Skinnställ???

luguligu

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2018
Ort
Falkenberg
Hoj
Nej
Hej
Min 15 åriga son ska absolut ta körkort för lätt mc till våren. Jag tänkte köpa lite grejer till honom i julklapp.
Är det helt ute med ett tvådelat skinnställ? Är det supertöntigt?


Jag vill köpa något som är säkert och jag vill inte fråga honom vad han ska ha. Jag har sagt nej till mc kort så han anar inte att han ska få det här.

Vad säger ni? Kan en 16 åring köra runt i skinn eller ska han ha något annat på sig?

Tacksam för svar
Jessica
 

Banditan

!Fast - !Fearsome - Female!
Gick med
2 May 2003
Ort
Visby
Hoj
Ducati 996
Bra present! Tvådelat skinnställ är absolut INTE töntigt. De flesta som kör på gata använder tvådelat helt enkelt eftersom det är väldigt praktiskt. Personligen tycker jag att skinn är snyggare än textil men om det är gruskörning (eller enduro/cross) som gäller skulle jag rekommendera textilkläder...lättare att tvätta.

Det viktiga är att det sitter bra - och med det menar jag att skydden hamnar på rätt ställe och inte kan flytta runt. Självklart ska det gå att koppla ihop byxan med jackan. Så tipset är antingen om du köper i affär med bytesrätt, eller att ni åker och köper tillsammans, så han kan prova.

Glöm inte ryggskydd, hjälm, stövlar och handskar. Själv kör jag heller inte en meter utan airbagväst.
Mycket går att hitta begagnat (utom kanske just hjälmen).

Jättekul att vi blir fler på två hjul!!!
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det beror ju helt på vilken sorts hoj han är ute efter. Vill han köra en 125a av sporthojskaraktär eller om han hellre vill ha något motardliknande så kan det vara rätt stor skillnad på vilka grejer han vill ha. Om jag går på hur jag själv var när jag var 15 så fanns det inte skuggan av en chans att någon av mina föräldrar hade hittat rätt om jag önskat något inom ett särskilt intresse. Hade jag varit i dina kläder hade jag istället gett honom något enklare som fysisk present (t.ex. ett par mc-handskar) och sedan inkluderat ett ”presentkort” som gåva där ni sedan tillsammans väljer ut skinnstället han får.

Inget fel på tvådelat skinnställ dock, varken mer eller mindre töntigt än ett helställ.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Då det är viktigt att hans utrustning sitter korrekt skulle jag kanske tipsa om att inte köpa ett i hopp om att det ska passa, utan att kanske ge ett presentkort eller vad man vill kalla det så han först och främst kan åka och prova ut ett som verkligen sitter korrekt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hej
Min 15 åriga son ska absolut ta körkort för lätt mc till våren. Jag tänkte köpa lite grejer till honom i julklapp.
Är det helt ute med ett tvådelat skinnställ? Är det supertöntigt?


Jag vill köpa något som är säkert och jag vill inte fråga honom vad han ska ha. Jag har sagt nej till mc kort så han anar inte att han ska få det här.

Vad säger ni? Kan en 16 åring köra runt i skinn eller ska han ha något annat på sig?

Tacksam för svar
Jessica

Klart att han skall ha ett tvådelat skinnställ.

Och ett tunt regnställ att dra ovanpå så att inte MC-körningen blir en negativ upplevelse.

Det finns tre saker att ta hänsyn till:

1. Passform
2. Kvalitet
3. Design

Det är dessutom möjligt att en 16-åring rangordnar annorlunda...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Textilkläder suger när det går fort.

I precis alla hastigheter som tänkas kan de närmaste 4-6 åren så är det exakt noll skillnad... Och det finns tajta textilställ också. :)


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag blir irriterad redan i 150 km/h.

Jag skulle tro att det beror på vilket textilställ du har, hur bylsigt det är osv. Mitt BMW Streetguard känns inte av ens på andra sidan 200 km/h.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag vägrar tro att ett textilställ klibbar sig mot huden och håller skydden på plats på samma sätt som ett skinnställ kan göra, mina skydd i skinnet sitter extremt limmade när jag kör, aldrig upplevt något liknande med textil.
Köp inget till grabben utan att han är med och får prova grejerna, rätt passform är A och O på mc kläder, långt mycket viktigare än om plagget är gjort av gore-tex eller skinn.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
För mig var det tvärt om ...
Om jag tog mc kort skulle jag inte få någon hjälp med bilkörkort eller något annat ....
När jag senare köpte mc så fick jag ett fint Halvarsson ställ som jag hade i 10 år innan jag sålde det ..
Så gör snälla och ansvarskännande föräldrar , -det är kärlek och omtanke

tvådelat enklast att använda :banana
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver 8
Jag har sagt nej till mc kort så han anar inte att han ska få det här.

Vi är alla olika men hade jag sagt nej till något så blev det inget. Jag sa inte ofta nej (han är vuxen nu med lägenhet och :tuttar ) men tex köpa ut sprit blev det nej till. Punkt Trots tjat.

Nu vet jag inte hur det är hos dig men har du sagt nej till MC-kort (och det är som med mina nej) så finns risken att han lagt det hela på is och skaffat nya intressen.......

så ta ett snack med honom först om han fortfarande är intresserad av MC, innan du går vidare.......
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Köp inget skinnställ till sonen, lika fel som att köpa en snowboard och tro att det ska bli rätt. För viktigt, dyrt och kommer bli fel stil hur du än gör.
 

luguligu

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2018
Ort
Falkenberg
Hoj
Nej
Hej
Ja, jag förstår vad ni menar. Han måste själv vara med och välja och prova så att det blir något som han vill ha :)

Men nu vet jag att det inte är helt fel och töntigt att visa honom skinnställ i alla fall.

Jag sa nej till mc kort för det känns onödigt att ta lätt mc kort ett år efter moppekortet, men eftersom han jobbar extra som tennistränare och sparar pengar så kommer han att få ta sitt körkort ändå :banana

Tack för att ni svarat!
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Som några vart inne på innan, så kanske du ska hoppa över just stället då det är mycket petigt med stil & stuk på det, och om han är mera åt Motard hållet så blir det galet.
Jag skulle nog satsat på dom dära tråkiga sakerna som man skiter i, ryggskydd, handskar stövlar, bröstplatta, crashpants & underställ ... och komplettera med presentkort dom du plitar med själv som inkluderar ställ eller vad sonen nu önskar.

Utöver utseende på ställen så är ju passformen ett jidder.....
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
bättre att vänta ett år och ta mc kort än att fjanta runt på en moppe :fakta
Att man inte är positiv till sin avkommas intresse gör inget, -är de tillräckligt intresserade och drivna så blir det mc -kort ändå ...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag kom ihåg när jag dök upp hemma hos mor&far med MC-utrustning första gången, jag kom direkt från körskolan i mitt egna ställ. Morsan gallskrek "VA?! Har du köpt motorcykel?!" Farsan muttrade mer retoriskt "jaha, var ska vi ställa hojen då?" :tummenupp

Som dom andra är inne på, ge honom ett presentkort på ett ställ, in blanco eller med ett fast belopp är ju upp till dig, men kolla lite prisbilder först... Men det är ju också viktigt med allt runt om, en bra hjälm, vettiga stövlar, handskar, ryggskydd osv rinner fort iväg i pengar, 10 papp är inte svårt att komma upp i, och det är lätt att köpa fin hoj, cool hjälm och strunta i resten.

Men du gör helt rätt i att stötta honom i hans intresse :tummenupp Det kan ju tom vara så att han blir mer städad som tonåring om han ser fram emot att köra hoj på helgerna istället för att ligga bakis ;)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag hade inte köpt handskar eller stövlar till honom som några har tipsat om...
Det är inte alla stövlar/handskar som funkar med skinnställ och vice versa.
Presentkort av något slag är nog rätt väg att gå!
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Kör ett presentkort med en leksakshoj det blir skoj. :yoparty

Ett tips är att i förväg reka lite med närmsta butik med mc-skydd vad en komplett utrustning kan tänkas kosta. Finns alla nivåer och det tar ett tag innan man hittar rätt saker. Köper du komplett i samma butik så får du med största säkerhet rabatt också :tummenupp

Skydden är prio 1. Val av mc prio 2. Bättre med krut på bra grejer och en enklare första hoj än tvärtom.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top