Etanoldrift

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
En annan idé är att man skulle kunna ha två högkompscyllar och en lågkomp för bensin och således låta två cylindrar gå tomma ifall man inte hittar etanol
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Gör det inte svårare än vad det är. Maxa inte ut kompressionen. Tvingas du tanka så ger du fan i spikningsbenäget område. För det är ju inte så att det tvärdetonerar på alla varvtal och belastningar bara för att man kör på bensin. Detonationer kommer först kring max vridmoment så de flesta motorer går utmärkt att fisköra även med specifikation som i teorin ger detonationer.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om det är så att etanolen är slut och jag blir tvungen att tanka 95/98 så finns ju en överhängande risk för spikningar om jag har 14,5-15:1 i komp, eller kan jag styra komp med andel tillfört bränsle? Den behöver inte vara effektoptimerad för bensin

Om du sätter kompförhållandet till 14:1 och köper standalone sprutstyrning så kan du ha en aning fet mapp med feg tändmapp för bensin också då kan man få den gå säkert på 95okt. För extra säkerhet kan du hålla igen lite vid vridmomentstoppen när du kör bensin.
Sätter du kompförhållande till 14:1 så blir det nog säkrast då kan du ha en lite överdrivet fet bensinmapp med lite överdrivet slö tändmapp då kan du med köra full gas tillockmed.
Om du bara häller i bensin med e85 mapp lär du inte sabba motorn för den kommer gå ca 30% för fett, den lär gå så dåligt att den surar ner sig totalt så den inte ens kan spika.
Jag vet inte om en vanlig Powercommander klarar 2 olika mappar, googla på det för den är ju billigare än helt ny styrning av motorn.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
PC3an är ju enkel , man kan ju feta av den med knapparna på modulen - man har ju låg,mellan och hög.
Lite grovt

Bara soppan och inget med tändingen dock
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Om det är så att etanolen är slut och jag blir tvungen att tanka 95/98 så finns ju en överhängande risk för spikningar om jag har 14,5-15:1 i komp, eller kan jag styra komp med andel tillfört bränsle? Den behöver inte vara effektoptimerad för bensin

Som jag skrev ovan, med MicroSquirt kan du ha separat bränsle pch tändmapp för E85 och bensin. Sen blir det kanske svårt att retardera tändningen så den inte spikar på bensin om du ska ha 15:1 i komp?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Billigare än PC också, körde inte du med. MicroSquirt på din Ola?
Som jag skrev ovan, med MicroSquirt kan du ha separat bränsle pch tändmapp för E85 och bensin. Sen blir det kanske svårt att retardera tändningen så den inte spikar på bensin om du ska ha 15:1 i komp?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Powercommander 5 "v" klarar 2 mappar ser de ut som i beskrivningarna men dubbelkolla det för jag är lite osäker på det. Där kan man ställa tändning och bränsle samt individuellt för varje cylinder. Man kan köpa till autotune modul också och de brukar funka bra på andra sprutstyrningar ivf man får snabbt en bra grundmapp att utgå från med det. 3800kr i Svedala men den hittas säkert billigare på ebay eller annat ställe utomlands. Fösta länken är till en 675cc Trumpet men de står på svenska så jag tog med cden ändå. Länkarna längre ner är ebay Trumpet 800.Jag tog med länk även för paketpris med autotune. Autotune tjänar igen sig i tid. Ex om du ska köra den i bänk för att mappa den som du bör göra så tjänar du igen kostnaden för autotune tack vare mindre timmar i bänk. En sådan här bänkning utan atotune tar 4-8 timmar om de är en kunnig mappare för e85. De är nog svårt hitta duktig mappare av e85 på hojsidan så jag skulle mappat den hos en trimfirma för bil. De går säkerligen sätta fast hojen på en rullbromsbänk för bil. Varför jag tycks veta så mycket om e85 och mappning är för kompisar kör tokvässade (1000+ hk) drifting/busbilar på e85 och jag följer alltid med på bromsningarna samt att jag är med i motorbyggena. Du kan såklart mappa den själv på väg men då måste du läsa på så mycket om hur allt ska ställas in och de tar flera år.

https://www.motoaction.se/power-com...HE3gIVQ6WaCh1MUgCBEAQYASABEgKKv_D_BwE#v108919

https://www.ebay.co.uk/itm/Dynojet-...h=item1a395d75b7:g:3m8AAOSw~RVZ8cwa:rk:6:pf:0

https://www.ebay.co.uk/itm/Triumph-...=item2aa89de991:g:ojIAAOSw1lBbb3sA:rk:11:pf:0

https://www.ebay.co.uk/itm/Dynojet-...h=item4b4f6a6832:g:L-QAAOSwutNaoYUN:rk:8:pf:0
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nja. Rent ekonomiskt så är det i stort sett ett nollsummespel att bytat till etanol om du inte samtidigt moddar motorn med justerad tändkurva och ökad kompression så den verkligen är optimerad för det.
Det är dessutom inte någon 5-6 kr som skiljer.
Circle K säger 15,21 för 95 oktan och 11,31 för e85. OKQ8 säger exakt samma riktpriser.

Det innebär att E85 är ca 25% billigare. Det ska ställas mot att du får högre förbrukning med etanol.
Energiinnehållet i Etanol är ca 35% lägre.
Det betyder att om du bara börjar tanka etanol så är det en förlustaffär. Räkna med i storleksordningen 5-10% högre milkostnad för bränslet plus att du samtidigt får ca 30-35% kortare räckvidd på en tank.

Om du ser till att verkligen optimera motorn för E85 med högre komp och tändkurva mm så kan du öka verkningsgraden något och därigenom minska förlusten. I bästa fall så kanske du får samma milkostnad för bränslet och 25-30% kortare räckvidd på en tank.

Jag tror dock att du har svårt att ens uppnå breakeven. Dvs med en ord kommer det troligen att bli en något högre bränslekostnad.
Värt att tänka på då är att då har jag inte tagit med det faktum att du får halverade serviceintervaller eftersom etanol och dess förbränningsrester är avsevärt mycket mer aggressivt mot olja och metall än vad som gäller för bensin.

Dvs Etanolkonvertera kan du göra för att därigenom klämma ur lite mer effekt ur motorn och lite som en kul grej. Men det går aldrig någonsin att räkna hem det ekonomiskt med dom drivmedelspriser som råder nu och det har varit likadant dom senaste 15 åren. Jag funderade lite i samma banor när jag körde min Audi S6 2,2t men kom fram till att det inte gick att räkna hem det då heller eftersom förhållandet i pris mellan E85 och 95 oktan var lika då som nu och så djävla kul är det inte att stanna och tanka.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Powercommander 5 "v" klarar 2 mappar ser de ut som i beskrivningarna men dubbelkolla det för jag är lite osäker på det. Där kan man ställa tändning och bränsle samt individuellt för varje cylinder. Man kan köpa till autotune modul också och de brukar funka bra på andra sprutstyrningar ivf man får snabbt en bra grundmapp att utgå från med det. 3800kr i Svedala men den hittas säkert billigare på ebay eller annat ställe utomlands. Fösta länken är till en 675cc Trumpet men de står på svenska så jag tog med cden ändå. Länkarna längre ner är ebay Trumpet 800.Jag tog med länk även för paketpris med autotune. Autotune tjänar igen sig i tid. Ex om du ska köra den i bänk för att mappa den som du bör göra så tjänar du igen kostnaden för autotune tack vare mindre timmar i bänk. En sådan här bänkning utan atotune tar 4-8 timmar om de är en kunnig mappare för e85. De är nog svårt hitta duktig mappare av e85 på hojsidan så jag skulle mappat den hos en trimfirma för bil. De går säkerligen sätta fast hojen på en rullbromsbänk för bil. Varför jag tycks veta så mycket om e85 och mappning är för kompisar kör tokvässade (1000+ hk) drifting/busbilar på e85 och jag följer alltid med på bromsningarna samt att jag är med i motorbyggena. Du kan såklart mappa den själv på väg men då måste du läsa på så mycket om hur allt ska ställas in och de tar flera år.

https://www.motoaction.se/power-com...HE3gIVQ6WaCh1MUgCBEAQYASABEgKKv_D_BwE#v108919

https://www.ebay.co.uk/itm/Dynojet-...h=item1a395d75b7:g:3m8AAOSw~RVZ8cwa:rk:6:pf:0

https://www.ebay.co.uk/itm/Triumph-...=item2aa89de991:g:ojIAAOSw1lBbb3sA:rk:11:pf:0

https://www.ebay.co.uk/itm/Dynojet-...h=item4b4f6a6832:g:L-QAAOSwutNaoYUN:rk:8:pf:0

Ja, PowerCommander V med auto tune-modulen är nog det enklaste, då allt är färdigt att plugga in och finns ett stort community som har erfarenhet. Finns även andra liknande produkter som tex RapidBike (auto tune inbyggt). Dock lite osäker på hur stor max justering är med PCV? Läste någonstans att det inte går att öka bränslet med mer än 30%.

MicroSquirt är lite krångligare då den helt ersätter standard ECU, men samtidigt lättare att paketera då det bara är en enkel modul som innehåller allt, istället för tre som med PCV+autotune+original ECU. MicroSquirt har också inbyggt stöd för autotune, samt för flera bränslemappar och möjlighet att mixa dessa steglöst utifrån en Flexfuel-sensor. Dock måste man köpa till en bredbandslambdasond till MS, och det är svårare att hitta en grundmapp till just din hoj. Communityt är stort så hjälp finns men totalt större inlärningskurva än PCV gissar jag. I längden har man större flexibilitet med MS.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Billigare än PC också, körde inte du med. MicroSquirt på din Ola?

Totalt tror jag inte du kommer spara pengar med MS, men du har bättre utbyggnadsmöjligheter, och programvaran är under ständig utveckling. Jag har inte kört MS själv (men kanske gör på projekthojen) men mxrob på drriders.com körde det på sin DR650SE med goda resultat.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
E85 miljövänligt, nej det kan man inte påstå när man hugger ner regnskogar för etanoltillverkning:hihi

Dessutom att göra tätare oljebyte, är det nog inte heller så miljövänligt:glömdet
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Glömmer vi inte en viktig aspekt av det högre oktantalet hos E85?

Nämligen att man kan köra på magrare blandning utan att det spikar.
Därför behöver han inte sikta på lamda 1 när han justerar upp sprutet, utan kan ligga lite över.
Det förbättrar bränsleekonomin något och ger effektivare samt renare förbränning.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Majoriteten (all?) av svensksåld etanol är producerad av brasilianska sockerrör. Totalt är miljöpåverkan för ”vår” E85 ca 25-30% av E5 (95 oktan bensin). Så där kan du vara lugn, det ÄR bättre för miljön med E85.
St1's etanol brändes av pågens gifflar när jag jobbade där. Smakade riktigt gott!

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Glömmer vi inte en viktig aspekt av det högre oktantalet hos E85?

Nämligen att man kan köra på magrare blandning utan att det spikar.
Därför behöver han inte sikta på lamda 1 när han justerar upp sprutet, utan kan ligga lite över.
Det förbättrar bränsleekonomin något och ger effektivare samt renare förbränning.

På tokvässade turbobilar kör man fetare Lambdavärde vs på bensin för motorn ger mer effekt något fetare än en bensinmotor. Ex om en bensinmotor ger mest effekt på 0,9 lambda så går de köra e85 på 0,8-0,85 .Men för sugmotor som man siktar mer på ecco så kan de ev gå köra lite snålare lambdavärde med e85. Jag har bara en känsla eller minne av att motorn kommer gå hackigt om man försöker snåla mer än på bensin typ över lambda 1.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top