Uppkörning nästa - hur lägga upp ?

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Hej
Jag undrar hur ni skulle lagt upp följande:

Har aldrig kört hoj innan. Började i mars i år och tog 4-5 lektioner fram till mitten på maj. Då slutade jag. Både Risk 1 och Risk 2 är avklarade. Risk 2:an gjorde jag i oktober. Kändes ganska osäkert stundtals eftersom jag bara kört 4-5 lektioner på hoj. Men man blev ganska snabbt varm i kläderna.

Tänker att jag nu har hela vintern på mig att klara teoriprovet. Då är allt utom uppkörningen kvar till nästa år. Så hur ska jag lägga upp det ?


Boka uppkörning i mars och hoppas på att det går vägen
Boka uppkörning i april/maj
Boka uppkörning ännu senare för att vara ännu mer säker


Jag har som sagt inte mycket hoj vana och är dålig på lågfarten. Sätter ner foten flera gånger när jag kör lågfartsbanan Den måste övas mer. Behöver även köra mer i trafik för att få in vanan. Högfart och inbromsning känns bättre. Kan gasa och växla och köra slalom med hojen relativt bra. Kan säga att jag har B-körkort sen innan.

Körskolan sa ett par lektioner till i maj sen skulle jag boka uppkörning.
Är det någon skillnad i väntetid på nästa uppkörning om jag kuggar i mars månad eller i maj ? Vet att det är många som kör upp i maj och i juli är det semestertider osv.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ta till tid så du hinner öva ordentligt, risken är annars att du får vänta in i semesterperioden.

Tänk också på att du börjar om på "nytt" nästa säsong, iom att du inte har så många mil i kroppen tar det längre tid att komma i körtrim. Har du egen hoj är det jäkligt nyttigt att åka på avrostningar med SMC; det enda du behöver är hoj och handledare, du behöver inte ha körkort.
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Ta till tid så du hinner öva ordentligt, risken är annars att du får vänta in i semesterperioden.

Tänk också på att du börjar om på "nytt" nästa säsong, iom att du inte har så många mil i kroppen tar det längre tid att komma i körtrim. Har du egen hoj är det jäkligt nyttigt att åka på avrostningar med SMC; det enda du behöver är hoj och handledare, du behöver inte ha körkort.

Okej, tack för ditt svar. Känns som det kanske mer lutar mot maj/juni isåfall. Börja köra i mars och vidare i april sen uppkörning. Tänkte först att man kan testa i mars. Sen få ny tid i maj/juni.

Mardrömmen är ju att kugga i typ maj/juni och sen få vänta hela sommaren till typ september innan man kan få en ny tid.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Försök att få så mycket träning du kan innan du kör upp. Träna mycket på balans och broms. det kan kännas trist, man vill ju ut och köra men det är bra på två sätt.

1. Du kommer känna dig bekvämare när du kör om du känner din hoj ordentligt
2. Om du inte klarar de momenten på uppkörningen får du heller inte chansen att köra i trafiken. Och då spelar det ingen roll om du har världens bästa uppsikt och placering, du får aldrig visa det.

Har du egen hoj? Bra i så fall, då kan du få massor av träningstillfällen.
Har du dessutom redan en handledare? Grymt, då är det bara att planera vårens körningar.
Har du ingendera av det, då kommer det ta lite längre tid kanske, men det är det värt för att få kortet. :banana

Uppkörning redan i mars kan vara lite vanskligt vädermässigt, alldeles utöver att man kanske inte fått igång "hojmusklerna" ordentligt. Det är ingen slump att avrostningskurser har sin storhetstid just på våren.

Välkommen till en fantastisk hobby/livsstil!
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Försök att få så mycket träning du kan innan du kör upp. Träna mycket på balans och broms. det kan kännas trist, man vill ju ut och köra men det är bra på två sätt.

1. Du kommer känna dig bekvämare när du kör om du känner din hoj ordentligt
2. Om du inte klarar de momenten på uppkörningen får du heller inte chansen att köra i trafiken. Och då spelar det ingen roll om du har världens bästa uppsikt och placering, du får aldrig visa det.

Har du egen hoj? Bra i så fall, då kan du få massor av träningstillfällen.
Har du dessutom redan en handledare? Grymt, då är det bara att planera vårens körningar.
Har du ingendera av det, då kommer det ta lite längre tid kanske, men det är det värt för att få kortet. :banana

Uppkörning redan i mars kan vara lite vanskligt vädermässigt, alldeles utöver att man kanske inte fått igång "hojmusklerna" ordentligt. Det är ingen slump att avrostningskurser har sin storhetstid just på våren.

Välkommen till en fantastisk hobby/livsstil!

Tack för ditt svar. Jag har varken hoj eller handledare för tillfället. Planerar att köpa en hoj i feb/mars så man kan ut och öva. Även om körskolan relativt snabbt tyckte att jag var mogen för uppkörning så kändes vissa moment osäkra. Jag vill känna mig säker och lugn då det är dags för uppkörning.

Ja vädret i mars kan ju vara både kallt och regnigt. Det jag fruktar är att kugga i maj/juni och sen få vänta hela sommaren till typ september innan man får chansen igen. Och ännu värre kugga igen och få vänta till nästa år...
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Tack för ditt svar. Jag har varken hoj eller handledare för tillfället. Planerar att köpa en hoj i feb/mars så man kan ut och öva. Även om körskolan relativt snabbt tyckte att jag var mogen för uppkörning så kändes vissa moment osäkra. Jag vill känna mig säker och lugn då det är dags för uppkörning.

Ja vädret i mars kan ju vara både kallt och regnigt. Det jag fruktar är att kugga i maj/juni och sen få vänta hela sommaren till typ september innan man får chansen igen. Och ännu värre kugga igen och få vänta till nästa år...

Det brukar gå att få återbudstider, men man kan behöva åka till någon grannstad för att få köra upp.
Men tider brukar gå att få har jag lärt mig. Om jag förstått saken rätt så får man en tid bokad för uppkörning när man får sin tid för teorin. Och klarar man inte teorin så blir uppkörningstiden fri att boka för andra. Har jag fått för mig i alla fall, någon kan säkert rätta mig om jag har fel.
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Det brukar gå att få återbudstider, men man kan behöva åka till någon grannstad för att få köra upp.
Men tider brukar gå att få har jag lärt mig. Om jag förstått saken rätt så får man en tid bokad för uppkörning när man får sin tid för teorin. Och klarar man inte teorin så blir uppkörningstiden fri att boka för andra. Har jag fått för mig i alla fall, någon kan säkert rätta mig om jag har fel.

Okej tack återigen för ditt svar. Då blev jag lite mer hoppfull om att kunna fixa ett eventuellt MC körkort nästa år. Undrar om man kan boka uppkörning hos en annan trafikskola i en annan stad enbart för hjälp med uppkörningen dvs lån av hoj och transport till trafikövningsplatsen ?
 

JimBra

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2011
Ort
åre
Hoj
ktm rc8r-11
krypkörning, krypkörning,krypkörning och krypkörning, har du nån polare med mc kort, ta med med den personen så du kan få tips och tricks, har du inte de, sätt upp en gopro eller liknande så du kan kolla i efterhand på hur du faktiskt gör så du kan se vad du kan och borde förändra om de är något. kan du köra långsamt kan du köra fort.

ett tips jag fick när jag höll på med kortet var att försöka tänka mc när jag körde bil, att jag planerade och körde som om jag satt på hojen fast jag satt i bilen, låter kanske löjligt men de funkade för mig.
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
krypkörning, krypkörning,krypkörning och krypkörning, har du nån polare med mc kort, ta med med den personen så du kan få tips och tricks, har du inte de, sätt upp en gopro eller liknande så du kan kolla i efterhand på hur du faktiskt gör så du kan se vad du kan och borde förändra om de är något. kan du köra långsamt kan du köra fort.

ett tips jag fick när jag höll på med kortet var att försöka tänka mc när jag körde bil, att jag planerade och körde som om jag satt på hojen fast jag satt i bilen, låter kanske löjligt men de funkade för mig.

Tack för ditt tips. Jag märkte när jag körde lågfarten att jag höll upp armbågarna högt upp i luften. Axlarna var också upphöjda. Måste vara någon slags spänning i kroppen. Det gjorde mig ännu mer instabil och lättare att välta. Så jag testade att försöka slappna av och sänka både armarna och axlarna och det gick bättre direkt.

Det är just när jag ska göra en 180 graders vändning runt en kon som det blir svårt. Välter. Känns som jag måste lära mig luta åt motsatt håll med kroppen också för att motverka detta.

Sen har vi ju det här med gas/koppling. Har märkt att läraren hela tiden jobbar med gasen som han själv säger dvs han gasar upp och släpper, gasar upp och släpper, gasar upp och släpper. Jag har mer en jämn gas och dra in kopplingen så fort jag märker att det går för fort.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Det låter som om du behöver öva på att använda kopplingen på ett bättre sätt. Hitta och spela med dragläget så kan du jobba med gasen utan att det blir ryckigt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är jag ingen expert men detta är mina erfarenheter då det gäller lågfarten, håll upp huvudet och titta långt fram det gör att man får bättre balans än att titta framför framhjulet, man ser ändå konerna. Då jag tog kortet tog jag två lektioner en på banorna och en i trafik nu hade jag ju kört en del innan men på lågfarten så ville läraren att man endast skulle använda kopplingen och inte "stöd gasa".

Träna att krypa utan gas med bara dragläget på kopplingen ännu bättre träning om det är lite "ojämt" så att hojen ibland rullar av sig själv nerför en svag lutning för att sen måsta dra då det börjar gå uppför, men nu snackar jag svaga lutningar. Sen försöker man att försöka hålla jämnfart med endast kopplingen då detta gör att du måste använda kopplingens dragläge mer än om det är helt plan mark.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det du beskriver är att du inte använder blicken rätt. Titta dit du skall, i höjd med horisonten.

När du vänder 180 runt konen skall du redan i början av svängen titta över axeln dit du skall, sedan löser sig svängen enkelt. Magi? Ja nästan.

Likadant vid krypkörningen; fäst blicken vid horisonten, stötta lite med bakbromsen om det går för fort och slappna av i kroppen så skall du se att koppling/broms och balans ordnar sig med lite övning.


Buy quality, cry once
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Okej, tack för alla tips gällande lågfarten. Det är nog som ni säger. Mer övning på att hitta dragläge och jobba med gasen. Sen måste armar och axlar ned till avslappnat läge.

Hitta balansen främst när det blir en 180 graders vändning. Hur gör ni i t.ex. en 180 graders vändning i lågfart med kroppen. Försöker ni luta åt motsatt håll eller sitter ni som vanligt i sadeln ?



Ringde trafikverket idag förresten. Tjejen sa att de brukar släppa uppkörningstider för nästa säsong i typ januari februari. "Värsta" månaden som flest vill köra upp i är maj sa hon. Funderar på om jag ska testa att köra upp i april eller i maj... Kör man i april och kuggar kanske man hinner få en ny tid i juni eller nåt...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Okej, tack för alla tips gällande lågfarten. Det är nog som ni säger. Mer övning på att hitta dragläge och jobba med gasen. Sen måste armar och axlar ned till avslappnat läge.

Hitta balansen främst när det blir en 180 graders vändning. Hur gör ni i t.ex. en 180 graders vändning i lågfart med kroppen. Försöker ni luta åt motsatt håll eller sitter ni som vanligt i sadeln ?



Ringde trafikverket idag förresten. Tjejen sa att de brukar släppa uppkörningstider för nästa säsong i typ januari februari. "Värsta" månaden som flest vill köra upp i är maj sa hon. Funderar på om jag ska testa att köra upp i april eller i maj... Kör man i april och kuggar kanske man hinner få en ny tid i juni eller nåt...

Lutningen ger sig bara du tittar rätt. Lovar. :hej


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Du ska reglera hastigheten med både gas och koppling. Låt inspektören höra att du använder verktygen. Fotbroms endast om det börjar rulla på för fort. Sitt avslappnad på hojen. Blir du stel får du begränsad rörelseförmåga och kommer sätta ner foten. Inge bra...
Blicken, högt upp och titta alltid dit du ska. De närmaste konerna ser du i perferiseendet. Hastigheten ska vara krypfart, verkligen krypfart. Din lärare ska kunna gå bredvid vid.

Öva öva öva öva... till slut sitter det. Känner du dig osäker på tävlingsbanan är det bara turen som avgör om du blir godkänd, lägg till en portion nervositet på osäkerheten så är det ett utmärkt kugg-recept och det enda du gjort då är att ha bränt ett par tusenlappar du kunde köpt bensin för istället.

Tänk på att inspektören kommer bedöma helheten. Om foten råkar hamna ner i marken, skaka av dig det bums och fullfölj hela manövern. Därefter får du se om du var tillräckligt förtroendeingivande eller inte.

Högfarten ska gå i 50 men överkör inte. 50 räcker.... Blicken långt bort, titta dit du ska åka och var mjuk i kroppen. Använd motstyrning fram till vändning. Bromsa ned, använd blicken för att vända och gasa upp i 50 igen så fort du kan. Gå på gas aggressivt och slalomkör fram till bromspunkten. Blick upp, knip om tanken och gör en hård kontrollerad inbromsning till helt stillastående. Sök gärna ögonkontakt med inspektörer när du står still...

Har du gjort din läxa så är det bara inbromsning från 70 och 90 kvar innan du får visa att du kan köra i trafik också och sedan förhoppningsvis ut och köra på egen hand.

LYCKA TILL !!
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Lite nyfiken blir jag på varför du slutade?

Mars månad är en vintermånad i stora delar av Sverige, i mitten av april brukar det bli körbart om man har tur.
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Du ska reglera hastigheten med både gas och koppling. Låt inspektören höra att du använder verktygen. Fotbroms endast om det börjar rulla på för fort. Sitt avslappnad på hojen. Blir du stel får du begränsad rörelseförmåga och kommer sätta ner foten. Inge bra...
Blicken, högt upp och titta alltid dit du ska. De närmaste konerna ser du i perferiseendet. Hastigheten ska vara krypfart, verkligen krypfart. Din lärare ska kunna gå bredvid vid.

Öva öva öva öva... till slut sitter det. Känner du dig osäker på tävlingsbanan är det bara turen som avgör om du blir godkänd, lägg till en portion nervositet på osäkerheten så är det ett utmärkt kugg-recept och det enda du gjort då är att ha bränt ett par tusenlappar du kunde köpt bensin för istället.

Tänk på att inspektören kommer bedöma helheten. Om foten råkar hamna ner i marken, skaka av dig det bums och fullfölj hela manövern. Därefter får du se om du var tillräckligt förtroendeingivande eller inte.

Högfarten ska gå i 50 men överkör inte. 50 räcker.... Blicken långt bort, titta dit du ska åka och var mjuk i kroppen. Använd motstyrning fram till vändning. Bromsa ned, använd blicken för att vända och gasa upp i 50 igen så fort du kan. Gå på gas aggressivt och slalomkör fram till bromspunkten. Blick upp, knip om tanken och gör en hård kontrollerad inbromsning till helt stillastående. Sök gärna ögonkontakt med inspektörer när du står still...

Har du gjort din läxa så är det bara inbromsning från 70 och 90 kvar innan du får visa att du kan köra i trafik också och sedan förhoppningsvis ut och köra på egen hand.

LYCKA TILL !!

Ok tack för bra tips. Tog till mig allt. Känns som att lågfarten kommer bli det svåraste momentet, fasen också...
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Lite nyfiken blir jag på varför du slutade?

Mars månad är en vintermånad i stora delar av Sverige, i mitten av april brukar det bli körbart om man har tur.

Hej, började med en testlektion i mars. Körde i april och maj. Sen tappade jag suget. Det var väldigt varmt i våras och sommaren. Hade tänkt köpa hoj också för att öva privat men hade ingen förvaring till den. Jag hade aldrig suttit på en hoj innan. Allt gick bra tills det var dags för lågfarten. Tror det var en kombination av den som gjorde att jag tappade suget för jag tyckte den var svår. Allt annat gick galant växling, högfart slalom körning bromsning.

Läget nu är följande: risk 1 klar, risk 2 klar, teoriprovet klarar jag nu under vinterhalvåret. Då slipper jag tänka på något av det och kan koncentrera mig helt på själva körningen. Sen har jag tagit typ 3-4 lektioner. Läraren tyckte jag skulle köra 1 lektion till sen boka risk 2 i juni sen ytterliggare 2-3 lektioner efter det sen uppkörning.


Jag mailade faktiskt trafikverket och de sa att ungefär i mitten på april börjar de med förarprov. Så det är lite det jag har funderat på vilket som blir bäst upplägg. Köra upp tidigt i april och hinna få en andra chans innan eller under sommaren. Eller öva rejält och köra upp i typ juni. Viktigast är att jag får kortet under nästa år.
 

Firestone

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2018
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki ER6N
Hej
Jag undrar hur ni skulle lagt upp följande:

Har aldrig kört hoj innan. Började i mars i år och tog 4-5 lektioner fram till mitten på maj. Då slutade jag. Både Risk 1 och Risk 2 är avklarade. Risk 2:an gjorde jag i oktober. Kändes ganska osäkert stundtals eftersom jag bara kört 4-5 lektioner på hoj. Men man blev ganska snabbt varm i kläderna.

Tänker att jag nu har hela vintern på mig att klara teoriprovet. Då är allt utom uppkörningen kvar till nästa år. Så hur ska jag lägga upp det ?


Boka uppkörning i mars och hoppas på att det går vägen
Boka uppkörning i april/maj
Boka uppkörning ännu senare för att vara ännu mer säker


Jag har som sagt inte mycket hoj vana och är dålig på lågfarten. Sätter ner foten flera gånger när jag kör lågfartsbanan Den måste övas mer. Behöver även köra mer i trafik för att få in vanan. Högfart och inbromsning känns bättre. Kan gasa och växla och köra slalom med hojen relativt bra. Kan säga att jag har B-körkort sen innan.

Körskolan sa ett par lektioner till i maj sen skulle jag boka uppkörning.
Är det någon skillnad i väntetid på nästa uppkörning om jag kuggar i mars månad eller i maj ? Vet att det är många som kör upp i maj och i juli är det semestertider osv.

Överinlärning gäller.

Gör manövernanorna tokigt många gånger även efter att du känner dig säker på dem. Låt lågfartsbanan ta två minuter och gör högfarten på max 22 sek.

Kör mycket i varierade trafiksituationer och utveckla fulländad manöverkontroll. Uppsikt, placering och lokalkännedom. Hör dig för om luriga trafiksituationer/platser som kan vara svåra att uppfatta första gången. Träna regeldisciplin även när du kör bil - håll hastighetsbegränsningarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top