Svedea

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är knappast svedeas fel att du inte betalat räkningen i tid. Trafikförsäkringsföreningen styrs av lag o det kan inte svedea påverka. Att sedan begära att ett företag skall bakdatera en betalning gränsar nog till bedrägeri.

Utmärkt sammanfattning av hela tråden...!

Jag vill dessutom rekommendera Svedea. Jag har dem på flera hojar och snöskotrar då pris och villkor helt enkelt är bäst och jag har aldrig haft något problem med dem.

Deras märkesförsäkring på BRP's snöskotrar ger dessutom en tioprocentig återbäring till försäkringstagarens klubb. Min lokala skoterklubb fick nästan åttio tusen från Svedea under förra säsongen, eftersom väldigt många medlemmar åker Lynx eller Ski-Doo som försäkrats hos Svedea.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Enda erfarenhet jag har av Svedea är att dom varit för dyra på alla försäkringar jag kollat me dom...
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Enda erfarenhet jag har av Svedea är att dom varit för dyra på alla försäkringar jag kollat me dom...

Från det ena till det femte, försökte försäkra hojen hos Länsförsäkringar där jag har hemförsäkring, tänkte att det kanske skulle vara billigare än Svedea som tar 9200/år. Vad skulle de ha då, jo 66 000 om året inkl 50% rabatt, alltså 132k om året i vanliga fall och då kör jag inte en sporthoj direkt. Hur som helst vill jag tacka Svedea för att ni har sansade priser! :Bugar

Länsförsäkringars anledning: Hojtyp och att det var en KTM :va
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Från det ena till det femte, försökte försäkra hojen hos Länsförsäkringar där jag har hemförsäkring, tänkte att det kanske skulle vara billigare än Svedea som tar 9200/år. Vad skulle de ha då, jo 66 000 om året inkl 50% rabatt, alltså 132k om året i vanliga fall och då kör jag inte en sporthoj direkt. Hur som helst vill jag tacka Svedea för att ni har sansade priser! :Bugar

Länsförsäkringars anledning: Hojtyp och att det var en KTM :va

O i mitt fall var det svedea som rekommenderade trygghansa eller länsförsäkringar. Svedea 23k trygg o läns 2600.

Så jag måste säga att svedea sköter sig exemplariskt när dom hjälper till att leta upp billigaste konkurrerande bolag åt mej. All heder åt svedea personal.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Utmärkt sammanfattning av hela tråden...!

Jag vill dessutom rekommendera Svedea. Jag har dem på flera hojar och snöskotrar då pris och villkor helt enkelt är bäst och jag har aldrig haft något problem med dem.

Deras märkesförsäkring på BRP's snöskotrar ger dessutom en tioprocentig återbäring till försäkringstagarens klubb. Min lokala skoterklubb fick nästan åttio tusen från Svedea under förra säsongen, eftersom väldigt många medlemmar åker Lynx eller Ski-Doo som försäkrats hos Svedea.

Kör Yamaha snöskoter och den är nästan gratis hos Svedea.

Förmodligen för att ingen vill stjäla den och den aldrig går sönder, men jag är glad ändå.


On topic: Det viktiga är inte om premien än hundra spänn hit eller dit utan hur saker hanteras om/när det händer något. När det gäller Svedea har jag personliga erfarenheter som säger att jag knappast byter bolag i första rappet. Lyssnar jag runt säger andra likadant.


Buy quality, cry once
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
En sammanfattning av hela tråden...

Det låter som ett vanligt svenskt kundbemötande och TS får skylla sig själv. TS missade juh en räkning, varför ska man då försöka vara hjälpsam mot någon som gjort fel? :(
Dessutom var nog TS lätt upprörd när några hundralappar blivit betydligt mer och eftersom TS gissningsvis är svensk så var det troliga nog inte ett ödmjukt och lågmält förhållningssätt, och varför skulle då en kvinnlig kundmottagare vara trevlig mot en man? :dummer

Hur skulle Sverige se ut om vi var hjälpsamma när någon gjort fel? :huvet


charmkurs.jpg
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
När saker inte är som man tror och vill frågar man efter källa på det. Duger den här källan.

Brev försvann i postgången

Ett av tio brev nådde inte fram i tid och tre av 96 skickade brev försvann. Det visar ett test, som har genomförts av landets P4-stationer, däribland SR Väst. Ulla-Maj Karlsson, informatör på Posten, säger i en kommentar att resultatet inte alls är bra. I testet skickades brev innehållande varsin hundralapp till privatadresser runt om i landet. 83 av de 96 breven kom fram i tid. Det är ett betydligt sämre resultat än vad Posten brukar uppnå i sina egna tester.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=525818
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
När saker inte är som man tror och vill frågar man efter källa på det. Duger den här källan.

Brev försvann i postgången

Ett av tio brev nådde inte fram i tid och tre av 96 skickade brev försvann. Det visar ett test, som har genomförts av landets P4-stationer, däribland SR Väst. Ulla-Maj Karlsson, informatör på Posten, säger i en kommentar att resultatet inte alls är bra. I testet skickades brev innehållande varsin hundralapp till privatadresser runt om i landet. 83 av de 96 breven kom fram i tid. Det är ett betydligt sämre resultat än vad Posten brukar uppnå i sina egna tester.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=525818

https://www.sporthoj.com/forum/show...ärare-ljuger-och-suger!&p=6397100#post6397100
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
En sammanfattning av hela tråden...

Det låter som ett vanligt svenskt kundbemötande och TS får skylla sig själv. TS missade juh en räkning, varför ska man då försöka vara hjälpsam mot någon som gjort fel? :(
Dessutom var nog TS lätt upprörd när några hundralappar blivit betydligt mer och eftersom TS gissningsvis är svensk så var det troliga nog inte ett ödmjukt och lågmält förhållningssätt, och varför skulle då en kvinnlig kundmottagare vara trevlig mot en man? :dummer

Hur skulle Sverige se ut om vi var hjälpsamma när någon gjort fel? :huvet


View attachment 445795

Tycker nog snarare att sammanfattningen är "ingen annan verkar ha upplevt samma bemötande och undrar om det finns något som inte helt tagits upp i problembeskrivningen".

Fick min hoj påkörd när den var parkerad förra året och det tog Svedea hand om. Snackade med någon snubber på Start2Ride i år om varför man inte kunde teckna Hondaförsäkring när man inte fick försäkringen tecknad av en firma och han svarade typ "det kravet har vi tagit bort, kan jag ringa dig imorgon så fixar vi till det". Så jag har inte heller upplevt dålig support från Svedea.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tycker nog snarare att sammanfattningen är "ingen annan verkar ha upplevt samma bemötande och undrar om det finns något som inte helt tagits upp i problembeskrivningen".

Fick min hoj påkörd när den var parkerad förra året och det tog Svedea hand om. Snackade med någon snubber på Start2Ride i år om varför man inte kunde teckna Hondaförsäkring när man inte fick försäkringen tecknad av en firma och han svarade typ "det kravet har vi tagit bort, kan jag ringa dig imorgon så fixar vi till det". Så jag har inte heller upplevt dålig support från Svedea.

Ja, har ingen annan upplevt samma bemötande så är det naturligtvis osannolikt! :va

Återigen så tror jag att TS var en lite upprörd kund och en upprörd kund, som dessutom har gjort fel, drabbas ännu värre av normalt svenskt kundbemötande. Viljan att hjälpa sjunker ännu mer. :fakta

-Varför ska jag vara trevlig? -Vi jobbar inte på det viset! :Bugar

https://www.youtube.com/watch?v=1pw8m_NTJ_0

8,57 om ni inte orkar kolla hela... :hej
 

jamterik

Medlem
Gick med
7 Dec 2011
Ort
Halmstad
Hoj
2002 BMW K1200RS
"Återigen så tror jag att TS var en lite upprörd kund och en upprörd kund, som dessutom har gjort fel, drabbas ännu värre av normalt svenskt kundbemötande. Viljan att hjälpa sjunker ännu mer."

Riktigt bra analys! Börjar man med att uppvisa en taskig attityd så får man i 99 fall av 100 tillbax exakt samma sak! Mina erfarenheter av SVEDEA är odelat positiva, hjälpsamma och trevliga. Trots att jag vid det tillfället satt med en kompis som hade fått sin växellåda i ett mindre fördelaktig skick i norra Tyskland. Vi lämnade mc:n på en verkstad i Hamburg, samåkte till Kiel, under de 10-15 milen hade vi 3 samtal från SVEDEA som lämnade lägesrapporter om hur dom hade tänkt lösa det hela. Det slutade med att min kamrat hade en hyrbil klar i Gbg, körde hem till Jämtland, lämnade bilen där. När mc:n var fixad i Hamburg betalade SVEDEA flyg och Hotell så att upphämtningen kunde lösas enkelt. All heder åt dom! Iof var dom väldigt glada över att vi inte krävde att få Mn:c transporterad till Sverige för reparation...men, som man ropar får man svar!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vill bara varna för Svedea och deras totalt ohjälpsamma personal
Har sedan något år haft hojen hos Svedea och betalt med e-faktura och det har fungerat bra tills nu, fick ett brev från trafikförsäkringsföreningen på knappt 1600kr för att hojen stått oförsäkrad 11 dagar. Ringde Svedea och pratade med en mycket ohjälpsam person som konstaterade att jag missat en faktura, så utan att meddela eller skicka en påminnelse så har dom stängt försäkringen ca 15 dagar efter att förfallodagen passerats.
Blir så jävla irriterad på sånt här en räkning på 339kr handlade det om
Betalade den förfallna fakturan omgående och majlade bevis på att den var betald så startade dom försäkringen igen, men hon ville inte starta den där den tidigare upphört så jag kunde slippa straffavgiften från TFF, för så brukade dom inte göra i normala fall, och skulle hon gjort så till mig så vill alla ha det så sa hon, hon nämnde också senare att dom samarbetar med trafikförsäkringsföreningen, man undrar ju vad det är för samarbete
Visst det har blivit ett fel vid signeringen när jag godkände e-fakturan så den blev inte skickad men den försvann från internetbanken så jag reagerade inte och att det var 300kr för mycket på kontot är inget jag heller såg
Vore det inte rimligt att skicka en påminnelse till kunden och berätta att det har blivit missat en faktura innan man stänger av försäkringen?
Tycker detta är så jävla dåligt av Svedea och blir irriterad så jag håller på att explodera, o Svedea kvinnan i telefon idag finner jag inga ord för
Jag fick över en på över 20 000 från tff, tack vare bilsport och mc samt postnord som tillsammans lyckats klanta bort både fakturor och påminnelser. Där var dom dock smidiga och strök beloppet då det var helt jävla orimligt för hojar som kostar en femhundring hel/hel/år..

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det där med att man får dåligt mottagande om man har taskig attityd själv undrar jag om det är specifikt för Sverige iofs.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det där med att man får dåligt mottagande om man har taskig attityd själv undrar jag om det är specifikt för Sverige iofs.

I forna östländer gäller tvärtom; bete dig som ett svin, annars får du ingen service alls.


Buy quality, cry once
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Frågan som jag ställer mig är hur kan det vara så många år 2018 som får pappersfakturor postade i sin brevlåda. Är inte allt sånt elektroniskt idag?
Du kan tro att jag bytte till efaktura och autogiro rätt snart efter min incident.. hoppas postnord läggs ner snart. Hamnade t.o.m hos kronofogden pga dom, slarvade bort en faktura på 24kr trängselavgift förrförra året..

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu är troligen TS och den kvinnliga Svedeakundmottagaren båda svenska och i den svenska kulturen är ord som förlåt och ursäkta inte så vanliga. Förlåt generaliseringen men ponera att samtalet istället fortsatte i stil med...

-Jag ber om ursäkt, det verkar som vi missat och inte skickat ut något meddelande om att räkningen inte var betald.

-Ja, jag märkte det. Förlåt att jag brusade upp, men jag blev så arg när jag såg fakturan från TTF när jag trodde jag betalat min försäkring.

-Förståligt, men betala med en gång så försöker vi fixa vi bort räkningen från TTF.

-Tack, det var vänligt. Nu förstår jag varför så många talar väl om Svedea!


Men nu är juh ödmjukhet och förståelse för andra inte svenskens starkaste gren. :fakta

Vilket är tur för annars hade TS inte bytt bolag och startat denna tråd! :D


:krama:):brinnerup:hihi:hej
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Har aldrig påstått att det är svedeas fel jag inte betalt räkningen, Det jag sagt är att dom inte borde säga upp den exakt 16 dagar efter en faktura förfall utan att meddela mig eller skicka en påminnelse, sms mail telefon, brev, Gärna alla sätt för att försäkra sig om att jag fått reda på det. Dom har alla min kontaktuppgifter
Som folk här ovan skriver så har dom fått flera påminnelser om att det är dax att betala, så borde dom göra i detta fallet med så jag hade fått en chans att rätta till felet
Har nu bilsport på autogiro så är det ingen risk att liknande händer igen

Har du räknat med Postnordfaktorn eller har du verkligen inte fått någon påminnelse alls?

Jag råkade tidigt i höstas ut för att det rätt som det var dök upp ett kuvert från Trafikförsäkringsföreningen i brevlådan. Inte kul. Det visade sig att hjälpsamma barn hade "gömt" påminnelserna från FB. De hade kommit men jag fick aldrig syn på dem förräns det var försent.

FB var väldigt hjälpsamt och informerade också att det nog var fiffigt att ställa av hojen tills dess att betalning kommit fram. En e-post kom som utlovat när betalningen var framme och det gick att ställa på hojen igen.

Vad gäller Trafikförsäkringsföreningen så är det bara att bita ihop och ta det.
Den här gången hade jag gjort fel. Förra gången jag såg ngt från Trafikförsäkringsföreningen i brevlådan så hade FB gjort fel och då rättade de och meddelade Trafikförsäkringsföreningen som direkt drog tillbaka kravet.

I ditt fall...det är inte FB(Svedea) som gjort ngt fel. Och varför blir du sur för att de inte vill antedatera din betalning? Det är någon sorts bedrägeri att göra så.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top