Kolfiberfälgar och keramiklager

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Intressant, skulle mycket väl kunna tro att värmen från bromsen kan vara orsaken, vet inte vad bst använder för material men skulle tippa att matrisen (bindemedlet) inte tål mer än 120 -150 grader innan totalhaveri..
 

yahman

Ben Spies+YAMAHA=Winner!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
banhoj
Intressant, skulle mycket väl kunna tro att värmen från bromsen kan vara orsaken, vet inte vad bst använder för material men skulle tippa att matrisen (bindemedlet) inte tål mer än 120 -150 grader innan totalhaveri..

Precis så är det! Detta är samma orsak till att Könsäggets carbon fälgar pulvriserades på Ringen häromåret. Jag har själv kraschat med kolfiber fälgar i hög fart och visst gick de sönder, dvs knäcktes både i ekrar o fälgbana eftersom hojen voltade i hög fart flertalet gånger...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Precis så är det! Detta är samma orsak till att Könsäggets carbon fälgar pulvriserades på Ringen häromåret. Jag har själv kraschat med kolfiber fälgar i hög fart och visst gick de sönder, dvs knäcktes både i ekrar o fälgbana eftersom hojen voltade i hög fart flertalet gånger...

Men din krasch berodde inte på att fälgen gick sönder? Utan fälgen gick sönder utav krashen?

Hur var det i Koeningsegg's fall?

Isåfall är det ju inget konstigt, de är inte byggda för att krascha...

Här är max temperatur 212F=100C

från
https://www.cycleworld.com/rotobox-carbon-fiber-motorcycle-wheels-review#page-3
Hur varma kan däck bli vid bankörning ?

Man blir ju nyfiken på hur mycket säkerhetsmarginal de har på temperaturen. Det där är ju operating temperature..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men din krasch berodde inte på att fälgen gick sönder? Utan fälgen gick sönder utav krashen?
Hur var det i Koeningsegg's fall?
Isåfall är det ju inget konstigt, de är inte byggda för att krascha...
Rotobox: Här är max temperatur 212F=100C
Man blir ju nyfiken på hur mycket säkerhetsmarginal de har på temperaturen. Det där är ju operating temperature..

Är det så att däcken kan nå 100C vid bankörning så blir ju kolfiber för posörer.
Och i så fall är jag inte förvånad över att en bil med kolfiberfäljar kan få fälghaveri när man kör den på Ringen....100C däcktemperatur på en bil lär vara lätt överskrida

Här finns faktiskt möjlighet till en ny dimension av MC-burnout, till fälgen exploderar :D
(för med nytt däck smäller fälgen först !)

Själv tycker jag en lätt fälg fram skulle vara intressant men INTE bak.

Gissar min metod med en planka genom bakhjulet som stöder mot svingen inte är rätt metod med kolfiberfälg
för att kunna lossa främre kedjedrev vid drivpaketbyte.
Och går det nå 100C däcktemperatur vid bankörning / buskörning så är det ytterligare ett skäl till ingen kolfiberfälg bak.
 
Last edited:

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Är det så att däcken kan nå 100C vid bankörning så blir ju kolfiber för posörer.
Och i så fall är jag inte förvånad över att en bil med kolfiberfäljar kan få fälghaveri när man kör den på Ringen....100C däcktemperatur på en bil lär vara lätt överskrida

Här finns faktiskt möjlighet till en ny dimension av MC-burnout, till fälgen exploderar :D
(för med nytt däck smäller fälgen först !)

Själv tycker jag en lätt fälg fram skulle vara intressant men INTE bak.

Gissar min metod med en planka genom bakhjulet som stöder mot svingen inte är rätt metod med kolfiberfälg
för att kunna lossa främre kedjedrev vid drivpaketbyte.
Och går det nå 100C däcktemperatur vid bankörning / buskörning så är det ytterligare ett skäl till ingen kolfiberfälg bak.

Nej, det är inte 100 grader C vi pratar om utan snarare 150 grader. Värmen kommer från bromsarna på Koenigseggen, skivorna kan bli uppåt 800 grader varma!! Den värmen måste ta vägen nånstans, om luftflödet är dåligt hamnar mkt i fälgarna, epoxin smälter o fälgen går sönder vid kraftig inbromsning.

Kolfiberfälgar för mc är mkt bra nuförtiden, tål mkt bankörning, inget att vara rädd för, Ghostrider körde ju i 400 blås med de på sin Turbo Busa:banana
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kolfiberfälgar eller egentligen alla lätta fälgar sänker ju hjulets tröghetsmoment vilket innebär att det blir lättare att göra riktningsbyten. De flesta magnesiumfälgar såväl som kolfiberfälgar är ju så pass mycket lättare (än standard aluminiumfälgar) att upplevelsen för en vanlig streetbiker eller trackdayåkare blir stor.

Den maximalt tillåtna temperaturen för kolfiber är inte heller något problem. En bromsskiva kan bli uppåt tusen grader varm, däckets kontaktyta kan bli uppåt etthundrafemtio grader varm och däckets invändiga lufttemperatur kan bli uppåt hundra grader varm. Dock - det är ju endast en bråkdel av denna värme som går in i själva fälgen. Det mesta av bromsvärmen förs ju över till omgivande luft och det mesta av däckets värme förs ju över till asfalten.

Det enda jag har emot kolfiberfälgar är att deras tillverkare allt som oftast inte verkar ha full koll på samtliga materialegenskaper och deras effekt på vibrationer. Jag vet inte hur många tester jag har bevittnat där en kolfiberfälg har bättre väghållningsegenskaper jämfört med de bästa magnesiumfälgarna, men tyvärr är helt oanvändbar på grund av så kallat "chatter", det vill säga högfrekventa däckvibrationer som uppstår vid greppcirkelns ytterkant. Detta trots att kolfiberfälgen enligt uppgift ska ha exakt samma styvhet som magnesiumfälgen och endast mindre massa och därmed mindre tröghetsmoment. Jag är faktiskt lite förvånad över att utvecklingen inte går fortare på just detta område då detta material är helt fantastiskt i många andra applikationer.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Den maximalt tillåtna temperaturen för kolfiber är inte heller något problem. En bromsskiva kan bli uppåt tusen grader varm, däckets kontaktyta kan bli uppåt etthundrafemtio grader varm och däckets invändiga lufttemperatur kan bli uppåt hundra grader varm. Dock - det är ju endast en bråkdel av denna värme som går in i själva fälgen. Det mesta av bromsvärmen förs ju över till omgivande luft och det mesta av däckets värme förs ju över till asfalten.

Hur menar du här? kolfibern tål ju hög temperatur, dock inte i närheten av tusen grader, det är matrisen som kollapsar vid ganska låga temperaturer, beroende på matris som används. Men jag tvivlar på att det är någon värsting som används.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hur menar du här? kolfibern tål ju hög temperatur, dock inte i närheten av tusen grader, det är matrisen som kollapsar vid ganska låga temperaturer, beroende på matris som används. Men jag tvivlar på att det är någon värsting som används.

Jag menar precis det jag skriver - den maximala temperatur man mäter upp hos bromsar och däck når varken fiber eller matris i fälgen eftersom det mesta av denna värme strålas, leds eller förs över i andra riktningar.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Jag menar precis det jag skriver - den maximala temperatur man mäter upp hos bromsar och däck når varken fiber eller matris i fälgen eftersom det mesta av denna värme strålas, leds eller förs över i andra riktningar.

Håller med dig om att det mesta leds bort och i normalfallet så är det inga problem , men jag undrar hur mycket säkerhetsmarginal de kan tänkas ha med avseende på temperatur, skivan är ju skruvad i något som även har navet på fälgen skruvad i... samt ganska hög temp från däcket på det.. ducatihaveriet tidigare i tråden berodde nog på brand, eller extremt hög temperatur pga nå bromsfel..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kolfiberfälgar för mc är mkt bra nuförtiden, tål mkt bankörning, inget att vara rädd för, Ghostrider körde ju i 400 blås med de på sin Turbo Busa:banana

Och vad för fabrikat på kolfiberfälgar på Busan körde Spöket med ?

Det är ju många år sedan han var på "gatan" med sin Busa så jag gissar på Dymag,
men kan förståss ha fel ?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Håller med dig om att det mesta leds bort och i normalfallet så är det inga problem , men jag undrar hur mycket säkerhetsmarginal de kan tänkas ha med avseende på temperatur, skivan är ju skruvad i något som även har navet på fälgen skruvad i... samt ganska hög temp från däcket på det.. ducatihaveriet tidigare i tråden berodde nog på brand, eller extremt hög temperatur pga nå bromsfel..

På bil kan det (bevisligen) vara en issue men inte på hoj där hela fälgen har extremt mycket bättre och jämnare kylning och energin som ska bromsas bort är oerhört mycket mindre per hjul.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
På bil kan det (bevisligen) vara en issue men inte på hoj där hela fälgen har extremt mycket bättre och jämnare kylning och energin som ska bromsas bort är oerhört mycket mindre per hjul.
Men om man, rent hypotetiskt nu, bromsar 250->0 några gånger, och sen står still med skållheta bromsar tills dom har svalnat, då borde man väl vara närmare riskzonen även med en hoj? :va
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Det enda jag har emot kolfiberfälgar är att deras tillverkare allt som oftast inte verkar ha full koll på samtliga materialegenskaper och deras effekt på vibrationer. Jag vet inte hur många tester jag har bevittnat där en kolfiberfälg har bättre väghållningsegenskaper jämfört med de bästa magnesiumfälgarna, men tyvärr är helt oanvändbar på grund av så kallat "chatter", det vill säga högfrekventa däckvibrationer som uppstår vid greppcirkelns ytterkant. Detta trots att kolfiberfälgen enligt uppgift ska ha exakt samma styvhet som magnesiumfälgen och endast mindre massa och därmed mindre tröghetsmoment.

Finns en möjlig förklaring till det. Material har inte bara styvhet utan också dämpning. När man bygger en verktygsmaskin, använder man gjutjärn i stället för stål trots att E-modulen är ungefär hälften. Däremot är dämpningen mycket större, vilket ger mindre risk för chatter.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Vad är det för en konstig bil du har räknat på?

Han har nog räknat på en Volkswagen Up! (940kg) och en Harley (433kg).
Hälften så många hjul, vikten mindre än hälften.
Rörelseenergin proportionell mot vikten.
Kanske inte oerhört mycket mindre, men i alla fall mindre.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Finns en möjlig förklaring till det. Material har inte bara styvhet utan också dämpning. När man bygger en verktygsmaskin, använder man gjutjärn i stället för stål trots att E-modulen är ungefär hälften. Däremot är dämpningen mycket större, vilket ger mindre risk för chatter.

Jo, jag vet, kanske för att jag tampas med sådana saker dagligen. Jag är däremot överraskad över att flera tillverkare av kolfiberfälgar verkar bli helt tagna på sängen av att det inte fungerar att bara räkna fram en kolfiberfälg som har exakt samma vikt eller exakt samma styvhet som magnesiumfälgen den är tänkt att ersätta.

Det finns mycket goda kunskaper om detta inom flygindustrin och bland underleverantörer till F1-industrin, men dessa kunskaper verkar - av någon okänd anledning - inte vara så utbredda hos de som just nu tillverkar kolfiberfälgar, för den gemensamma nämnaren för alla (som jag har sett) är att de i slutändan haft för mycket vibrationer, trots att man lagt ner enormt mycket tid på att försöka justera bort detta genom att ändra en massa parametrar runtomkring.

Å andra sidan - detta lär inte spela någon större roll på en Hayabusa eller någon annan gathoj som knappast pressas till greppgränsen precis hela tiden.
 

Bjornbor

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2018
Ort
Linköping
Hoj
RC30 -89 CBX1000 -79
När man jämför bromsar för bil och mc som körs på bana är det inte i första hand vikten som är avgörande utan motoreffekten.
Det är effekten/energin som motorn förmår omvandla till rörelseenergi på en raksträcka som sedan ska bromsas bort till värme innan kurvan.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top