Svedea

Cykelslang

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki gsx-s1000 2016
Vill bara varna för Svedea och deras totalt ohjälpsamma personal
Har sedan något år haft hojen hos Svedea och betalt med e-faktura och det har fungerat bra tills nu, fick ett brev från trafikförsäkringsföreningen på knappt 1600kr för att hojen stått oförsäkrad 11 dagar. Ringde Svedea och pratade med en mycket ohjälpsam person som konstaterade att jag missat en faktura, så utan att meddela eller skicka en påminnelse så har dom stängt försäkringen ca 15 dagar efter att förfallodagen passerats.
Blir så jävla irriterad på sånt här en räkning på 339kr handlade det om
Betalade den förfallna fakturan omgående och majlade bevis på att den var betald så startade dom försäkringen igen, men hon ville inte starta den där den tidigare upphört så jag kunde slippa straffavgiften från TFF, för så brukade dom inte göra i normala fall, och skulle hon gjort så till mig så vill alla ha det så sa hon, hon nämnde också senare att dom samarbetar med trafikförsäkringsföreningen, man undrar ju vad det är för samarbete
Visst det har blivit ett fel vid signeringen när jag godkände e-fakturan så den blev inte skickad men den försvann från internetbanken så jag reagerade inte och att det var 300kr för mycket på kontot är inget jag heller såg
Vore det inte rimligt att skicka en påminnelse till kunden och berätta att det har blivit missat en faktura innan man stänger av försäkringen?
Tycker detta är så jävla dåligt av Svedea och blir irriterad så jag håller på att explodera, o Svedea kvinnan i telefon idag finner jag inga ord för
 
Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Bedrövligt. Tack för varningen. Det känns lite oroande med tanke på att bara 97% av all post kommer fram. De borde skicka minst en påminnelse. Då kan de behålla kunden och få fler nöjda kunder.

Hur kan det ta 11 dagar innan trafikförsäkringsföreningen informerar dig om att du inte har någon försäkring! De borde skicka ut ett brev första dagen man inte har någon försäkring. Att de tar 53000kr/år för försäkringen är också anmärkningsvärt.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är knappast svedeas fel att du inte betalat räkningen i tid. Trafikförsäkringsföreningen styrs av lag o det kan inte svedea påverka. Att sedan begära att ett företag skall bakdatera en betalning gränsar nog till bedrägeri.

Nej jag jobbar inte på svedea och ja jag har själv betalat 5400 till trafikförsäkringsföreninen pga en bil jag köpte som inte var avställd på den tiden man bara kunde skicka papper om på o anställning.

Bit i det sura äpplet som en man det är ingen annan än du som har gjort fel.

Mvh
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Jag förstår ju självklart TS frustration, 1600:- är ju surt att bli av med. Men trots allt är man ju skyldig att själv kontrollera att pengarna kommit fram, det gäller samtliga räkningar man betalar. Hur jäkligt det än låter finns Trafikförsäkringsföreningen för din skull. Hur skulle det kännas om en oförsäkrad bil rammar din hoj, det är TF som betalar ut ersättning till dig.
Att Svedea inte ville bakdatera din uteblivna betalning (även om din intention var att betalade har iallafall inte fått pengar på sitt konto) låter ju inte så konstigt. Lika orimligt som att ringa till ett parkeringsbolag när man fått böter, be dem bakdatera tiden så du kan betala rätt p-avgift i efterhand!
Sen kan jag absolut hålla med om att man borde få ett sms, mail eller brev från första dagen TF går in, t ex att nu står vi för din försäkring, kolla med ditt försäkringsbolag annars riskerar det bli dyrt.
 

Cykelslang

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki gsx-s1000 2016
det påstod jag inte heller, men tycker en påminnelse kunde vara på sin plats innan dom agerar så här.
Efter som hon sa att dom inte brukar starta försäkringar bak i tiden vid normala fall så tror jag nog att det går
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, Svedeas beteende känns stelbent. Jag missade själv att betala en räkning för en av mina hojar nyligen, pga av autogiro och byte av bank. Bilsport & Mc skickade då ett brev till mig där de förklarade att de inte kunnat dra pengar denna månaden men att de försöker igen nästa månad, annars skulle hojen bli oförsäkrad från och med ett datum framåt i tiden som de angav i brevet. Känns ju betydligt mera rimligt och också ett förhållningssätt som får mig att fortsätta vilja vara kund hos dem. Att de också är billigaste bolaget för mig är ju ingen nackdel :D
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
har själv missat att betala en räkning till svedea men fick både sms och mail om det så jag kunde lösa det. alltid fått superbra support från dem. låter lite som att hela historien inte blivit berättad här.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Visst det har blivit ett fel vid signeringen när jag godkände e-fakturan så den blev inte skickad men den försvann från internetbanken så jag reagerade inte och att det var 300kr för mycket på kontot är inget jag heller såg
Hur kan du INTE se att dina betalningar inte gick igenom? Och hur kan det vara ett problem med för mycket pengar på kontot? I min internetbank så sägs det tydligt ifrån om jag försöker betala från ett konto med för lite pengar, eller om något inte är som det ska med en betalning.

Att Svedea samarbetar med TFF är ju en självklarhet, enligt svensk lag måste alla bolag som erbjuder trafikförsäkringar vara medlemmar i TFF, och då ligger det också i deras ansvar att att rapportera in oförsäkrade fordon.

Säga vad man vill om TFFs priser, men dom gör också en hel del nytta, tex kan du få ersättning från dom om du blir påkörd av oförsäkrade fordon, vid smitningsolyckor (tex vält hoj på parkeringsplats), hjälp vid försäkringsärenden utomlands osv.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Brukar alla här kolla sina betalningar flera gånger per månad? Jag kan helt ärligt säga att jag normalt loggar in på banken nån gång per månad och stämmer av att det som dragits är ungefär det förväntade.
Som jag förstår TS var det inte för lite pengar på kontot utan att man inte reagerar på att det är 300 kr mer än det borde vara om allt hade dragits. Inte sjutton har man koll på exakt belopp på kontot i varje givet ögonblick så man kan se att något är snett.

Jag har inte provat att skita i att betala räkningar från Svedea så jag har ingen erfarenhet av hur de beter sig då.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag skulle nog ställt av fordonet fort som f*n för att begränsa skadan tills jag vet att försäkringen gäller igen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Brukar alla här kolla sina betalningar flera gånger per månad? Jag kan helt ärligt säga att jag normalt loggar in på banken nån gång per månad och stämmer av att det som dragits är ungefär det förväntade.
Som jag förstår TS var det inte för lite pengar på kontot utan att man inte reagerar på att det är 300 kr mer än det borde vara om allt hade dragits. Inte sjutton har man koll på exakt belopp på kontot i varje givet ögonblick så man kan se att något är snett.

Jag har inte provat att skita i att betala räkningar från Svedea så jag har ingen erfarenhet av hur de beter sig då.

Jag betalar alltid räkningarna när jag sitter i internetbanken, för att slippa att det inte finns pengar på kontot när räkningen ska behandlas vid ett framtida datum för att just undvika att räkningar inte blir betalda. Ibland lyckas jag att missa en rkning, kanske med postnords hjälp...
Och det har faktiskt hänt med Svedea, och de skickade nog 3 brev om att jag minsann inte hade betalt räkningen! Till slut ringde de och undrade varför jag itne hade betalt. Anledningen att jag inte reagerade på breven var att jag hade en hoj undanstoppad i garaget som jag inte tänkte på, och ett par andra med sveda så jag HADE ju betalat 2 svedearäkningar! :hihi

Men Svedea gjorde iaf sitt bästa för att hantera min klantighet.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Ja, Svedeas beteende känns stelbent. Jag missade själv att betala en räkning för en av mina hojar nyligen, pga av autogiro och byte av bank. Bilsport & Mc skickade då ett brev till mig där de förklarade att de inte kunnat dra pengar denna månaden men att de försöker igen nästa månad, annars skulle hojen bli oförsäkrad från och med ett datum framåt i tiden som de angav i brevet. Känns ju betydligt mera rimligt och också ett förhållningssätt som får mig att fortsätta vilja vara kund hos dem. Att de också är billigaste bolaget för mig är ju ingen nackdel :D

Hur de agerar när man missar betalningen vet jag inte men när det gäller skadehantering, som enligt mig är en viktigare del av försäkringen än hur de beter sig om man missar att betala, kan jag bara ge dem beröm.
Jag har visserligen bara behövt nyttja försäkringen en gång men utifrån det så är de toppen. :tummenupp
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Har Svedea på en av hojarna och har vid något tillfälle missat men då har jag alltid fått påminnelse, dock får jag en räkning på papper så det gör kanske skillnad då. Mycket trevliga när jag klotade kawan med, tyvärr TS, kan inte hålla med i kritiken :hej
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Hur de agerar när man missar betalningen vet jag inte men när det gäller skadehantering, som enligt mig är en viktigare del av försäkringen än hur de beter sig om man missar att betala, kan jag bara ge dem beröm.
Jag har visserligen bara behövt nyttja försäkringen en gång men utifrån det så är de toppen. :tummenupp

Samma här, haft Svedea på 3 hojar och var hur nöjd som helst.
Ypperligt bra hanterat när jag klotade en hoj, fixade dit bärgare på nolltid och var överlag väldigt hjälpsamma med allt.
Jag missade aldrig någon betalning så hur det går till kan jag inte svara på, men var väldigt nöjd med Svedea och tror inte heller att vi har fått hela historien här.
 

Cykelslang

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki gsx-s1000 2016
har själv missat att betala en räkning till svedea men fick både sms och mail om det så jag kunde lösa det. alltid fått superbra support från dem. låter lite som att hela historien inte blivit berättad här.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hade dom agerat så här med i detta fallet så hade det inte blivit något problem, och jag hade fortsatt vara kund hos dom

Jag skulle nog ställt av fordonet fort som f*n för att begränsa skadan tills jag vet att försäkringen gäller igen.

Japp ställde av tillfälligt men är numera försäkrad hos Bilsport o MC istället


Brukar alla här kolla sina betalningar flera gånger per månad? Jag kan helt ärligt säga att jag normalt loggar in på banken nån gång per månad och stämmer av att det som dragits är ungefär det förväntade.
Som jag förstår TS var det inte för lite pengar på kontot utan att man inte reagerar på att det är 300 kr mer än det borde vara om allt hade dragits. Inte sjutton har man koll på exakt belopp på kontot i varje givet ögonblick så man kan se att något är snett.

Jag har inte provat att skita i att betala räkningar från Svedea så jag har ingen erfarenhet av hur de beter sig då.

Precis det fanns pengar men blev fel när jag godkände tydligen, använder länsförsäkringars bank o använder alltid deras app för mina ärende och där syntes den inte efter den misslyckad godkännandet, och att det inte blev draget något den 2 oktober är inget jag tänkte på


Tycker det är extremt dåligt dom inte meddelar innan dom stänger försäkringen när det blir såna här konsekvenser, skönt att slippa dom nu
Och varför i helvete väntar TFF över en vecka innan dom meddelar att något är galet
 
Last edited:

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Låter ju som att din beef borde vara med Länsförsäkringars bank om du inte lyckas betala räkningar på ett vettigt sätt?

Knappast Svedeas fel att du inte betalt din försäkring?

Förstår att det är sura pengar, men det finns ju gott om åtgärder du kan vidta för att minimera risken för att det händer igen.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Äsch, räkningar från Trafikförsäkringsföreningen är bara att skita i.
Dom sätter aldrig hårt mot hårt och kräver in sina stålars.





Inte. :död
 

Cykelslang

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki gsx-s1000 2016
Låter ju som att din beef borde vara med Länsförsäkringars bank om du inte lyckas betala räkningar på ett vettigt sätt?

Knappast Svedeas fel att du inte betalt din försäkring?

Förstår att det är sura pengar, men det finns ju gott om åtgärder du kan vidta för att minimera risken för att det händer igen.



Har aldrig påstått att det är svedeas fel jag inte betalt räkningen, Det jag sagt är att dom inte borde säga upp den exakt 16 dagar efter en faktura förfall utan att meddela mig eller skicka en påminnelse, sms mail telefon, brev, Gärna alla sätt för att försäkra sig om att jag fått reda på det. Dom har alla min kontaktuppgifter
Som folk här ovan skriver så har dom fått flera påminnelser om att det är dax att betala, så borde dom göra i detta fallet med så jag hade fått en chans att rätta till felet
Har nu bilsport på autogiro så är det ingen risk att liknande händer igen
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag kör Trygg o Hansa autogiro månad på hojarna.
Dom tar inget extra för den betalningsfrekvensen så det är enkel om man har flera och ställer av och på.
Failsafe också om man är borta och räkningskontot är tomt, dom den misslyckade månaden efter.

Jag har nån gång för länge sedan av nån anledning fått TFF men jag pratade med TH och dom tog hand hand om det.Kommer inte ihåg hur det var o vem som gjort fel.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top