Hur bra är ”vanliga” Öhlins-dämpare?

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Det brukar vara den bästa investering man gör. Särskilt på BMW med Telelever då man kan byta bägge dämparna och få uppgraderat fram och bak för en rätt rimlig penning.

Därför är det så oförklarligt när folk för samma pengar köper ett slipon istället...


Buy quality, cry once

Jo, jag bytte både fram och bak men jag inser att jag inte var tydlig med det så jag fixade till det.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ok, är det en OEM-produkt? Kan inte hitta på er hemsida. Var någonstans i öhlins-hierarkin skulle du säga att den placeras? Instegsmodell? Mellanskiktet?

Ja, en originalmonterad stötdämpare kallas "OEM" och dessa listas aldrig tillsammans med eftermarknadsstötdämpare. Jag är inte väldans involverad i OEM-produkter så jag kan minnas fel angående det exakta artikelnumret, men det nummer jag nämnde känns bekant från en massa konsultationer halvåret innan Supersporten släpptes. Annars kan du hitta ett stansat eller lasermärkt artikelnummer någonstans på cylinderhuvudet.

Supersporten är ju på sätt och vis tänkt som ett slags budgetalternativ till Panigalen och det faktum att stötdämparen har vanliga förspänningsmuttrar istället för hydraulisk förspänningsanordning vittnar ju om att man någonstans jagat kostnader. Dock, att den har en single tube stötdämpare istället för TTX36 behöver inte alls betyda att det är en snikstötdämpare eller på något sätt en sämre stötdämpare. Skillnaderna och valet mellan dessa koncept är mycket mer relaterat till de exakta egenskaper man jagar.

Min åsikt är att detta är en kanonhoj med riktigt kompetent fjädring.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
När jag jobbade där i slutet på nittiotalet så satte jag ihop många gafflar till Cannondale " de lade ner tillverkningen" och om jag försod det hela rätt så handlade det om att hålla kostnaden nere för OEM produkter iallafall på den.

Innerbenet "Marzocchi" var mjukt som smör och när man monterade i packboxarna m verktyget som hade teflonytan så blev det repor. Annars överlag var det bra kontroll på allt innan delar kom till produktionen. Vet inte hur många twindämpare till XJR1200/1300 jag gjorde till export men man dynotestade ett antal under en batch på t.ex 300 par.

Lämnade Öhlins för chanserna att komma till racing avd var minimala plus låg lön. Lönen verkar var riktigt dålig fortfarande på produktionen plus att de har börjat köra skift.


a323cf913fe36514cf016e6c997f69bb.jpg
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, en originalmonterad stötdämpare kallas "OEM" och dessa listas aldrig tillsammans med eftermarknadsstötdämpare. Jag är inte väldans involverad i OEM-produkter så jag kan minnas fel angående det exakta artikelnumret, men det nummer jag nämnde känns bekant från en massa konsultationer halvåret innan Supersporten släpptes. Annars kan du hitta ett stansat eller lasermärkt artikelnummer någonstans på cylinderhuvudet.

Supersporten är ju på sätt och vis tänkt som ett slags budgetalternativ till Panigalen och det faktum att stötdämparen har vanliga förspänningsmuttrar istället för hydraulisk förspänningsanordning vittnar ju om att man någonstans jagat kostnader. Dock, att den har en single tube stötdämpare istället för TTX36 behöver inte alls betyda att det är en snikstötdämpare eller på något sätt en sämre stötdämpare. Skillnaderna och valet mellan dessa koncept är mycket mer relaterat till de exakta egenskaper man jagar.

Min åsikt är att detta är en kanonhoj med riktigt kompetent fjädring.

Tack för utförligt svar. Kul också att du har ett positivt intryck av hojen.
Rent generellt, är ”riktigt kompetent” nivån på Öhlins OEM-komponenter? Gissar att Öhlins har ett intresse att varumärket inte förknippas med ”standard”. Eller är det mer som Brembo, som har en hel del ganska enkla produkter i sortimentet men också riktiga spetskomponenter som marknadsför varumärket i övrigt?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om vi fortsätter att prata i generella termer så skulle jag nog vilja påstå att en OEM-produkt så gott som alltid har bättre kvalitet än motsvarande eftermarknadsprodukt. Detta gäller även stötdämpare. Prylar som skall monteras som OEM måste nuförtiden uppfylla ett antal kvalitetssystem och klara ett antal grymma kvalitetstester som ingen inom eftermarknad ens hört talas om. En OEM-produkt är så att säga betydligt mer genomarbetad än motsvarande eftermarknadsprodukt, även om de till 99% består av samma delar.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Vintage Öhlins på min CB650 -80! :banana
View attachment 445768

Någon kanske vet om det är årtalsmässigt i tid med Hondan?
Jadå, de är helt rätt. jag har likadana på min CB900 -79 dock inte i lika fint skick, du har verkligen en liten pärla där!

Jag ser att du har en liten lackskada på dämparen och om du vill fixa till den så heter den rävaröa kulören GM 8546 Light Russet Metallic och användes av GM under 1985.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jadå, de är helt rätt. jag har likadana på min CB900 -79 dock inte i lika fint skick, du har verkligen en liten pärla där!

Jag ser att du har en liten lackskada på dämparen och om du vill fixa till den så heter den rävaröa kulören GM 8546 Light Russet Metallic och användes av GM under 1985.

Tack!
Jag blir så glad varje gång jag kör den. :)
Och tack för tips! :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top