Billiga momentnycklar

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Funderar på att köpa mig en mindre och en lite större momentnyckel, hur är kvallan på de billiga som Classe, Biltema, Jula? Classe har ju två stycken en från 5-25 Nm och den andra från 28-210 Nm, fördelen med Classe är att dom har postorder vilket gör att jag slipper 20 mil i bil.

Har helt klart att man säkert inte kan räkna med samma exakthet på en momentnycket som kostar 300 kr mot de svindyra som kan kosta uppåt 10000 kr eller mer men är dom nog bra för en glad amatör?

Nästa fundering kan man kalibrera en monentnyckel själv? Tänker att man tar ett profilrör som är 1 m långt, svetsar fast en hylsa att fästa momentnyckeln i sen spänner man fast momentnycken på lämplingt sätt och låter röret gå ut från nyckeln vågrätt, sen hänger tex en hink på 1 m och fyller med vatten till momentnyckenl klickar och väger hinken och räknar ut momentet. Man måste väl också ta med i beräkningen hur mycket röret väger men det kan man väl bara väga röret vågrätt på 1 m med tex en fjädervåg. Vad säger ni om dessa tankar?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De tidigare 15 år + biltema momentnycklarna jag köpte har varit värdelösa jag drog sönder några skruvar innan jag fattade att den gick efter golvdraget. Och de går inte kalibrera om dessutom! Se till att de går kalibrera med andra ord! I dag vet jag inte kvallen på classe/biltema/jula.
Detta med 1m hävarm och kalibrera momentnyckel funkar bra men häng ingen vikt rakt ner för då måste du räkna bort själva vikten i armen.också och de är svårt. Jag brukar spänna fast momentnyckeln vågrätt i skruvstycke med 1m hävarm. Ta sedan en dragvåg typ fiskvåg o dra vågrätt då blir de rätt.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Frågan är om du behöver två. Jag äger en Kamasa 20-110 Nm vilket räckt till alla jobb hittills. Gör alla reparationer själv och har bytt topplock på en Golf och en GSX1000. Skall du dra åt t ex hjulaxelbulten hårare än så kan du dra åt med en blocknyckel. Om du ställer dig med hela din vikt på blocknyckeln får du vridmoment enligt följande; Hävarm (m) X Vikt (N) = Moment (Nm) Skall du inte dra åt så hårt så trycker du inte med hela kroppsvikten eller så ber du frugan ställa sig på blocknyckeln.
 

bloom

Guest
jag köpte den på jula för typ 400 eller va det va. provade att dra muttern på hjulaxeln och lossa och dra igen. varje gång ja lossa den så satt den olika hårt fast jag dragit med samma moment, så ja lämna tillbaka skiten och kör på känsla. Ska man ha momentnyckel så köp en dyr. mitt tips :hej
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har två momentnycklar, båda från Biltema. När de var relativt nya så testade jag dem med hjälp av/mot en bekants digitala värstingmomentnyckel som registrerade max uppnått moment. Momenten som registrerades var inom en 0,5 Nm jämfört med det inställda värdet på Biltema-nycklarna. Har använt dem med gott resultat ett antal gånger sedan dess men vågar dock inte svara på hur väl kalibrerade de är idag (testet gjordes för några år sen).

Någon skillnad i kvalitet lär det väl vara men om jag inte minns helt tokigt så ser den 5-20 Nm Biltema-nyckeln jag har identisk ut med en från en av kvalitetsleverantörerna. Tom plastlåda var likadan.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
En billig från t ex Biltema kan vara helt ok, om du har tur. Det som skiljer är hur konsekvent produktionen är och hur länge de håller.
Sen ska du akta dig för att använda nyckeln för dess lägre moment. Ha hellre fler nycklar. Viktigast till hojen är ca 20-50 Nm. Hjulsxelmuttrar får du ha en separst eller dra på känn. Står det 100 Nm så är 80 ofta lagom, i alla fall om du ska lossa igen efter en timmes körning.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Jag köpte nyligen en Wera. Inte så billig men sjukt trevlig att jobba med.
I början av mitt skruvande använde jag en Biltema och litade på den. Drog sönder ett gaffelben :(
Aldrig mer Biltema och aldrig mer lita blint på verktyg!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Teng tools har jag kört med och de verkar hålla en tillräcklig kvalité så vi normalanvändare inte ska bli besvikna.

Handla via laitis så blir du även nöjd med affären, snabba och bra att göra med. :)

https://laitis.se/momentnyckel-1492-ag-e.html

Den där ser exakt ut som mina gamla Biltema momentare som inte gick kalibrera. Den minsta momentnyckeln fick jag kasta men den som är lika stor som länken visar använder jag än till allt utom viktiga interna motordelar. De måste kommafrån samma tillverkare de enda som skiljer är röda skaftet. Kan du se om den går kalibrera för då är den intressant.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Den där ser exakt ut som mina gamla Biltema momentare som inte gick kalibrera. Den minsta momentnyckeln fick jag kasta men den som är lika stor som länken visar använder jag än till allt utom viktiga interna motordelar. De måste kommafrån samma tillverkare de enda som skiljer är röda skaftet. Kan du se om den går kalibrera för då är den intressant.

Hur ser man det om man får ställa en kanske dum fråga?

Kommer med kalibreringscert. tolerans på 4% och känns bra och gedigen.

Själv är jag mest ute efter repeterbarheten vid det dagliga skruvandet på hojen en bandag och har därför inte kalibrerat mina nycklar, är så mycket annat som påverkar så den lilla eventuella ökade felvisningen inte spelar så stor roll, kanske råkar få lite fett eller smuts på gängan eller anliggningsytan (vad den nu heter..) och det lär väl passera utanför någon enstaka procents felvisning.

Köpte ny5-25 i år efter jag lånat ut den gamla och fick tillbaka den utskruvad alldeles för långt så den kändes inte "bra" längre, kunde inte längre nå max-momentet så den gick inte att lita på, kommer inte längre låna ut utan bara hjälpa till att dra skruven fortsättningsvis.
Tänkte en kalibrering skulle hamna ungefär vad en ny kostade så därför nyköp.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, det viktigaste är ju att momentnyckeln visar rätt så att kunna kalibrera den själv är ju nästan ett måste. Hur ser man detta om man skulle ta ett besök till storstan och kolla in nycklarna som finns där?

Laitis verkar ju också ha fri frakt så det var ju bra, annars kan säkert den lokala OK macken ta hem den av dom och finns den då i Luleå har man den på eftermiddagen om man beställer på morgonen. Nån som vet om den nyckel går att kalibrera?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
På mina Biltema momentare hittar jag ingen skruv eller mutter som de går kalibrera på jag har skruvat lös allt som går få lös på dem i baken men inget av värde där heller. Brukar ju finnas någon skruv direkt synlig utanpå skaft eller lucka man kan ta bort och där inne finns justerskruvar. De kan tänkas de bara går justera dyra momentnycklar:va
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tengtools från Laitis verkar ju ha med ett kalibreringscertifikat och då tycker man att den specifika nyckeln bara testad och visa rätt? Varför jag också funderar på två nycklar en mindre och en större är för att det kan vara bra att ha för mitt som det är behövs den till nåt traktor eller jänkebilsskruvande.

Nästa fråga hur frekvent använder ni momentnycklar i hojskruvandet? Drar ni allt med momentnyckel eller drar ni bromsok, gaffelkronor, styren mm på känsla?

Tycker det är skönt att ha grejer och slippa låna, inte ofta jag tex använder 3/4 mutterdragare men de få gånger man behöver den är den guld värd. Tänker samma med momentnycklar, bra att täcka ett stort spann om man mitt som det är behöver göra nåt.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Viktigt att lossa fjädern efter varje gång man använt nyckeln. Vidare ska man ju ”värma” upp den och öka momentet innan man drar den till det moment det ska vara. På detta sätt känner man ju också om den fungerar hyfsat. För mig har Biltema funkat kanon.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tengtools från Laitis verkar ju ha med ett kalibreringscertifikat och då tycker man att den specifika nyckeln bara testad och visa rätt? Varför jag också funderar på två nycklar en mindre och en större är för att det kan vara bra att ha för mitt som det är behövs den till nåt traktor eller jänkebilsskruvande.

Nästa fråga hur frekvent använder ni momentnycklar i hojskruvandet? Drar ni allt med momentnyckel eller drar ni bromsok, gaffelkronor, styren mm på känsla?

Tycker det är skönt att ha grejer och slippa låna, inte ofta jag tex använder 3/4 mutterdragare men de få gånger man behöver den är den guld värd. Tänker samma med momentnycklar, bra att täcka ett stort spann om man mitt som det är behöver göra nåt.

Jag har en 5-20 Nm och en 20-210 Nm. Borde väl egentligen han en till som överlappar de två men använder dem iaf till ”viktiga/dyra” skruvar, som hjulmuttrar, gaffelben, kamöverfall, etc. Motorkåpor, bakram, etc drar jag aldrig med moment.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
En bekant skrev ett brev till Rolls-Royce där han frågade efter åtdragningsmoment för förgasaren på en 20-tals Rolls.
Svar: Use a six inch spanner and mechanical discretion.
Även med momentnyckel krävs lite känsla för jämn åtdragning.
Senaste feltema momentnyckel jag såg fanns kalibreringsintyg med.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
På mina Biltema momentare hittar jag ingen skruv eller mutter som de går kalibrera på jag har skruvat lös allt som går få lös på dem i baken men inget av värde där heller. Brukar ju finnas någon skruv direkt synlig utanpå skaft eller lucka man kan ta bort och där inne finns justerskruvar. De kan tänkas de bara går justera dyra momentnycklar:va

Har nu kollat på den, sitter justerskruv på den.

Går alltså att kalibrera. :)
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Er Wera momentnøkkelen kalibreringsbar?

Ja den är kalibreringsbar. Varje nyckel har ett eget kalibreringsprotokoll från fabriken. De erbjuder även omkalibrering. Visst kan man kalibrera själv men då tycker jag att man tappat poängen lite. Exsktheten på en momentnyckel är ju själva grejen.
Den jag har är Wera B1 10-50 Nm. Beställde från NL.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tengtools från Laitis verkar ju ha med ett kalibreringscertifikat och då tycker man att den specifika nyckeln bara testad och visa rätt? Varför jag också funderar på två nycklar en mindre och en större är för att det kan vara bra att ha för mitt som det är behövs den till nåt traktor eller jänkebilsskruvande.

Nästa fråga hur frekvent använder ni momentnycklar i hojskruvandet? Drar ni allt med momentnyckel eller drar ni bromsok, gaffelkronor, styren mm på känsla?

Tycker det är skönt att ha grejer och slippa låna, inte ofta jag tex använder 3/4 mutterdragare men de få gånger man behöver den är den guld värd. Tänker samma med momentnycklar, bra att täcka ett stort spann om man mitt som det är behöver göra nåt.

Drar allt viktigt, styrkrona, gaffelkrona, bromsok hjulaxlar och motorkåpor/skydd, även vissa "mindre" viktiga som tanklock och pump osv., allt för att veta att de är hyfsat rätt och inte för hårt dragna så något skadas eller så löst att de lossnar.

Hjulaxel är ju trist att tappa samtidigt som det är minst lika trist med skuret lager för man dragit så hårt att man komprimerat distansen mellan lagren, lite samma med ok, jobbigt med löst ok när man ska bromsa men samtidigt så är ju gängsallad i gaffelbenet dyrt eller jobbigt, kronan vill du inte dra för hårt då du kan skada benet och sitter det för hårt men utan att skada benet så kan det inte röra sig vid en krasch och då viker det sig istället.

Så jag använder mina, ofta och mycket, känns bra så. :)
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top