lite konstigt inställd när jag hämtade den, då hänget fram var ca 55 mm (ca 25 mm statiskt häng) vilket nu är justerat så det motsvarar Öhlins rekommendationer. Bak var hänget 30 mm, men det statiska var 0 mm (!), mätte detta genom att mäta från ovankant av svingaxeln till främre kanten på en blinkern. Har aldrig varit med om att en hoj har haft 0 mm statiskt häng när häng med förare varit rätt inställt men detta är också den sportigaste hoj jag ägt så kanske annorlunda här. Ska jag följa Öhlins rekommendationer ska jag alltså brassa på med ännu mer preload men det känns bara fel att ha 0 mm statiskt häng?

På ett annat forum var det någon som menade att grundproblemet är att fjädern är för mjuk, vilket låter lite bakvänt i mina öron, men så kan det kanske vara?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Finns det inte rekommendation för vad statiskt häng ska vara bak också?

Om statiskt häng blir för litet när man ställt rejshänget rätt så har man för mjuk fjäder för sin vikt, och tvärt om. Men om rejshänget är så lite som 28mm så törs jag inte säga att den regeln fortfarande gäller. Jag har ju mest erfarenhet av lite längre fjädringsväg än så där.

Rätt rejshäng är i alla fall viktigare än rätt statiskt häng så 28mm är viktigare än att du har statiskt häng.
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
+1 på vad Two Stroke Man skriver. Statiskt häng mäts som skillnaden mellan obelastat bakhjul och cykelns vikt. Du måste alltså lyfta cykeln i något annat än svingen bak för att mäta detta. Skulle det verkligen vara noll är något fel eller så har du en fjäder för en elefant.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
+1 på ething.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag kommer inte ihåg om Supersportens stötdämpare fick topoutfjäder eller ej. Avsaknad av topoutfjäder skulle eventuellt kunna förklara att hojen knappt sjunker ihop från fullt utsträckt fjädring till belastad av hojens egenvikt. Särskilt om en tung tidigare ägare redan gängat på förspänning för att få rätt häng med förare.

Fortfarande - bara för att säkerställa att din mätning går rätt till - du använder väl fullt utsträckt fjädring som "nollpunkt"...? Alltså hjulen i luften och även en fot som trycker fälgen nedåt för att säkerställa att fjädringen verkligen är fullt utsträckt...?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
+1 på vad Two Stroke Man skriver. Statiskt häng mäts som skillnaden mellan obelastat bakhjul och cykelns vikt. Du måste alltså lyfta cykeln i något annat än svingen bak för att mäta detta. Skulle det verkligen vara noll är något fel eller så har du en fjäder för en elefant.

Ja, det är såklart så jag har gjort för att mäta statiskt häng, jag beskrev bara var jag tog måttet. Dock säger du ju emot Twostrokeman som menar att fjädern är för mjuk, medan du säger att den är för hård.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag kommer inte ihåg om Supersportens stötdämpare fick topoutfjäder eller ej. Avsaknad av topoutfjäder skulle eventuellt kunna förklara att hojen knappt sjunker ihop från fullt utsträckt fjädring till belastad av hojens egenvikt. Särskilt om en tung tidigare ägare redan gängat på förspänning för att få rätt häng med förare.

Fortfarande - bara för att säkerställa att din mätning går rätt till - du använder väl fullt utsträckt fjädring som "nollpunkt"...? Alltså hjulen i luften och även en fot som trycker fälgen nedåt för att säkerställa att fjädringen verkligen är fullt utsträckt...?

Hjulet/svingen i luften, yes. Däremot tryckte jag inte ned svingen med foten när den hängde i luften så får testa igen och se om det gör någon skillnad. Stötdämparen är en DU1122, btw.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Egentligen säger vi samma sak. Med rätt häng med förare och för lite statiskt häng är fjädern normalt dör mjuk. Men om statiskt häng är noll eller nära noll har du frångått normalregeln. Det känns som om något ör galet i mätningarna. Läs vad det står på fjädern, få förare har ju bytt ut dessa från original.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Finns det inte rekommendation för vad statiskt häng ska vara bak också?

Om statiskt häng blir för litet när man ställt rejshänget rätt så har man för mjuk fjäder för sin vikt, och tvärt om. Men om rejshänget är så lite som 28mm så törs jag inte säga att den regeln fortfarande gäller. Jag har ju mest erfarenhet av lite längre fjädringsväg än så där.

Rätt rejshäng är i alla fall viktigare än rätt statiskt häng så 28mm är viktigare än att du har statiskt häng.


Appen säger inget om statiskt häng, mer än att den klagar på att fritt häng och statiskt häng är samma och att det statiska värdet borde vara mindre än det fria hänget (man anger totalt mått i denna appen, inte hänget i sig).
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Egentligen säger vi samma sak. Med rätt häng med förare och för lite statiskt häng är fjädern normalt dör mjuk. Men om statiskt häng är noll eller nära noll har du frångått normalregeln. Det känns som om något ör galet i mätningarna. Läs vad det står på fjädern, få förare har ju bytt ut dessa från original.

Precis, tycker också att det verkar osannolikt att fjädern skulle vara utbytt men ska se vad det står på den. Jag ska absolut dubbelkolla måttet, men för att förtydliga så har jag mätt avståndet mellan en fast punkt på kutsen och en fast punkt på svingen, när hjulet hänger fritt i luften, när hojen står upprätt och när jag själv sitter på den.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Tolkar jag beskrivningen rätt så sitter det en för mjuk fjäder. En hårdare fjäder gör att det blir mindre skillnad mellan mätningarna du ska göra.

En mjuk fjäder måste förspännas ganska hårt för att den ska orka med när du sitter på, vilket gör att den toppar när du kliver av.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag ser inget konstigt i TS värden på bakfjädringen. Fjädern är helt enkelt för mjuk för förarvikten.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag sitter på en längre flygning just nu, men tack vare SAS wifi kan man ju koppla upp sig mot både det ena och det andra...

Supersportens stötdämpare verkar levereras med 105 N/mm fjäder och 14 mm förspänning. Faktiskt lite åt det styvare hållet med tanke på Supersportens länkageutväxling och den uppgivna förarvikten, å andra sidan framtestad av Ducati och då säkerligen under många varv på Mugello där alla snabba riktningsbyten alltid innebär att styvhet är kung...

Supersportens stötdämpare verkar däremot inte innehålla någon topoutfjäder, så jag kan få revidera mitt tidigare uttalande om att detta inte är en budgetstötdämpare...

Detta innebär att du behöver 1470 N kraft för att börja trycka ihop den fullt utsträckta fjädern plus ytteligare 241 N kraft för att börja trycka ihop stötdämparens gaskraft. Alltså drygt 170 kg innan stötdämparen börjar tryckas ihop från fullt utsträckt, vilket med hänsyn till länkageutväxlingen blir runt 85 kg rakt över bakhjulet.

Så ja, det är mycket möjligt att denna hoj knappt kommer att ha något "sag utan förare" när "sag med förare" är korrekt inställt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag sitter på en längre flygning just nu, men tack vare SAS wifi kan man ju koppla upp sig mot både det ena och det andra...

Supersportens stötdämpare verkar levereras med 105 N/mm fjäder och 14 mm förspänning. Faktiskt lite åt det styvare hållet med tanke på Supersportens länkageutväxling och den uppgivna förarvikten, å andra sidan framtestad av Ducati och då säkerligen under många varv på Mugello där alla snabba riktningsbyten alltid innebär att styvhet är kung...

Supersportens stötdämpare verkar däremot inte innehålla någon topoutfjäder, så jag kan få revidera mitt tidigare uttalande om att detta inte är en budgetstötdämpare...

Detta innebär att du behöver 1470 N kraft för att börja trycka ihop den fullt utsträckta fjädern plus ytteligare 241 N kraft för att börja trycka ihop stötdämparens gaskraft. Alltså drygt 170 kg innan stötdämparen börjar tryckas ihop från fullt utsträckt, vilket med hänsyn till länkageutväxlingen blir runt 85 kg rakt över bakhjulet.

Så ja, det är mycket möjligt att denna hoj knappt kommer att ha något "sag utan förare" när "sag med förare" är korrekt inställt.

Ok!
Att dämparen inte har topp spec kan jag leva med. Viktigare hur den beter sig när jag kör lite mer aggressivt vilket jag inte fått möjlighet att testa ännu. Ska ju också sägas att jag inte upplevde dämparen som stötig eller för hård även med den högre förspänningen, men min referens är å andra sidan en sliten supermoto och en japansk budgetsportis (för ev besserwissers så är jag medveten om att förspänningen inte ändrar fjäderns styvhet, men kan i min erfarenhet ändå ge en stötigare känsla).

Alatalo, av ren nyfikenhet, gaffeln har OEM-kod FL9370, vilket ska motsvara en FGRT av någon sort. Den ser spontant ut att ha en högre kvalitetsnivå än dämparen men du som kan se spec, är det också verkligheten?

-edit- fjädern som sitter i dämparen är standard 105 N/mm.
 
Last edited:

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Ola mätte på min som är helt orörd.

Bak statiskt 6 med förare 32, fram statiskt 36 förarhäng 50. Jag gjorde mätningen utan att ha utrustning på och väger 76kg.

Kan det vara så att Ducati gör en ganska oprecis grundinställning och tänker sig att kunden ändå önskar justera efter sina önskemål.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ola mätte på min som är helt orörd.

Bak statiskt 6 med förare 32, fram statiskt 36 förarhäng 50. Jag gjorde mätningen utan att ha utrustning på och väger 76kg.

Kan det vara så att Ducati gör en ganska oprecis grundinställning och tänker sig att kunden ändå önskar justera efter sina önskemål.

Ja, låter rimligt. Tack för input!
Tänker att jag ändå får justera mer noggrant till våren när jag fått kört lite mer.
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Justerat in och har rekommenderat häng nu.
Vad jag funderat på är det jag tidigare sett om att hänget ska vara ett visst antal procent av fjädringsvägen. 19,4% i bak blir det, rekommenderat 25-45 för en gathoj, 20-30 för en banhoj.
Kanske inte så viktigt, man bör nog lita på Öhlins.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Exakt rätt mått på hänget är ju eg ingen helig gral som inte får röras.

Man ska se det som lämpliga mått för att nyttja fjädringsvägen bäst kombinerat med att det ger en bra gaffelvinkel. Och på en hoj man aldrig kört är det ju från grundinställningen man startar.

Extremfallet som motexempel där är nog bubba Stewart som körde hojarna extremt sänkta bak och höjda fram för att få en hoj som går stabilt på rakorna och det där med kurvorna fixade han ju ändå plus ett par titlar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top