Suzuki Gamma RG 125, Startar inte som den ska.

amandus_

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2018
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Gamma RG - 1988
Hej!
I slutet av sommaren så köpte jag enSuzuki Gamma RG 125cc från 1988. Den fungerade bara bra, körde den dagligen. Men nu när hösten är här och snart vintern så har jag börjat bygga om den till en Café Racer.
Bygget går på bara fint men skulle teststarta den igår och då så startar den, går upp på 4000 RPM och sedan så slår den bara av.
Jag är inte mycket av mekaniker så kan inte indetifera problemet så därför är jag här och frågar.
Någon som vet vad problemet kan vara? Och kanske har en lösning?

Tack på förhand!
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Du har inte haft bort förgasaren och kanske t.ex. glömt att sätta tillbaka huvudmunstycket eller missat något annat i förgasaren?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var har du gjort under byggandet? Har du ändrat nåt på tex luftburk, avgassystem? Jag skulle först testa om den går på choke, gör den det får den för lite bränsle, går den ännu sämre får den förmycket bränsle.
 

amandus_

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2018
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Gamma RG - 1988
Var har du gjort under byggandet? Har du ändrat nåt på tex luftburk, avgassystem? Jag skulle först testa om den går på choke, gör den det får den för lite bränsle, går den ännu sämre får den förmycket bränsle.

Har inte gjort något med självaste maskinen ännu. Har bara kapat ramen, dragit elen under sätet, passat in sätet och nya blinkers och nya fram och baklyktor. När jag rör choken, öppnar eller stänger så dör den direkt, samma sak när jag gasar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då du startar utgår jag ifrån att du har full choke, om du kör motorn lite varm (om det går) går den då att varva med choken på eller dör den direkt och surar ner sig? Kan du kommit åt nånt i kablaget till tändningen som gör detta fenomen? Det finns väl en del saker som kan strula om det skulle glappa och jäklas, stoppknapp, stödkontaken, tändlås och säkert nåt annat. Är ju hur svårt som helst att veta vad det kan vara.

Spela in en video och lägg ut här så får folk här se och höra hur den går och beter sig.
 

amandus_

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2018
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Gamma RG - 1988
Då du startar utgår jag ifrån att du har full choke, om du kör motorn lite varm (om det går) går den då att varva med choken på eller dör den direkt och surar ner sig? Kan du kommit åt nånt i kablaget till tändningen som gör detta fenomen? Det finns väl en del saker som kan strula om det skulle glappa och jäklas, stoppknapp, stödkontaken, tändlås och säkert nåt annat. Är ju hur svårt som helst att veta vad det kan vara.

Spela in en video och lägg ut här så får folk här se och höra hur den går och beter sig.


Har faktist ingen choke när jag startar den. Ifall jag har det så får jag aldrig igång den. Och när jag får igång den och testar ge den mer choke så dör den direkt. Så långt jag vet så har jag inte pillat något mycket runt tändningen osv, bara vid strålkastaren och blinkers.
Här finns en video.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad händer då du startar om du drar ut choken, kan du gasa då? Starta dra ut choken samtidigt som du ger gas.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är hämnden som hojarna ger den som sågar i dom gammla klassikerna.

Du har stört vätten som bor i ramen..

Enda sättet att lösa detta är att få tag på en isländsk vulva som mumlar några besynnerliga fraser samtidigt som du bjuder på husets bästa julgröt till vätten..

Men jag är inte 100 på att det hjälper :)
 

amandus_

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2018
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Gamma RG - 1988
Det är hämnden som hojarna ger den som sågar i dom gammla klassikerna.

Du har stört vätten som bor i ramen..

Enda sättet att lösa detta är att få tag på en isländsk vulva som mumlar några besynnerliga fraser samtidigt som du bjuder på husets bästa julgröt till vätten..

Men jag är inte 100 på att det hjälper :)

Förmodligen något sådant som behövs för det
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top