Yamaha Ténéré 700

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kul maskin, lätthanterlig om än inte alls lika muskulös som Adventure. Ett bättre val för mig personligen än den 690 Enduro R jag hade för några år sedan (fantastiskt kul på mindre grusvägar men en smärre pina på transportsträckorna). Däremot kanske inte optimal som långtourer varthelst näsan pekar.

Intressant!
OT-fråga, men vad gjorde 690:n till en plåga på transport? Och tror du en 690 -19 skulle vara en mindre pina?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Intressant!
OT-fråga, men vad gjorde 690:n till en plåga på transport? Och tror du en 690 -19 skulle vara en mindre pina?
Hejsan - Callahan och Moddlaren må ju känna mig som person... :)

Men för min breda (?) bakdel var sadeln i längden helt riktigt en pina, den smala sadeln passar utmärkt för stående körning men ger helt enkelt ingen bra alternativ sittställning under längre sträckor. Sedan är enstånkans karaktär inte riktigt my cup of tea - vibrationerna är svåra att eliminera när hastigheten och varvtal ökar. Jag skulle gärna jämföra med en -19, har tyvärr inte tagit mig tid att provköra den.

Men för att Du bättre ska kunna utvärdera mitt omdöme bör Du veta lite mer om min typ av körning samt de sträckor vi talar om: Jag hatar lera, myrmark och att slita upp hojen ur ett gyttjebad efter en mark- eller myrsyning. Mindre grusvägar typ gräs-och sten mellan hjulspåren samt rejäla stigar är vad jag föredrar när det gäller lägstanivå på mitt äventyrsåka. I mina trakter blir en tur minst 12-15 mil och mer vanligt 25-30 mil för att kanske hitta 10-12 mil av inspirerande vägnät.

Därför kör jag numera en Tiger 1200 XCA. Min ärliga uppfattning - Den är inte bäst på något men fungerar till det allra mesta. Med den kan jag köra som instruktör i SMC i det mesta av kursutbudet, lägga dagsetapper på 75-100 mil, ha hyggligt kul (i långsammare tempo förvisso beroende på avsaknaden av dubbdäck) på gruset och locka fram leendet i mungipan längs en kurvig 70-väg. Framför allt spelar underlaget ingen större roll när jag färdas utefter en okänd väg - fram tar jag mig alltid.

Och det är för den typen av körning (och värderingar, filosofi etc) jag håller Yamahan före KTM:en. Yamahan är mer följsam och levererar det jag för stunden behöver medan Kåtten mer dikterar villkoren för aktiviteten. Men å andra sidan levererar den i toppklass så länge jag accepterar att leka på dess hemmaplan. I min bok.

Hoppas det i viss mån förtydligar omdömet :)
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hejsan - Callahan och Moddlaren må ju känna mig som person... :)

Men för min breda (?) bakdel var sadeln i längden helt riktigt en pina, den smala sadeln passar utmärkt för stående körning men ger helt enkelt ingen bra alternativ sittställning under längre sträckor. Sedan är enstånkans karaktär inte riktigt my cup of tea - vibrationerna är svåra att eliminera när hastigheten och varvtal ökar. Jag skulle gärna jämföra med en -19, har tyvärr inte tagit mig tid att provköra den.

Men för att Du bättre ska kunna utvärdera mitt omdöme bör Du veta lite mer om min typ av körning samt de sträckor vi talar om: Jag hatar lera, myrmark och att slita upp hojen ur ett gyttjebad efter en mark- eller myrsyning. Mindre grusvägar typ gräs-och sten mellan hjulspåren samt rejäla stigar är vad jag föredrar när det gäller lägstanivå på mitt äventyrsåka. I mina trakter blir en tur minst 12-15 mil och mer vanligt 25-30 mil för att kanske hitta 10-12 mil av inspirerande vägnät.

Därför kör jag numera en Tiger 1200 XCA. Min ärliga uppfattning - Den är inte bäst på något men fungerar till det allra mesta. Med den kan jag köra som instruktör i SMC i det mesta av kursutbudet, lägga dagsetapper på 75-100 mil, ha hyggligt kul (i långsammare tempo förvisso beroende på avsaknaden av dubbdäck) på gruset och locka fram leendet i mungipan längs en kurvig 70-väg. Framför allt spelar underlaget ingen större roll när jag färdas utefter en okänd väg - fram tar jag mig alltid.

Och det är för den typen av körning (och värderingar, filosofi etc) jag håller Yamahan före KTM:en. Yamahan är mer följsam och levererar det jag för stunden behöver medan Kåtten mer dikterar villkoren för aktiviteten. Men å andra sidan levererar den i toppklass så länge jag accepterar att leka på dess hemmaplan. I min bok.

Hoppas det i viss mån förtydligar omdömet :)

Ok, jag förstår. Då faller såklart KTM 690 utanför ditt område. Den är väl mer för supersport-grusåkning och Trajan är för sport-touring-grusåkning? :hihi

Antar att du menar att du håller Tenere 700 före ADV 790? Eller 690?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ok, jag förstår. Då faller såklart KTM 690 utanför ditt område. Den är väl mer för supersport-grusåkning och Trajan är för sport-touring-grusåkning? :hihi

Antar att du menar att du håller Tenere 700 före ADV 790? Eller 690?
Det är nog rätt uppfattat när det gäller 690 :) Missförstå mig rätt, jag köpte hojen för att testa en grussprättare för mina hemmavägar, inte något annat. Jag hade vid det tillfället tre hojar av olika typ i garaget, så 690 köptes för halvdagsetapper hemmavid. Skulle jag plöja fåror i myrar hade jag valt en annan, än smidigare maskin.

790 Adv vet jag många i bekantskapskretsen som lovordar men jag har tyvärr ännu inte lagt några mil på den karamellen. Därav att min jämförelse gäller 690 Enduro och inget annat.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej på er.

Är det någon som testat att byta ut bakre delen av dynan mot den lastplatta som finns?
Verkar vara samma som ingår i explorerpaketet.
Den verkar vara lite högre än passagerarsadeln, och jag tänkte om det är värt att göra det för att få en jämnare lastyta när man slänger på en packrulle eller en väska?

/Tobias

Platta_T7.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
En något försenad hjulklapp har anlänt från Offtheroad.de :tummenupp
Extraljus och lite annat godis.
Lysena hade helt perfekt mekanisk passform.
Det elektriska var väl helt ok, dock med en mer generell instruktion, samt ett kablage som också andades lite universal inkoppling, eftersom kabellängderna var lite väl långa, men fina, vattentäta kontaktstycken.
Men med lödkolv och lite krymplslang så var vi i hamn.
Ljuset uppfattar jag som helt godkänt på hojen i sitt originalutförande vad gäller räckvidden, men hade gärna önskat en bredare ljusbild.
Så vi får se om detta kan ge en positiv upplevelse i år.

T7_exljus_01.jpg
T7_exljus_02.jpg
T7_exljus_03.jpg
T7_exljus_04.jpg
T7_exljus_05.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det är skönt med någon extradag ledigt, känner mig religiös bara för det :D
I väntan på nya äventyr så har jag monterat extra skyddskåpor på båda sidorna.
Nu ser jag att det även finns ett skydd för vattenpumpen som jag ska skaffa, den sitter ju ganska utsatt.
Ska fortsätta med att sätta borren i ena packväskan, för att få in 12V till tillbehör som kan laddas under färd.

T7_skydd1.jpgT7_skydd2.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Kvällen avslutades med anslutning av 12V till vänstra packväskan, allt för att hålla den digitala världen fulladdad :tummenupp
Lite kabelgenomföringar, silikon, krympslang, lödkolv och bra musik så var vi i hamn.
Använde CTEKS:s anslutningskontakter, så kan jag även ladda batteriet via samma koppling, och enkelt plocka bort packväskan om man vill det.
Ett steg närmare det optimala kanske... :va:tummenupp

T7_ext12v_1.jpgT7_ext12v_2.jpg
T7_ext12v_3.jpgT7_ext12v_4.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Finns det avgaskrökar som dras åt sidan som till 660:n, i syfte att öka markfrigången? Och om det finns det, ökar verkligen frigången (tänker på de bultade ramrören som går under motorn)? Det skulle ju se mer offroad-igt ut!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Finns det avgaskrökar som dras åt sidan som till 660:n, i syfte att öka markfrigången? Och om det finns det, ökar verkligen frigången (tänker på de bultade ramrören som går under motorn)? Det skulle ju se mer offroad-igt ut!

Hej.

Du har helt rätt i dina tankar, markfrigången ökar inte, just på grund av ramrören som är några mm lägre ner.
Och avgasröret är bara någon mm lägre beläget än tråget på motorn.
Och nere framtill så går avgaskrökarna ner till höger, men nere till vänster sticker oljefiltret ut ungefär lika mycket.
Så terrängegenskaperna är nog som dom är, däremot håller jag med om att designen förmodligen skulle bli lite tuffare :yoparty

Tenere700.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej.

Du har helt rätt i dina tankar, markfrigången ökar inte, just på grund av ramrören som är några mm lägre ner.
Och avgasröret är bara någon mm lägre beläget än tråget på motorn.
Och nere framtill så går avgaskrökarna ner till höger, men nere till vänster sticker oljefiltret ut ungefär lika mycket.
Så terrängegenskaperna är nog som dom är, däremot håller jag med om att designen förmodligen skulle bli lite tuffare :yoparty

View attachment 452289

Asch då, vad synd.

Men man undrar ju vad som blir bättre av att dra rören under motorn? Eller varför de inte dragit dem på sidan? Visst, det är såklart inget regelrätt terrängfordon, men varför säga nej till 30-40 mm extra markfrigång?

Nu har jag missat om du har orginal-hasplåten kvar, men ser den ut att skydda allt väsentligt, vattenpump och så?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Asch då, vad synd.

Men man undrar ju vad som blir bättre av att dra rören under motorn? Eller varför de inte dragit dem på sidan? Visst, det är såklart inget regelrätt terrängfordon, men varför säga nej till 30-40 mm extra markfrigång?

Nu har jag missat om du har orginal-hasplåten kvar, men ser den ut att skydda allt väsentligt, vattenpump och så?

Hej.

Ja, man kan fråga sig det, men tråget på motorn är nästan i nivå med avgasröret, så skillnaden blir inte så stor med att dra dom på sidan.
Japp, original hasplåt, den verkar ganska kraftig, saknar dock skyddsfunktion för vattenpumpen, så jag har beställt en lösning från Off The Road, kommer bild på den när det är levererad.
Men så här ser vattenpumpen ut nu, alltför oskyddad tycker jag :va
I övrigt tycker jag att originalplåten verkar ok.

T7_skydd2.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej.

Ja, man kan fråga sig det, men tråget på motorn är nästan i nivå med avgasröret, så skillnaden blir inte så stor med att dra dom på sidan.
Japp, original hasplåt, den verkar ganska kraftig, saknar dock skyddsfunktion för vattenpumpen, så jag har beställt en lösning från Off The Road, kommer bild på den när det är levererad.
Men så här ser vattenpumpen ut nu, alltför oskyddad tycker jag :va
I övrigt tycker jag att originalplåten verkar ok.

View attachment 452291

Åfan, så det är tråget som blir lägsta punkten om man drar rören annorlunda? Då spelar det förstås ingen roll...
Aja, du får lägga upp bilder på skyddet för pumpen istället! :tummenupp
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Hoppas det kommer ut en riktigt hög rallysadel och en go hög framskärm. Kommer göra susen. Ett par snygga dekalkit finns redan, så grafiken går ju att få ordning på.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Ja, och någonting sånt här, när det nu kommer :tummenupp
https://youtu.be/hs-eQCG-s2Y

Precis. Mailade till honom i höstas och kollade status, men det var fortfarande på ritbordet. Då hade hojarna knappt kommit ut så det är väl förståeligt.

Fixar han tanken inkl kylvingar och en hög skärm så är jag nöjd! Sadel lär komma från alla de vanliga tillverkarna tänker jag.

Tenere 700 är grym, men för tam som den ser ut från fabrik. Blev lite besviken efter att ha sett konceptet! Rubberdustbågen hade verkligen höjt den en nivå eller två :)
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top