Resultat 1 till 14 av 14
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Hoj
    Hayabusa Gen 1, Turbo

Porta intern wastegate, vad behövs? Tips?

Tänkte ge mig på och förstora wg kanalen lite i turboaggregatet. Detta handlar inte om jakt på effekt som det kan misstolkas som utan tvärtom, sänkning/mer kontroll av laddtryck.

Nu är hålet 26mm, borde inte var någon fara att ta upp det till 28mm till att börja med. Hålet är ju tyvärr ganska stort redan om man jämför mot andra aggregat i olika Youtube-klipp.

Har skaffat en Jula-multislip, men de medföljande keramiska slipstiften lär väl inte fungera, eller? Köpte ingen Dremmel pga att jag håller inte på med sådant vanligtvis.

Måste gå via kollektorflänsen, för på utsidan har jag en svetsad böj.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	20181020_221556.jpg
Visningar:	51
Storlek:	94,5 KB
Id:	445598   Klicka på bilden för en större version

Namn:	20181020_230748.jpg
Visningar:	53
Storlek:	70,9 KB
Id:	445599  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	20181022_142351-1.jpg
Visningar:	35
Storlek:	509,7 KB
Id:	445600   Klicka på bilden för en större version

Namn:	20181020_230430.jpg
Visningar:	36
Storlek:	203,2 KB
Id:	445605  

Senast redigerat av HayabusaMan den 2018-10-23 klockan 00:01.

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Du måste köpa roterande filar till multislip. Finns på Clas och Biltema. Du kan slipa ur så mycket att de bara är 1,5 mm tätkant kvar runt hålet.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    "Har skaffat en Jula-multislip, men de medföljande keramiska slipstiften lär väl inte fungera, eller? Köpte ingen Dremmel..."

Maskinen duger, om du inte har bråttom, men jag rekommenderar dig att köpa "dyrt" i den vassa änden (det blir billigare i längden).

Reg.datum
    aug 2012
    Hoj
    Hayabusa Gen 1, Turbo
    Har en roterande fil för borrmaskin liggande. Hur fungerar det? Man ska väl inte ha så mycket varvtal när man använder fil? Risken är väl att man inte når ner i hålet...

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Det finns risk att det är 6mm-skaft på filen till borrmaskin, och det är normalt sett svårt att använda på multislipar, Dremel-varianter. Sen vill du ju inte ha för grov fil heller, du vill ju få jämna och mjuka ytor, inte något grovraspat.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Reg.datum
    aug 2012
    Hoj
    Hayabusa Gen 1, Turbo
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Det finns risk att det är 6mm-skaft på filen till borrmaskin, och det är normalt sett svårt att använda på multislipar, Dremel-varianter. Sen vill du ju inte ha för grov fil heller, du vill ju få jämna och mjuka ytor, inte något grovraspat.
    Tanken var att ha den i borrmaskinen, men det kan man stryka. Kollade nyss, den är för kort och troligen för grovraspig som du säger. Dessutom är borrmaskinens chuck i vägen som väntat.

Blir väl till att köpa det där kitet Biltema har med 10 st olika för 3mm chuck. Kostar lite grann och borde väl klara ett enstaka jobb som detta. Men det är väl bara att ge sig på detta eller inte ge sig på detta. Tack!

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    2xB12+VS1400+GPz1100
    Jag köpte en snikig överhandsfräs med 1-1/2 meter flexförlängare som hade en liten chuck. Förjäkla smutt att mojsa i trånga utrymmen med 6 mm roterande filar.
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -07s60t5awd -94firebird x 2

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Citat Ursprungligen postat av HayabusaMan Visa inlägg
    Tanken var att ha den i borrmaskinen, men det kan man stryka. Kollade nyss, den är för kort och troligen för grovraspig som du säger. Dessutom är borrmaskinens chuck i vägen som väntat.

Blir väl till att köpa det där kitet Biltema har med 10 st olika för 3mm chuck. Kostar lite grann och borde väl klara ett enstaka jobb som detta. Men det är väl bara att ge sig på detta eller inte ge sig på detta. Tack!
    Bildernas 3mm håller till massor av filning inga bekymmer alls samma med biltemas diamant filar du klyver lagerbanor utan bekymmer.

Medlem
    Reg.datum
    okt 2011
    Hoj
    Aprilia RSV Mille 2001 (turbo)
    Du kan köra med slipstift på borrmaskinen istället tycker jag. Porta så mycket du kan, bara så tallriken precis tätar. Kan vara svårt att få ner trycket under 0,8 bar ändå, har jag erfarit.
    Är böjen svetsad på avgashuset? Det ser ju lite ut som om flänsen är kvar?
    Absurd multipartite contraptions helmed by sincere men trying earnestly to make it

Reg.datum
    aug 2012
    Hoj
    Hayabusa Gen 1, Turbo
    Citat Ursprungligen postat av ZX9xpress Visa inlägg
    Du kan köra med slipstift på borrmaskinen istället tycker jag. Porta så mycket du kan, bara så tallriken precis tätar. Kan vara svårt att få ner trycket under 0,8 bar ändå, har jag erfarit.
    Är böjen svetsad på avgashuset? Det ser ju lite ut som om flänsen är kvar?
    Tack för svar! Mycket infallsvinklar här, vilket är bra.

Ja böjen är svetsad. Så man lär sätta fast tallriken i vidöppet läge så man inte skadar den innifrån.

Sen ska man tydligen passa sig för att ta bort material i underkant eller vad man ska kalla det, alltså där tallriken stänger först. Kan tydligen haka sig fast i öppet läge då. Hur det går till förstår jag inte

Namn:	20160416_221131.jpg
Visningar:	26
Storlek:	596,6 KB
Id:	445630  
    Senast redigerat av HayabusaMan den 2018-10-24 klockan 21:37.

Reg.datum
    aug 2012
    Hoj
    Hayabusa Gen 1, Turbo
    En annan sak du kan få förklara är: Det pratas sällan om hur mycket en wastegate öppnar, alltså vinkeln på luckan/tallriken/stångens rörelse. Spelar detta minst roll i sammanhanget?

Blev fundersam, eftersom min tryckklocka/actuator måste ha 2 bar för full rörelse. Men den börjar röra sig redan vid 0,2-0,3 bar om jag har endast 1mm förspänning/preload, som jag har just nu. Kopplade på en leakdowntestare och applicerade tryck och vid typ 1,1 bar är ju wastegaten väldigt lite öppen i mina ögon. (Bild)

Förnuftet säger mig, hur ska det kunna bli något flöde då oavsett hålets area? Och hålet är ju redan stort om man jämför med tex vissa kinaaggregat

Namn:	20181020_234610.jpg
Visningar:	24
Storlek:	151,0 KB
Id:	445624   Klicka på bilden för en större version

Namn:	20181020_234203.jpg
Visningar:	25
Storlek:	69,7 KB
Id:	445625  

Senast redigerat av HayabusaMan den 2018-11-09 klockan 00:36.

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    2xB12+VS1400+GPz1100
    Citat Ursprungligen postat av HayabusaMan Visa inlägg
    Kopplade på en leakdowntestare och applicerade tryck och vid typ 1,1 bar är ju wastegaten väldigt lite öppen i mina ögon.
    Glömmer du inte att sätta mottryck på ventilkantarellen? Att räkna fram tryck, mottryck, diametrar, bernoulli och hans moster etc etc lär vara jämra svårt. Upp i bänk och testa fram något som funkar istället.
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -07s60t5awd -94firebird x 2

Reg.datum
    aug 2012
    Hoj
    Hayabusa Gen 1, Turbo
    Jadå får det anses som färdigt. Hålet var 26mm exakt och nu är det 28,5mm ungefär. Lär väl inte hjälpa ett #@%×!! , men nu har man väl gjort vad som går att göra med hålet. Ungefär 1,5mm tätningskant kvar.

Jämnade till avslutningsvis med roterande sandpapper. Kan se lite grovhugget ut på bild men det är det inte.

Chucken på jula-slipen gav upp nästan direkt, vet inte varför, så den reklamerades. Slutade med trogna Biltema och den fungerade bra och deras filar var riktigt bra. Tänkte först mer watt=bättre men inte. Julas var på 170w och Temas på 150w.

Namn:	20181105_155423.jpg
Visningar:	29
Storlek:	1,51 MB
Id:	445992  

14. 2018-11-08, 10:05

Reg.datum
    aug 2012
    Hoj
    Hayabusa Gen 1, Turbo
    Hittade bra tråd... Känner igen egenskaperna på min i inlägg #6

Och det var nog så som var fallet när min toppackning gick 2016. Tyckte laddet kom tidigare då. (körde med originalbult till toppen och mycket mer preload än nu och senast jag körde)

Nu håller säkert toppackningen för 2 bar och motorn fungerar men är knappast i nyskick efter att jag lagade den med begagnade delar efter haveriet 2016. Därför jag ville få ner laddet lite.

https://www.sporthoj.com/forum/showt...k-i-wastegaten
    Senast redigerat av HayabusaMan den 2018-11-12 klockan 02:13.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Blir säkert en hit i Indien och liknande länder, ska något slå igenom i Sverige så är 200hk+ och fjorton olika elektroniska hjälpmedel ett krav

Knoddas
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här