Nedläggningsvinkel

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Det verkar som det är isracingförare som åstadkommer de värsta nedläggningsvinklarna, eller finns det andra discipliner som är ännu värre? Tror det är lätt att ögat luras av utvecklingen av körstil i MotoGP där förarna hänger allt mer vid sidan av motorcykeln, vilket ser dramatiskt ut, men som inte behöver betyda värre nedläggningsvinkel än med en mer traditionell körstil. Väl? Vilka mc-förare, alla kategorier/discipliner, lutar allra mest?
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Jag tror du hittade rätt på en gång när du nämnde isracingförarna, i alla fall om vi talar om nedläggningsvinkel utan att vurpa. Annars har jag ett par hojar som lutat mycket mer....
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Kanske skulle fråga om kurvhastighet istället? Doohan har ju säkert samma vinkel på hojen som Marquez men tvivlar på att han matchar farten ;) Och motardklippet ovanför ser ju ut att gå riktigt slött i jämförelse, och att köra över sin egen fot verkar inte heller vara det optimala för en bra utgång ur kurvan :p
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...

Nja, vette tusan om det gäller mx när de "skalar" av hopphöjden som i första(dock jävligt imponerande) eller när kurvan lutar 30 grader som i andra.

Tycker man skall resonera i samband med kurvhastighet då det som sagt i många fall är lättare att komma ner vid låg hastighet.

Isracing är riktigt coolt och kurvhastigheten är ordentlig för att vara i en 180graders kurva...

Personligen älskar jag kurvor där det är kvicka böjar med hög fart och nerlägg som tex Mantorp mellan mjölby och f2 samt utgången från parisaren.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, vette tusan om det gäller mx när de "skalar" av hopphöjden som i första(dock jävligt imponerande) eller när kurvan lutar 30 grader som i andra.

Tycker man skall resonera i samband med kurvhastighet då det som sagt i många fall är lättare att komma ner vid låg hastighet.

Isracing är riktigt coolt och kurvhastigheten är ordentlig för att vara i en 180graders kurva...

Personligen älskar jag kurvor där det är kvicka böjar med hög fart och nerlägg som tex Mantorp mellan mjölby och f2 samt utgången från parisaren.

Nej, det beror ju lite på hur man ser på saken. Jag såg inte så seriöst på saken ovan.

Särskilt inte med Bubbascrubben, men ser man på lutningsvinkeln bara för glädjen av g-grafterna i kurvan så tycker jag det är ok även när man har velodromkurva.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Finns några banor på MotoGP-kalendern med regelrätta sådana?

Nu hade jag ju bilder på crosshojar och på där byggs det med automatik upp bankade kurvor.

Sen har rallycrossbanan i Kalix en velodrom men när dom körde motard där så körde dom inte velodromen. Rallyfolket säger att tar man kurvan fel så kränger det av däcken för att det är sånt tryck i kurvan.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.


Som att segla Contender, typ.
Contender_sailing_dinghy.jpg
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nja, den som seglar måste väl hänga utanför relingen för att det inte ska gå åt pipan. Den som hänger utanför motorcykeln fyller väl däremot ingen praktisk funktion alls.

Det finns massor av sätt att segla sittandes kvar i båten - alla går långsammare.


Det finns en utmärkt anledning att hänga av på en hoj, och det är ökad kurvhastighet.

Vi kan vara bussiga och säga att ThomasS bild kanske är tagen innan föraren verkligen började lägga ner på allvar.

En fototabbe, helt enkelt. :hej
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top