Varför dubbla förgasare på Yamaha TT 600 ?

CaféRacer

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2004
Ort
..
Hoj
..
Har en Yamaha TT 600E från -96 som jag håller på att bygga om till ”scrambler”.
Luftburken ska ersättas med öppna sportluftfilter och jag undrar nu varför motorn (encylindrig) är bestyckad med två st förgasare, som ser olika ut? Har dom olika funktion, tex den ena är optimerad för lägre varvtal eller liknande? Kan de två olika förgasarna arbeta med varsitt eget öppet luftfilter, eller kräver den ena förgasaren att de båda är ansluta till samma slutna system (luftbox)??

Har även en till fråga ang. oljetanken som jag gärna skulle byta ut mot en betydligt mindre och diskretare modell, någon som gjort en sån operation?
Jag vill få bort oljetanken och luftboxen för att skapa en ”luftig” och öppen baktriangel på ramen.

Tips och idéer mottagen gärna!
 

Bifogat

  • IMG_2840.jpg
    IMG_2840.jpg
    315.6 KB · Visningar: 350
Last edited:

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Den ena är vajerstyrd och den andra är vakuumstyrd. Du MÅSTE bestycka om om du sätter på öppna luftfilter. Risken är att vakuumförgasaren ballar ur också, den gillar luftburken.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Olje tanken kan du inte ta bort motorn är en torrsumps motor i princip all olja pumpas upp i tanken o tas därifrån till att smörja motorn..

Det finns modeller med oljetanken i ramen men inte din.
 

CaféRacer

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2004
Ort
..
Hoj
..
Tack för svaren!
Ang. förgasarna så var det nått sånt jag tänkte tyvärr, det betyder att man måste lösa ett 2-1 insug och en enkel förgasare för att få det att funka bra med öppet sportluftfilter och demonterad lyftbox. Någon som experimenterat med detta på liknande hoj?

Ang. oljetanken förstår jag att jag inte kan fimpa tanken helt, utan vill byta ut den mot en mindre och diskretare/snyggare tank som inte fyller ut halva "baktriangeln" på ramen. Tänker typ en rostfri/alu vätskebehållare (á la fjällvandrings vattenbehållare) med pålödda/svetsade anslutningar. Hur kinkigt är det med volymen olja som ska cirkulera och rymmas i oljetanken? eftersom jag kommer använda hojen för pendling till jobbet och inte nöta på 1:an i något endurospår så antar jag att man kan ha mindre volym olja då den inte blir lika varm på vanlig väg?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tack för svaren!
Ang. förgasarna så var det nått sånt jag tänkte tyvärr, det betyder att man måste lösa ett 2-1 insug och en enkel förgasare för att få det att funka bra med öppet sportluftfilter och demonterad lyftbox. Någon som experimenterat med detta på liknande hoj?

Ang. oljetanken förstår jag att jag inte kan fimpa tanken helt, utan vill byta ut den mot en mindre och diskretare/snyggare tank som inte fyller ut halva "baktriangeln" på ramen. Tänker typ en rostfri/alu vätskebehållare (á la fjällvandrings vattenbehållare) med pålödda/svetsade anslutningar. Hur kinkigt är det med volymen olja som ska cirkulera och rymmas i oljetanken? eftersom jag kommer använda hojen för pendling till jobbet och inte nöta på 1:an i något endurospår så antar jag att man kan ha mindre volym olja då den inte blir lika varm på vanlig väg?

Vill du kan du ta xt 660 insug det passar då kan du ha en förgasare. Problemet som blir kallas stötdämpare.

Men med en mikuni 40 mm pumpförgasare från en vattenskoter så funkar detta.

Olje tanken är i en viss storlek pga att det är en luftkyld/oljekyld motor som når 130-140 grader på oljan i toppen är det för lite oljevolym klappar även dessa stenkrossar till motorer samman ganska fort.

Oljestickan sitter av denna anledning i tanklocket. Tt600 belgrada har en alutank som sitter under förgasarna. Xt660/Mt03 har en smutt tank framför motorn.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vacumfuggen är i stort sett omöjlig att få till bestyckningen på utan org luftburk så byt ut bägge förgasarna mot två vanliga trottelgasare. På en xt600 jag trimmat satt jag dit två mikuni från en 4 cylindrig förgasarbrygga. De va bara att kapa bort två fuggar och baxa in dem i en xt 400 ram! Enda nackdel va att förgasarna satt lite för brett isär så jag fick modda slipa om insugsgummina och aluplattan som sitter på dem men de gick med nöd mo näppe. Insuget blev lite krokigt men de funkar bra med flexibla slangar bak runt stötdämparen till org lufburk. Jag vet inte exakt från vilken hoj de kom men storleken va runt 34mm har jag för mig dvs lite större än org insugskanaler. Tyvärr har de flesta nyare radfyrorna cv (vacumfuggar) de är mest eftermarkanadsförgararackar som är vanliga trottelgasare. Försök få ta i en flatslide brygga med rätt mått på gasarna allt från någon mm mindre än insuget till 2mm större funkar lika bra. Även vanlig rund eller halvrund trottel duger också. Om plats finns går de mont singelgasare också men då blir grenröret lite väl brett isär så insugskanalerna blir minst sagt värdelösa. Men om du inte jagar effekt så funkar de bra också.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Som redan nämnts är det ett litet helvete att få till en bestyckning med öppna filter på en vaccumfugge. Det finns endel som lyckas, säger dom iaf. Det bästa är att byta.
Om du ändå behåller den går det att borra upp vacumkanalen lite på cv delen för en betydligt bättre gasrespons, självklart med bestyckning.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det finns inga munstycken eller andra nålar till xt/tt förgasaren.

Det är bara en flotör kopp till två förgasare vacuum delen aktiveras vid ett bestämt undertryck som sker ungefär runt 3000+ rpm. Att borra upp luft kanalen i denna gör att du kan slänga föggen direkt.

Som boost säger går det få in två st Tm mikunis med spjäll axel men det är djävulskt trångt dock förgasare med brotten kan du glömma direkt ramen är i vägen.

Jag har dubbla 38,or på min biggbore stroker TT 768Cc O det har inneburit ram ombyggnad o flytt av stötdämpar fästet. Dessutom blev det löstagbar bakram så ljuddämpare luftburk o lampor bakskärm försvinner med 3 skruvar.

Detta var enklare för att komma åt förgasarna än att bli halvt vansinnig varje gång förgasaren skall loss.

Yamaha xj900 förgasar gummi 1 och 4 är vinklade utåt tar man dessa så slipper du mecka som boots har gjort för det låter som ett ytterligare möjligt problem.

Xt660 alu insug 2-1 är absolut enklast.

Vill du kan du ta rubbet i insprutningen från xt660 och pilla på din tt600. Det är samma motor förutom topp o vattenkyld cylinder.

Du har bara 3 mm mindre borr än 660 i din 600 så det funkar utmärkt att göra så.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vacumfuggen är i stort sett omöjlig att få till bestyckningen på utan org luftburk så byt ut bägge förgasarna mot två vanliga trottelgasare. På en xt600 jag trimmat satt jag dit två mikuni från en 4 cylindrig förgasarbrygga. De va bara att kapa bort två fuggar och baxa in dem i en xt 400 ram! Enda nackdel va att förgasarna satt lite för brett isär så jag fick modda slipa om insugsgummina och aluplattan som sitter på dem men de gick med nöd mo näppe. Insuget blev lite krokigt men de funkar bra med flexibla slangar bak runt stötdämparen till org lufburk. Jag vet inte exakt från vilken hoj de kom men storleken va runt 34mm har jag för mig dvs lite större än org insugskanaler. Tyvärr har de flesta nyare radfyrorna cv (vacumfuggar) de är mest eftermarkanadsförgararackar som är vanliga trottelgasare. Försök få ta i en flatslide brygga med rätt mått på gasarna allt från någon mm mindre än insuget till 2mm större funkar lika bra. Även vanlig rund eller halvrund trottel duger också. Om plats finns går de mont singelgasare också men då blir grenröret lite väl brett isär så insugskanalerna blir minst sagt värdelösa. Men om du inte jagar effekt så funkar de bra också.

Just den Sverigespecifika XT 400 och dess ursprung XT 550 (5Y3) är en mellanmodell som är helt annorlunda byggd med den gamla triangelnburen som baksving och i linje liggande lång direktverkande stötdämpare högt upp under tanken - alltså det gamla sjuttiotalets ”monoshock”-system.

Absolut inte gott om plats för förgasarexcesser, men helt annorlunda jämfört med allt från -85 och framåt.

@TS

Du skall alltså bygga scrambler på en ”modern hoj” med USD-gaffel, singeldämpare och layout med framskjuten sittposition och hyfsat kort, hög tank...?
En utmaning, om man säger.
Eller, det kanske är mer mot cafescramblerstuket du tänker? Med bobberantyding bak och en trackertank?
Då går det säkert bra.



Edit:

Jippot med dubbla förgasare, omfattande olika belastningsområden kom i början av -80 talet: 4-bokstavsförkortningarnas förlovade epok.
Även detta tilltag fick ett namn: YDIS
Vill minnas att det står gjutet i godset på insuget.
Yamaha Dual Intake System gubevars.

Det presenterades som The Lösning för att reda ut förgasarproblematiken nu när stånkorna drog iväg över den magiska halvlitergränsen.

På pappret låter det bra: det mindre hålet borgar för bibehållen hög gasgenomströmning även vid låga varv, och det andra steget svarar för POWER när det skall gasas.

I praktiken? Det blev ännu ett four letter word av den fina förkortningen...
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har haft xr600r med dubbla förgasare och jag har kört otaliga xr600r med singelgasare. Jag föredrar dubbelgasarmodellen för den gav smoodare krypkörningsmöjligheter och bättre gassvar. Men då ska man veta att Hondas dubbelgasare va av typen vanlig trottel på bägge gasarna. Den vänstra öppnade först ca 5mm innan den högra började lyfta men sedan runt halv gas så kom höger trottel ikapp tackvare utväxling. Både dubbelgasarmodellen och singel som kom senare va Keihin gasare.
Om man ska tokvässa som moddlaren gjort så skulle jag föredra dubbla för då blir kanalerna mest rak.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag hade en -88 XT600 härom året, med dubbla förgasare varav den ena en sån halvmesyr utan kopp. Såg helt original ut men slangarna mellan förgasare och luftburk passade inte och efter lite mätande och googlande insåg jag att insugen var omplastade och förgasarna utbytta till större.

Någon hade alltså varit så pass ambitiös att han bytt förgasarna, en CV och den andra slavförgasaren till andra med större diameter. Satt högkompkolv i också. En förvirrad galning eller geni, ingen aning men den hade våldsamt högt komp och gick bra.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag hade en -88 XT600 härom året, med dubbla förgasare varav den ena en sån halvmesyr utan kopp. Såg helt original ut men slangarna mellan förgasare och luftburk passade inte och efter lite mätande och googlande insåg jag att insugen var omplastade och förgasarna utbytta till större.

Någon hade alltså varit så pass ambitiös att han bytt förgasarna, en CV och den andra slavförgasaren till andra med större diameter. Satt högkompkolv i också. En förvirrad galning eller geni, ingen aning men den hade våldsamt högt komp och gick bra.

Dom flesta tar yamaha raptor 660 förgasaren den är större i diameter och går att knö dit. Ser ut som original men är större.. blir 5-7 HP extra med komp kopp o dom föggarna
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Gör susen med en rörbit som förlängning mellan cvförgasaren och filtret. Svarvat några med presspassning själv, väldig skillnad.
Som redan nämnts är det ett litet helvete att få till en bestyckning med öppna filter på en vaccumfugge. Det finns endel som lyckas, säger dom iaf. Det bästa är att byta.
Om du ändå behåller den går det att borra upp vacumkanalen lite på cv delen för en betydligt bättre gasrespons, självklart med bestyckning.

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
För ca 20 år sedan hade jag en TZR med XT600 motor. Det satt Keihin CR35 på den, men provade även original-förgasarna en hel del. Maxeffekten blev betydligt bättre med Kehin förgasarna, men den gick riktigt bra med orginalförgasarna också, framför allt på tomgång och lågfart, trots avsaknaden av luftburk, den blev som en dieselmotor, gick nästan inte att köra motorstopp. Ändå var den mjuk och fin i gången.
Med Keihinförgasarna blev den lite brutalare, men från 1/4 gas och uppåt drog den hårdare.

Så prova utan luftburk. Jag är själv förespråkare för att luftburken är ett måste för att CV gasarna ska fungera. Men i ditt fall är det vart att prova.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top