Styrändsbackspeglar Honda CBR 600RR

anders.666

Medlem
Gick med
3 May 2018
Ort
Gbg
Hoj
Yamaha YZF-R3 -20
För det första; är detta en bra idé alls för nämnd mc? Jag undrar om någon här har erfarenhet av att montera sådana på en CBR 600RR? Jag kollade runt lite och beställde ett par billiga Phoenix-speglar från hojstyling.se, bara som ett test egentligen :dummer

Jag har lyckats skruva av styränden fast är osäker på om jag måste ta bort något mer. Har sett hemska klipp på Youtube där de sliter ut innanmätet i själva handtaget, och tar bort handtaget också i vissa fall:smasha Speglarna har ju en del som är tänkt att expandera inuti handtaget för att sitta stabilt (som jag fattar det) men vet inte riktigt hur ännu...

Är inget måste att få på dessa asså, jag tänker inte kompromissa med sikten bakåt (som iofs inte är fantastisk original heller haha...), ville bara ge det ett försök o se hur det känns. Tacksam för tips! Ha det gott.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Styrändarna sitter fastskruvade i vibrationsdämpare. Försök att behålla dessa om det går och undvik expanderdelen som följer med backspeglarna.
Har du inte blinkers i backspeglarna?
Min personliga åsikt är att styrändsbackspeglar är posörsrekvisita.
De sitter för långt ner, är för små, vibrerar och är otroligt utsatta. De hör inte hemma på en sporthoj.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Har satt styrändsbackspegel på en engelsk encylindrig hoj från Koreakrigets dagar. På den funkar det bra utan vibrationer.:va
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har styrändsspeglar på både Hondan och Triumphen och tycker det funkar kanonbra, då jag kört hojar med "vanliga speglar" så tycker jag att man ser mycket mer av axlar och armar i dom än med styrändsspeglarna som sitter längst ut på styret.

På ingen av dom hojarna är vibrationer nåt problem, Hondan har några speglar (runt 75 mm i diameter tror jag) från eBay och Thruxtonen har sina original. Satt dock Snell speglar på Thruxtonen då jag köpte den, men i dom var det smått på vägen hem efter köpet.

Styrändsspeglar passar väl på en sporthoj om den är från rätt tidsepok, men vete sjutton på en modern sporthoj.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu har jag iofs inte en CBR600RR, uan en Aprilia Shiver 750, och antagligen syrändspeglar som inte funkar så bra på en helkåpad hoj.
Men det tar en stund att vänja sig vid att man får titta längre ner men annars är armarna inte mer ivägen än vanliga speglar på en sporthoj.
Dock så får man sämre uppmärksamhet bakåt eftersom att speglarna hamnar ganska långt ut i synfältet.

Jag gillar dem dock, och fortsätter ha dem.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
På vissa cyklar styrändarna är limmad också utöver en ändskruv...så kan det vara lite svårt få bort de utan att värma med värmepistol:)
 

anders.666

Medlem
Gick med
3 May 2018
Ort
Gbg
Hoj
Yamaha YZF-R3 -20
Omg jag råkade radera mitt inlägg jag nyss gjorde smart e jag tydligen.
Iaf, intressant att höra era olika synvinklar (ha...ha...;)). Ännu inte monterat dem utan funderar på det över vintern, ingen brådska. Jäkla trist 4 mån uppehåll bara! :(
 

bjornandersson1

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2018
Ort
Avesta
Hoj
Yamaha 800cc -01
Hej, jag har ingen direkt erfarenhet utav det men jag gillar att du ska snygga till din hoj :D
Lycka till och lägg upp en bild på hur det blev.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top