Hjälp våra stackars politiker bilda regering 2018.

Vilken regering skall vi ha?


  • Antal röstningar
    0

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Justeringar i arbetsrätten?
Marknadshyror?
Blir det revolution i sosse-leden nu? :va
Som om Jimmie skulle gått med på mer invandring för att få bli statsminister eller Kristersson gått med på skattehöjningar.
Finns det nån utanför partiledningarna som vill detta?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Justeringar i arbetsrätten?
Marknadshyror?
Blir det revolution i sosse-leden nu? :va
Som om Jimmie skulle gått med på mer invandring för att få bli statsminister eller Kristersson gått med på skattehöjningar.
Finns det nån utanför partiledningarna som vill detta?


Generell kontenta av breda regeringskonstellationer:
Förlust för alla. Det är heller inte orimligt att den regeringen faller i förtid.

Alla tar den i rökan, osmort, som det så fint heter. Det ger bara sveda.

S kommer förlora till V och även SD.

MP behövs inte, C är en mindre påtänd variant av Södermalmsmiljötalibaner.
L tappar till KD och de som inte, likt Björklunds barn, kan samtala med den konstiga kusinen viker vänster till C.

Inte en käft utanför tullarna som rösta på C kommer göra set igen, ety ”närodlad och landsbygdspolitik” visa sig vara rena pajaskonster. Skrotnisse, är du tillfreds med? Eller har du likt andra skickat in din högersko till Centerpartiet Att:Annie Lööf, Box 2200, 103 15 Stockholm ?

2022 har vi 6 riksdagspartier. Kartan ritas om.

Jag drar, har förhoppning att det finns nåt kvar sen men fram tull 2022 får ses som förlorade.
Varsågod och skölj!
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Generell kontenta av breda regeringskonstellationer:
Förlust för alla. Det är heller inte orimligt att den regeringen faller i förtid.

Alla tar den i rökan, osmort, som det så fint heter. Det ger bara sveda.

S kommer förlora till V och även SD.

MP behövs inte, C är en mindre påtänd variant av Södermalmsmiljötalibaner.
L tappar till KD och de som inte, likt Björklunds barn, kan samtala med den konstiga kusinen viker vänster till C.

Inte en käft utanför tullarna som rösta på C kommer göra set igen, ety ”närodlad och landsbygdspolitik” visa sig vara rena pajaskonster. Skrotnisse, är du tillfreds med? Eller har du likt andra skickat in din högersko till Centerpartiet Att:Annie Lööf, Box 2200, 103 15 Stockholm ?

2022 har vi 6 riksdagspartier. Kartan ritas om.

Jag drar, har förhoppning att det finns nåt kvar sen men fram tull 2022 får ses som förlorade.
Varsågod och skölj!

Vart blir det av?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kul. Lycka till.

Är samhällsutvecklingen i Sverige en (stor)faktor till flytten?

Inte alls faktiskt. Hade varit kvar om inte jobbet dykt upp.
Avser att återvända igen inom 5år.
Tidigare om det blir riktigt krigstillstånd.
Sverige är värt att försvara, behöver bara ledning som inser det med..
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Olika platser, men initialt US.

Lycka till!

Jag flyttade till USA med avsikt att återvända inom 3 år. Det var 15 år sedan...

Kärleken för Sverige finns kvar, men det är inte ekonomiskt försvarbart att flytta hem. Med skillnaden i löner, skatt, moms osv så landar man (jag) på ett 1:6 ratio. Mao, kontot växer sex gånger snabbar än om jag tog samma tjänst i Sverige.

Än viktigare är den mentala biten... att vara en av de få som bidrar med medel till den lekstuga som pågår skulle driva mig till vansinne. Fy fan.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Inget parti har egen majoritet. :7peta

Alltså måste man kompromissa.
Politik handlar ALLTID om att kompromissa.
Om allt är låst MÅSTE någon kliva tillbaka och kompromissa.
Att kompromissa är det VUXNA!
Sen kan man ha åsikter om själva kompromissen i sig, men inte att det måste till.
Att först tjafsa om att det inte blir en regering och sedan bråka om att det (kanske) blir en är bara fånigt.
Jag ser flera andra kompromisser som jag tyckt varit bättre men jag är inte partiledare.

Jag ser två saker som politikerna definitivt kan lära sig av till nästa val.
1. ALLA partiledare var allt för kategoriska i sina uttalanden om att inte samarbeta med den ena och den andra.
Detta skapade de låsningar som nu finns helt i onödan.
Att redan innan säga vilken prioritet man hade på vissa konstellationer hade varit bättre.
Typ C skulle sagt: 1 Allians med Sossar, 2 S+MP med stöd C+L, 3 Allians med SD osv osv.
Då kunde andra förhållit sig till det direkt i förhandlingar och omröstningar.
2 Det allmänna tonläget och orden om varandra.
Att kasta ord på varandra under 4 år som "extrema", "nazister", "kommunister" osv gynnar INTE kommande förhandlingar.
I efterhand har det förekommit "förräderi", "quisling" och en hel del andra okvädningsord.
Vad skapar det för samtalsklimat och kompromissläge?
Om V röstar nej idag (vilket jag tror) ska man då sätta sig ner och försöka få ihop en allians igen? Isf hur?
Att politiker själva spär på politikerföraktet genom att förringa, håna, förminska, kalla varandra namn, personangripa är ju bara ett enormt självmål!
Lite som Trump som hånade/förringade/kritiserade Obama under hela mandatperioden och sedan är förvånad över att själv bli hånad/förringad/kritiserad.

Det behövs ett vettigt samtalsklimat i politiken just för att kompromisser behövs!
Vett och hyfs från alla partier mot alla andra partier!
Alla vuxna kompromissar alltid i vardagen.
Men försök att kompromissa efter att under fyra år ha förringat, hånat och förlöjligat den du skall kompromissa med. Inte så j@vla lätt.
Jag förstår att många är besvikna, ledsna och kanske tom upprörda idag (inte minst inom C, L, V och S) men man kan ändå bete sig som en vuxen.

TLDR
Så kritisera gärna innehållet i kompromisser men inte kompromissen i sig.

Mina två ören...

OBS! Som vanligt i mina långa inlägg inte riktat mot någon särskild.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Man ska också ha i åtanke att dessa ”ledare” har relativt litet följe. Lite självinsikt gällande den egna tyngden kanske vore på sin plats...

6.5 mille röstade i valet 2018. Av dessa röstade tex 558k på Annie, 1.3 mille på Uffe, och 1.8 mille på Löfven.

I jämförelse har the backpack kid 2.3M följare på Instagram... en kille som lyckats svänga armarna i takt drar mer intresse än vår mest folkkära politiker.

Skulle man vilja ha ett sånt jobb? Även som statsminister? Kapten på en jolle där hela besättningen bråkar, durken läcker, och inte en jävel utanför båten bryr sig... iaf inte i jämförelse med en pajas i ryggsäck.

Vet inte vad jag vill ha sagt med detta. Men det verkar som om politikerna är lite uppblåsta när det gäller hur viktiga de är. Ffa under intervjuer där det ska ordbajsas tills svar blir obegripliga.

550k supportrar. Man får fler följare på insta om man kör upp en kanelbulle i dajmkrysset och joddlar tills korna hänger sig i elstängslet...

https://youtu.be/bOZT-UpRA2Y
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Pewdiepie har(hade?) 60 miljoner följare men jag vill inte att han skall styra landet för det.

De fyra partierna i "kompromissen" har ca 48% av väljarna bakom sig (många av dem ganska långt bakom sig gissar jag).

Jag tror att resan i båten kommer bli ganska likt det du beskriver. :)
Men det vet vi först om det går igenom och sedan tar det minst ett år innan det "sätter sig" om det någonsin gör det.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tja...
Alla var sura-satan på varandra redan efter valet med "jag pratar inte med den" och jag vägrar vara med om den får inflytande osv osv .
När det väl skapas en kompromiss så lyckas den göra samtals-klimatet ännu sämre!!?!?!!
Lööf - Sur på M och KD som är sura på henne. Och på SD och V som är extremister.
Björklund - Följer med Lööf så han är lika som ovan.
Ulf - Är sur för att C&L är "lurade" av S med en kompromiss som driver allians-politik. Och för att han är den ende "vuxne i rummet" men ändå inte får bli statsminister.
Ebba - Är JÄTTESUR för att hon inte får bilda regering med Ulf och SD. Så då blir hon också sur på C&L och deras kompromiss med S.
Jonas - Är jättesur för att han räknas som "ytterkantsparti". Han är också sur över att inte få politiskt inflytande. Mest för att det står på ett papper och inte för själva inflytandet(?).
Stefan - Är nog lite sur på Jonas som inte lägger sig platt utan att få en godnattsaga först. -"Det var en gång en Jonas. Som skulle få så mycket inflytande...". Inuti, utan att visa det, är han lite sur över att bedriva borgerlig politik. Men det syns inte under "jag får vara statsminister leendet".
Jimmie - Var lite sur på Lööf i början men har förståndigt nog hållit sig borta från cirkusen. Blev han kvar i Thailand?

Typ så har jag fått ihop det. :)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Betedde man sig sådär i ledningen på valfritt företag hade man inte varat länge.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jaja, nu är vi där och dom har 3,5 år på sig att rätta upp landet.
Svekdebatter och hårda ord både inom och mellan partier.
Det finns bara ett sätt att ta sig igenom detta och det är att vända hela Werizons utmärkta lista.
För C, L, S och MP så måste man helt enkelt börja fixa problemen.

Werizon skrev:
LÖFVÉN HAR HAFT FYRA ÅR VID MAKTEN - Vad har blivit bättre eller gått i positiv riktning under dessa fyra år?
Demokratin (allas röster är lika mycket värda)?
Förtroendet för våra politiker?
Internationellt förtroende för Sverige?
Vården?
Försvaret?
Polisen?
Kriminaliteten?
Tryggheten?
Kvinnofriden?
Jämlikheten - även i våra förorter?
Rättvisande domar i tings- och hovrätter?
Respekten för lagar och regler?
Privatekonomin?
Benägenheten att betala skatt?
Flyktingpolitiken?
Migrationen?
Skolorna?
Äldrevården?
Psykiatrin?
Vården av missbrukare?
Bostadsbristen?
Tiggeriet?
Opartiskheten i public service?
Agendasättningen i public service?
Yttrandefriheten i sociala medier?
Viljan att ställa upp för det allmänna?
Hoppet om en ljus framtid för vårt land?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Sahlin börjar framträda i medier och intervjuer.
Comeback? (Tack men nej tack.)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
a19837898fb92145b3af4e8cdae078c9.jpg
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top