REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53

Ämne: Etanoldrift

  1. #1
    Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -14
    Inlägg
    2 727

    Etanoldrift

    Jag köpte en Triumph Tiger 800 motor igår i hopp om att etanolkonvertera den. Personligen har jag lite miljöhybris dessa dagar och när E85 är 5-6kr billigare än bensinen är det lönsamhet också, trots högre förbrukning och tätare oljebyten.

    Men kan jag inte köra med väsentligt högre komp om jag bara kör etanol iom att oktantalet är högre? Där igenom borde jag väl kunna få upp effektiviteten mer än i en konvertering utan kompökning? Finns det något annat jag kan göra för att få den mer effektiv på etanol och hur laborerar man med Insprutningen?
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

  2. #2
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 450
    Powercommander en sen typ 30% extra sås brukar funka som grund - du får la hoppas spridarna klarar det men det bör dom
    Rattar hyllan

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    813

  4. #4
    Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -14
    Inlägg
    2 727
    Det är klimatneutralt eftersom de utsläppen som blir är vad spannmålet (eller vad man nu gör etanol på) har tagit tillvara på under sin livstid genom fotosyntesen. Men jag föredrar om vi håller miljödiskutionen i en annan tråd. F.ö. Så kör jag mycket sällan i minusgrader.
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Senast redigerat av Thorped den 2018-11-07 klockan 14:44.
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

  5. #5
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    3 005
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    "När det gäller start vid plus 23 grader är skillnaderna mellan E85 och bensin är marginella. Men sänker vi temperaturen till minus sju grader händer det saker.
    I den totala körcykeln får vi fram följande siffror:
    - CO-utsläppen höjs 2,6 gånger.
    - HC-utsläppen höjs 7 gånger.
    - Aldehydutsläppen höjs 24 gånger"

    Glöm inte värmehandtagen så du inte förfryser fingrarna när du kör.

    MotoSpeed har gjort några konverteringar, på en insprutare är det nog hyfsat lättgjort.
    Jag har för mig siffran man ska feta på med är 34% i teorin (vilket mest sägs för att bekräfta 30%-inlägget ovan).
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  6. #6
    Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -14
    Inlägg
    2 727
    Men kan man öka kompet till sig 15:1 så behöver väl inte 30% högre flöde betyda 30% högre bränsleförbrukning?
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

  7. #7
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, SV 650 -08, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 475
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Ja, vid kallstart i -7 grader ja. Inte så ofta man kör hoj i de temperaturerna, särskilt inte om man bor i Gbg som Thorped gör, minusgrader finns ju knappt där.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  8. #8
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 059
    Yes du kan förmodligen köra 15:1 i kompförhållande då drar den mindre sås också. Tändningen jobbar man också med man gör hela kurva tidigare tändning för e85 brinner långsammare än Bensin. Frågan är då om 14,5:1 med strået vassare tändkurva är effektivare än 15:1 med slöare kurva. De är svårt att svara på de är olika hur motorer reagerar på det. Jag skulle nog kört 14,5:1 och ställt på vassast möjliga tändkurva utan att den spikar. Powercomander som klarar tändning är ett måste eller ännu bättre byt ut hela motorstyrningen till valfritt märke.
    En sak till du bör köra på är mineralolja för de flesta syntetiska oljerna skiktar sig om de kommer in etanol i oljan som de kommer göra. De kan ev finnas syntetolja som funkar mot etanol/sprit men säkrast är mineral. De finns speciellt anpassad mineralolja för spritåka här nedan länk. Här du en grym sådan olja som många e85 bil turboåkare kör på.
    Ang högre effekt så tror jag inte du får det med sugmotor men bättre bottenvrid kommer du få. Många seriösa stora trimfirmor och privatpersoner har försökt få ur mer effekt med etanol men de brukar snarare bli mindre effekt trots komphöjning och vassare tändning. Faktum är att jag inte sett ett enda säkert bevis på att någon får ur mer effekt med e85 på sugis.
    Ang soppaförbrukningen om du optimerar motorn fullt ut blir såklart bättre än orörd tändning och komp men den blir liks f runt 30-35% mer och rör du inte kompet eller tändningen blir de såklart än värre förbrukning.

    https://www.payback.se/produkter/motoroljor/
    Senast redigerat av Boost 3 den 2018-11-07 klockan 15:42.
    BOOST III

  9. #9
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, SV 650 -08, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 475
    Citat Ursprungligen postat av Thorped Visa inlägg
    Det är klimatneutralt eftersom de utsläppen som blir är vad spannmålet (eller vad man nu gör etanol på) har tagit tillvara på under sin livstid genom fotosyntesen. Men jag föredrar om vi håller miljödiskutionen i en annan tråd. F.ö. Så kör jag mycket sällan i minusgrader.
    Majoriteten (all?) av svensksåld etanol är producerad av brasilianska sockerrör. Totalt är miljöpåverkan för ”vår” E85 ca 25-30% av E5 (95 oktan bensin). Så där kan du vara lugn, det ÄR bättre för miljön med E85.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  10. #10
    Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    H1
    Inlägg
    2 034
    Citat Ursprungligen postat av Thorped Visa inlägg
    Men kan man öka kompet till sig 15:1 så behöver väl inte 30% högre flöde betyda 30% högre bränsleförbrukning?
    Motorn kommer att få en högre verkningsgrad med högre komp. Så det blir som du säger en viss förbättring. Om du inte gör något annat än att bara ställa om den för E85 så brukar det anges att man får en effektökning på upp till 5% i en 4T sugmotor.

    Men frågan är om det är värt att lyfta toppen och kanske behöva bearbeta den för att få upp kompen om det inte räcker med en tunnare packning.

  11. #11
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, SV 650 -08, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 475
    Thorped: ska du BARA köra E85, eller vill du ha möjlighet att köra på bensin också? Inte alla mackar som har E85 vid varje givet tillfälle. Om det sistnämnda så ska du absolut köra MicroSquirt som har inbyggt stöd för automatisk blend mellan bensin och etanol-mapp, utifrån input från en flexfuel-sensor.

    -edit- var uppmärksam på spridarnas duty cycle när du kör E85. Om de är snålt dimensionerade för vanlig bensin kan du riskera att hamna nära 100% med E85, och i de intervallet fungerar de sämre och slits ev ockspå fortare.
    Senast redigerat av Coola Ola den 2018-11-07 klockan 17:48.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  12. #12
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Inlägg
    3 473
    Vad känns bäst: komphöjning eller turbo?

  13. #13
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    3 005
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Många seriösa stora trimfirmor och privatpersoner har försökt få ur mer effekt med etanol men de brukar snarare bli mindre effekt trots komphöjning och vassare tändning. Faktum är att jag inte sett ett enda säkert bevis på att någon får ur mer effekt med e85 på sugis.

    https://www.payback.se/produkter/motoroljor/
    Min gamla Fazer1000 fick ut 7-8 hk mer med e85 och större munstycken jämfört med bensin.
    Sen fick vi aldrig det att lira bra beroende på andra problem med förgasarna men det är en annan berättelse.

    Jag har dock slarvat bort dynopappren så även här saknas bevis.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  14. #14
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 059
    Va den komphöjd och omställd tändning för etanol? De är många som bromsar mer pulver på etanol men då har motorena sällan optimerats fullt ut för ex 98 okt innan bromsning. Utan komphöjning samt tändjustering ska de inte gå få mer effekt på e85.
    BOOST III

  15. #15
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    3 005
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Va den komphöjd och omställd tändning för etanol? De är många som bromsar mer pulver på etanol men då har motorena sällan optimerats fullt ut för ex 98 okt innan bromsning. Utan komphöjning samt tändjustering ska de inte gå få mer effekt på e85.
    Ingen annan ändring.
    Jag tjatar inte emot men det jag hörde då, när det begav sig, var att e85 brinner snabbare än bensin (inte långsammare) och att man därför fick högre effekt men vad vet jag. Du har säkert rätt.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    967
    "...när E85 är 5-6kr billigare än bensinen är det lönsamhet också..."

    Hur många mil behöver du köra innan du har betalat ombyggnaden?

  17. #17
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 450
    Citat Ursprungligen postat av MartinB Visa inlägg
    Ingen annan ändring.
    Jag tjatar inte emot men det jag hörde då, när det begav sig, var att e85 brinner snabbare än bensin (inte långsammare) och att man därför fick högre effekt men vad vet jag. Du har säkert rätt.
    Jag har kört mina moppar på E85och powercommander/ombestyck för skojs skull - fick lite skönare gång typ mjukare men samma effekt.

    Det var Varadero PGMFI och förgasarmoppen XRV750
    Rattar hyllan

  18. 2018-11-07, 17:45
    Anledning
    Felcitering

  19. #18
    Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -14
    Inlägg
    2 727
    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    "...när E85 är 5-6kr billigare än bensinen är det lönsamhet också..."

    Hur många mil behöver du köra innan du har betalat ombyggnaden?
    Med tanke på att jag snittar 1500-2000mil på 3 månader om sommaren så sparar jag en hel del. Värt att nämna är att jag ska sätta motorn i någon form av adventure så turbo är inte optimalt kanske.

    Och motorn kostade 1000kr så jag lär tjäba in det snabbt

    Blir det dessutom bra så kan jag sälja min KTM och det sparar jag en hel del på
    Senast redigerat av Thorped den 2018-11-07 klockan 18:02.
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

  20. #19
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 059
    Citat Ursprungligen postat av MartinB Visa inlägg
    Ingen annan ändring.
    Jag tjatar inte emot men det jag hörde då, när det begav sig, var att e85 brinner snabbare än bensin (inte långsammare) och att man därför fick högre effekt men vad vet jag. Du har säkert rätt.
    Sprit brinner långsammare än bensin därav att man kan ställa tändkurvan tidigare. Din hoj va förmodligen dåligt bestyckad på bensin därav 7-8hk ökning. Man kan läsa lite här o där på forum för bilar att seriösa trimfirmor får ut 5% ökning av effekt med maxat kompförhållande och tändkurva samt omställda kammar. Man får va väldigt glad om motor ger samma effekt utan andra moddar än mappning/bestyckning av bränsle.
    Samma sak gäller med racesoppa den brinner långsammare än bensin 95/98okt därför ger motorer mindre effekt om man sopar i den värsta sopa man kan hitta utan andra moddar.
    Man måste ändra flamfarten till högre fart/kompförhållandet/tändningen och ställa om kammarna för att få ut all effekt ur e85 och racesoppa.
    BOOST III

  21. #20
    Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -14
    Inlägg
    2 727
    Om det är så att etanolen är slut och jag blir tvungen att tanka 95/98 så finns ju en överhängande risk för spikningar om jag har 14,5-15:1 i komp, eller kan jag styra komp med andel tillfört bränsle? Den behöver inte vara effektoptimerad för bensin
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Blir säkert en hit i Indien och liknande länder, ska något slå igenom i Sverige så är 200hk+ och fjorton olika elektroniska hjälpmedel ett krav

Knoddas
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här