Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Honda VT750S & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    13 361

    KTM 790 Adventure

    Då är den här, den efterlängtade 790 Adventure.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	790ADV_1.jpg
Visningar:	82
Storlek:	111,4 KB
Id:	445921 Klicka på bilden för en större version

Namn:	790ADV_2.jpg
Visningar:	93
Storlek:	119,8 KB
Id:	445922
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	790ADV_3.jpg
Visningar:	80
Storlek:	64,9 KB
Id:	445924


    DISPLACEMENT - 799 cm³
    BORE - 88 mm
    STROKE - 65.7 mm
    POWER IN KW - 70 kW (95hp)
    SUSPENSION TRAVEL (FRONT) - 200 mm
    SUSPENSION TRAVEL (REAR) - 200 mm
    FRONT BRAKE DISC DIAMETER - 320 mm
    REAR BRAKE DISC DIAMETER - 260 mm
    STEERING HEAD ANGLE - 64.1 °
    GROUND CLEARANCE - 233 mm
    SEAT HEIGHT - 850 mm
    TANK CAPACITY (APPROX.) - 20 l
    DRY WEIGHT - 189 kg

    https://www.ktm.com/en/travel/790-adventure/
    Senast redigerat av Wiseguy den 2018-11-07 klockan 05:15.

  2. #2
    Numera mest i diket k1322s avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sverige
    Hoj
    Enstånkor
    Inlägg
    1 879
    "lightweight and compact". DRY WEIGHT 189 kg. . Det är alltså 49 kg upp från 690. Hela mellansegmentet är i behov av en bantningskur.

  3. #3
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 236
    Citat Ursprungligen postat av k1322 Visa inlägg
    "lightweight and compact". DRY WEIGHT 189 kg. . Det är alltså 49 kg upp från 690. Hela mellansegmentet är i behov av en bantningskur.
    Dryga 210 kilo fulltankad och körklar med andra ord. Det är ett tiotal kilo mindre än Africa Twin och F850 GS och ungefär lika mycket som Triumphs beprövade Tiger 800. Alla med samma effekt. Det är uppenbarligen ett tufft segment och KTM måste nog erbjuda lite mer än orange färg för att konkurrera på allvar.
    Buy quality, cry once.

  4. #4
    Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Ängelholm
    Hoj
    Ja
    Inlägg
    2 251

  5. #5
    :moppefucko Bentebents avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Malmö
    Hoj
    MT-07 -16
    Inlägg
    1 347
    Jag vill gilla den men utseendemässigt tycker jag den ser rätt manglad ut
    huehue

  6. #6
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, SV 650 -08, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 475
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Dryga 210 kilo fulltankad och körklar med andra ord. Det är ett tiotal kilo mindre än Africa Twin och F850 GS och ungefär lika mycket som Triumphs beprövade Tiger 800. Alla med samma effekt. Det är uppenbarligen ett tufft segment och KTM måste nog erbjuda lite mer än orange färg för att konkurrera på allvar.
    Tyder väl på att en Adventure-kittad motorcykel i produktionsversion helt enkelt bygger en hel del vikt. Lättaste serietillverkade Adventure-hojen borde ha varit CCMs 450 Adventure med en uppgiven torrvikt på 125-130 kg, men då är det en 450 med 40 hästar. Större motor och mer effekt drar snabbt upp vikten.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  7. #7
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, SV 650 -08, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 475
    Citat Ursprungligen postat av Bentebent Visa inlägg
    Jag vill gilla den men utseendemässigt tycker jag den ser rätt manglad ut

    Ja, De senaste årens KTMer vinner inga designpriser i min värld. Denna tar ju dock insektslooken ett par steg längre.

    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  8. #8
    Numera mest i diket k1322s avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sverige
    Hoj
    Enstånkor
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Dryga 210 kilo fulltankad och körklar med andra ord. Det är ett tiotal kilo mindre än Africa Twin och F850 GS och ungefär lika mycket som Triumphs beprövade Tiger 800. Alla med samma effekt. Det är uppenbarligen ett tufft segment och KTM måste nog erbjuda lite mer än orange färg för att konkurrera på allvar.

    Visst är det så. Tenere 700 ska ligga ~205 kg våtvikt enligt EU-modellens spec, så KTM 790 Adventure sticker inte direkt ut mycket i sin specifikation. Många kilo för att pitchas som lättviktshojar. Tankens placering talar ju iaf för lågt placerad och välbalanserad vikt.

    Min äventyrshoj väger ~130 kg fulltankad. Och det tycker jag är i överkant för min definition av äventyrsåkning.

  9. #9
    Trying real hard to be the shepherd Bonzos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Hoj
    1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
    Inlägg
    2 686
    Intressant ändå med en ny parallelltwin. Jag hade fått för mig att det handlade om en uppborrad LC4, men de här var ju ett steg åt rätt håll.

  10. #10
    :moppefucko Bentebents avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Malmö
    Hoj
    MT-07 -16
    Inlägg
    1 347
    Citat Ursprungligen postat av Bonzo Visa inlägg
    Intressant ändå med en ny parallelltwin. Jag hade fått för mig att det handlade om en uppborrad LC4, men de här var ju ett steg åt rätt håll.
    Det är väl samma LC8 som sitter i Duke 790?

    Jag kan tycka att 200ish kg är ok, visst hade det varit fett om den var nere på 180kg, men det går ju säkert att lösa när man väl fått den i sina händer.
    huehue

  11. #11
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 236
    Citat Ursprungligen postat av Bentebent Visa inlägg
    Det är väl samma LC8 som sitter i Duke 790?

    Jag kan tycka att 200ish kg är ok, visst hade det varit fett om den var nere på 180kg, men det går ju säkert att lösa när man väl fått den i sina händer.
    Nedtrimmad för bättre bottenvrid.

    210-ish kg pratar vi.


    Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

  12. #12
    Karisma som ett järnspett. Skurkens avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Veddige
    Hoj
    KTM Duke 690 R
    Inlägg
    876
    Tycker den fyller ett hål i segmentet. Många klagar på vikten men KTM har ju redan en beprövad äventyrsmaskin som är lätt, 690 Enduro. 40 kilo mindre, 25 hästar mindre och en cylinder mindre. Om de gjort denna 30 kilo lättare skulle de ju konkurrera med sig själva och inte de andra. Den ligger ju helt rätt tycker jag, och vad jag förstått ska det även komma en R-version.
    SuperSic #58

  13. #13
    :moppefucko Bentebents avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Malmö
    Hoj
    MT-07 -16
    Inlägg
    1 347
    Preliminärt pris från JE68: 122900:- resp. 132900:-
    huehue

  14. #14
    Medlem Ägges avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Djurö - Stockholm
    Hoj
    Ducati Streetfighter 1098 -09
    Inlägg
    1 897
    utseendemässigt, inte min grej.
    Citat Ursprungligen postat av G-man Visa inlägg
    Men för i h-vete... nu rinner skiten t.o.m. ut genom nyckelhålet i det blå skåpet!

  15. #15
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Honda VT750S & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    13 361
    Citat Ursprungligen postat av Bentebent Visa inlägg
    Preliminärt pris från JE68: 122900:- resp. 132900:-
    Lite högt tycker jag...
    Alltså man får ju en 1090 Adventure R -18 med 0 mil från handlare för 124 900:-
    Men det där kommer ju att ändras på sig lite.
    Den ligger väl under vad en Africa Twin kostar ny..?
    Skall bli intressant vad Teneren hamnar på, även om den ser ut att vara i en klass under 790:an.

  16. #16
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Honda VT750S & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    13 361
    Lite trevliga funktioner:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	KTM790ADV_1.jpg
Visningar:	67
Storlek:	243,1 KB
Id:	445951

    Gissar jag att alla kommer att köpa skyddsbågar för att skydda tanken nu
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	KTM790ADV_2.jpg
Visningar:	75
Storlek:	286,5 KB
Id:	445952

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	KTM790ADV_3.jpg
Visningar:	54
Storlek:	242,6 KB
Id:	445953

  17. #17
    Trying real hard to be the shepherd Bonzos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Hoj
    1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
    Inlägg
    2 686
    Citat Ursprungligen postat av Bentebent Visa inlägg
    Det är väl samma LC8 som sitter i Duke 790?

    Jag kan tycka att 200ish kg är ok, visst hade det varit fett om den var nere på 180kg, men det går ju säkert att lösa när man väl fått den i sina händer.
    Så är det säkert. Jag hade fått för mig att det var en singel, men jag har tydligen inte hängt med på senare år.

  18. #18
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Honda VT750S & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    13 361
    Citat Ursprungligen postat av Bonzo Visa inlägg
    Så är det säkert. Jag hade fått för mig att det var en singel, men jag har tydligen inte hängt med på senare år.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	KTM790ADV_4.jpg
Visningar:	76
Storlek:	173,0 KB
Id:	445954

  19. #19
    Trying real hard to be the shepherd Bonzos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Hoj
    1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
    Inlägg
    2 686
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	KTM790ADV_4.jpg
Visningar:	76
Storlek:	173,0 KB
Id:	445954
    Ja...?

  20. #20
    Mike.L Mike.Ls avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    STOCKHOLM
    Hoj
    Aprilia Tuono Factory-18
    Inlägg
    476
    Ja precis vad jag trodde ,När 790 Duke kom så var hela känslan av att det var ett billigt China bygge..
    Kändes inte som Ktm släppte något Österrikiskt ordentligt bygge där inte

    Och sen har dom mage att släppa en Adventure hoj som ja... jag fattar inte hur dessa människor som har så Sjukt med resurser kan misslyckas så inåt Helve##
    Men det kanske bara e jag som är Bitter

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Blir säkert en hit i Indien och liknande länder, ska något slå igenom i Sverige så är 200hk+ och fjorton olika elektroniska hjälpmedel ett krav

Knoddas
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här