Yamaha Ténéré 700

NPGA

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Scrambler 1100
Hejsan.

Har gått i tankarna ett tag att byta till mig en Tenere 700 (ifrån en XSR 700) då äventyrshoj lockar lite mera med alla dessa fina grusvägar samt spår som finns runt omkring mig.

Motorn är jag verkligen såld på och tycker nog det är en av de bästa på marknaden. Det jag är lite fundersam på är höjden, är 177cm lång så lite osäker på om jag når ner eller om man bör beställa med sänkningssats samt låg sadel?

Någon annan form utav utrustning jag bör beställa med som är ett måste?

Mvh

Jag är 172cm och hade inga problem med höjden trots rallysadel. Den sadeln är dock väldigt obekväm, jag satt på standardsadeln i butiken och den kändes bättre.
 

Henrick

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Torsby
Hoj
2017 MT 09
Hej.
Jag är 173cm och jag nådde ner med tåspetsarna när jag satt på min.
Jag har kanske taxben men jag var tvungen att beställa sänksats bak och släppa ner den ca 20mm i gafflarna.
Innan jag fick sänksatsen så körde jag med org sadel. (Rallypaket på min T7).
Du kommer inte ångra dig vid köp, jag gick från mt09 och känner att jag träffat rätt till 100%.
Mvh/Henrik
 

Putte74

Medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha t700-20, Suzuki vz 800-05 (Bobber)
Jag är också runt 177-178 cm lång och saknar en lägre sadel när jag kör mer tekniskt i skogen. På turer på asfalt så spelar det ingen roll, men så fort det krävs balans i skog etc. Så blir han lite för hög för min del. Letar en lägre sadel nu.
 

An.moto

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2020
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XSR 700
Får tacka för svaren! Jag tror jag lägger till den lägre sadeln varjefall men ska förbi och provsitta på en originalare idag eventuellt så får vi se. Vore skönt och kunna planta foten helt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag är också runt 177-178 cm lång och saknar en lägre sadel när jag kör mer tekniskt i skogen. På turer på asfalt så spelar det ingen roll, men så fort det krävs balans i skog etc. Så blir han lite för hög för min del. Letar en lägre sadel nu.

Hej.
Återkom gärna med rapport om du testar någon annan sadel, alltid intressant att veta.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hejsan.

Har gått i tankarna ett tag att byta till mig en Tenere 700 (ifrån en XSR 700) då äventyrshoj lockar lite mera med alla dessa fina grusvägar samt spår som finns runt omkring mig.

Motorn är jag verkligen såld på och tycker nog det är en av de bästa på marknaden. Det jag är lite fundersam på är höjden, är 177cm lång så lite osäker på om jag når ner eller om man bör beställa med sänkningssats samt låg sadel?

Någon annan form utav utrustning jag bör beställa med som är ett måste?

Mvh

Handtagsvärmare!
Yamahas egna modell är väldigt smidigt integrerad, funkar bra.
Fundera på hur du tänker angående packning.
Det finns en platta istället för passagerarsadeln, kan vara smidigt om man inte väljer väskhållare, som jag gjorde, då känns den mindre nödvändig.
 

An.moto

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2020
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XSR 700
Handtagsvärmare!
Yamahas egna modell är väldigt smidigt integrerad, funkar bra.
Fundera på hur du tänker angående packning.
Det finns en platta istället för passagerarsadeln, kan vara smidigt om man inte väljer väskhållare, som jag gjorde, då känns den mindre nödvändig.

Bra tips där med handtagsvärmare! minns ett par morgonar i april där man frös sönder händerna under pendling till jobbet! Får tänka angående packning, har kört Kriega ryggsäck samt tankväska och sån man knyter på där bak. Vill behålla vikten till det minsta också så eventuellt att rack går bort där bak helt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Bra tips där med handtagsvärmare! minns ett par morgonar i april där man frös sönder händerna under pendling till jobbet! Får tänka angående packning, har kört Kriega ryggsäck samt tankväska och sån man knyter på där bak. Vill behålla vikten till det minsta också så eventuellt att rack går bort där bak helt.

Ok, ja det är ju en bra tanke att hålla ner vikten.
Vad gäller tankväska så har jag inte hittat någon riktigt smakfull konstruktion, tyvärr saknar ju tanklocket "ring", och då faller ju mina favoritmodeller bort.
En konstruktion som verkar lite stabilare, är från Off The Road, men känns inte riktigt tilltalande den heller.
Så tipsa gärna om du hittar, och testar, någonting.

trt_00_640_21300_b_1_xl.7.jpg
 

Putte74

Medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha t700-20, Suzuki vz 800-05 (Bobber)
Nån som monterat Yamahas orginal tail tidy och har några bilder att dela med sej. Hittar bara bilder på nätet utan nummerplåten monterad.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har skaffat en sänkningssats till min Tenere.
Satsen är från Yamaha, och det följer med en instruktion.
Det jag funderar på är att det inte finns någon anvisning om att man ska sänka i gaffeländen?
Alla hojar jag har hjälpt till med dessa modifieringar på, har haft en instruktion som även säger att man ska sänka gaffeln Xmm.
Är det någon som har andra inputs på detta?
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Går i tankarna att sälja min XSR900 då jag tröttnat på att nöta landsväg och är mer sugen på äventyrs segmentet.
Blir det några uppdateringar för 2021 modellen tro eller ska man slå till på 2020 modell?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Går i tankarna att sälja min XSR900 då jag tröttnat på att nöta landsväg och är mer sugen på äventyrs segmentet.
Blir det några uppdateringar för 2021 modellen tro eller ska man slå till på 2020 modell?

Inte mig veterligen.
Många delar av världen får den inte förrän nu, som 2021, så några stora uppdateringar blir det nog inte.
Vi är i Sverige har fått en recall på reflexen bak, så den är säkert av den nya typen, men annars vet jag ingening om någon förändring.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej på er.
För att göra tillvaron så trevlig som möjligt i dessa tider, så har jag försökt att trolla bort den gångna sommarens marksyningar.
Inga stora saker, men tänkte att det var en bra motivator att prova någon av de dekalkit som nu finns.
Väldigt nöjd med passform och kvalitet från Rubberdust.com.
Dock så har jag inte hunnit med att lacka bakpartiet vitt, vilket jag skulle tycka kunde bli trevligt (tillsammans med en svart dekal där).
Tyvärr så har jag inte så bra erfarenheter från mina tidigare lackeringsförsök, så jag ska kolla runt lite om det finns någon med bättre förutsättningar som kan hjälpa till.

T7_1.jpg

T7_2.jpg

T7_3.jpg

T7_4.jpg
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Nu har man gått och blivit sugen på Yamaha Tenere 700 :). Jag har kollat runt recensioner och videos på Youtube och jag har aldrig sett en hoj få så mycket positiva och bra kommentarer!! Folk gillar den verkligen. Den är snygg, enkel, lättkörd, driftsäker, funkar både på grus och asfalt etc. Såhär ser många av kommentarerna ut om Yamaha Tenere 700 på Youtube :Bugar:



"The T7 is by far my favorite adv bike it's just so cool"

"T 700 a bike for everything ??"

"I was told by my Yamaha shop that theT700 is now Australia’s best selling motorcycle. Lighter, less expensive and more reliable than many other ADV bikes."

"so glad yamaha didn't mess the tenere up by adding 4k work of driver aids to it"

"I'm gonna buy T7 next year. I tested it in the city, off-road and on the highway. I had many dirtbikes, now i want to have smthng universal, It's perfect for me."

"The unicorn , no need for a recovery vehicle with that one what a kracker !"

"Great review man!! Love the T7!! I feel that they really got this one right. ??"

"Compared to competitors, pricewise lower, reliability higher = Winner."

"Finally an adventure bike that isn’t having a measuring contest with the other adventure bikes as far as rider aids and TFT screens.

"Less will always be more. Turn it on and go."

"I think i must have one. I like the look, size, everything!"

"Q: What ride modes does this motorcycle have?
YAMAHA: Well, you get on the bike, turn the key, and ride away. That's the ride mode."

"Had mines for 8 months now. Commuting, a and B road blasts, motorway, off road and even raced it on track with the Bike Shed. Does everything and with ease!"

"The Unicorn"

"Best bike to have come out in this genre. Period."

"Crazy how everybody want this bike!!! Good job Yamaha, thank you for daring not to do one more 1000cc + engine with your tenere!!!"

"It is an ABSOLUTE fantastic bike in the BEST Ténéré tradition!!!!! I love that bike!!"

"I'm not really a Yamaha fanboy, but dear me did they hit a home run with that Ténéré!"

"When riding in the middle of nowhere , reliability is everything"

"It's a no brainer: Price, running costs, looks, reliability, simplicity - and the few shortcomings can easily be opgraded. The T7 is the bike to pick for the big adventure."

"i was considering both recently, and got the t7 based on price and reliability"

"Nice comparison.
I'm gonna end up with the Yamaha.
Less money, user friendly, valve check at 40000km, etc..."

"I just love riding my T7 offroad, it is there that it really shines."
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej.

Ja, prova den gärna, jag tycker om min.
Fin motorkaraktär, och det går att "smyga" riktigt fint med den, utan de ryck som brukar vara karaktäristiska för hojar med insprutning.
Den har fått en del negativ kritik angående fjädringen, men det är ingenting som jag påverkas av.
Förmodligen är jag inte tillräckligt hårt nyttjande av fjädringens potential, för jag tror absolut att de duktigare recensenterna som provkört den har rätt i sin kritik.
Men det är ju individuellt, och för mig funkar det alldeles utmärkt.
Det jag har gjort nu är att sänka den 25mm.
Man kan inte tro att denna lilla förändring i längd på "hundbenet" skulle ge 25mm, men så är det.
Jag har sällan haft problem med att markfrigången är för liten, men däremot så har den varit lite för hög när jag kör sakta på den där skogsstigen, och ska vända.
Lite mossa, eller en försänkning i backen gör att man inte orkar hålla upp den.
Det blir i alla fall intressant att se om jag kommer att uppleva någon skillnad nästa säsong.

Sänksats_2.jpg
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Den röd/vita modellen verkar finnas i två varianter, en för den amerikanska marknaden och en för den europeiska marknaden. Skulle jag köpa denna hoj skulle det nog stå mellan den röd/vita och den svarta modellen, väldigt snygga båda två :).

Jag har svart hoj nu och tänker att man kanske vill bryta mönstret med svart. Den röd/vita modellen är väldigt snygg och har ju även en hel del inslag av svart :).


"the US gets Intensity White.. not Competition White. They are very close..but US red is more of a candy apple red."
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top