Gamla Hondadelar?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Rev min Honda XL 500 pga ettans växel hoppar ur, hittade misstänkt slitna ’doggar’ på ett drev i lådan. Identifierade drevet med hjälp av internet men just det drevet är slut på de flesta ställen världen över. På eBay finns hela beg drevsatser men bara i USA.

Finns det någon svensk ÅF som är bra på gamla Honda grejer likt Mc-Shopen ( fast deras grej är ju Suzuki )

Just det aktuella drevet finns att köpa från USA men för typ 1200:- + frakt 600 + frakt tull moms

Tycker det är för dyrt bara
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har du kollat med Thomas på spinnin-wheel.se ?
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Jo, första stället jag kollar på. Svindyrt men har det mesta, dock inte mitt drev tyvärr.

Har du kollat med Roffes Raceway i Vega (Haninge)?
Vet att han äger en eller ett par gamla Honda CB, kolla där, kanske han har nåt liggandes eller vet var att få tag i drev.

Tel 08-640 43 46.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om du känner någ som kan köra en fräs eller bättre en gnist så kan de gnista både drivklackarna och hålen de ska in i. Jag gjorde just det på min xr600r. Jag eller rättare sagt kompisare gjorde hålen undercuttat också och de va drev med ovala drivklackar och hål no problemas för en kunnig gnistgubbe.
Frågan är dock om klackarna blir mjukare i ytan av en sådan slipning för jag antar de är Nitrithärdade? Jag vet inte hur djupt in i metallen de härdar?
De funkade bra för mig ivf ca 2000-3000 mil.
Värst va ändå när jag tog rondellen och slipade dessa drivklackar på en kx500! Otroligt nog höll den mer än 50 tim efter det och då sålde jag den. Men de rek jag inte såklart de va rena rama moppefucko skruvning´i ungdomens tider.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Bilder

Aahhrg, varför funkar inte bilderna

Ja det vore ju allra coolast att slipa till klackarna istIMG_0039.jpgIMG_0040.jpg




Såhär ser det ut. Det stora drevet är alltså ettan på sekundäraxeln, den lilla pinjongen greppar in i ettans drev, men med snedslitna doggar, så det släpper. Så tror jag iaf.

Det stora drevets ovala hål, som de slitna greppar i, ser däremot inte skadat ut.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Växelgafflarna ser raka ut & inga tecken på slitage iaf. Jag har rivit en likadan låda tidigare där trean hackade, men där var lättare att se vad som krånglade eftersom kuggarna var borta till 90%:D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Drivedoggarna släpper vid lilla minsta snedslitning så de är garanterad dem som spökar. Jag har alltid bytt eller gnistat motsvarande drev som de går in i för de krävs som sagt ytterst lite snedslitening för att dreven ska ploppa ur varandra under belastning.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Drivedoggarna släpper vid lilla minsta snedslitning så de är garanterad dem som spökar. Jag har alltid bytt eller gnistat motsvarande drev som de går in i för de krävs som sagt ytterst lite snedslitening för att dreven ska ploppa ur varandra under belastning.

Tack Boost. Det ser ut som att det är endast yttersta toppen av doggarna som går in och låser nästa drev, märkligt kan man tycka om man som jag inte rivit många lådor. Men det funkar väl så länge allting är fräscht.

Jag funderar på om man ska våga slipa fram en rak kant på alla doggar på egen hand, men jag är osäker på hur jag ska se till att alla greppar samtidigt = slipa lika mycket på alla.

Annars är det nytt/nya drev för 1300-2600 spänn. Jag som gillar oljiga reservdelar skulle ju helst ha en extramotor med tillhörande låda:)

Jag hade 2 st sånahär motorer 3-4 år sedan, men sålde av dem tyvärr:mad:

Troligast beställer jag kompletta begagnade drevaxlar på eBay för samma summa som 1 st nytt NOS drev
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag funderar på om man ska våga slipa fram en rak kant på alla doggar på egen hand, men jag är osäker på hur jag ska se till att alla greppar samtidigt = slipa lika mycket på alla.
Man kan använda krita eller liknande, kleta ner ena sidan, tex hålen, sen stoppar du i andra drevet och belastar, då ser man på ingreppen hur mycket dom har blivit färgade. Det heter något mer fancy, och man ska egentligen ha något bättre än krita, men det är konceptet iaf. Googla lite :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag använde vanlig tushpenna när jag pillsnerslipade mina drev. Men de är lätt att hamna på avdelning 32 på psykhuset om an försöker slipa in alla doggar så de tar jämt hur man än vrider dreven. Men jag skulle inte ge mig in på att slipa runda divedoggar eller hål för de är helt enkelt omöjligt att få till rundheten och inpassning utan riktig gnistmaskin. Raka drivedoggar är en annan 5a de går pillsnerslipa men som sagt de kan tappa ythärdningen totalt!
Köp nya eller beg drev med andra ord.

Ps jag har en orörd fin xl600r ljuddämpare årg 83.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top