REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 53

Ämne: Etanoldrift

  1. #21
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 450
    Ajöss motor.....
    Rattar hyllan

  2. #22
    Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -14
    Inlägg
    2 727
    Citat Ursprungligen postat av Klockringaren Visa inlägg
    Ajöss motor.....
    Inte om jag kan ha variabel komp.......
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

  3. #23
    Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -14
    Inlägg
    2 727
    En annan idé är att man skulle kunna ha två högkompscyllar och en lågkomp för bensin och således låta två cylindrar gå tomma ifall man inte hittar etanol
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

  4. #24
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 106
    Gör det inte svårare än vad det är. Maxa inte ut kompressionen. Tvingas du tanka så ger du fan i spikningsbenäget område. För det är ju inte så att det tvärdetonerar på alla varvtal och belastningar bara för att man kör på bensin. Detonationer kommer först kring max vridmoment så de flesta motorer går utmärkt att fisköra även med specifikation som i teorin ger detonationer.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

  5. #25
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 450
    Citat Ursprungligen postat av Thorped Visa inlägg
    En annan idé är att man skulle kunna ha två högkompscyllar och en lågkomp för bensin och således låta två cylindrar gå tomma ifall man inte hittar etanol
    Pma numret till din langare - måste verkligen få testa han grejer - verkar vara bra grejer
    Rattar hyllan

  6. #26
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 059
    Citat Ursprungligen postat av Thorped Visa inlägg
    Om det är så att etanolen är slut och jag blir tvungen att tanka 95/98 så finns ju en överhängande risk för spikningar om jag har 14,5-15:1 i komp, eller kan jag styra komp med andel tillfört bränsle? Den behöver inte vara effektoptimerad för bensin
    Om du sätter kompförhållandet till 14:1 och köper standalone sprutstyrning så kan du ha en aning fet mapp med feg tändmapp för bensin också då kan man få den gå säkert på 95okt. För extra säkerhet kan du hålla igen lite vid vridmomentstoppen när du kör bensin.
    Sätter du kompförhållande till 14:1 så blir det nog säkrast då kan du ha en lite överdrivet fet bensinmapp med lite överdrivet slö tändmapp då kan du med köra full gas tillockmed.
    Om du bara häller i bensin med e85 mapp lär du inte sabba motorn för den kommer gå ca 30% för fett, den lär gå så dåligt att den surar ner sig totalt så den inte ens kan spika.
    Jag vet inte om en vanlig Powercommander klarar 2 olika mappar, googla på det för den är ju billigare än helt ny styrning av motorn.
    BOOST III

  7. #27
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 450
    PC3an är ju enkel , man kan ju feta av den med knapparna på modulen - man har ju låg,mellan och hög.
    Lite grovt

    Bara soppan och inget med tändingen dock
    Rattar hyllan

  8. #28
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, SV 650 -08, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 475
    Citat Ursprungligen postat av Thorped Visa inlägg
    Om det är så att etanolen är slut och jag blir tvungen att tanka 95/98 så finns ju en överhängande risk för spikningar om jag har 14,5-15:1 i komp, eller kan jag styra komp med andel tillfört bränsle? Den behöver inte vara effektoptimerad för bensin
    Som jag skrev ovan, med MicroSquirt kan du ha separat bränsle pch tändmapp för E85 och bensin. Sen blir det kanske svårt att retardera tändningen så den inte spikar på bensin om du ska ha 15:1 i komp?
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  9. #29
    Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -14
    Inlägg
    2 727
    Billigare än PC också, körde inte du med. MicroSquirt på din Ola?
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Som jag skrev ovan, med MicroSquirt kan du ha separat bränsle pch tändmapp för E85 och bensin. Sen blir det kanske svårt att retardera tändningen så den inte spikar på bensin om du ska ha 15:1 i komp?
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

  10. #30
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 059
    Powercommander 5 "v" klarar 2 mappar ser de ut som i beskrivningarna men dubbelkolla det för jag är lite osäker på det. Där kan man ställa tändning och bränsle samt individuellt för varje cylinder. Man kan köpa till autotune modul också och de brukar funka bra på andra sprutstyrningar ivf man får snabbt en bra grundmapp att utgå från med det. 3800kr i Svedala men den hittas säkert billigare på ebay eller annat ställe utomlands. Fösta länken är till en 675cc Trumpet men de står på svenska så jag tog med cden ändå. Länkarna längre ner är ebay Trumpet 800.Jag tog med länk även för paketpris med autotune. Autotune tjänar igen sig i tid. Ex om du ska köra den i bänk för att mappa den som du bör göra så tjänar du igen kostnaden för autotune tack vare mindre timmar i bänk. En sådan här bänkning utan atotune tar 4-8 timmar om de är en kunnig mappare för e85. De är nog svårt hitta duktig mappare av e85 på hojsidan så jag skulle mappat den hos en trimfirma för bil. De går säkerligen sätta fast hojen på en rullbromsbänk för bil. Varför jag tycks veta så mycket om e85 och mappning är för kompisar kör tokvässade (1000+ hk) drifting/busbilar på e85 och jag följer alltid med på bromsningarna samt att jag är med i motorbyggena. Du kan såklart mappa den själv på väg men då måste du läsa på så mycket om hur allt ska ställas in och de tar flera år.

    https://www.motoaction.se/power-comm..._D_BwE#v108919

    https://www.ebay.co.uk/itm/Dynojet-P...8cwa:rk:6:pf:0

    https://www.ebay.co.uk/itm/Triumph-T...3sA:rk:11:pf:0

    https://www.ebay.co.uk/itm/Dynojet-A...oYUN:rk:8:pf:0
    Senast redigerat av Boost 3 den 2018-11-08 klockan 09:13.
    BOOST III

  11. #31
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 595
    Nja. Rent ekonomiskt så är det i stort sett ett nollsummespel att bytat till etanol om du inte samtidigt moddar motorn med justerad tändkurva och ökad kompression så den verkligen är optimerad för det.
    Det är dessutom inte någon 5-6 kr som skiljer.
    Circle K säger 15,21 för 95 oktan och 11,31 för e85. OKQ8 säger exakt samma riktpriser.

    Det innebär att E85 är ca 25% billigare. Det ska ställas mot att du får högre förbrukning med etanol.
    Energiinnehållet i Etanol är ca 35% lägre.
    Det betyder att om du bara börjar tanka etanol så är det en förlustaffär. Räkna med i storleksordningen 5-10% högre milkostnad för bränslet plus att du samtidigt får ca 30-35% kortare räckvidd på en tank.

    Om du ser till att verkligen optimera motorn för E85 med högre komp och tändkurva mm så kan du öka verkningsgraden något och därigenom minska förlusten. I bästa fall så kanske du får samma milkostnad för bränslet och 25-30% kortare räckvidd på en tank.

    Jag tror dock att du har svårt att ens uppnå breakeven. Dvs med en ord kommer det troligen att bli en något högre bränslekostnad.
    Värt att tänka på då är att då har jag inte tagit med det faktum att du får halverade serviceintervaller eftersom etanol och dess förbränningsrester är avsevärt mycket mer aggressivt mot olja och metall än vad som gäller för bensin.

    Dvs Etanolkonvertera kan du göra för att därigenom klämma ur lite mer effekt ur motorn och lite som en kul grej. Men det går aldrig någonsin att räkna hem det ekonomiskt med dom drivmedelspriser som råder nu och det har varit likadant dom senaste 15 åren. Jag funderade lite i samma banor när jag körde min Audi S6 2,2t men kom fram till att det inte gick att räkna hem det då heller eftersom förhållandet i pris mellan E85 och 95 oktan var lika då som nu och så djävla kul är det inte att stanna och tanka.
    The man, the myth, the concept.

  12. #32
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, SV 650 -08, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 475
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Powercommander 5 "v" klarar 2 mappar ser de ut som i beskrivningarna men dubbelkolla det för jag är lite osäker på det. Där kan man ställa tändning och bränsle samt individuellt för varje cylinder. Man kan köpa till autotune modul också och de brukar funka bra på andra sprutstyrningar ivf man får snabbt en bra grundmapp att utgå från med det. 3800kr i Svedala men den hittas säkert billigare på ebay eller annat ställe utomlands. Fösta länken är till en 675cc Trumpet men de står på svenska så jag tog med cden ändå. Länkarna längre ner är ebay Trumpet 800.Jag tog med länk även för paketpris med autotune. Autotune tjänar igen sig i tid. Ex om du ska köra den i bänk för att mappa den som du bör göra så tjänar du igen kostnaden för autotune tack vare mindre timmar i bänk. En sådan här bänkning utan atotune tar 4-8 timmar om de är en kunnig mappare för e85. De är nog svårt hitta duktig mappare av e85 på hojsidan så jag skulle mappat den hos en trimfirma för bil. De går säkerligen sätta fast hojen på en rullbromsbänk för bil. Varför jag tycks veta så mycket om e85 och mappning är för kompisar kör tokvässade (1000+ hk) drifting/busbilar på e85 och jag följer alltid med på bromsningarna samt att jag är med i motorbyggena. Du kan såklart mappa den själv på väg men då måste du läsa på så mycket om hur allt ska ställas in och de tar flera år.

    https://www.motoaction.se/power-comm..._D_BwE#v108919

    https://www.ebay.co.uk/itm/Dynojet-P...8cwa:rk:6:pf:0

    https://www.ebay.co.uk/itm/Triumph-T...3sA:rk:11:pf:0

    https://www.ebay.co.uk/itm/Dynojet-A...oYUN:rk:8:pf:0
    Ja, PowerCommander V med auto tune-modulen är nog det enklaste, då allt är färdigt att plugga in och finns ett stort community som har erfarenhet. Finns även andra liknande produkter som tex RapidBike (auto tune inbyggt). Dock lite osäker på hur stor max justering är med PCV? Läste någonstans att det inte går att öka bränslet med mer än 30%.

    MicroSquirt är lite krångligare då den helt ersätter standard ECU, men samtidigt lättare att paketera då det bara är en enkel modul som innehåller allt, istället för tre som med PCV+autotune+original ECU. MicroSquirt har också inbyggt stöd för autotune, samt för flera bränslemappar och möjlighet att mixa dessa steglöst utifrån en Flexfuel-sensor. Dock måste man köpa till en bredbandslambdasond till MS, och det är svårare att hitta en grundmapp till just din hoj. Communityt är stort så hjälp finns men totalt större inlärningskurva än PCV gissar jag. I längden har man större flexibilitet med MS.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  13. #33
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, SV 650 -08, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 475
    Citat Ursprungligen postat av Thorped Visa inlägg
    Billigare än PC också, körde inte du med. MicroSquirt på din Ola?
    Totalt tror jag inte du kommer spara pengar med MS, men du har bättre utbyggnadsmöjligheter, och programvaran är under ständig utveckling. Jag har inte kört MS själv (men kanske gör på projekthojen) men mxrob på drriders.com körde det på sin DR650SE med goda resultat.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  14. #34
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    I Skogen
    Hoj
    Honda Hornet 07, VTR Firestorm 02 & XT 600 88
    Inlägg
    479
    E85 miljövänligt, nej det kan man inte påstå när man hugger ner regnskogar för etanoltillverkning

    Dessutom att göra tätare oljebyte, är det nog inte heller så miljövänligt

  15. #35
    Medlem Wunders avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    GSX-R400 -87 & DR 800 -90
    Inlägg
    3 057
    Glömmer vi inte en viktig aspekt av det högre oktantalet hos E85?

    Nämligen att man kan köra på magrare blandning utan att det spikar.
    Därför behöver han inte sikta på lamda 1 när han justerar upp sprutet, utan kan ligga lite över.
    Det förbättrar bränsleekonomin något och ger effektivare samt renare förbränning.
    Allting nån annan kan göra kan jag göra bättre.

  16. #36
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 871
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Majoriteten (all?) av svensksåld etanol är producerad av brasilianska sockerrör. Totalt är miljöpåverkan för ”vår” E85 ca 25-30% av E5 (95 oktan bensin). Så där kan du vara lugn, det ÄR bättre för miljön med E85.
    St1's etanol brändes av pågens gifflar när jag jobbade där. Smakade riktigt gott!

    Skickat från min Pixel via Tapatalk

  17. #37
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 059
    Citat Ursprungligen postat av Wunder Visa inlägg
    Glömmer vi inte en viktig aspekt av det högre oktantalet hos E85?

    Nämligen att man kan köra på magrare blandning utan att det spikar.
    Därför behöver han inte sikta på lamda 1 när han justerar upp sprutet, utan kan ligga lite över.
    Det förbättrar bränsleekonomin något och ger effektivare samt renare förbränning.
    På tokvässade turbobilar kör man fetare Lambdavärde vs på bensin för motorn ger mer effekt något fetare än en bensinmotor. Ex om en bensinmotor ger mest effekt på 0,9 lambda så går de köra e85 på 0,8-0,85 .Men för sugmotor som man siktar mer på ecco så kan de ev gå köra lite snålare lambdavärde med e85. Jag har bara en känsla eller minne av att motorn kommer gå hackigt om man försöker snåla mer än på bensin typ över lambda 1.
    BOOST III

  18. #38
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 450
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    St1's etanol brändes av pågens gifflar när jag jobbade där. Smakade riktigt gott!

    Skickat från min Pixel via Tapatalk
    Hur jävla mycket spillgifflar har dom?
    Rattar hyllan

  19. #39
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 871
    Citat Ursprungligen postat av Klockringaren Visa inlägg
    Hur jävla mycket spillgifflar har dom?
    Blev några ton här och där. Tror dom kokade på allt spillbröd men gifflarna tog över smaken på brännvinet helt!

    Skickat från min Pixel via Tapatalk

  20. #40
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 450
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    Blev några ton här och där. Tror dom kokade på allt spillbröd men gifflarna tog över smaken på brännvinet helt!

    Skickat från min Pixel via Tapatalk
    Haha jävlar
    Rattar hyllan

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Min "Fredags" Bimota YB4IE 1988 Inte så gammal i gården (garaget) Svårfångad, en YB6 med 1000cc motorn är betydligt lättare? 1987 vann YB4IE [...]

Toyman
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här