Yamaha Ténéré 700

Putte74

Medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha t700-20, Suzuki vz 800-05 (Bobber)
Hej!
Nu är en t7:a beställd och precis som med xt660:n så är ju stänkskärmen bak inte så kul. Så jag undrar om orginal tail tidyn som man kan beställa från Yamaha gör nån skillnad till det bättre? Den går ju rätt långt ner den också...är det nån som bytt till den och har nån bild hur det blev?
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Tänkte jag skulle prova en T7 i vår. Mest nyfiken på hur den står sig turbulensmässigt mot 790, för den sög för mig... Sen ska det bli kul att se hur mycket bus det är i den! Min 990 smt funkar ju fint i det avseendet, men inte så vidare bra på grus och dessutom en hel del turbulens..

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Lite saker som jag beställde på MC-mässan har anlänt.
Ett skydd till vattenpumpen, och två 15-liters väskor som man spänner fast på packlådorna.
Känns som att man är klar för semester nu, även om det får bli inom landets gränser :tummenupp:)
VP_skydd.jpg
Väskor.jpg
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
07510bc0f253a9dc78262425ea571ad0.jpg

Var ute och testade en Tenere i förrgår, motorn är ju otroligt trevlig, har testat både MT-07 och Tracer 700 tidigare, men man blir ändå alltid förvånad över hur pigg den känns tidigt i registret.
Jag körde min -83a RD350 till Yamahahandlaren, nästan samma toppeffekt på hojarna men det skiljer rätt mycket i hur effekten levereras
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej på er.
Måste slå ett slag för dom två 15-liters vattentäta väskor som jag har kört runt med nu på semestern.
I ur och skur, längs mest bra tenere-vägar (läs leriga och grus), och regn stora delar av TET som jag körde.
Dom är täta, enkla att öppna, och sitter fast bra ovanpå packlådorna.
Man får det där lilla extra, och har det lätt tillgängligt, och det känns som en bra ersättare för tankväskan i mitt fall.

Grytfors_resize.jpg
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Hej på er.
Måste slå ett slag för dom två 15-liters vattentäta väskor som jag har kört runt med nu på semestern.
I ur och skur, längs mest bra tenere-vägar (läs leriga och grus), och regn stora delar av TET som jag körde.
Dom är täta, enkla att öppna, och sitter fast bra ovanpå packlådorna.
Man får det där lilla extra, och har det lätt tillgängligt, och det känns som en bra ersättare för tankväskan i mitt fall.

View attachment 455430
Vad är det för väskor då?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hemma från TET, och fin körning.
Rikligt med regn bitvis, som gjorde en del sträckor snorhala.
Men....ett skrapande ljud från bakhjulet i slutet av resan visade sig vara en helt förintad bromskloss.
Metall mot metall för den bakre bromsskivan, prutt!
Man kan naturligvis hänvisa till pilotfel, jag borde ju ha koll på detta, men 500 mil bör ju en bromskloss klara.
Misstänker att det kommit sand och lera mellan kloss och skiva, och att det på så viss uppstått "skavsår" som sedan blivit värre snabbt.
Nya klossar och skiva gick på ca 1200kr, och förhoppningsvis är vi på rull till helgen igen.

Tenere1.jpg

Tenere2.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Synd bara att Waheed är så förbannat dryg att lyssna på...
Andra bullar när Zack höll i det. :näsblod

Och det är väl egentligen samma hoj som vi har här sedan start, bara att dom fick den ett år senare :va
Tycker att den ser lite klarare röd ut i färgen, men kan ju vara ett fenomen från filmningen.
Han verkar dock köra med helljuset hela videon.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Haha, håller med där.
Jag har liksom skippat några av hasn avsnitt bara på grund av det :crash

Zack och Ari är tillbaka på tuben hos Revzilla nu efter att ha släppt MotorTrend. Zack fortsätter med sina daily commute videos där och Ari har en ny version av MC garage. Värt att kolla in!

Waheed är dåligt påläst och kommer med faktafel ständigt. Inget att ha alls. Varenda video jag sett med honom och den där andra tjommen är det något märkligt eller fel med.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Körde 20 mil idag med min nya ruta från Puig, ca 10cm högre än original.
Helt sjukt nöjd - ALLT vindbrus är borta, vilken skillnad!!!!!!
Jag är 178cm lång, och kan resa mig ca 5cm till innan bruset kommer, så jag vet inte vad det gör på en total kroppslängd, men det kan vara en referens.
Den fungerar i alla fall helt otroligt bra för mig :tummenupp

T7_skogen1_resize.jpg
 

An.moto

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2020
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XSR 700
Hejsan.

Har gått i tankarna ett tag att byta till mig en Tenere 700 (ifrån en XSR 700) då äventyrshoj lockar lite mera med alla dessa fina grusvägar samt spår som finns runt omkring mig.

Motorn är jag verkligen såld på och tycker nog det är en av de bästa på marknaden. Det jag är lite fundersam på är höjden, är 177cm lång så lite osäker på om jag når ner eller om man bör beställa med sänkningssats samt låg sadel?

Någon annan form utav utrustning jag bör beställa med som är ett måste?

Mvh
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top