Touring

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Jag och en kompis tänkte fly från flickvänner, barn och hundar i 2-3 dagar i sommar och åka på touring med Hojarna med utgångspunkt strax norr om Stockholm.
Vi kommer inte köra en meter motorväg och vi kommer sova på hotell.
Vi är inte heller några Hardcore tourers så det kommer att blir ganska så sparsamt med mil.
Så..
Tips på platser och vägar att besöka utan att behöva åka alldeles för långt mellan ställena?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ursäkta, men det låter som om ni inte tänker åka någonstans... ni vill sova på hotell? Kista? :hej

Annars är väl Dalarna ganska klockrent. Fina vägar runt Siljan, bo på lyxhotell i Tällberg och/eller något fint gästgiveri och bocka av Falu koppargruva och Carl Larsson i Sundborn. Inte alls för långt att köra och tid över för god mat och familjefria ölkvällar med kompisen.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Åland är nära från Stockholm och så kan ni säga att varit på utlandssemester med mc
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Dalsland! Det dräller av sköna kurviga småvägar i Dalsland. Leta upp en krokig rutt västerut (dvs som inte är E18) och tillbringa ett par dagar där.

T ex sträckan Ed-Nössemark som är 3 mil och nästan enbart består av kurvor. Plus en och annan raksträcka... ;) Har kört den bortåt 10 gånger och det är lika kul varje gång.

Men det finns mer, massor av go'a vägar ute i glesbygden. Vackert, lantligt, ofta kurvigt.

Känner ni sedan för att lägga några mil till så kan ni ta er över gränsen till Norge. Både väg 21 och väg 22 på norska sidan är vackra och körvärda. Askim-Sarpsborg (väg 114+115) är en annan fin sträcka som man inte tröttnar på. Till exempel.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Upp till Kappelskär. Nattfärjan över till Paldiski. Sen några mil upp till Tallinn, och sen färja hem :).
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Men man får ju åka båt :fyllisar !

EDIT: allvarligt, grymt bra grusåka. Och ute på öarna Hiiumaa och Saaremaa hittar man några andlöst vackra vyer. Fast det är klart det svänger mer i Norge.
 
Last edited:

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Snackar vi minitouring så kan man ju ta gamla riksettan mot Trosa och sedan fortsätta mot Nyköping och ta väg 223 till Mariefred. Äta och sova gott i Mariefred och utforska Selaön dagen efter.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
TS, du får nog definiera längden ni hade tänkt er på dagsetapperna, det finns ju tourers här inne som tycker att 100 mil om dagen inte är så långt, och då är ju 50 mil en liten kort utflykt som man drar av före lunch, och dom som tycker att 10 mil är en riktig långtur som tar en hel dag, åtminstone inklusive 2 fikastopp och en långlunch...
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Var kanske lite vag i min fråga men max ca 30mil/dag och båtar är jag livrädd för så jag sätter inte min fot på Ålandsbåtar eller liknande..
Kanske är bättre att bara åka åt något håll och se vart man kommer.
Går ju att knappa in och boka på Hotells eller liknade under dagen.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Var kanske lite vag i min fråga men max ca 30mil/dag och båtar är jag livrädd för så jag sätter inte min fot på Ålandsbåtar eller liknande..
Kanske är bättre att bara åka åt något håll och se vart man kommer.
Går ju att knappa in och boka på Hotells eller liknade under dagen.

Strunta i Hotels, Booking och allt vad dom heter, förutom möjligtvis att leta efter hotell (men Google gör ett lika bra jobb). Boka direkt med hotellen, det är ofta (inte alltid) billigare och framförallt säkrare! Har varit med om flertalet missade bokningar, dubbeldebiteringar osv med dessa onlinetjänster. /mvh doolar med runt 100 hotellnätter per år... :)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det finns ett mysigt hotell i getå, inte långt ifrån Kolmården. Ta mindre vägnätet dit via Nykvarn, Gnesta, öster malma och Nyköping.

Vidare neråt är vita fläckar på kartan för mig. (har man motard är det inte så många semesterresor.)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Råkade se den här: http://www.swedishmctouring.se/

De gör ett par småturer på 2-4 dagar och har haft den goda smaken att rita ut sina rutter. Här finns kanske tips och inspiration för dig?

Jag har ingen koll på arrangören och deras "smak" när det gäller vägval. Men det bör vara bra grejor (=kul vägar). Annars få man ju inga kunder...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jo, man behöver ju inte nödvändigtvis åka med på de turerna. Min tanke var att TS kunde använda de utritade turerna som gratis inspiration eller ruttförslag. "Rekat och klart" så att säga, och sannolikt rätt bra mc-vägar. Gissningsvis.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Var kanske lite vag i min fråga men max ca 30mil/dag och båtar är jag livrädd för så jag sätter inte min fot på Ålandsbåtar eller liknande..
Kanske är bättre att bara åka åt något håll och se vart man kommer.
Går ju att knappa in och boka på Hotells eller liknade under dagen.

Alltså.. För att få dagen att gå behöver ni ju planera in rätt många stopp på vägen.
Så det är väl kanske bättre att fundera på vad i hembygden som alla pratar om men som ni aldrig själva sett, finns överlag sjukt mycket som man bara vet att ligger där och kanske besökte på en klassutflykt i mellanstadiet eller så. Kan bli riktigt roliga resor av sånt :)

Fast med de dagsetapperna borde man väl ta sig runt Vänern och Vättern på rimlig tid? Aldrig varit där själv men tänker att det väl bör finnas en och annan trevlig liten väg där
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top