Kolfiberfälgar och keramiklager

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
När man jämför bromsar för bil och mc som körs på bana är det inte i första hand vikten som är avgörande utan motoreffekten.
Det är effekten/energin som motorn förmår omvandla till rörelseenergi på en raksträcka som sedan ska bromsas bort till värme innan kurvan.

Va?
Om två grunkor skall bromsas från 200 till noll så borde väl inte motorstyrkan spela så stor roll? Den spelar roll om grunkan kan hamna i 200 däremot.
När grunkan väl åker i 200 (km/h) är vikten lite avgörande för hur mycket rörelseenergi den har lyckats tillskansa sig och som skall omvandlas till värme.
 

Bjornbor

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2018
Ort
Linköping
Hoj
RC30 -89 CBX1000 -79
Om vi pratar bankörning så för att hinna få upp en "grunka" i 200km/h på en begränsad raka så krävs en viss effekt. Hade du haft mer effekt hade samma grunka hunnit upp i 250km/h och krävt större bromsar.

Alternativt. Anta att samma grunka bantas till halva vikten med samma motor. Då kommer du kanske upp i närmare 250km/h. Denna lätta grunka behöver lika stora bromsar även om den är betydligt lättare.

Ovanstående gäller alltså hård körning med upprepade fullgas accelerationer med påföljande inbromsningar.


Om man däremot har en extremt lång raka, svag motor, och lågt luftmotstånd så kan du ta god tid på dig att komma upp i 200 med en tung grunka. Om du sedan ska göra en snabb inbromsning kräver den hyggliga bromsar men ändå inte så stora då du inte särskilt snabbt kommer göra en likadan påföljande inbromsning.

Så ja, motoreffeketen är avgörande för valet av bromsar.
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Mmm, jag kan ha misförstått diskussionen men jag uppfattar den som "om vi har pryl X och Y som båda åker fort, vad blir effekten av att pryl X väger en fjärdedel av pryl Y i bromssammanhang" och där är motorn rätt oväsentlig eftersom de redan åker fort :)
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Mmm, jag kan ha misförstått diskussionen men jag uppfattar den som "om vi har pryl X och Y som båda åker fort, vad blir effekten av att pryl X väger en fjärdedel av pryl Y i bromssammanhang" och där är motorn rätt oväsentlig eftersom de redan åker fort :)

Typexempel på när man förenklar problemet för långt.

Hade BMW 535 på den tiden Saab 900 turbo var i ropet, en påställd Saab gick ju ungefär lika fort (acc o toppfart) men rejsade man på en krokig väg så fick ju Saaben bromsfading efter några mil.

Bra ryt i maskin på Saaben men bromsarna var inte alls dimensionerade för att bromsa från 200 upprepade gånger, iofs inte fjädringen för att svänga heller. På en vanlig 900 så upplevde man inte alls problemet lika starkt, men den hade väl 50% av effekten.
 

Bjornbor

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2018
Ort
Linköping
Hoj
RC30 -89 CBX1000 -79
Mmm, jag kan ha misförstått diskussionen men jag uppfattar den som "om vi har pryl X och Y som båda åker fort, vad blir effekten av att pryl X väger en fjärdedel av pryl Y i bromssammanhang" och där är motorn rätt oväsentlig eftersom de redan åker fort :)

Förstår hur du tänker, resonerade själv på samma sätt först och det gäller ju vid EN inbromsning :)

Men om vi tänker att du ska bromsa om och om igen så kommer det tunga fordonet inte komma upp i lika hög fart som det lättare. Dvs rörelseenergin blir samma vilket betyder att högre vikt blir lägre fart.

Så vi upprepade accelerationer och hårda inbromsningar så är det den energi som motorn levereras som ska bromsas bort. (Då kan vi strunta i både fordonets vikt och hastighet)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ja, om man diskuterar om inbromsning från 200 till 0 så behöver man hamna i 200 så en Puch Dakota resp Volvo PV 444 är inte intressanta :) men för själva inbromsningen och hur värmeutveckling skiljer sig för tvåhjuling resp fyrhjuling är inte motorstyrkan direkt relevant om man förutsätter att fordonet kan ta sig till en hög hastighet. Är det en förenkling, absolut. Är det en för stor förenkling? Jag tycker inte det om man försöker resonera om ett kolfiberhjul kommer gå sönder av bromsvärme och vilken värme som uppstår beroende på hur tungt fordonet är.

Men det är bara min åsikt.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Va?
Om två grunkor skall bromsas från 200 till noll så borde väl inte motorstyrkan spela så stor roll? Den spelar roll om grunkan kan hamna i 200 däremot.
När grunkan väl åker i 200 (km/h) är vikten lite avgörande för hur mycket rörelseenergi den har lyckats tillskansa sig och som skall omvandlas till värme.

Du har helt rätt.
Om det är så lång tid mellan inbromsningarna att bromsarna hinner svalna.
Men om man tar bankörning och ökar motoreffekten till nästan till det dubbla på (nästan) samma hojvikt med förare, tex från en R6a till en R1M
117hk / 190kg R6a -17 till 197hk / 200kg R1m # så kommer tiden mellan inbromsningarna att nästan att halveras.
Om det inte är "allt för långa raksträckor" mellan kurvorna så toppfarten börjar spela in.
Och då blir det jobbigare för bromsarna.

Det Bjornbor beskriver i #42
Ovanstående gäller alltså hård körning med upprepade fullgas accelerationer med påföljande inbromsningar.

# från MCN reviews
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/yamaha/r1m/#factsFigures
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/yamaha/r6/2017/

men för att återgå till kolfiberfälgar på Suzuki Hayabusa
från
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/suzuki/gsx1300r-hayabusa/2007/
på Owners reviews en bit ner på sidan
Fitted Brembo and braided lines, could really do with Brembo master cylinder I fitted Ohlins rear TTX36 rear shock to make a magic carpet ride. and improved handling, obviously better than stock I also fitted carbon wheels, as originals were corroded due to 7 years of all season riding, makes the big bike handle like a thou, steers quick with MCT tuned suspension got great drive out of corners - std busa's feel like a barge now
nu är det ju ägarens uppfattning och med reservation att han inte vill sänka sina egna åtgärder men då (när det inte funkat bra) brukar i varje fall jag bara tiga....
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ja, verkligheten kommer komma in i något skede, den har en äcklig förmåga att göra det :) Det jag upplevde diskuterades var huruvida värmen som alstras kommer få en kolfiberfälg att rasa och då blir sättet som hastigheten skapas irrellevant. När man sedan konstaterat om det går eller inte går så gäller det såklart att applicera lite mer verkliga scenarier (mindre förenklingar).

Nu en helt annan fråga, blir tiden mellan inbromsningar hälften mellan en R6 till R1? Är det så stor skillnad i varvtid melland dem?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Alltid intressant med mer info kring området. Tack för info
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top