Billiga momentnycklar

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tveksamt om det ens är värt att använda ett precisionsinstrument med den inställningen. Varför inte använda pengarna till annat då?
Antingen vill man ha ett specifikt rätt moment eller så vill man ha ungefär rätt moment.

Tja, jag kan ju svara att det är tveksamt att ens använda en billig momentnyckel då precisionen är så låg då.

När han greppar längst ut på nyckeln så diffar den mindre än felvisningsprocenten på de flesta billigare nycklar så såtillvida du inte kalibrerar nyckeln för varje enskilt moment du ska dra är det betydelselöst hur du håller i handtaget sålänge du faktiskt håller i handtaget ur "precisionsperspektivet".....

Jag vill ligga runt det moment som håller prylen på plats utan att skada gängorna, det momentet ligger garanterat inom 10% av angivet moment och för att tappa eller skada får man gå utanför +-5% eller håller du inte med om det?
Jag lär inte tappa mitt bromsok om jag drar det med 33 istället för 35N och inte rensar jag gängen om jag råkar dra 37 heller så det är helt klart värt att köpa en nyckel enbart för att få repeterbarheten.

Hade jag använt den i mitt yrke däremot och monterat åt kund så hamnar man i ett annat läge men ute på banan/garageuppfarten så räcker det helt klart att säga "håll i handtaget".
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
De va ett skämt man kan ju inte köpa 500kr momentnyckel och en testare för 27000kr.
Men de finns billigare testare men då blir man ju orolig att den är lika dålig som de billiga momentnycklarna. Nä vanlig dragvåg för att testa nyckel är nog säkrast.

https://www.tomtop.com/p-e4771.html...MI-67VjtH23gIVVomyCh2c9gksEAQYAyABEgKgKvD_BwE

Trodde på ett trådlyft från Billiga till Lite bättre momentnycklar med Dyr kalibrator ! :D

Och glöm inte att en vanlig dragvåg är värd ingenting innan den blivit kalibrerad
med ett set referensvikter, skulle föreslå de som används i kylteknik klass M1
som för några år sedan kostade hos Kylma 1kg 230kr, 2kg 295kr, 5 kg 375kr och 20kg 1090 kr + moms
idag med SEKs fall mot USD sedan 2013 kanske 40% dyrare.
Lite billigare köpa yoghurt och testa vad dragvågen visar med fyllt paket och tömt och rengjort paket. Skillnad 1kg. Förhoppningsvis.
https://konsumentkontakt.arla.se/org/arla/d/varfor-anger-ni-mangden-fil-och-yoghurt-med-vikt-i/
 
Last edited:

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Som någon skrev tidigare. Det är med all säkert stor dif skillnaden mellan torr gänga vs smord. Säkert större en vad dessa moment nycklar har.
Tror inte det spelar någon stor roll om man kalibrera eller inte.

Sätt tungan mellan tänder och dra åt bulten.. Muskel minnet är klockrent.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Trodde på ett trådlyft från Billiga till Lite bättre momentnycklar med Dyr kalibrator ! :D

Och glöm inte att en vanlig dragvåg är värd ingenting innan den blivit kalibrerad
med ett set referensvikter, skulle föreslå de som används i kylteknik klass M1
som för några år sedan kostade hos Kylma 1kg 230kr, 2kg 295kr, 5 kg 375kr och 20kg 1090 kr + moms
idag med SEKs fall mot USD sedan 2013 kanske 40% dyrare.
Lite billigare köpa yoghurt och testa vad dragvågen visar med fyllt paket och tömt och rengjort paket. Skillnad 1kg. Förhoppningsvis.
https://konsumentkontakt.arla.se/org/arla/d/varfor-anger-ni-mangden-fil-och-yoghurt-med-vikt-i/

Vikter är nog säkrast ,,jag har skivstångsvikter i många olika tyngder men jag måste först kontrollväga dem med en våg och sedan kontrollera att vågen stämmer :näsblod:3freak:gnissla:huvet
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Eller så knallar man in på Tools och testar sin momentnyckel.

PERFEKT, tack för ett kalastips!!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Nu VET jag att min billiga Busetto 1-25 Nm visar 2 Nm för lite; 20 inställt var 18 "på riktigt", 18 inställt var 8 "på riktigt" och så vidare. PERFEKT! Nu vet jag att jag ska "lägga på två"!:fakta
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
PERFEKT, tack för ett kalastips!!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Nu VET jag att min billiga Busetto 1-25 Nm visar 2 Nm för lite; 20 inställt var 18 "på riktigt", 18 inställt var 8 "på riktigt" och så vidare. PERFEKT! Nu vet jag att jag ska "lägga på två"!:fakta

Du e matteläraret va :banana
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
PERFEKT, tack för ett kalastips!!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Nu VET jag att min billiga Busetto 1-25 Nm visar 2 Nm för lite; 20 inställt var 18 "på riktigt", 18 inställt var 8 "på riktigt" och så vidare. PERFEKT! Nu vet jag att jag ska "lägga på två"!:fakta

Om vi bortser från matten ;);)

Vad har dom för besväret att kolla upp en moment nyckel?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om vi bortser från matten ;);)

Vad har dom för besväret att kolla upp en moment nyckel?

Vi är hej och du, jag och JOVAB-Varberg. De tog inget, och maskinen stod där, jobbet tog en minut. In och fråga, jag tror bara att de tycker det är kul. De certifierar eller kalibrerar inte (tror jag), men kan kolla.:tummenupp
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Vikter är nog säkrast ,,jag har skivstångsvikter i många olika tyngder men jag måste först kontrollväga dem med en våg och sedan kontrollera att vågen stämmer :näsblod:3freak:gnissla:huvet

Riktigt så enkelt är det faktiskt inte. Gravitationen varierar geografiskt och skulle dessutom, skulle månen passera förbi så blir kalibreringen helt fel och din motorcykel kommer förmodligen ramla i bitar.

Hur gör ni förresten när ni kalibrerar era däcktrycksmätare?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vikter är nog säkrast ,,jag har skivstångsvikter i många olika tyngder men jag måste först kontrollväga dem med en våg och sedan kontrollera att vågen stämmer :näsblod:3freak:gnissla:huvet

Bäste Boost 3 så här skulle det bli innan du halkade på tangenterna.
Kontrollera att vågen stämmer med kontrollvikterna, sedan väga skivstångsvikterna och märka dom med rätt vikt !
Tex från ESSKA om inte Kylmas klass M1 duger( se tidigare inlägg)
https://www.esska.se/cgi-bin/esska_se/iboshop.cgi?show27060,0


PS jag har faktiskt en momentnyckel till som inte kom med !:D
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/oljefilterverktyg/universaloppnare-2000016986
Universalöppnaren där jag böjt tillbaka gummibandet så det går in i tången igen istället för att sticka utanför.
Det blir då ca 25cm från oljefiltrets centrum till öglan där jag drar med en billig analog väsk-/dragvåg.
Till 5kg för att dra oljefiltret med 12Nm.
Hittills allt väl. (Jag har inte tappat oljefiltret och det pissar inte olja ! :)
Och jag har inte kontrollerat vare sig måttbandet (ca 25cm) eller dragvågen. ! :)
Turen kan stå den djärve bi ! :D DS
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej!
Nu lyfter jag denna tråd för jag är intresserad av Biltemas momentnycklar. Ska dra bland annat hjulbultar på bil. I mitt fall är det M12x1.5 som ska dras med 110 Nm. Kommer förmodligen även användas på andra förband men mest frekvent på hjulen.


Duger denna till mitt ändamål tycker ni?
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Hej!
Nu lyfter jag denna tråd för jag är intresserad av Biltemas momentnycklar. Ska dra bland annat hjulbultar på bil. I mitt fall är det M12x1.5 som ska dras med 110 Nm. Kommer förmodligen även användas på andra förband men mest frekvent på hjulen.


Duger denna till mitt ändamål tycker ni?
Jag har bland andra en sån. Den är superbra och jag är mycket nöjd. Jag spänner mina hjulbultar till 140nm enligt bok, och om det blir 130 eller 150 skiter jag i. Ingen bult har lossat och ingen har suttit hårt fast. Räcker fint för mig.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Hej!
Nu lyfter jag denna tråd för jag är intresserad av Biltemas momentnycklar. Ska dra bland annat hjulbultar på bil. I mitt fall är det M12x1.5 som ska dras med 110 Nm. Kommer förmodligen även användas på andra förband men mest frekvent på hjulen.


Duger denna till mitt ändamål tycker ni?
Jag har en och är helt nöjd med den. Om jag minns rätt så följer det med ett kalibreringscertifikat (men det kan ha varit till en annan modell - jag har flera Biltema momentnycklar).
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hej!
Nu lyfter jag denna tråd för jag är intresserad av Biltemas momentnycklar. Ska dra bland annat hjulbultar på bil. I mitt fall är det M12x1.5 som ska dras med 110 Nm. Kommer förmodligen även användas på andra förband men mest frekvent på hjulen.


Duger denna till mitt ändamål tycker ni?
Absolut. Glöm dock inte att efterdra hjulbultarna om du drar så pass löst.
Och förvara inte momentnyckeln inställd på högre än precis över minimiinställningen så kommer den troligen duga resten av livet.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Och förvara inte momentnyckeln inställd på högre än precis över minimiinställningen så kommer den troligen duga resten av livet.

Oj här får jag lära mig nytt. Jag har fått för mig att som skall förvaras helt "obelastad" eller vad man ska kalla det.
Äger ingen momentnyckel själv men när jag lånat har jag fått förklarat att dom inte ska lämnas "spänd" utan skruvas ut hela vägen.

Vad är anledningen att man ska förvara dom precis ovan min och inte helt lös?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Oj här får jag lära mig nytt. Jag har fått för mig att som skall förvaras helt "obelastad" eller vad man ska kalla det.
Äger ingen momentnyckel själv men när jag lånat har jag fått förklarat att dom inte ska lämnas "spänd" utan skruvas ut hela vägen.

Vad är anledningen att man ska förvara dom precis ovan min och inte helt lös?
Det är helt rätt att släppa den helt. Men överdriv det inte.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top