KTM 790 Adventure

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då är den här, den efterlängtade 790 Adventure.

790ADV_1.jpg 790ADV_2.jpg
790ADV_3.jpg


DISPLACEMENT - 799 cm³
BORE - 88 mm
STROKE - 65.7 mm
POWER IN KW - 70 kW (95hp)
SUSPENSION TRAVEL (FRONT) - 200 mm
SUSPENSION TRAVEL (REAR) - 200 mm
FRONT BRAKE DISC DIAMETER - 320 mm
REAR BRAKE DISC DIAMETER - 260 mm
STEERING HEAD ANGLE - 64.1 °
GROUND CLEARANCE - 233 mm
SEAT HEIGHT - 850 mm
TANK CAPACITY (APPROX.) - 20 l
DRY WEIGHT - 189 kg

https://www.ktm.com/en/travel/790-adventure/
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
"lightweight and compact". DRY WEIGHT 189 kg. :glömdet. Det är alltså 49 kg upp från 690. Hela mellansegmentet är i behov av en bantningskur.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
"lightweight and compact". DRY WEIGHT 189 kg. :glömdet. Det är alltså 49 kg upp från 690. Hela mellansegmentet är i behov av en bantningskur.

Dryga 210 kilo fulltankad och körklar med andra ord. Det är ett tiotal kilo mindre än Africa Twin och F850 GS och ungefär lika mycket som Triumphs beprövade Tiger 800. Alla med samma effekt. Det är uppenbarligen ett tufft segment och KTM måste nog erbjuda lite mer än orange färg för att konkurrera på allvar.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Dryga 210 kilo fulltankad och körklar med andra ord. Det är ett tiotal kilo mindre än Africa Twin och F850 GS och ungefär lika mycket som Triumphs beprövade Tiger 800. Alla med samma effekt. Det är uppenbarligen ett tufft segment och KTM måste nog erbjuda lite mer än orange färg för att konkurrera på allvar.

Tyder väl på att en Adventure-kittad motorcykel i produktionsversion helt enkelt bygger en hel del vikt. Lättaste serietillverkade Adventure-hojen borde ha varit CCMs 450 Adventure med en uppgiven torrvikt på 125-130 kg, men då är det en 450 med 40 hästar. Större motor och mer effekt drar snabbt upp vikten.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag vill gilla den men utseendemässigt tycker jag den ser rätt manglad ut :3freak


Ja, De senaste årens KTMer vinner inga designpriser i min värld. Denna tar ju dock insektslooken ett par steg längre.

88153698-gros-plan-d-une-mante-religieuse-sur-un-rebord-de-la-fenêtre.jpg
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Dryga 210 kilo fulltankad och körklar med andra ord. Det är ett tiotal kilo mindre än Africa Twin och F850 GS och ungefär lika mycket som Triumphs beprövade Tiger 800. Alla med samma effekt. Det är uppenbarligen ett tufft segment och KTM måste nog erbjuda lite mer än orange färg för att konkurrera på allvar.


Visst är det så. Tenere 700 ska ligga ~205 kg våtvikt enligt EU-modellens spec, så KTM 790 Adventure sticker inte direkt ut mycket i sin specifikation. Många kilo för att pitchas som lättviktshojar. Tankens placering talar ju iaf för lågt placerad och välbalanserad vikt.

Min äventyrshoj väger ~130 kg fulltankad. Och det tycker jag är i överkant för min definition av äventyrsåkning.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Intressant ändå med en ny parallelltwin. Jag hade fått för mig att det handlade om en uppborrad LC4, men de här var ju ett steg åt rätt håll.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Intressant ändå med en ny parallelltwin. Jag hade fått för mig att det handlade om en uppborrad LC4, men de här var ju ett steg åt rätt håll.

Det är väl samma LC8 som sitter i Duke 790?

Jag kan tycka att 200ish kg är ok, visst hade det varit fett om den var nere på 180kg, men det går ju säkert att lösa när man väl fått den i sina händer.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är väl samma LC8 som sitter i Duke 790?

Jag kan tycka att 200ish kg är ok, visst hade det varit fett om den var nere på 180kg, men det går ju säkert att lösa när man väl fått den i sina händer.

Nedtrimmad för bättre bottenvrid.

210-ish kg pratar vi.


Buy quality, cry once
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Tycker den fyller ett hål i segmentet. Många klagar på vikten men KTM har ju redan en beprövad äventyrsmaskin som är lätt, 690 Enduro. 40 kilo mindre, 25 hästar mindre och en cylinder mindre. Om de gjort denna 30 kilo lättare skulle de ju konkurrera med sig själva och inte de andra. Den ligger ju helt rätt tycker jag, och vad jag förstått ska det även komma en R-version.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Preliminärt pris från JE68: 122900:- resp. 132900:-
Lite högt tycker jag...
Alltså man får ju en 1090 Adventure R -18 med 0 mil från handlare för 124 900:-
Men det där kommer ju att ändras på sig lite.
Den ligger väl under vad en Africa Twin kostar ny..?
Skall bli intressant vad Teneren hamnar på, även om den ser ut att vara i en klass under 790:an.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Det är väl samma LC8 som sitter i Duke 790?

Jag kan tycka att 200ish kg är ok, visst hade det varit fett om den var nere på 180kg, men det går ju säkert att lösa när man väl fått den i sina händer.

Så är det säkert. Jag hade fått för mig att det var en singel, men jag har tydligen inte hängt med på senare år.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Ja precis vad jag trodde :zpy ,När 790 Duke kom så var hela känslan av att det var ett billigt China bygge..
Kändes inte som Ktm släppte något Österrikiskt ordentligt bygge där inte :(

Och sen har dom mage att släppa en Adventure hoj som ja... jag fattar inte hur dessa människor som har så Sjukt med resurser kan misslyckas så inåt Helve## :huvet
Men det kanske bara e jag som är Bitter:va
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top