ZX-6R 02 (AP1) - olja

Gibbe01

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2018
Ort
Helsingborg
Hoj
Zx6-r 02
Hej Sporthoj och tack för insläpp!

Kör i dagsläget zx6r 02. Har gått ca 2400 mil och ca 400 mil sen servisen.

Sorgligt men sant så närmar sig vintern i södra Sverige vilket medför avställning. Tråkigt!

Har nyligen tagit kortet och är så nybörjare man kan vara samtidigt är jag väldigt lyhörd. Ska snart ställa av hojen och byta olja och filter. Tydligen är utbudet gigantisk vilket blir jättesvårt att välja rätt olja och filter.

Mina vänner och kollegor har olika uppfattningar om olja. En del tycker Biltemas funkar bra andra säger ta bara Motoul och andra castrol. Sen kommer vi in på del och helsyntetisk. Och sen filter allt från s303, HF303, HF303B.
Alltså ni förstår poängen, KINESISKA för en nybörjare.

Mvh
Vilse mc-själ
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
motul 7100 och ett highflow filter
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
"Biltemas olja funkar, om man kör sakta och har lite tur".
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett krux med oljeleverantörerna är att de oavbrutet byter "underleverantör"
Det här kan man se genom att läsa SDB (Säkerhetsdatablad) och se vilket datum SDB är från.
Biltemas SDB är från 3 januari 2017 och oljan innehåller just nu 1 - 5 % zinkdialkylditiofosfat (ZDDP). som skydda kamnockar / kamaxlar och andra svårsmorda delar.
https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36958_SDB.pdf

SDB för SBK Racing 10W-50 som jag själv använder # är från 23 maj 2017 och innehåller <=1% Phosphoro.....zinc salts =ZDDP vilket kan innebära 0% ZDDP för 0% är < 1%.
http://app.ecoonline.com/ecosuite/a...18655&viewForm=pdf&msdsLang=2&msdsEr=OF-80637

Dvs SBK Racing oljan har blivit mera Politiskt Korrekt (man har minskat ZDDP) eftersom ett par % ZDDP inte ger katalysatorn den förväntade livslängden på 150000miles = 24000mil.

I dagsläget hade jag valt Biltema Racing 10W-40 till din gamla hoj som saknar katalysator. Och gillar ZDDP !

#Har missat kolla upp SDB för SBK Racing 10W-50 under senaste året. Erkänner. :rodnar
Det blir Biltema nästa gång.

Oljefilter beställer du enklast från Addemoto.
 
Last edited:

kinotho

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2018
Ort
Stockholm
Hoj
CB750
Håller med Comeback, har aldrig haft några problem med Biltemas oljor.
Det är bättre att satsa på bra märkesfilter än på märkesolja, speciellt när den billiga oljan har bättre tillsatser...
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Handlar all olja och filter från Opieoils.co.uk, billigare än vad jag hittat i sverige.

Kör själv på Shell Advance och K&N filter.
 

Gibbe01

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2018
Ort
Helsingborg
Hoj
Zx6-r 02
Tack för alla svar man har fått, uppskattas verkligen!

Bestämt mig för Biltemas olja och hiflo HF303 filter.

Vill inte betala mer pengar på en olja som har ett finare varumärke. Inte värt det.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag skulle inte tordas köra Biltema olja för de köper in billigaste möjliga olja som klarar kraven man vet aldrig vad man får.
En 600 sportis har extrem hög trimgrad så endast de bästa oljorna duger.
En av de bästa med hög zddp halt är Motul 300v Factory line som jag kört nu i 700 mil. De ger bra grepp i kopplingen och ytterst fina växlingar typ lättväxlad som få kan man säga. Nu till nästa säsong blir det SBK racing 10w-50 för den är beprövad och stenbra o billig typ 70% av alla åkare här på forumet kör den sedan 10-15 år tillbaka och jag har inte läst en enda nackdel med den. Jag har forskat fram att den har en Zddp halt på minst 900ppm för de måste den ha för att klara den klassning den har så de är inte speciellt låg siffra typ samma som Motul 300v. Den köper man på ok/q8 på 20l dunk för endast 1430kr!! Trots att den har ganska hög zddp halt så kommer jag spetsa den lite extra med Redlines zddp tillsats så den kommer ligga runt 1400ppm. De är kopplingen som sätter gränsen för hur mycket zddp man kan hälla i den börjar slira med för hög halt. Jag kommer smyga i lite åt gången och köra några mil mellan påfyllningarna för att slippa ev slir i koppling. Jag rek inte andra att prova detta för som sagt kopplingen kan bli slirig!! Varför jag vill ha så hög zddp halt som möjligt är för at KTM950/990 motorn är känd för at slita tryckarna och kammarna. Zddp som är till stor del zink fosfor mm gör att just kammnockar och släpor tryckare växellådsdrev håller bättre.
SBK racing 10w-50 kostar bara 71,50kr L på 20L och den kostar över 200kr liter på 1l flaska på samma ok mack!!
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
BOOST III skriver
Nu till nästa säsong blir det SBK racing 10w-50 för den är beprövad och stenbra o billig typ 70% av alla åkare här på forumet kör den sedan 10-15 år tillbaka och jag har inte läst en enda nackdel med den.

Med tanke på att det senaste SDB för SBK racing 10w-50 är från 23 Maj 2017 (för 2 år sedan) så kan vi inte ha kört på den oljan i 10 - 15 år.
SDB har ändrats, när jag såg det första gången var det 1 - 2,5 % ZDDP vad jag minns i SDB för SBK racing 10w-50.
Och jag har inte kört så länge på SBK racing 10w-50. Tror jag köpte min första 20 liters dunk på SWEDOL 2012 eller 2013 och det var en SBK Racing 15W-50 !

Och jag mindes inte fel i detta SDB för SBK racing 10w-50 från 2013-07-10 var det 1-2,5% ZDDP.

Det var det här som gjorde att jag slutade med Biltema, PK sänkningar av ZDDP.
Biltema har också haft <1% ZDDP. Ibland i sin MC 10W-40.
 

Bifogat

  • SBK-Racing-15W-50-2012Questionmark.jpg
    SBK-Racing-15W-50-2012Questionmark.jpg
    149.1 KB · Visningar: 26
  • Q8 Moto SBK Racing 10W-50-2013-07-10.pdf
    93.6 KB · Visningar: 32
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
BOOST III skriver


Med tanke på att det senaste SDB för SBK racing 10w-50 är från 23 Maj 2017 (för 2 år sedan) så kan vi inte ha kört på den oljan i 10 - 15 år.
SDB har ändrats, när jag såg det första gången var det 1 - 2,5 % ZDDP vad jag minns i SDB för SBK racing 10w-50.
Och jag har inte kört så länge på SBK racing 10w-50. Tror jag köpte min första 20 liters dunk på SWEDOL 2012 eller 2013 och det var en SBK Racing 15W-50 !

Och jag mindes inte fel i detta SDB för SBK racing 10w-50 från 2013-07-10 var det 1-2,5% ZDDP.

Det var det här som gjorde att jag slutade med Biltema, PK sänkningar av ZDDP.
Biltema har också haft <1% ZDDP. Ibland i sin MC 10W-40.

Zddp halten i SBK racing är inte ändrad nämnvärt sedan 10-15 år tillbaka. De finns en tråd här på forumet om just SBK racing hurvida de sänkt halten zddp i den på senare år. De blev ju som nu förvirrat så en snubbe kontaktade ok/q8 och frågade en labbråtta där om mängden zddp sänkts. Svaret blev nej de va lika som tidigare de va bara ny luddig beskrivning av halten zddp. De är ju helt värdelösa siffror de börjat med nu man kan inte lista ut exakt hur mycket zddp de är de funkade ju så bra med angiven halt i ppm.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Zddp halten i SBK racing är inte ändrad nämnvärt sedan 10-15 år tillbaka. De finns en tråd här på forumet om just SBK racing hurvida de sänkt halten zddp i den på senare år. De blev ju som nu förvirrat så en snubbe kontaktade ok/q8 och frågade en labbråtta där om mängden zddp sänkts. Svaret blev nej de va lika som tidigare de va bara ny luddig beskrivning av halten zddp. De är ju helt värdelösa siffror de börjat med nu man kan inte lista ut exakt hur mycket zddp de är de funkade ju så bra med angiven halt i ppm.

Hittade tråden. Klippte ut de inlägget.

Enligt Patrik Berndtsson på OKQ8:
"Halten ZDDP är inte minskad/förändrad gentemot tidigare. Ändringen i MSDS har uteslutande att göra med redovisningsregler. Så ingen ändring av oljan m a o.

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?278249-Minskad-halt-zddp-i-Q8-SBK-Racing
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Du Boost en jäkla lång tid så har du fullständigt prisat payback o motul och mer eller mindre kallat alla andra oljor skräp. Hur kommer det sig att SBK helt plötsligt är kanon nu, har du haft en uppenbarelse? Av olje guden glida lätt som fått till förändringen?

Bara nyfiken för du har varit väldigt påstridig om att bara payback o modul är ok.

Kör själv bara på motul 300v till o med gräsklipparen går på den. Motul 300v kostar knappt 100:- litern på rätt ställe så det finns ingen anledning att köpa något annat tycker jag.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag vill utvidga mina vyer "lite" Payback har blivit för dyr för mig annars skulle jag tveklöst köra deras 5w-50 suprem racing för den har 1520ppm zddp i sig och slirar inte i kopplingen trots det! Och den innehåller även molybdendisulfid & PTFE. Bara för att den innehåller PTFE gör ju att man vill ha den oljan men 930kr för 4l hos kullagergrossisten är bara för mycket för mig (kan finnas billigare ställe). Om man har en motor som absolut kräver en så grym olja typ att man kör överdjävligt vassa kammar då skulle jag kört den trots priset.
Motul 300v ligger ju stenhögt i alla tester världen över så den har jag som 2a på min önskelista men även den är ju dyr.
Jag har under många år säkert runt 15 år följt ok/q8 sbk racing hur den funkat för andra i både bil och mc och de finns folk som kört över 10000 mil på den oljan utan renoveringar på hojmotor . Många hårdtrimmade bilar körs på den oljan för den har rel hög zddp halt och är billig på dunk. De låter helt enkelt som att de är en bra olja och de bör den vara då den kostar över 200kr litern på mackhyllan.

Vart köper du motul 300v för under 100 kr? Va de du som länkade mig till en Italien eller spanska sida som sålde den?
 
Last edited:

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Jag vill utvidga mina vyer "lite" Payback har blivit för dyr för mig annars skulle jag tveklöst köra deras 5w-50 suprem racing för den har 1520ppm zddp i sig och slirar inte i kopplingen trots det! Och den innehåller även molybdendisulfid & PTFE. Bara för att den innehåller PTFE gör ju att man vill ha den oljan men 930kr för 4l hos kullagergrossisten är bara för mycket för mig (kan finnas billigare ställe). Om man har en motor som absolut kräver en så grym olja typ att man kör överdjävligt vassa kammar då skulle jag kört den trots priset.
Motul 300v ligger ju stenhögt i alla tester världen över så den har jag som 2a på min önskelista men även den är ju dyr.
Jag har under många år minst 15 års tvekande följt ok/q8 sbk racing hur den funkat för andra i både bil och mc och de finns folk som kört över 10000 mil på den oljan utan renoveringar på hojmotor . Många hårdtrimmade bilar körs på den oljan för den har rel hög zddp halt och är billig på dunk. De låter helt enkelt som att de är en bra olja och de bör den vara då den kostar över 200kr litern på mackhyllan.

Vart köper du motul 300v för under 100 kr? Va de du som länkade mig till en Italien eller spanska sida som sålde den?

Finns det någon fördel med PTFE? För de tribologikurser jag har suttit med på har det framgått att det inte finns dokumenterad fördel.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
PTFE slick50 visade det inte sig att just teflonet kunde klumpa ihopsig i trånga kanaler o därmed upphörde smorjningen helt. Har för mig att bilsport för många år sedan hade en artikel om just detta o i det fallet så kom problemet efter 5000 mil. Är ej 100% på detta med bilsport.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag vill utvidga mina vyer "lite" Payback har blivit för dyr för mig annars skulle jag tveklöst köra deras 5w-50 suprem racing för den har 1520ppm zddp i sig och slirar inte i kopplingen trots det! Och den innehåller även molybdendisulfid & PTFE. Bara för att den innehåller PTFE gör ju att man vill ha den oljan men 930kr för 4l hos kullagergrossisten är bara för mycket för mig (kan finnas billigare ställe). Om man har en motor som absolut kräver en så grym olja typ att man kör överdjävligt vassa kammar då skulle jag kört den trots priset.
Motul 300v ligger ju stenhögt i alla tester världen över så den har jag som 2a på min önskelista men även den är ju dyr.
Jag har under många år säkert runt 15 år följt ok/q8 sbk racing hur den funkat för andra i både bil och mc och de finns folk som kört över 10000 mil på den oljan utan renoveringar på hojmotor . Många hårdtrimmade bilar körs på den oljan för den har rel hög zddp halt och är billig på dunk. De låter helt enkelt som att de är en bra olja och de bör den vara då den kostar över 200kr litern på mackhyllan.

Vart köper du motul 300v för under 100 kr? Va de du som länkade mig till en Italien eller spanska sida som sålde den?

Tyskland finns det att köpa motul 300V 15-50 dock köper jag 25 liter i taget. Det ar samma med glykol 3-400:- för 20 liter -40° glykol som är godkänd av i princip alla tillverkare det är billigt för kvalitets glykol är dyrt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
PTFE slick50 visade det inte sig att just teflonet kunde klumpa ihopsig i trånga kanaler o därmed upphörde smorjningen helt. Har för mig att bilsport för många år sedan hade en artikel om just detta o i det fallet så kom problemet efter 5000 mil. Är ej 100% på detta med bilsport.

De är bara elaka påståenden gissningar myter. Jag har kört slick50 i alla tänkbara motorer från 1989- utan några som helst problem förutom mindre slitage på kamaxlar och släpor samt mer lättväxlad låda. Många oljemärken har PTFE i sina oljer så de måste funka annars skulle de inte kosta på det i oljan. Payback olja med PTFE är inte samma sort som Slick50 skillnaden är att Paybacks PTFE bara finns i motorn så länge oljan är kvar i motorn de försvinner tyvärr vid oljebyte. Slick50 fastnar på alla metallytor och sitter kvar i 8000 mil.

Här är svar på frågan om de kan klogga filter o kanaler. De är saxat från återförsäljare sida som svar på tal.

Kan SLICK 50 Motor Behandling blockera ett oljefilter?
Nej, defenitivt inte, SLICK 50 Motorbehandling använder en speciell typ av
Teflon micropuder tillverkade exklusivt av DuPont för SLICK 50. Teflonpartiklarna
är hundra gånger mindre än en bakterie, vilken är 1 micron. Porerna i ett oljefilter
är c:a 25 micron vilket gör att alla Teflonpartiklar passerar lika lätt genom ett
oljefilter som en tennisboll gör genom en öppen garagedörr.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top