HVO istället för träolja?

Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Har bla en redskapsbod i trä hemma som jag skulle vilja stryka med olja för att den ska hålla länge utan att börja ruttna mm. Den har säkert behandlats med något tillbaka i tiden då ytan är något grå.

Träolja blir ju rätt dyrt om ska ha några liter och det fick mig att tänka på HVO-diesel, skulle man kunna använda det istället?
Det är ju en sorts olja som har petroleumliknande egenskaper (många träoljor verkar ha petroleumbas) men inte är lika giftig. Framförallt är den mycket billigare än träoljan man köper på bygghandeln.
Är jag något på spåren, eller är det att kasta pengarna i sjön? Är inte ute efter finish utan bara att skydda träet.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Vi kränger träolja på jobb som är lacknaftabaserad för typ 179kr/3L, är din bod jäkligt stor eller är du lite snål? :7peta
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
När du skriver "Den har säkert behandlats med något tillbaka i tiden då ytan är något grå.", menar du då att den behandlats med något som gjort den grå eller att det är så länge sedan att originalbehandlingens egenskaper avtagit så att den grånat av tidens tand?

Vill man behandla trä för att göra det grått kan man använda järnvitriol. Eller en blandning av järnvitriol och grå bets. Sedan efterbehandla med olja.

Själv så är jag svag för bryggsmörja/båtsmörja/roslagsmahogny. Inte jättebilligt. Men bra. :tummenupp
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Vi kränger träolja på jobb som är lacknaftabaserad för typ 179kr/3L, är din bod jäkligt stor eller är du lite snål? :7peta

Jag är bara jävligt snål helt enkelt:crash Ca 17 kr litern för HVO:n är helt i min smak.

När du skriver "Den har säkert behandlats med något tillbaka i tiden då ytan är något grå.", menar du då att den behandlats med något som gjort den grå eller att det är så länge sedan att originalbehandlingens egenskaper avtagit så att den grånat av tidens tand?

Vill man behandla trä för att göra det grått kan man använda järnvitriol. Eller en blandning av järnvitriol och grå bets. Sedan efterbehandla med olja.

Själv så är jag svag för bryggsmörja/båtsmörja/roslagsmahogny. Inte jättebilligt. Men bra. :tummenupp[/QUOTE

Vill ha det till att den behandlats med något som gjort den grå, typ sådant som verkar vara populärt att ha på moderna hus. Är också svag för roslagsmahogny, men det får vänta till finträet:)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Fixade föräldrarnas redskapsbod/förråd för 5 år sedan, då i halvtaskigt skick.
Slipade skiten och sen målade jag med oljefärg i 2 omgångar.
Ser fortfarande riktigt bra ut, i lägen som det här är det värt att inte snåla om man inte vill göra om jobbet varje år.
Om det bara rör sig om en mindre bod så blir det ingen större kostnad ändå, framförallt inte om du slipper olja om skiten varje år :tummenupp
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Säker på att den inte grånat bara för att den är obehandlad?

Sålänge den inte står i vatten är färg/olja endast kosmetiskt, det klarar sig ofta bättre utan behandling.

Bara kolla på någon gammal ladugård eller timmerstuga, det blir som pansar efter många år.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top