Kolfiberfälgar och keramiklager

Ylinikka

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2018
Ort
Lagan
Hoj
Suzuki Hayabusa
Funderar på att köpa kolfiberfälgar med keramiklager. Har hört att det ska bli stor skillnad i körkänsla. Ni som har kan väl säga om det är värt pengarna. Jag kör inte på bana.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Utan att ha provat så har jag svårt att tänka mig det skulle bli någon märkbar skillnad med såna hjul på en Hayabusa.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Om vi delar upp det:
- Keramiska lager kommer du inte märka alls
- Lättare fälgar = något lättare att svinga och något mindre understyrning

Placeboeffekten lär vara stor men skillnaden i "varvtid" till jobbet lär vara låg.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Men blir det inte mindre massa runt hjulen. Borde väl ge något?
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
vintertrådar...

på ett bojsänke som en hayabusa för gatan är det totalt bortkastade pengar.

fast på en Yamaha v-max kanske....:tummenupp:hihi
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag pratade med min lokala lagerleverantör(spekuma.se) om keramiska lager. De rekommenderas absolut inte till sånt som utsätts för stötar. Låg friktion, men dålig slagstyrka. Bra för högvarviga prylar med låg belastning. Dessutom svindyra.
 

Ylinikka

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2018
Ort
Lagan
Hoj
Suzuki Hayabusa
Bökigt att svara.

Tack för alla svar! Jag skippar fälgar och lager. Misstänkte att det kan bli känsligt med den vägstandard vi har, och dyrt. Det går fort nog nu.
 

Ylinikka

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2018
Ort
Lagan
Hoj
Suzuki Hayabusa
Verkar som om digitaliteten på sajten inte är fullt kompatibel med smartfån.
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Helt fel! Kolfiber fälgar tål stötar mkt bättre än fälgar tillverkade i metall, oavsett om de är gjutna eller smidda. BMW gjorde djupgående tester innan de byggde egna carbon fälgar till sin HP4 race, allt är TUV godkänt. Finns filmer på youtube när de testar dessa fälgar mot höga trottoar kanter vilket carbon fälgarna tål medan alu fälgarna spricker!

Jag har kört många hojar med carbon fälgar och kommer aldrig mer använda metall fälgar, köp om du har råd men var försiktig vid däcks byte. Mvh
 

yelworC

herzattacke
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Daschland
Hoj
Skitjävladucati
Helt fel! Kolfiber fälgar tål stötar mkt bättre än fälgar tillverkade i metall, oavsett om de är gjutna eller smidda. BMW gjorde djupgående tester innan de byggde egna carbon fälgar till sin HP4 race, allt är TUV godkänt. Finns filmer på youtube när de testar dessa fälgar mot höga trottoar kanter vilket carbon fälgarna tål medan alu fälgarna spricker!

Jag har kört många hojar med carbon fälgar och kommer aldrig mer använda metall fälgar, köp om du har råd men var försiktig vid däcks byte. Mvh

Visst visst,det låter bra men när man ser sådana här bilder så spelar det ingen roll vad du än hänvisar till.

iCaMwPF.jpgUW5lUa3.jpgZLwnZaM.jpg
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Visst visst,det låter bra men när man ser sådana här bilder så spelar det

Gör man viktoptimerade konstruktioner så blir det väldigt lätt haverier om utformning eller hantering av material inte är korrekt. En kolfiberfälg med samma vikt som en aluminiumfälg är sannolikt oerhört stryktålig om den designats och tillverkats på ett bra sätt. Tänk bara vilka problem det var med svetsade konstruktioner i början innan material, design och svetsteknik utvecklats.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Visst visst,det låter bra men när man ser sådana här bilder så spelar det ingen roll vad du än hänvisar till.

View attachment 446128View attachment 446129View attachment 446130

Fast vi vet ju inte i vilken ordning de där skadorna skett, det är ju lätt att man tolkar det som att hojen är kraschad för att fälgen gått sönder men den kan ju ha gått sönder i kraschen och kolfiber deformeras ju inte och böjs vid överbelastning som tex alu utan blir kort sagt pulveriserat.

Ett annat pronlem är känsligheten för skador. Är man vårdslös tex när man kränger däck på en alufälg så blir den deformerad men det händer inte just så mycket mer. Men på kolfiber blir det krossade knäckta fibrer och hållfastheten är rejält försämrad med en brottanvisning.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Jag pratade med min lokala lagerleverantör(spekuma.se) om keramiska lager. De rekommenderas absolut inte till sånt som utsätts för stötar. Låg friktion, men dålig slagstyrka. Bra för högvarviga prylar med låg belastning. Dessutom svindyra.

Detta stämmer bra, men med "stötar" avses i detta fall inte de påfestningar ett lager blir utsatt för då man exempelvis kör i ett rejält potthål i vägbanan, utan snarare en krasch i en maskinspindel. D.v.s en stenhård metall-mot-metallsmäll.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top