MotoGP 2018 17 - Michelin Australian Motorcycle Grand Prix

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Totalt vårdslös enligt min syn på det hela kasta sig rakt in framför på det viset. Nån tiondel senare sitter Zarco i Marquez bakhjul.




Är du helt av banan eller sen när jag Zarco gult?
Har kollat på den ett x antal gånger och först så uppfattade jag det som att det var Zarco som bara körde in i Marquez bakhjul, sen på repriserna och ut annan vinkel så viker Marquez in framför Zarco.

Men herregud. MM är före honom ut ut kurvan på start/mål och hela vägen till kurva 1. Han kastar sig inte det minsta utan driver bara ut lite för att kunna ta ett bra spår i för kurvan. Precis som alla gör.

Jag kan rekommendera att du kollar på MotoGPs egna korta video ”Marquez and Zarco explains the crash from all angles.”
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Tycker det ser ut som en race incident. Hade varit kul o se telemetrin för marc om han kanske tog en liten dutt på bromsen som överaskade zarco men inget fult i mitt tycke i alla fall.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Man kommer antagligen gå mot normaltid alltså vintertid!
Men med tanke på att vi bor i landet bakofram så går vi säkert rakt emot dom andra länderna och behåller sommartid.
'Vintertid', det närmaste till astronomiskt korrekt tid, ska naturligtvis vara normaltid! Solen rakt i söder kl 12 etc.
Men Sverige är ju numera inget vidare duktigt på logik och sunt förnuft så man kan ju aldrig vara säker...
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Dummaste jag har hört att man skulle ge Marquez skulden för det som hände. Det är ingens fel, men man kan heller inte se vad som händer bakom en på en motorcykel. Det finns dessutom en mängd ingångar till första kurvan på PI så att säga att man tog spåret framför någon annan håller heller inte.

Tror heller inte att detta hade skett om det uppenbarligen var Marquez fel.
https://www.crash.net/motogp/news/909189/1/zarco-apologises-marquez-racing-accident
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Dummaste jag har hört att man skulle ge Marquez skulden för det som hände. Det är ingens fel, men man kan heller inte se vad som händer bakom en på en motorcykel. Det finns dessutom en mängd ingångar till första kurvan på PI så att säga att man tog spåret framför någon annan håller heller inte.
Vet inte hur det är i dag men de som tog RR-licens för 30-40 år sedan fick klart besked: Den som är först äger spåret, vad som händer bakom är de bakomvarandes problem. Punkt, slut!
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Totalt vårdslös enligt min syn på det hela kasta sig rakt in framför på det viset. Nån tiondel senare sitter Zarco i Marquez bakhjul.




Är du helt av banan eller sen när jag Zarco gult?
Har kollat på den ett x antal gånger och först så uppfattade jag det som att det var Zarco som bara körde in i Marquez bakhjul, sen på repriserna och ut annan vinkel så viker Marquez in framför Zarco.


Both riders have called the clash a racing incident, with race direction also opting not to take action, and Zarco apologised for the clash which he feels was triggered by the slipstreaming effect before Marquez came back on to the racing line to brake for Turn 1.

“I went to him to say sorry because I totally destroyed the back of his bike and he told to me the most important thing was that I didn’t injure myself,” Zarco said. “As two racers and sportsmen we totally understood each other.

Håller med ovan att det verkar enbart vara ett fåtal av de mest inbitna i Rossisekten som har så färgad bild av MM att alla olyckor han är inblandad i är ett direkt fel av MM själv då inte ens de inblandade tycker det.

Tänk om det var MM som körde in i Rossi istället. Hade du gnällt lika på Rossi då eller hade det då varit MMs fel?


Väldigt skönt att det gick bra för de inblandade, det kunde slutat illa!
 
Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Trollar du eller anser du att MM skulle ha ögon i nacken?! Även Zarco medgav sitt misstag.

Jösses.

Both riders have called the clash a racing incident, with race direction also opting not to take action, and Zarco apologised for the clash which he feels was triggered by the slipstreaming effect before Marquez came back on to the racing line to brake for Turn 1.

“I went to him to say sorry because I totally destroyed the back of his bike and he told to me the most important thing was that I didn’t injure myself,” Zarco said. “As two racers and sportsmen we totally understood each other.

Håller med ovan att det verkar enbart vara ett fåtal av de mest inbitna i Rossisekten som har så färgad bild av MM att alla olyckor han är inblandad i är ett direkt fel av MM själv då inte ens de inblandade tycker det.

Tänk om det var MM som körde in i Rossi istället. Hade du gnällt lika på Rossi då eller hade det då varit MMs fel?


Väldigt skönt att det gick bra för de inblandade, det kunde slutat illa!



När fan blev Rossi inblandad i detta?
För allas vetskap gillar jag inte Zarco
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
När fan blev Rossi inblandad i detta?
För allas vetskap gillar jag inte Zarco

Det handlar mer om att du starkt tycks ogilla MM till den grad att du ser händelserna ur ett annat perspektiv än de flesta här vilket går hand i hand med en viss persons ”supportrar”.

Ser det väldigt märkligt annars att du tycker man skall ta MMs licens även att samtliga inblandade anser att det är Zarco som gjorde en miss.
 
Last edited:

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Att det här ens blir en diskussion:va
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det här är nätet.
Här ändrar man inte sin åsikt oavsett vad som händer eller vilka bevis som läggs fram.
Inte ens när man på sin kammare slutat tycka det man tyckte först erkänner man det utåt.
Tro det eller ej men detta är inte riktat mot någon enskild utan tyvärr en allmän iakttagelse.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Trollar du eller anser du att MM skulle ha ögon i nacken?! Även Zarco medgav sitt misstag.

Jösses.

Det handlar mer om att du starkt tycks ogilla MM till den grad att du ser händelserna ur ett annat perspektiv än de flesta här vilket går hand i hand med en viss persons ”supportrar”.

Ser det väldigt märkligt annars att du tycker man skall ta MMs licens även att samtliga inblandade anser att det är Zarco som gjorde en miss.

Nu är det bekräftat!
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Bautista fyra och med i racet om pallen! Om inte det är ett bevis på hur bra årets Ducce är vet jag inte.

Riktigt svagt av Rossi idag tyvärr, att inte komma på pallen på PI när fem pallutmanare är bort är inte kul att se för ett gammalt Rossifucko som jag...:(

Jävla tjat om Zarco- Marquez race-incidenten, själv tycker jag det var Karel Abrahams farsas fel...:crash
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Totalt vårdslös enligt min syn på det hela kasta sig rakt in framför på det viset. Nån tiondel senare sitter Zarco i Marquez bakhjul.




Är du helt av banan eller sen när jag Zarco gult?
Har kollat på den ett x antal gånger och först så uppfattade jag det som att det var Zarco som bara körde in i Marquez bakhjul, sen på repriserna och ut annan vinkel så viker Marquez in framför Zarco.

Jaså,det tycker du, däremot alla andra har ju helt annan syn på den incidenten förutom dig:(

Alla vet att du kämpar för att ledningen ska dra MM licensen på livstid & det är inget nytt eftersom det har du gjort sedan 2015!!!

Titta på den nedanstående klippet från filmsekvens 2.50 till 2.60...

Kan du förklara för mig vems fel var då? Precis innan den incidenten tittar Rossi till höger och samtidigt flyttar sin cykel till höger...

https://www.youtube.com/watch?v=uJ1xAcNvxOQ
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vet inte hur det är i dag men de som tog RR-licens för 30-40 år sedan fick klart besked: Den som är först äger spåret, vad som händer bakom är de bakomvarandes problem. Punkt, slut!

Är allt samma men bara det spår man har, man äger inta alla...

När man tagit spår har man ju visat vilket man vill ha och byter man då kan någon bakom vara där och där håller jag inte med om att den första har full rätt att göra så.

Inget som har med detta att göra då MM inte visar sitt spår innan han styr in och tills dess är han före och väljer plats på banan fritt bara han inte gör plötsliga sidoförflyttningar, att glida utåt vänster innan en högerböj får nog anses normalt sålänge ingen är bredvid eller man precis passerat någon.

Sen måste man ju säga att det inte bara blev bakomvarandes problem denna gången. ;)
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Hahahaha hur visste jag att nån skulle skylla på MM det var det första jag tänkte.:dummer
Säkert en die hard rossi fan.:hihi

Undrar vart alla Rossi fans ska ta vägen när han lägger hjälmen på hyllan?:va

Dock riktigt skönt att båda klarade sig oskadda.:tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top