Hjälm för "högt" huvud?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har insett att det börjar bli dags att pensionerna min 11 år gamla kbc vr-1x. Vilken varit prisvärd, men knappast någon jättebra kruka.

Vill ha en BRA hjälm, kör ändå rätt så mycket hoj.
Ända Bekymret är när jag testat ett gäng "premium" hjälmar, är att jag tycker att de är grunda, liksom låga, och att de lämnar mycket av mitt huvud utanför hakan blir liksom rätt långt under hakbågen, och glider jag fram hjälmen att den täcker är hela nacken och i gränsfall en del av bakhuvudet helt utsatt. I storlekar som annars upplevs passsa bra. Ska det verkligen vara så? :va
Då har jag testat flertalet modeller av arai, agv, shoei, osv.

Den som passat bäst är shoei x-spirit III, men den känns alldeles för dyr, och även den känns ganska så "grund".

Någon med samma bekymmer som hittat rätt, eller använder jag krukan helt fel?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Har insett att det börjar bli dags att pensionerna min 11 år gamla kbc vr-1x. Vilken varit prisvärd, men knappast någon jättebra kruka.

Vill ha en BRA hjälm, kör ändå rätt så mycket hoj.
Ända Bekymret är när jag testat ett gäng "premium" hjälmar, är att jag tycker att de är grunda, liksom låga, och att de lämnar mycket av mitt huvud utanför hakan blir liksom rätt långt under hakbågen, och glider jag fram hjälmen att den täcker är hela nacken och i gränsfall en del av bakhuvudet helt utsatt. I storlekar som annars upplevs passsa bra. Ska det verkligen vara så? :va
Då har jag testat flertalet modeller av arai, agv, shoei, osv.

Den som passat bäst är shoei x-spirit III, men den känns alldeles för dyr, och även den känns ganska så "grund".

Någon med samma bekymmer som hittat rätt, eller använder jag krukan helt fel?
Shark är väl för långsmala huven


Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Ort
Norrbotten/Tornedalen
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Än igen på tapeten, verkligen ingen annan än mig med en skalle som Ki-Adi-Mundi? :va

Arai QV/QV-pro, Bell Star/race star, eller AGV gt-veloce..

Hittar du föregångaren till QV/QV-pro (Arai viper-gt) så kolla på den med. Även gamla Scorpion exo 750 borde fungera.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Arai QV/QV-pro, Bell Star/race star, eller AGV gt-veloce..

Hittar du föregångaren till QV/QV-pro (Arai viper-gt) så kolla på den med. Även gamla Scorpion exo 750 borde fungera.

Gt-veloce har jag testat, och där är samma bekymmer. Tycker att jag provat en väldig massa Arai, har tyvärr inte hittat någon som sitter rätt på min skalle, synd då de gör jävlarns bra lock. Men de ser alla likadana ut så kanske jag missat just de modellerna? Svårt att få provat en hjälm nu med all corona, men kanske är värt att återbesöka de specifika arai? :va


Någon som har koll på Schuberth SR2 passform kontra SR1? Har en beggad SR1 som sitter någorlunda som extra-hjälm, funderar på att helt kallt beställa en SR2 av utgående färg någonstans, men har inte möjlighet att prova, och det går lite emot mina principer. Är i överkant av min budget den här säsongen också, så jag vill ju bannemig vara nöjd i så fall.
 

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Ort
Norrbotten/Tornedalen
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Gamla Arai Viper-Gt och nuvarande QV/QV-pro har dessutom en utdragbar hakspoiler som ger än bättre vindskydd..

Eftersom du kan justera hur hjälmen sitter på huvudet låter det som att du testat för stora hjälmar!

Förut trodde jag mig också ha samma problem, med att hjälmar var för korta i höjd, felet var att de hjälmar jag testade inte passade min huvudform, vilket gjorde att hjälmen inte satt rätt på mitt huvud. När jag förstod min huvudform blev det helt plötsligt lättare att hitta en massa hjälmar som passar fint, utan att hakan sticker ut undertill.

Ex, Innan jag köpte min Arai Viper-gt så tyckte jag att OGK ff3 och Arai Quantum i strl L passade bra utan att trycka över panna och bakhuvud, bägge var dock lite lös över öronen, men inte så farligt att tjockare kindkuddar inte kunnat lösa det problemet.

När jag sedan testade först Arai Chaser insåg jag, att jag kunde gå ner i strl M där, och sedan testade Arai Viper-gt och upptäckte att strl S passade perfekt runt om hela huvudet!

Jag hade helt plötsligt droppat 2 hjälmstorlekar, och gått ner en skalstorlek hos Arai utan att hakan stack ut mer än vanligt.

Hittar du bara en hjälm som sitter perfekt runt hela huvudet, så blir allt lättare.... sitter redan allt perfekt och snortajt, så har du problem!
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Revzilla har huvudform listat för varje hjälm. Kolla deras recensioner.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Revzilla har huvudform listat för varje hjälm. Kolla deras recensioner.

Förvisso, men säger inte jättemycket när man inte hittat en "huvudtyp" som passar. De är också koncentrerade på just det, formen i profil uppifrån, vilket inte är dimensionen jag upplever problem med.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hittar heller inte någon "typ" på hjälmen jag har, det enda en googling avslöjar är att det rent säkerhetsmässigt nog inte är en vidare bra hjälm, ingenting om passform, vilket ju känns sisådär, dock har ju som sagt passformen varit något spektakulärt bra till min skalle.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har litet äggformat huvud. Förr hade jag Arai men de två sista hjälmar jag har är HJC rpha70 har jag för mig att modellen heter. Passar mig bra

Till crossen köpte jag precis ny hjälm tror jag provade varenda hjälm i affären hittade en Bell helt fantastiskt skön hjälm som sitter som gjuten på skallen. Planerar att köpa en till och lägga undan i reserv.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Rent hypotetiskt så funderar jag på vad som är säkrast, en objektivt dålig hjälm som sitter rätt på skallen, eller en bra hjälm som inte passar 100. :va

Av rent akademisk betydelse, hjälmen jag har nu är _slut_, den satt som ett smäck i många år, men nu börjar den närma sig 15 år, många mil i alla väder och påsatt :)brynad) lågt räknat minst ett par tusen gånger, inredningen trillar ur den och då den nötts ner totalt så sitter den allt för löst. Tillverkaren verkar också slagit fast dörrarna, så det gäller att hitta rätt på annat håll.
 

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Ort
Norrbotten/Tornedalen
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
En bra hjälm med perfekt passform är bäst!
Bara för att det står Arai på hjälmen så innebär det inte att hjälmen är bättre än en hjälm från ex Engelska Nitro för tusenlappen!

Det går inte att generalisera med vilka hjälmmärken som är bra och vilka som är dåliga nå mer. Alla hjälmar som skall säljas på den europeiska marknaden måste ha ett CE godkännande och måste uppfylla vissa krav.

Sedan har varje hjälmtillverkare egna teorier om vad som är viktigast att skydda! Arai vill till exempel aldrig borra hål i skalet för ventilation i pannan, utan har ventilationsöppningar i visiret istället, då deras egna tester/undersökningar visat att de flesta smällarna sker mot panna och bakhuvud, och ytterst sällan mot sidorna på huvudet, medan Shark tycker att ett sidoskydd är lika viktigt som panna/bakhuvud och klarar Brittiska SHARP testerna bättre..

Sedan spelar inte stjärnorna i SHARP testet någon roll alls om inte hjälmen passar och sitter fast på huvudet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top