Sevenfifty, väghållning

blackblade

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Gbg
Hoj
-00 Fireblade
Först av allt, det här ingen underkur, men jag upplevde en helt annan hoj efter bara ett litet enkelt ingrepp i gaffeln.
Ta av toppmuttrarna på gaffelbenen, lägg i en rörbit på ca 25-30 mm, med en passande bricka mellan röret och fjädern, och skruva ihop gaffeln igen.
Det tar bort mycket av gungandet i hojen öht, och får fram någon slags känslighet i gaffeln iaf.

Som sagt, bara ett gammalt knep som tar bort mycket av det som är rent otrevligt att åka med, som att gaffeln går ihop extremt mycket så fort man bara rör frambromsen, och lite av den svampiga känslan i hojen, den försvann till viss del också.
Vänta dig inget under, men man känner absolut av framhjulet lite mer, och hela hojen känns lite mer "stabil", om det nu är rätt ord.

Och den är fortf lika mjuk att åka på, bara lite mer känsla i framdelen, så det är en enkel sak att göra, som ger en hel del mer än det kan låta nu.
Min åsikt så klart, men det är nog svårt att bli besviken också, med tanke på det lilla jobb som det är.

J P

OBS. Skruva inte av toppmuttrarna utan att palla under hojen med något, eller hänga upp den på nåt sätt, gaffeln trycks ihop helt, och hojen välter om den står på sidostödet, eller kanar av centralstödet framåt, så att det fälls upp, så ha något under motorn som håller kvar höjden på hojen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vad är en sevenfithty? Äh, hajar väl att du menar Honda 750 men menar du en -68? Eller från tvåtusentalet? Brett spann här eller är det bara ett visst år som har det smeknamnet?
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Måste funnits en runt 2000 blankt också, jag har övningskört på en sådan.
 

blackblade

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Gbg
Hoj
-00 Fireblade
Ursäkta om jag missat de här frågorna så länge nu, min var en -03, men tipset är ett gammalt knep som funkar till viss gräns på många hojar.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka

Riktigt snygg hoj i lackeringen som visas i första bilden, med de klassiska Hondafärgerna. Tyvärr aldrig sett någon sådan i verkligheten. Jubileumsmodell av något slag?

Helt OK att köra för en brukshoj redan i originalskick tyckte jag, fast jag kan tänka mig att man tröttnar på gunget efter ett tag.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top