Avbruten bult i svingarmen på cross

kxrider

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2018
Ort
Norrköping
Hoj
2006 Kawasaki KX 85
Tja.
Bulten man spänner kedjan med på min hoj har blivit avbruten av förra ägaren och sitter nu där och rostar som bara den. Skulle behöva få ut den på ett enkelt sätt för att sedan kunna sätta in en ny bult. Hur ska jag göra? Är det värt att lämna in? Köpa en ny svingarm? Bulten är för liten för grispitt och det går ej att svetsa fast mutter i den då den sitter ca 1 cm in i hålet.. Hjälp uppskattas.
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Borra ut? Ifall man inte löser det med endast borra så sätt insatsgänga/helicoil.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Är man väldigt stadig på hand och nykter, så kan man borra exakt i mitten på bulten, sedan skrapar med ur resterna av gängorna. Till sist fräschar man upp de "Oskadade" gängorna med en gängtapp. Risken är stor att det går åt helvete. Är du det minsta tveksam, överlåt det till en som är van att göra liknande jobb.
Men det är fullt möjligt

Grisen behöver du inte ens fundera på...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Grispittar är jävulens uppfinning :fakta

Borra ett litet hål i den och slå i en torx istället, det kan dessutom slå loss fastrostade gängor. Men sen kan man ju fråga sig varför den har gått av också?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är allt för vanligt att svingen inte kan evakuera vatten som tar sig in. Detta i kombination med gängor i aluminium ger korrosion och skruv som skär i gängorna.

Borra ut skiten
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Det är allt för vanligt att svingen inte kan evakuera vatten som tar sig in. Detta i kombination med gängor i aluminium ger korrosion och skruv som skär i gängorna.

Borra ut skiten

Boris kommer in och räddar allt som vanligt för hade det varit en bult så hade det bara varit att värma, smörja och slå.


Håller med Boris borra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om den avbrutna skruven sitter 10mm in i hålet så kan du ta en frisk 10mm skruv och borra hål mitt i.
Sedan skruvar du in den i hålet och det blir lätt borra ett hål mitt i den avbrutna skruven.
Nu när du har ett "styrhål" mitt i den avbrutna skruven blir nästa steg att försöka borra ut den med ett vänsterborr.
Men den har ju inte fastnat bara för skoj skull.......
Så jag hade fyll hålet med "gänglossare" 5-56, WD-40, lika delar aceton + motorolja eller
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/multispray-2000024036
och låtit det gå några dagar, låta kemin göra grundarbetet :D
Tror jag efter 5-56, WD-40, lika delar aceton + motorolja fick loss mitt senaste problem med X4. :)
men det var kanske de 3 första som gjort jobbet under några dagar ??? :va
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?223960-Var-köper-man-vänsterborr
Ja du behöver förstås en reversibel borrmaskin också.....
https://www.esska.se/esska_se_s/HSS...k-3-0-mm-laengd-60-mm-943112726300-22290.html
och / eller
https://www.esska.se/esska_se_s/HSS...k-4-0-mm-laengd-75-mm-943112726400-22290.html

Har själv köpt många gånger från ESSKA, funkat bra. :)
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Om svingen är i aluminium, kan man blanda in kemi i ekvationen (det finns syror som angriper stål men inte aluminium).
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Borra med ett litet borr först och sen större och större så kan du justera lite om du kommer snett. Slå med dorn i mitten först innan du börjar borra.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Lämna n svingen till en mekaniskt verkstad De har rätt utrustning och kan borra/ fräsa ur bulten samt gänga med en större dimension...
( jag gjorde så en gång och det blev bra, försökte dock själv först men det gick inget vidare ...:gråta)
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Om du beslutar dig för att köra grispitt/torx-metoden så värm svingen ordentligt först. Brukar göra underverk.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Är det en stålskruv indragen i aluminium? Då borde man kunna värma skruven med induktionsvärmare så att den pressar upp hålet en smula. Sen låter man det svalna så följer den lättare med ut.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nu blir jag väl idiotförklarad men du har kollat att svingens gavel inte är pressad i och inte svetsad?
På en gammal Honda jag hade gick blocket som kedjespännaren satt i att knacka ut, i ett skruvstäd med värme och sprejer gick det sedan ganska lätt att få loss.

Och använd inte kopparpasta på stål/aluminium. Det håller bättre än att svetsa ihop grejorna.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top