Skruv/bultsekvens och kamkedjefixation

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
När jag nu står inför att demontera kamaxlar och sedan cylindertoppen, kikar jag förstås i verkstadsmanualen jag har till ZX9:an.

Vad jag trott och hört är att skruvarna till toppen ska lossas och dras åt i en särskild ordning för att undvika spänningar som släpper och skapas i godset. I manualen står ingenting om någon särskild ordningsföljd för lossande av toppen, endast för montering.

Sen undrar jag också hur det är med kamkedjan...som jag hört o läst att man ska fixera så att den inte rör sig i förhållande till avgaskammen(?). Det nämns inte med ett ord i manualen när det gäller att demontera kammarna.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Det stämmer att skruvarna till topplocket ska dras i en speciell ordning, sk kryssdragning.
Däremot kan du lossa toppen i valfri ordning, du kan ju om du vill börja i mitten och lossa utåt om du vill.

Att kamkedjan ska "fixeras" mot avgaskammen innebär bara att den ska vara sträckt mellan avgas-kam och vevaxel när du monterar ihop, spännaren sitter ju på andra sidan, alltså före insugs-kammen.

Ska du demontera kammarna så spelar detta ingen roll, bara att lyfta av kedjan från kammarna och ta bort dessa.
Jag brukar hänga kamkedjan i ett buntband så den inte trasslar ihop sig runt vevaxeldrevet om du skulle vrida på densamma.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
När jag nu står inför att demontera kamaxlar och sedan cylindertoppen, kikar jag förstås i verkstadsmanualen jag har till ZX9:an.

Vad jag trott och hört är att skruvarna till toppen ska lossas och dras åt i en särskild ordning för att undvika spänningar som släpper och skapas i godset. I manualen står ingenting om någon särskild ordningsföljd för lossande av toppen, endast för montering.

R6-motorerna är inte unika på något sätt, men där står det tydligt i vilken ordning det bör ske:

Skärmbild (94).jpgSkärmbild (95).jpg
https://www.r6messagenet.com/forums/...ir-manual.html

Kawa borde väl ha nån liknande ordning?
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
R6-motorerna är inte unika på något sätt, men där står det tydligt i vilken ordning det bör ske:

View attachment 445646View attachment 445647
https://www.r6messagenet.com/forums/...ir-manual.html

Kawa borde väl ha nån liknande ordning?

- I Kawa-manualen står åtdragningsföljd och moment, men inte om det spelar någon roll i vilken ordning man drar loss skruvarna. På vissa forum har man poängterat att det har betydelse, och då för att toppen kan skeva sig eller något liknande.

Men jag gör så att jag lossar dem i omvänd ordning och bit för bit.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vill du safa och har tid och pengar över så lämna in toppen på på riktplaning/kontroll innan du skruvar tillbaka den.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Men jag gör så att jag lossar dem i omvänd ordning och bit för bit.

Ja precis. Ska man dra åt "inifrån och ut" så borde man lossa utifrån och in. Om det nu har nån betydelse.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Vill du safa och har tid och pengar över så lämna in toppen på på riktplaning/kontroll innan du skruvar tillbaka den.

- Kontrollera ytrakhet kan jag få gjort på jobbet, där vi har en grupp som jobbar med den typen av mätningar. Annars har jag "planing"/komphöjning som en del i det här projektet, även om jag kanske gör det genom att ta bort mellersta skiktet av topplockspackningen.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Nu när jag lossat toppen och ska lyfta av den - hur gör jag med kamkedjan som löper genom hela cylindern från botten till topp?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
- Men vad är meningen med ett buntband runt kedjan om jag släpper ner den? Är inte meningen med buntbandet att hålla kedjan från att just ramla ner i kedjetunneln där?
Nä asså, meningen är ju att du ska få upp den lätt, du kan strunta i det och bara släppa ner den.
Sen hänger du upp den i nåt när toppen är borta, du vill inte låta den fastna i vevaxeln om du nu kanske vrider på vevaxeln och inte tänker på kedjan.

Så ungefär.
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Nä asså, meningen är ju att du ska få upp den lätt, du kan strunta i det och bara släppa ner den.
Sen hänger du upp den i nåt när toppen är borta, du vill inte låta den fastna i vevaxeln om du nu kanske vrider på vevaxeln och inte tänker på kedjan.

Så ungefär.

- Alrite, tackar :tummenupp
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
O vad kan den här skillnaden tyda på? - 3:an o 4:ans ventiler i jämförelse. (1:an o 2:an ser ut som 3:an)

3 o 4 jämförelse liten.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja den är portad och 4ans cylinder verkar ha oljeläckage förbi kolvringarna.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ja den är portad och 4ans cylinder verkar ha oljeläckage förbi kolvringarna.

- Tackar för input, men frågan är då...är det en bra portning, eller borde ytorna vara lite mer jämnslipade med ett fint våtslippapper t.ex.? (Jag vet att insugskanalerna inte ska vara blankpolerade pga. att den ruffade ytan bidrar med att atomisera bränsleblandningen)

Vad gäller oljeläckaget är det väl att se över kolvringarna då..
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Någon som kan avgöra på den bilden av insugsporten om detta är en okey portning eller om jag borde slipa ner ruffigheten ytterligare?
Även om en karg yta bidrar till atomiseringen, kanske det även bromsar flödet av bränsleblandningen om den är för rå...eller?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Någon som kan avgöra på den bilden av insugsporten om detta är en okey portning eller om jag borde slipa ner ruffigheten ytterligare?
Även om en karg yta bidrar till atomiseringen, kanske det även bromsar flödet av bränsleblandningen om den är för rå...eller?

Du måste ta en ny bild så man ser hur de slipat runt styrningarna. Men även om de ser bra ut runt styrningar är de omöjligt att säga hur de slipat innan ventilsätena och ev om de slipat i sätena.
Insugskanalerna ser bra ut i ytan,,runt 80 korns sandpappers slipyta är perfekt. De ser ut som typ 60-80 korns slipyta så de är bra. Utblåset slipar jag numera till liknade yta något finare typ 100korn slipyta. Jag finslipade utblåset förr men ju mer jag läst om portning desto grövre yta har de blivit (på äldre toppar). Tanken med grov yta på utblås är att sot ska fastna lättare i döda fläckar, sotet ska sota igen där de behövs som mest typ där flödet är dåligt så kanalen formar sig själv med tiden. En fördel till med sot i utblåset är att de isolerar cylindern från strålvärme från de avgaserna så toppen kan gå lite svalare är tanken. Finslipad yta är nog bättre än grov yta om man är säker på att kanalen är helt hundra % rätt formad, typ ju nyare maskin desto mer troligt är kanalerna bra utformat. Din gamla maskin har garanterat inte optimal kanal så där skulle jag köra grovslipad yta även på utblås.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
* informativ text*

- Tack för bra förklaring. Kikade på avgaskanalerna igår, och funderade på om jag skulle rengöra dem från sot.

Några frågor, om du kan avgöra mha bilderna här nedan:

Går det se om den här toppen är planad redan?
toppyta liten.JPG

Är det här orignialkolvarna?
en kolv.JPG

Eftersom du skrev längre upp i tråden att 4:ans kolv verkar släppa igenom olja..är det kolvringen som är problemet där? Varifrån kommer i så fall oljan ifrån?
Är det bökigt att ta loss cylindern om jag måste byta kolvring eller annat?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag kan inte avgöra om den är planad men inte omöjligt ev lite för att få den rak? Nu när du inte vet om den är planad kan du inte plana den mer utan att först veta de statiska kompförhållandet. För att ta reda på de statiska kf måste du skruva dit toppen men du behöver inte sätta dit kammar. Ställ sedan en kolv i tdc och häll i lättflyktig olja typ tvåtaktsolja eller atf olja. Täta glipan runt kolv mot cylinder med fett så ingen olja rinner ner förbi kolvringarna torka bort allt överflödigt fett så de inte påverkar volymen. Använd stor spruta eller mätglas modell professor Baltazar så de blir så exakt volym som möjligt. Ställ motorn med cylinderbaken lodrätt o häll i oljan ända upp i toppen på tändstifts gängan räkna sedan bort gängans volym typ 1,5 cl gissar jag. Sedan räknar man ut förbränningsrummets volym genom enkel uträkning du behöver bara skriva volymen här så räknar vi ut kf åt dig om du inte orkar räkna själv.
De är helt klart värt att maxa kf om du vill ha ut max effekt låt oss säga att kf ligger på org 12,2:1 nu så kan du säkerligen ta den till 13:1 på 95 okt. Mer expertis kan säkert rek lite högre än så typ 13,5;1 på 98okt eller rentav 95 okt men de törs inte jag rek. Om du har tur är den redan planad till 13:1.
Kolven ser ut att ha jobbat i olja ta av cylinderbanken och kolla in kolvringarna speciellt oljeskrapringen den andra uppifrån! Om du har otur har du repor i cylindern som gör oljedragningen, då är de kört med den cylindern.Byt gärna alla kolvringar om nu cylindrarna ser bra ut? Men Kolla även pris på nya smidda högkompskolvar också för jag tror kolvringar är rätt dyra. Men man måste som sagt veta om den är planad innan du ens funderar på köpa nya högkomps kolvar för annars kan de ju bli härrejösseskompförhållande.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top