Söker handledare + eventuellt inköp utav hoj

iflov

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2018
Ort
Göteborg med omnejd
Hoj
2019 - MT-10 Yamaha
Hej,

Söker efter en handledare till nästa säsong att övningsköra med! Bor i Kungsbacka, ungefär 30 minuter från Göteborg. :)

Målet är att ta A2 kortet inför nästa sommar.

Letar just nu också en hoj för att kunna övningsköra med inför nästa säsong. Har en som jag fått upp intresset för, men jag har dessvärre ingen koll på vad man ska kolla efter vid köp utav MC, speciellt en begagnad.

Berättar gärna lite mer om mig själv om det önskas, och vill någon hjälpa mig via nätet att kolla på begagnad MC kan ni också skicka PM!

:)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
vad man ska kolla efter vid köp utav MC, speciellt en begagnad.
Först med registreringsnummer, kolla på annat fordon hos transportstyrelsen.
Där kan du se vem som är ägare, om köpt på avbetalning, sista kontrollbesiktning.

Och hur långt har hojen rullat, stor service med ventilspelskontroll brukar vara vid 2000mil, 4000mil osv. eller 2400mil, 4800mil osv, kostar ca 10000kr. Så du vet när det är dags.....
Köpte en Suzuki vid 2000mil, 400mil till stor service, bra prutargument.

På plats.
Är alla signaler OK ? Dvs backspeglar, helljus, halvljus, blinkers höger, blinkers vänster, bakljus, bromsljus tänds vid handbroms, bromsljus tänds vid fotbroms, och tutan fungerar.
Kontroll av bromsbeläggen i bromsoken fram och bak, minst 2mm, om mindre dags för byte.
Däckmönster, MINST, 1,6mm djupt, annars dags för däcksbyte. Och hur mycket kan du köra innan byte ?

Samt googla på
motorcykel kontroll före körning
så får du några filmer att kolla på
För provkörning , har du inget MC kort som nu, hitta någon som kan provköra.
Jag hittade en kollega på jobbet.
 
Last edited:

iflov

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2018
Ort
Göteborg med omnejd
Hoj
2019 - MT-10 Yamaha
Först med registreringsnummer, kolla på annat fordon hos transportstyrelsen.
Där kan du se vem som är ägare, om köpt på avbetalning, sista kontrollbesiktning.


Hur är det med ABS på första lärlingshojen? Jag är sisådär att punda ut 50k till Hojen jag vill lära mig köra med, allt från att lära mig kopplingen, balans, krypkörning... osv.

Vad tror ni om att köpa en äldre hoj som ej innehar det? Har kollat på A1 hojar också. För, är ej "styrkan" jag är ute efter utan mer att bara lära mig köra och inte behöva ta 20 körlektioner på skolan (Självklart kanske de blir så ändå, det vet man ju inte :) )
 

JimBra

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2011
Ort
åre
Hoj
ktm rc8r-11
Alla har ju olika åsikter, men jag tycker abs är onödigt på första hojen, du ska ju lära dig köra och bromsar du rätt så går ju abs:n inte in ändå. jag började med en 14 år gammal Kawa sporthoj och körde upp på körskolans suzuki gladius, oavsätt vad du kör på så hade jag köpt något i samma stil med den hoj du drömmer om.
du får känslan för om de är något sånt du vill köra, går alltid hyra körskolans hoj vid uppkörning även om de kostar.
och som i mitt fall träna krypkörning med en sporthoj privat sen gå över till skolans nakna hoj var en markant skillnad och blev 10 gånger lättare därav mindre lektioner. men köp med hjärtat, du som ska ha roligt och vara nöjd, kortet kommer du lösa förr eller senare.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur är det med ABS på första lärlingshojen? Jag är sisådär att punda ut 50k till Hojen jag vill lära mig köra med, allt från att lära mig kopplingen, balans, krypkörning... osv.

Vad tror ni om att köpa en äldre hoj som ej innehar det? Har kollat på A1 hojar också. För, är ej "styrkan" jag är ute efter utan mer att bara lära mig köra och inte behöva ta 20 körlektioner på skolan (Självklart kanske de blir så ändå, det vet man ju inte :) )

Tänk på att du ska lära dig bromsa. Med eller utan ABS.
Och med ABS bromsar på hojen man precis som om man inte hade ABS.
Dvs man börjar med bakbromsen och fortsätter med frambromsen.
Bråttom båda samtidigt. Är det halt, tex på gräs, snö , is, olja, enbart bak.
ABS är definitivt inget underverk, ser man på den minskning av försäkringspremierna som man får med ABS, ca 20% så innebär detta att när man vurpat 4 gånger kan man glädja sig åt att UTAN ABS hade det varit 5 ggr.
Dessutom, ABS hindrar dig inte att volta över framhjulet. Läs #11, #17, #21
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?259884-Hur-lyckas-man-med-detta-på-en-BMW-S1000R
ABS fungerar inte om du kör långsamt som på en parkering, är det halt och du bromsar enbart fram, kan det bli vurpa enligt en annan tråd på SH.
Eller som när jag köpte en hoj så sa säljaren: Om du kommer i 250km/h och det kör ut en lastbil 100m framför dig, ja då spelar det ingen roll om du har ABS eller inte.
Att bromsa med motorcykel innebär att dra åt bromsarna fram och bak till hjulen börjar kana, då minskar jag på bromsen.
En annan sak är att pga rörelsemomentet i hjulen är det mycket svårt låsa hjulen i hög fart.
Vilket också innebär att när farten sjunker så måste bromstrycket minska (om man bromsat hårt från början) för att inte låsa hjulen.
Så jag tror på att köpa en hoj utan ABS.
Och glöm inte att alltid förankra dig med knäna mot tanken när du bromsar. För bromsar du upp hojen på framhjulet och inte är förankrad med knäna så är det svårt lätta på frambromsen.
För utan förankring med knäna så håller du ju dig fast i styret, dvs klämmer åt handbromsen. Vilket leder till volt över styret och framhjulet. Tråkigt.

Tycker det är viktigare hojen har däck som greppar bra även på kall fuktig vägbana tex Metzeler M7RR eller Michelin Pilot Road 3 eller Michelin Pilot Road 4
Och för bra grepp med knäna mot tanken, Stompgrips på tanken.
https://www.nilssonsmc.se/produkt/Stompgrip-Universal
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Viktigt att även kolla upp vad försäkringen kostar innan du köper den du tittar på. Skiljer mycket mellan olika motorcyklar
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Hur är det med ABS på första lärlingshojen? Jag är sisådär att punda ut 50k till Hojen jag vill lära mig köra med, allt från att lära mig kopplingen, balans, krypkörning... osv.

Vad tror ni om att köpa en äldre hoj som ej innehar det? Har kollat på A1 hojar också. För, är ej "styrkan" jag är ute efter utan mer att bara lära mig köra och inte behöva ta 20 körlektioner på skolan (Självklart kanske de blir så ändå, det vet man ju inte :) )

Köp inte en A1 hoj, det är långt mycket klokare att köpa en A2 hoj som du kan köra upp med.
Det finns massor med billiga hojar som är okej att köra med A2 behörighet, se bara till att du köper en som du får köra upp med.
"cylindervolym av minst 395 cm3 samt ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt av högst 0,2 kW/kg".
Mycket bättre att träna med samma hoj du kommer köra upp med, istället för att träna på en fjäderlätt smidig 125a och sen punga X antal tusenlappar för att hyra en annan hoj till uppkörning via körskola som du har noll erfarenhet med.

Ang. försäkring, jag vet att Svedea för några år sedan hade billigare premie när man hade A begränsat (dåtidens A2), om det fortfarande finns kvar vet jag inte.
 

iflov

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2018
Ort
Göteborg med omnejd
Hoj
2019 - MT-10 Yamaha
Viktigt att även kolla upp vad försäkringen kostar innan du köper den du tittar på. Skiljer mycket mellan olika motorcyklar

Japp, försöker hitta något som jag har råd med. Dock, märkt att far min kan äga MCn även om han ej har ett kort?

Köp inte en A1 hoj,

Blir en A2, Får se vad vinter-erbjudandena blir :)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ska man vara lite krass så blir bromsprovet lättare med abs, i de flesta fall iaf. Du kan nypa tills abs tar i, du känner att det pulsar i bromshandtaget (på de flesta cyklar verkar det vara så iaf), och då kan du släppa lite så får du en perfekt bromsning rent bromsmässigt. Sen måste du förankra och hålla upp blick såklart, men att du bromsar så att däcken ryker är mindre sannolikt.
Om detta är bra eller anus låter jag andra bestämma men det funkar iaf. Om cykeln du tittar på pulsar i bromsen när abs går i vet jag inte heller men hornet på skolan gjorde det och er6an jag köpte gjorde också det. Viffern jag har nu gör inte det däremot.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Sambon som håller på med körkortet nu har fått höra en väldans massa gnäll om att man får inte bromsa så ABS går in på uppkörningen, då blir man kuggad direCkt.
Jag har nitat bromsen senaste 2 uppkörningarna så ABS gick in stenhårt och fick höra att jag bromsade jättebra.
Har lagt en del tid efter att lära känna min hoj och framförallt bromsarna men där och då var inspektören lika klok som en påse sågspån, ta inte stenhårt på vad körskolan säger, dom ser gärna att du bokar (och betalar) för några lektioner fler än vad du egentligen behöver.
Bromsprovet är ganska dumt utformat om du frågar mig, det är i princip aldrig du hamnar i en situation där du tvingas bromsa kontrollerat perfekt för att undvika en olycka.
Om du hamnar i en sådan situation så kommer du nita bromsen oavsett om du har ABS eller ej, aldrig hört talas om någon som haft möjligheten att bromsa lugnt och kontrollerat vid en nödsituation, för de allra flesta så kickar paniken in och man kramar åt bromsen så hårt man bara kan.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Varför lära sig köra runt panikhinder när man kan bromsa rakt in i dem...

Men, vitsen är ju inte att lära sig broms in i hinder utan att lära sig våga hantera bromsen. Oavsett hinder eller inte. Fokusera på rätt sak.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför lära sig köra runt panikhinder när man kan bromsa rakt in i dem...

Men, vitsen är ju inte att lära sig broms in i hinder utan att lära sig våga hantera bromsen. Oavsett hinder eller inte. Fokusera på rätt sak.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Med tanke på att jag kört av vägen tre gånger
för att undvika frontalkrock med omkörande buss
för att undvika frontalkrock med genande bil i kurva
för att undvika frontalkrock med omkörande bil
så kan jag bara hålla med.....
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top