KTM 790 Adventure

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Japp då har jag rade garage rutan då, snabb review: mindre turbulens än standard S-rutan men fortfarande turbulens i farter över 90km/h. Jag är 1.78 lång. Ni som kört med den korta R rutan hur upplever ni turbulensen med den? I värsta fall får jag gå över till den korta rutan om den ger mindre turbulens.
a156c437bce1011900c3f131c20acd34.jpg
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Japp då har jag rade garage rutan då, snabb review: mindre turbulens än standard S-rutan men fortfarande turbulens i farter över 90km/h. Jag är 1.78 lång. Ni som kört med den korta R rutan hur upplever ni turbulensen med den? I värsta fall får jag gå över till den korta rutan om den ger mindre turbulens.

Jag kör med originalrutan och har testat bägge lägena med ungefär samma resultat, mycket turbulens och ljud. Jag har lånat en spoiler nu som kläms fast uppe på rutan och har testat den i i alla möjliga höjder och vinklar. Det vanliga är ju att man bara höjer rutan rakt upp, eller vinklar spoilern lite framåt så att det ser ut som RADE Garage rutan, men ingeting fungerade.

Av någon anledning så hade jag inte dragit fast den så hårt så vinden kunde påverka den lite grann och så började den luta bakåt ganska mycket och döm om min förvåning när det blev tyst.

Jag testade då att under körning ha den lite lös och vinkla den i olika riktningar och det slutade alltid med samma bakåtvinkel.

Teorin är att luften delamineras/skiktas så att det hårda trycket försvinner och "suddas" ut. Oavsett vad så är jag jättenöjd och kan verkligen rekommendera den lösningen. Jag är 189 lång och kan bara luta mig fram några cm så blir det helt tyst, mycket nice! :)


Spoilerruta.JPG
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Sen en helt annan sak som också påverkar körställning, körbarhet och balans på hojen som jag verkligen kan rekommendera är att byta till ett rakt rallystyre, fantastiskt mycket skönare för händerna plus att körställning blir mer APÖS! :)

För de som undrar så betyder det Attack Position Över Styret...:D

ArtNr på KTM Shop: 5900210120017

View attachment 455197
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Tjena gänget! Jag har provat en 790 Adventure R och jag gillar hojen tillräckligt mycket för att byta ut min 990 SMT, OM det inte var för turbulensen som är helt förskräcklig! Jag har seriöst aldrig kört en hoj som är värre, och då var min SMT inte kul till en början.

Det jag undrar är om det finns någon snäll själ, som har (eller kan) monterat bort ruta och/eller "vingarna", som skulle kunna låta mig provköra deras hoj? 5-10 min räcker gott! Jag är till och med villig att betala en liten slant för möjligheten! Jag bor söder om Halmstad.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Hade ruta på Honda 500an
Min Ktm 790 duke är fortfarande på verkstad.
saknade ruta å var tystare på farter i farter över 80.
105 hk har den. Rolig hoj. Svänger lätt å är smidig. Tror många kör sönder sina för dom inbjuder till hård körning. Jag är ju gammal å (förståndig)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tjena gänget! Jag har provat en 790 Adventure R och jag gillar hojen tillräckligt mycket för att byta ut min 990 SMT, OM det inte var för turbulensen som är helt förskräcklig! Jag har seriöst aldrig kört en hoj som är värre, och då var min SMT inte kul till en början.

Det jag undrar är om det finns någon snäll själ, som har (eller kan) monterat bort ruta och/eller "vingarna", som skulle kunna låta mig provköra deras hoj? 5-10 min räcker gott! Jag är till och med villig att betala en liten slant för möjligheten! Jag bor söder om Halmstad.

Det är så fruktansvärt individuellt vad som fungerar och inte när det gäller turbulens på olika hojar. Hur lång du är, var du sitter på sadeln, hur hög är rutan, vilken vinkel har den osv. Jag har själv testat flera olika varianter, med ruta, utan ruta, rutan i högläge, rutan i lågläge, med och utan backspeglar, med och utan spoilern under lampan, och ingenting blev riktigt bra. Jag tyckte f ö inte att backspeglar och spoiler gjorde någon som helst skillnad.
Till slut fick jag låna en liten spoiler som man klämmer fast högts uppe på rutan, kostade 180 spänn på Wish, fästet var i fräst aluminium och man kunde vinkla/höja och sänka spoilern hur man ville.
Testade först att sätta den ganska rak och till och med framåtlutad så den simulerade en rallyruta á la Dakar. Det blev hur mycket turbulens som helst.
När jag då lossade rutan lite grann så flyttade den sig själv av vinddraget och ställde sig vinklad bakåt istället, i ungefär 45 grader. Det blev helt tyst! Så jag drog fast den och så fick den sitta så, fungerar kanon! :)

Edit! Utan ruta blev det också tyst men då hade jag heller inget vindskydd.

 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Det är så fruktansvärt individuellt vad som fungerar och inte när det gäller turbulens på olika hojar. Hur lång du är, var du sitter på sadeln, hur hög är rutan, vilken vinkel har den osv. Jag har själv testat flera olika varianter, med ruta, utan ruta, rutan i högläge, rutan i lågläge, med och utan backspeglar, med och utan spoilern under lampan, och ingenting blev riktigt bra. Jag tyckte f ö inte att backspeglar och spoiler gjorde någon som helst skillnad.
Till slut fick jag låna en liten spoiler som man klämmer fast högts uppe på rutan, kostade 180 spänn på Wish, fästet var i fräst aluminium och man kunde vinkla/höja och sänka spoilern hur man ville.
Testade först att sätta den ganska rak och till och med framåtlutad så den simulerade en rallyruta á la Dakar. Det blev hur mycket turbulens som helst.
När jag då lossade rutan lite grann så flyttade den sig själv av vinddraget och ställde sig vinklad bakåt istället, i ungefär 45 grader. Det blev helt tyst! Så jag drog fast den och så fick den sitta så, fungerar kanon! :)

Edit! Utan ruta blev det också tyst men då hade jag heller inget vindskydd.

Tack för din input, det ger hopp :p Jag är lite inställd på en 890 då jag tyckte 790 saknade lite power (när man kommer från en 990). 890 ska vara lite mer lik 990..
Någon här som har provat?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tack för din input, det ger hopp :p Jag är lite inställd på en 890 då jag tyckte 790 saknade lite power (när man kommer från en 990). 890 ska vara lite mer lik 990..
Någon här som har provat?
Självklart ska du köpa en 890 R. Det är ingen jätteskillnad men mer fett i mellanregistret är ju aldrig fel :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är så fruktansvärt individuellt vad som fungerar och inte när det gäller turbulens på olika hojar. Hur lång du är, var du sitter på sadeln, hur hög är rutan, vilken vinkel har den osv. Jag har själv testat flera olika varianter, med ruta, utan ruta, rutan i högläge, rutan i lågläge, med och utan backspeglar, med och utan spoilern under lampan, och ingenting blev riktigt bra. Jag tyckte f ö inte att backspeglar och spoiler gjorde någon som helst skillnad.
Till slut fick jag låna en liten spoiler som man klämmer fast högts uppe på rutan, kostade 180 spänn på Wish, fästet var i fräst aluminium och man kunde vinkla/höja och sänka spoilern hur man ville.
Testade först att sätta den ganska rak och till och med framåtlutad så den simulerade en rallyruta á la Dakar. Det blev hur mycket turbulens som helst.
När jag då lossade rutan lite grann så flyttade den sig själv av vinddraget och ställde sig vinklad bakåt istället, i ungefär 45 grader. Det blev helt tyst! Så jag drog fast den och så fick den sitta så, fungerar kanon! :)

Edit! Utan ruta blev det också tyst men då hade jag heller inget vindskydd.

Har en nästan likadan på min hoj och efter lite experimentvinklande blev det helt tyst även här. Absolut värt att prova!
 

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
Ni som har problem med vind har ni provat någon annan hjälm? Då jag hämtade min höll skallen på att vobbla sönder över 90km/h. Av andra anledningar köpte jag en ny Adventure-hjälm och nu är problemet helt borta.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Det är så fruktansvärt individuellt vad som fungerar och inte när det gäller turbulens på olika hojar. Hur lång du är, var du sitter på sadeln, hur hög är rutan, vilken vinkel har den osv. Jag har själv testat flera olika varianter, med ruta, utan ruta, rutan i högläge, rutan i lågläge, med och utan backspeglar, med och utan spoilern under lampan, och ingenting blev riktigt bra. Jag tyckte f ö inte att backspeglar och spoiler gjorde någon som helst skillnad.
Till slut fick jag låna en liten spoiler som man klämmer fast högts uppe på rutan, kostade 180 spänn på Wish, fästet var i fräst aluminium och man kunde vinkla/höja och sänka spoilern hur man ville.
Testade först att sätta den ganska rak och till och med framåtlutad så den simulerade en rallyruta á la Dakar. Det blev hur mycket turbulens som helst.
När jag då lossade rutan lite grann så flyttade den sig själv av vinddraget och ställde sig vinklad bakåt istället, i ungefär 45 grader. Det blev helt tyst! Så jag drog fast den och så fick den sitta så, fungerar kanon! :)

Edit! Utan ruta blev det också tyst men då hade jag heller inget vindskydd.


Kommer inte in på mitt wish, vad är det för bred på den där rutan?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kommer inte in på mitt wish, vad är det för bred på den där rutan?
Den är 28 cm bred och 12 cm hög. Man kan höja, sänka och vinkla den som man vill. Den ser likadan ut som i inlägget om att den även finns på Amazon... :)
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Är det någon fler här som har problem med att få igång sin farthållare på 790/890 adv? Den fungerar ibland och ibland inte. Stannar man och vrider av tändningen så funkar den några gånger. Hemskt roligt med rackel på en hoj som gått 20mil ?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Är det någon fler här som har problem med att få igång sin farthållare på 790/890 adv? Den fungerar ibland och ibland inte. Stannar man och vrider av tändningen så funkar den några gånger. Hemskt roligt med rackel på en hoj som gått 20mil ?
Jag fipplade med mitt kopplingsgrepp för att göra det kortare och när jag monterade tillbaka det så missade jag den lilla, lilla, verkligen lilla, switchen som sitter på undersidan så att den gick sönder. När den inte funkade så kunde jag inte starta hojen med växel i och farthållaren fungerade inte.
Efter byte till ny liten switch så fungerade allting klockrent.
Sensmoral: Kolla att den lilla switchen fungerar som den ska... :)
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Är det någon fler här som har problem med att få igång sin farthållare på 790/890 adv? Den fungerar ibland och ibland inte. Stannar man och vrider av tändningen så funkar den några gånger. Hemskt roligt med rackel på en hoj som gått 20mil ?
När jag provkörde så fick jag det inte att fungera förens jag av någon anledning körde med TC på. Kör du oftast med det avstängt?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top