Yamaha Ténéré 700

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Vet någon om det kommer finnas kit så man kan bygga om utseendet att mer likna konceptet? Dom tamade till den alldeles för mycket inför produktion.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Mycket positiv kritik verkar det som. :)

Skulle nig inte fästa så stor vikt av vad de som var med på Yamahas mutresa till portugal säger. Om dom är kritiska stryks dom från inbjudningslistan till nästa event. :lol
Men om ett par månader bör det dyka upp lite riktiga reviews.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skulle nig inte fästa så stor vikt av vad de som var med på Yamahas mutresa till portugal säger. Om dom är kritiska stryks dom från inbjudningslistan till nästa event. :lol
Men om ett par månader bör det dyka upp lite riktiga reviews.

Mycket sant.

MEN Yamahas hojar brukar generellt få bra kritik i längden också av sina ägare. WYSIWYG stämmer oftast rätt bra - även 20 år efteråt.
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Själv så tycker jag den verkar högintressant för hur jag tänkt mig.
Det enda som stör mig är att jag inte kunnat hitta max lastvikt någonstans vilken för mig är en ganska rejäl faktor.
Är den som MT07 med max lastvikt 180kg så går den bort. Är det mer åt min nuvarande på ca 225kg i lastvikt så är den som sagt högintressant. (detta utan att ha kunnat provköra den)

Blir det inte Tenere 700 för mig nästa år, så blir det en Africa Twin 1000, men en beggad AT är ändå dyrare än en ny T-700. Dessutom så tycker jag gasen på AT1000, iaf på de jag provat runt -16, -17 årsmodell är för tung-gasade.

Inte ens närmsta Yamaha ÅF kunde svara på min fråga om max lastvikt...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Själv så tycker jag den verkar högintressant för hur jag tänkt mig.
Det enda som stör mig är att jag inte kunnat hitta max lastvikt någonstans vilken för mig är en ganska rejäl faktor.
Är den som MT07 med max lastvikt 180kg så går den bort. Är det mer åt min nuvarande på ca 225kg i lastvikt så är den som sagt högintressant. (detta utan att ha kunnat provköra den)

Blir det inte Tenere 700 för mig nästa år, så blir det en Africa Twin 1000, men en beggad AT är ändå dyrare än en ny T-700. Dessutom så tycker jag gasen på AT1000, iaf på de jag provat runt -16, -17 årsmodell är för tung-gasade.

Inte ens närmsta Yamaha ÅF kunde svara på min fråga om max lastvikt...

Humm, bra poäng faktiskt. Sitter lite i samma båt. Med mig reslig snubbe på 95 pannor fläsk och muskler och tanten bak på, plus utrustning, plus packning, så blir det lite lass. Och man vill ju inte toura evropa på bristningsgränsen.
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Går i tankarna att byta till denna skapelse men det verkar vara väldigt begränsad upplaga som kommer till sveariket :va Provade ringa till både Yamaha center i Luleå, och i Umeå. På bägge ställena visste dom inte ens riktigt hur många dom skulle få in, mellan 4-10st max lät det ut som. Tycker det är lite konstigt då Yamaha borde veta om att det kommer bli en storsäljare, mest troligt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Går i tankarna att byta till denna skapelse men det verkar vara väldigt begränsad upplaga som kommer till sveariket :va Provade ringa till både Yamaha center i Luleå, och i Umeå. På bägge ställena visste dom inte ens riktigt hur många dom skulle få in, mellan 4-10st max lät det ut som. Tycker det är lite konstigt då Yamaha borde veta om att det kommer bli en storsäljare, mest troligt.

Det är ju återförsäljarna som tar hem och ingen vill bli sittandes med osålda hojar... de får ju betala dem själva.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Har man inga hojar, säljer man heller inga hojar..
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har man inga hojar, säljer man heller inga hojar..

Iofs, men lite förstår jag det, nu är inte jag så insatt i mc agenturer att jag vet rakt av vad de har för marginaler, men kan tänka mig att på en produkt så pass dyr som modern mc pratar vi inte om några speciellt höga procenter.
Du ska antagligen sälja runt tio stycken för att betala en som står osåld, så blir du med två tre på golvet, vilket inte verkar omöjligt om man tittar på andra modeller, så ska du sälja jävulskt innan du har betalat lokal, personal, skatter, och fått något över till vinst. Objekt som stannar till nästa år och säljs rabatterade som fjolårets modell, bör inte vara mer än en plus minus noll affär, annars är vi alla redan lurade.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Går i tankarna att byta till denna skapelse men det verkar vara väldigt begränsad upplaga som kommer till sveariket :va Provade ringa till både Yamaha center i Luleå, och i Umeå. På bägge ställena visste dom inte ens riktigt hur många dom skulle få in, mellan 4-10st max lät det ut som. Tycker det är lite konstigt då Yamaha borde veta om att det kommer bli en storsäljare, mest troligt.

Tror inte att ÅF kan styra det så mycket.
Dom försöker nog få hem så många hojar dom kan av modeller som säljer.
Men Sverige är ju en mikroskopisk marknad, att vi ens kan köpa en hoj är ju nästan godwill.
EU gör ju mycket skit, men tur för oss tror jag i detta sammanhang, för skulle tillverkarna behöva typa en hoj för Sverige så skulle det inte vara värt det.
Men håller med om att det är trist att inte kunna köpa något som man vill :(
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Ja inte tjänar handlaren många kronor på en såld hoj. Däremot en hel del på service och tillbehör. Om och om igen.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Det är ju återförsäljarna som tar hem och ingen vill bli sittandes med osålda hojar... de får ju betala dem själva.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro



Normalt? Ja, absolut. Men i fallet T7 verkar inget normalt. Det är något som är tokfel hos importören. Eller maskinen? Eller kanske något unidentified flying objects? Rena härdsmältan. Jag kan faktiskt inte påminna mig att vare sig Yamaha (eller någon annan heller, för den delen) någonsin betett sig så skitnödigt vankelmodigt... Leveransdatum och besked som ständigt skjuts på obestämd framtid...!? Har Yamaha anställt Blondin-Bella som outgrundlig varumärkesstrateg?

Synd på en sån rar ärta, dock (och då menar jag inte Blondin-Bella)
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Pratade för ett par dagar sedan med min lokala Yamaha handlare. Han suckade och skakade på huvudet.. När kommer den, ingen vet!
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Pratade för ett par dagar sedan med min lokala Yamaha handlare. Han suckade och skakade på huvudet.. När kommer den, ingen vet!

Det var ungefär så det lät med bägge ställena jag ringde till. Visst så förstår man ju att man inte vill bli stående med massa osålda hojar, men just denna modellen är det väldigt många som väntat på och mc-folket är väl bland dom dummaste konsumenterna som köper saker helt osedda, många gånger :tungan
Nåja, man får väl vänta till nästa säsong då det kanske finns något begagnat objekt till salu på blocket.

Dessutom, för att ge en liten känga till, kanske hela Yamaha koncernen? Här uppe i norr finns det ingen chans till att provköra, överhuvudtaget. Skärpning Yamaha!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det var ungefär så det lät med bägge ställena jag ringde till. Visst så förstår man ju att man inte vill bli stående med massa osålda hojar, men just denna modellen är det väldigt många som väntat på och mc-folket är väl bland dom dummaste konsumenterna som köper saker helt osedda, många gånger :tungan
Nåja, man får väl vänta till nästa säsong då det kanske finns något begagnat objekt till salu på blocket.

Dessutom, för att ge en liten känga till, kanske hela Yamaha koncernen? Här uppe i norr finns det ingen chans till att provköra, överhuvudtaget. Skärpning Yamaha!

Men det är ju knappast Yamahas fel? Tvärtom - ”här uppe i norr” (Norrbotten) är återförsäljarna av Yamaha i Luleå och Kiruna (ja, räkna in Tornio också) de handlare som har i särklass bäst renommé av alla handlare... oavsett vilka fordon det handlar om. Övriga har väl... inte så bra.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Men det är ju knappast Yamahas fel? Tvärtom - ”här uppe i norr” (Norrbotten) är återförsäljarna av Yamaha i Luleå och Kiruna (ja, räkna in Tornio också) de handlare som har i särklass bäst renommé av alla handlare... oavsett vilka fordon det handlar om. Övriga har väl... inte så bra.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Norr är mer än Norrbotten, och i krokarna där jag bor är Yamaha näst intill obefintliga, och har dessutom inte direkt visat prov på bra service eller åtagande. 1-2 hojar verkar de ta hem i Östersund och ingen för provkörning. Man ska helt enkelt köpa en oprövad...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Östersund är ”mitt”... :)

Men ja, har man ingen hemma så blir det svårt att provköra... man skall komma ihåg att handlaren köper hojarna av tillverkaren och bara för att finansiera en demohoj så måste man nog sälja 3-4 hojar. Så oprövade kort köper man inte hem i stora antal.


Buy quality, cry once
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Och som tidigare personer skrivit, har man inga cyklar för folk att prova säljer man heller inte många. Moment 22 det där. :4skrika
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tror i detta fall så har Yamaha varit lite för heta på den kommande gröten och visat upp den lite för tidigt.
Man säljer mera om man visar upp och hoj som finns att köpa några månader/ett halvår senare hos handlaren. Ett halvår är ok när det gäller att lägga en beställning på en kommande hoj.
Jag tänker ju inte vänta ett eller flera år på hojen. Då köper jag annat under tiden istället.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top