Porta intern wastegate, vad behövs?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Porta intern wastegate, vad behövs? Tips?

Tänkte ge mig på och förstora wg kanalen lite i turboaggregatet. Detta handlar inte om jakt på effekt som det kan misstolkas som utan tvärtom, sänkning/mer kontroll av laddtryck.

Nu är hålet 26mm, borde inte var någon fara att ta upp det till 28mm till att börja med. Hålet är ju tyvärr ganska stort redan om man jämför mot andra aggregat i olika Youtube-klipp.

Har skaffat en Jula-multislip, men de medföljande keramiska slipstiften lär väl inte fungera, eller? Köpte ingen Dremmel pga att jag håller inte på med sådant vanligtvis.

Måste gå via kollektorflänsen, för på utsidan har jag en svetsad böj.
 

Bifogat

  • 20181020_221556.jpg
    20181020_221556.jpg
    94.5 KB · Visningar: 109
  • 20181020_230748.jpg
    20181020_230748.jpg
    70.9 KB · Visningar: 174
  • 20181022_142351-1.jpg
    20181022_142351-1.jpg
    509.7 KB · Visningar: 75
  • 20181020_230430.jpg
    20181020_230430.jpg
    203.2 KB · Visningar: 105
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du måste köpa roterande filar till multislip. Finns på Clas och Biltema. Du kan slipa ur så mycket att de bara är 1,5 mm tätkant kvar runt hålet.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
"Har skaffat en Jula-multislip, men de medföljande keramiska slipstiften lär väl inte fungera, eller? Köpte ingen Dremmel..."

Maskinen duger, om du inte har bråttom, men jag rekommenderar dig att köpa "dyrt" i den vassa änden (det blir billigare i längden).
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har en roterande fil för borrmaskin liggande. Hur fungerar det? Man ska väl inte ha så mycket varvtal när man använder fil? Risken är väl att man inte når ner i hålet...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det finns risk att det är 6mm-skaft på filen till borrmaskin, och det är normalt sett svårt att använda på multislipar, Dremel-varianter. Sen vill du ju inte ha för grov fil heller, du vill ju få jämna och mjuka ytor, inte något grovraspat.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det finns risk att det är 6mm-skaft på filen till borrmaskin, och det är normalt sett svårt att använda på multislipar, Dremel-varianter. Sen vill du ju inte ha för grov fil heller, du vill ju få jämna och mjuka ytor, inte något grovraspat.

Tanken var att ha den i borrmaskinen, men det kan man stryka. Kollade nyss, den är för kort och troligen för grovraspig som du säger. Dessutom är borrmaskinens chuck i vägen som väntat.

Blir väl till att köpa det där kitet Biltema har med 10 st olika för 3mm chuck. Kostar lite grann och borde väl klara ett enstaka jobb som detta. Men det är väl bara att ge sig på detta eller inte ge sig på detta. Tack!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag köpte en snikig överhandsfräs med 1-1/2 meter flexförlängare som hade en liten chuck. Förjäkla smutt att mojsa i trånga utrymmen med 6 mm roterande filar.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tanken var att ha den i borrmaskinen, men det kan man stryka. Kollade nyss, den är för kort och troligen för grovraspig som du säger. Dessutom är borrmaskinens chuck i vägen som väntat.

Blir väl till att köpa det där kitet Biltema har med 10 st olika för 3mm chuck. Kostar lite grann och borde väl klara ett enstaka jobb som detta. Men det är väl bara att ge sig på detta eller inte ge sig på detta. Tack!

Bildernas 3mm håller till massor av filning inga bekymmer alls samma med biltemas diamant filar du klyver lagerbanor utan bekymmer.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Du kan köra med slipstift på borrmaskinen istället tycker jag. Porta så mycket du kan, bara så tallriken precis tätar. Kan vara svårt att få ner trycket under 0,8 bar ändå, har jag erfarit.
Är böjen svetsad på avgashuset? Det ser ju lite ut som om flänsen är kvar?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Du kan köra med slipstift på borrmaskinen istället tycker jag. Porta så mycket du kan, bara så tallriken precis tätar. Kan vara svårt att få ner trycket under 0,8 bar ändå, har jag erfarit.
Är böjen svetsad på avgashuset? Det ser ju lite ut som om flänsen är kvar?

Tack för svar! Mycket infallsvinklar här, vilket är bra.

Ja böjen är svetsad. Så man lär sätta fast tallriken i vidöppet läge så man inte skadar den innifrån.

Sen ska man tydligen passa sig för att ta bort material i underkant eller vad man ska kalla det, alltså där tallriken stänger först. Kan tydligen haka sig fast i öppet läge då. Hur det går till förstår jag inte :hihi
 

Bifogat

  • 20160416_221131.jpg
    20160416_221131.jpg
    596.6 KB · Visningar: 152
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
En annan sak du kan få förklara är: Det pratas sällan om hur mycket en wastegate öppnar, alltså vinkeln på luckan/tallriken/stångens rörelse. Spelar detta minst roll i sammanhanget?

Blev fundersam, eftersom min tryckklocka/actuator måste ha 2 bar för full rörelse. Men den börjar röra sig redan vid 0,2-0,3 bar om jag har endast 1mm förspänning/preload, som jag har just nu. Kopplade på en leakdowntestare och applicerade tryck och vid typ 1,1 bar är ju wastegaten väldigt lite öppen i mina ögon. (Bild)

Förnuftet säger mig, hur ska det kunna bli något flöde då oavsett hålets area? Och hålet är ju redan stort om man jämför med tex vissa kinaaggregat
 

Bifogat

  • 20181020_234610.jpg
    20181020_234610.jpg
    151 KB · Visningar: 100
  • 20181020_234203.jpg
    20181020_234203.jpg
    69.7 KB · Visningar: 110
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kopplade på en leakdowntestare och applicerade tryck och vid typ 1,1 bar är ju wastegaten väldigt lite öppen i mina ögon.

Glömmer du inte att sätta mottryck på ventilkantarellen? Att räkna fram tryck, mottryck, diametrar, bernoulli och hans moster etc etc lär vara jämra svårt. Upp i bänk och testa fram något som funkar istället.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jadå får det anses som färdigt. Hålet var 26mm exakt och nu är det 28,5mm ungefär. Lär väl inte hjälpa ett #@%×!!:hihi , men nu har man väl gjort vad som går att göra med hålet. Ungefär 1,5mm tätningskant kvar.

Jämnade till avslutningsvis med roterande sandpapper. Kan se lite grovhugget ut på bild men det är det inte.

Chucken på jula-slipen gav upp nästan direkt, vet inte varför, så den reklamerades. Slutade med trogna Biltema och den fungerade bra och deras filar var riktigt bra. Tänkte först mer watt=bättre men inte. Julas var på 170w och Temas på 150w.
 

Bifogat

  • 20181105_155423.jpg
    20181105_155423.jpg
    1.5 MB · Visningar: 91

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hittade bra tråd... Känner igen egenskaperna på min i inlägg #6

Och det var nog så som var fallet när min toppackning gick 2016. Tyckte laddet kom tidigare då. (körde med originalbult till toppen och mycket mer preload än nu och senast jag körde)

Nu håller säkert toppackningen för 2 bar och motorn fungerar men är knappast i nyskick efter att jag lagade den med begagnade delar efter haveriet 2016. Därför jag ville få ner laddet lite.

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?71581-mottryck-i-wastegaten
 
Last edited:

Atrox.se

Medlem
Gick med
5 Oct 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki Gsxr 1100
Räknar man lite på areor så kan jag väl säga så här, man räknar medelarean på ventilsätet för att veta vilken kraft man får på ventilen om man nu ska vara noga, eftersom du vill ta upp innerdiametern så ökar du arean och därmed kraften ifrån avgaserna vilket kommer att hjälpa till att öppna wategaren vid ett lägre tryck, fjädern ger ju alltid samma tryck om inte förspänningen ändras, men en större area ger en tidigare öppning, det är ganska så intressant med vad areor i förhållande ger för kraft, det är något man bör tänka på när man sätter i större ventiler och överladdar, för det gäller att ventilfjädrarna orkar med att övervinna kraften ifrån laddtryck och area, ktaften ökar väldigt fort med små förändringar på diametern av tätytan. Oavsett hur din kanal ser ut i formen så har det inte jättestor betydelse, då den öppnar så kommer flödet att minska över turbinen och den kommer att ladda mindre, vill du styra laddet bättre är det bättre att sätta dit en klocka som både öppnar och stänger ventilen istället för att justera fjädern med stången.

Anders
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top